Annons:
Etikettövrigt
Läst 1549 ggr
Mezzzanina
2/16/09, 1:55 AM

Jag kan bli förälskad i böcker

Jag är helt tokig i att läsa böcker.Jag är också sådan som står och läser baksidorna på böckerna i bokhandeln och antecknar ner namnet på dem som verkar tilltala mig. Sedan lånar jag dem på biblioteket.Ibland kan jag bli så oerhört förälskad och tagen av en bok att jag bara "måste" få äga den.Dessa böcker som jag väljer att köpa, har jag nästan helt memorerat i mitt minne.De liksom talar till mig.Jag antecknar ner små fraser och aforismer ur dem  som jag vill minnas. Det har blivit ganska så många böcker hemma  här nu.Och jag har fått köpa en extra bokhylla.Men vad gör väl det när mina böcker är mitt hems "skatt"! Jag brukar inordna dem i olika kategorier i mina bokhyllor så att jag lätt kan hitta en bok om jag söker den.Är det någon mer här som känner som jag inför era böcker?

Annons:
Anthka
2/16/09, 2:51 PM
#1

Oh jag känner igen det där. Att anteckna intressanta titlar och först låna de på biblioteket innan jag köper de. Samma sak gäller för botanierande på bibliotek. Jag kan strosa runt bland hyllorna, hitta en bok att låna och bli helt förälskad i den. Såpass förälskad att jag rotar runt på loppis och bokbörsen för att försöka få tag på ett eget exemplar.

Jag ordnar inte mina böcker utifrån kategorier, jag känner igen varje bok efter dess utseende och kan därför botanisera runt i min privata samling när jag är sugen på att återuppleva en av mina "vänner". Jag kan få sug ibland, känna att nu vill jag läsa om just den boken. Då är det mycket praktiskt att ha den i bokhyllan istället för att hoppas på att biblioteket fortfarande är öppet och att boken finns inne

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Mezzzanina
2/16/09, 6:05 PM
#2

Men vad skönt att höra att jag inte är ensam om detta!Man kan nog uppskattas som lite tokig när man beskriver sina böcker på det viset.Ha ha ha

Jag har också fått söka en del böcker på antikvariat och loppisar.Men ibland kan maan finna guldkorn bland grus!Jag bryr mig eller inte om böckerna är lästa i redan.Det ger dem nästan lite av "en själ" tycker jag.

IdaS-A
2/16/09, 8:35 PM
#3

samma här.. köper nästan alltid böcker efter jag läst dem flera gånger och "kan" dem. Antecknar även boktitlar, författares namn osv lite här och var

Lissi08
2/16/09, 11:51 PM
#4

Jag älskar böcker, älskar att hålla på med 2-3 börcker samtidigt.  Om jag tycker en bok verkar intresant så måste jag bara äga den, även om jag inte är den typen som läser om samma bok igen, vet inte varför.
Jag älskar att leva mig in i och läsa om vad andr gått igenom.
Jag har såå många böcker att jag får ha några o boxar. De får inte plats i bokhyllorna annars och jag kan inte förmåmig att lägga dem i källaren som mamma föreslagit. Nej stackars böcker små :(
Jag kanske borde sälja dem? Nääh jag vill ha kvar dem :D Mina skatter <3

Upp till toppen
Annons: