Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 3588 ggr
Chutney
2009-01-30 09:38

Läser mkt, men har dåligt minne...

Jag har alltid läst mkt böcker. Men har väldigt dåligt minne vad gäller författares namn och titel på boken.

Böckerna glömmer jag i regel inte..om jag t.e.x läser information om dom.

När folk berättar om böcker de läst och minns både författare och titel, så blir jag så avundsjuk :)

Jag ska nog börja skriva upp vilka jag har läst och författarna - synd att jag inte kommit på det tidigare bara…:D

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

Annons:
[Vargnatt]
2009-01-30 10:46
#1

Jag har en liten läsdagbok som jag fick i gymnasiet, där man kan skriva upp titel, författare, datum man läst ut boken och lite vad den handlar om Glad Jättebra grej tycker jag :)

Chutney
2009-01-30 10:54
#2

#1

Ja, jag ska nog börja med något sådant :D

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

parsley
2009-01-30 12:27
#3

Eller skriv en läsdagbok här på litteratur i fokus. Gör en tråd och berätta vad du läser i den.

Chutney
2009-01-30 12:53
#4

#3

Ja, det skulle jag ju kunna göra :) Kan försöka gå igenom alla dessa massa böcker jag har som jag eg inte har plats för, och skriva ner författare och titel också…om det går :) Har flera gjort så?

Tack för tipset :)

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

Ritchie
2009-01-30 15:13
#5

Bra ide´! Att skriva upp namnet på författaren och namnet på boken ökar säkert förmågan att minnas.

Jag har samma problem och det blir trist när man skall rek någon bok för en vän och det slutar med"…äähhhh med han…vad heter han?????"

bubbelbubbel
2009-01-30 22:47
#6

jag önskar också att jag hade skrivit upp någonstans vilka böcker och av vem jag har läst, plöjde böcker som rinnande vatten i skolan och nu har jag inte en aning om vad jag läst och inte läst, kom på mig själv många gånger med böcker från bibblan i skolan att tänka "ah, denna verkar riktigt bra!" för att sen se på lånekortet att jag redan läst den..:P

Annons:
Effie
2009-01-31 01:41
#7

Jag har också svårt att komma ihåg böcker - har jag läst den eller inte? Så nu har jag börjat skriva ner böcker jag läst; författare, titel, och en kort resumé, speciellt namnen på huvudpersonerna. Har en lista på datorn; annars skulle jag säkert tappa bort den.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Chutney
2009-01-31 03:25
#8

#5

Jaaa, visst är det så :) Jättejobbigt :p

#6

Ja, håller med..jag har alltid läst mkt böcker. Men minns ju dåligt vilka titlar och författare…
Samma för mig, med böckerna jag har hemma…*s* Jag har rätt mkt..men om jag tittar på en bok, så funderar jag..har jag läst denna eller inte? Ofta kan jag köpa böcker som jag har läst också…:p

#7

Ja, det låter som en jättebra idé..så ska jag också göra :)

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

hus-musen
2009-01-31 11:25
#9

Är också hemskt dålig på att komma ihåg författare, boktitlar brukar fungera. Däremot om jag ser en bok så vet jag om jag har läs den eller inte.=)

Qui dormit, non peccat

 


leja
2009-01-31 18:59
#10

Råkade köpa en bok på pocketshop som heter "Mina böcker" där man antecknar vilken bok man läst, författare, datum och skriver en liten recension. Den verkade kul och jag har använt den i snart ett år. Men man borde kunna ha köpt en anteckningsbok istället. För så komplicerat är det inte. Men ganska kul att ha.

Vad ska man ha som signatur tro?

Abico
2009-01-31 19:50
#11

Jag skriver in alla böckerna i en läsdagbok från biblioteket, får man bara in rutinen så går det utmärkt men har jag för stora läsluckor så tappar jag allt vad föra in i läsdagboken heter ^^'

Hanna 

Yuki
2009-02-02 19:55
#12

Jag har själv lätt för att komma ihåg saker, vad det än handlar om, vilket jag är tacksam för.

Som andra säger så kan du ju skriva ned titeln och författarens namn. Kanske minns du sådant med tiden, vem vet.

Chutney
2009-02-02 20:19
#13

#9

Som här då, fast jag kan titta på en bok och inte veta om jag har läst den :) Tyvärr. Nu kom jag på en idé förresten. Jag ska nog ta bilder på boken när jag skriver upp namn och titel :p

#10

Ja, det verkar ju inte så svårt att göra :) Gäller bara att komma ihåg det :)

#11

Jag läser väldigt mycket i perioder. Sen kan jag ha jättelånga pauser då jag inte läser alls. Man kanske måste vila hjärnan ibland :p

#12

Vad bra det måste kännas :) Det värsta är nog alla böcker jag har hemma (många många) och jag vet att jag inte läst alla, men vilka? :p

Ja, man kanske kan öva upp det :)

Tack ni för svar!

Mvh Chutney

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

Annons:
illernettan
2009-11-05 19:24
#14

Jag började föra bok över lästa böcker förra året. När jag sammanställde den listan hade jag läst 183 böcker. Ska bli kul och se hur det blir iår.

Det är tur att jag har min bok. Fick tips utav bibliotekarien en viss författare, läste på baksidan, lånade och började läsa hemma. Det visade sig att dom böckerna hade jag redan läst. Fast det var kul att vi tyckte om samma sorts böcker, jag och bibliotekarien.

Det är tur att det finns bibliotek. Tänk om jag hade fått köpa alla 183 böcker. Shit, vad dyrt det hade blivit. Och alla författare jag sldrig hade vågat prova…..det händer att jag tar med boktidningen och kollar ifall biblioteket har den boken jag söker. I dom flesta har dom det och jag sparar en peng.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Maggan71
2009-11-05 20:18
#15

Jag har en anteckningsbok som jag skrivit i de sista 2 åren. Ångrar att jag inte började för typ 25 år sedan…

Jag skriver titel och författare, datum när jag läste ut boken samt ett betyg 1-5. Om jag inte minns vad boken handlade om så kan jag åtminstone se om jag tyckte att den var bra. Skrattande

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Halvdansken
2009-11-06 15:47
#16

Lägg upp det i en Access databas så kan ni söka också!

Plus att ni lär er Access om ni inte kunde det innan!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pirjo
2009-11-09 21:06
#17

För mig fungerar  bok.nu alldeles utmärkt, speciellt när jag nu lyckats ordna till mina listor som jag vill ha dem. När det gäller böcker jag läst så kan jag då se inte bara titel och författare utan också bild på framsidan och så finns beskrivningen på innehållet också med. Inte nog med att jag kan göra lista på vad jag läst men jag har också en lista på vad jag vill läsa och vad jag köpt så numera har jag koll på det mest6a när det gäller mitt läsande.

Upp till toppen
Annons: