Annons:
Etikettövrigt
Läst 3412 ggr
parsley
2009-01-26 17:19

Längtar efter bokrean

Jag längtar efter bokrean. Redan när julklapparna var utdelade började jag skruva på mig:

"Nu händer det inget roligt förrän det blir bokrea i februari"

"Du är tokig, svarade min mamma. Barnen har ju sportlov innan. Det är väl roligt."

Annons:
Abico
2009-01-26 20:16
#1

Haha ^^
Bokrea är kul, men jag lyckas aldrig hitta någonting som faller mig i smaken ;)

Hanna 

Effie
2009-01-26 22:37
#2

Bokreorna var nog bättre förr. Då kom jag gärna hem med ett par kassar fulla. Numera brukar det bli högst en fyra fem böcker.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
2009-01-27 11:51
#3

Jo, bokreorna var bättre förr. Lite av tjusningen har försvunnit i och med att internetbokhandlarna har pressat priserna + att det finns möjlighet att hitta böcker på t ex Tradera.

Mysan59
2009-01-29 21:01
#4

Ja, det måste jag hålla med om. Det var roligare förr med bokrean.

Nu för tiden är det sällan jag köper nånting…Tyvärr

hus-musen
2009-01-30 21:58
#5

köper sällan något på bokreor! däremot brukar ja kolla in bokreorna på biblioteken när de säljer ut böcker=)

Qui dormit, non peccat

 


MariaG
2009-02-01 13:23
#6

Det är väl nån gång i februari det är bokrea? Något visst datum?

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Annons:
Ritchie
2009-02-02 10:13
#7

Bokrean har nog sett sin bästa tid. Förr kunde man hitta fynd men nu blir det sämre och sämre. Ungefär som om COOP skulle sälja vin…

Jag väljer att köpa mina böcker på någon lågpris sajt. Nätet fungerar alldeles utmärkt. Lätt att hitta och leverans till porten.

Alternativ att gå med i någon av bokklubbarans om inte bara erbjuder Läckberg, Marklund och Gilou.

parsley
2009-02-02 21:16
#8

Årets bokrea börjar 24 feb tror jag.

MariaG
2009-02-02 21:39
#9

#8 Ok, kan vara bra att veta Glad

/ Maria. med-arbetare på Sommar

IdaS-A
2009-02-02 23:43
#10

samma här, tjuvstartade dock å handlade massa böcker på nätet.

parsley
2009-02-17 20:29
#11

Nu har katalogerna kommit. Någon som hittat något?

peaches
2009-02-17 23:25
#12

Det har väl blivit lite som klädrea, det är bottenskrapet som är kvar som ingen annan ville ha. Jag vill mest att bra facklitteratur ska vara på rea, men nej :)

Mezzzanina
2009-02-18 00:55
#13

Jag håller med om att bokrean inte är som förr.Men jag längtar ändå efter den.I år har jag hittat en bok (i en av katalogerna) om hr man tecknar hundar och katter.Den tänkte jag nog köpa åt mig, samt att jag såg att där fanns en bok om Mangans hjältar (jag minns inte exackt namnet på den boken)men den hade jag tänkt åt sonen.Jo så såg jag att boken "Flyga drake" fanns med.Den skall jag ha!Men jag brukar komma hem med mycket fler böcker än vad jag tänkt mig!

Vad skall ni andra titta efter på bokrean?

Annons:
Effie
2009-02-18 07:55
#14

Har som hastigast bläddrat igenom Akademibokhandelns katalog på nätet. Jo, det finns en del jag ska titta på. Böckerna om historia. Några om blommor, t.ex. orkidéer och fuchsior (när det gäller blommor har jag en del obesvarade kärlekar…). Men jag ska läsa katalogen ordentligt några gånger; det dyker alltid upp nya saker när jag läser om.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

elyse
2009-02-18 20:26
#15

Om man vill ha billiga böcker och de finns på pocket så behöver man inte handla på rean. ^v^

Effie
2009-02-18 20:43
#16

Jag har hittat ett antal jag tänker titta på lite i alla fall:

  • Horatius (han är en gammal kompis från latinlektionerna)
  • Forntida kvinnor (spännande ämne)
  • Josephine (om Napoleons första hustru; en tid när mycket hände)
  • Den hemlige kocken (erkänner; jag har ännu inte läst den)
  • 1000 places to see before you die (har de samma smak som jag?)
  • Provence (låter mysigt på något vis)
  • Den motvillige resenären
  • Våra vackraste visor och ballader
  • Den svenska litteraturen
  • Tusen år av fantasy
  • Familjens spel och lekar
  • Orkidéer en förälskelse
  • I Claudius på dvd
  • Den vackre kungamördaren (har haft ett visst intresse för det mordet sedan jag gick i gymnasiet)

Jag hittar säkert fler när jag bläddrar fler gånger, och det slutar förmodligen med 5-6 böcker - om jag känner att jag behöver dem.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
2009-02-19 16:07
#17

# 16 Vem mördades av den vackre kungamördaren?

Det finns väl ett antal 1001 som man ska innan man dör. Känner mig mest lockad av 1001 böcker att läsa innan du dör, men den är inte på rea.

Nyöversättningen av härskarringen finns inte heller på rea. Hade hoppats att den skulle komma.

Skönlitteratur köper jag nästan inte, bara vissa speciellt utvalda favoriter, men jag läser gärna katalogerna för att få lite inspiration för kommande läsning. Ska gå ner till Åhléns och bläddra lite och se om jag hittar något.

Boken Den hemlige kocken innehåller så många E-nummer och tillsatser att man aldrig hade köpt den om den varit ett livsmedel. Glad

Effie
2009-02-19 20:28
#18

#17 Den vackre kungamördaren var Adolf Ludvig Ribbing, som var med i sammansvärjningen mot Gustaf III.  Han blev landsförvisad, och bodde sedan i Frankrike.

Ja, det är mycket man ska göra innan man dör. Men det gäller som sagt att de som skriver listan har något så när samma smak som man själv har.

Nyöversättningen av härskarringen hade jag också kunnat tänka mig. Det får väl bli någon annan gång.

Gör på samma sätt när det gäller skönlitteratur.Förr i världen köpte jag en del för att testa; det var på den tiden jag kom hem med ett par kassar fulla. Det kan nog tänkas att det finns olästa böcker kvar från den tiden…? Nej förresten, det är nog lite nyare saker.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
2009-02-19 20:47
#19

Tänk om man fyllde sin bokhylla med 1001 att göra innan du dör och inte alls delar författarnas smak. Vilket liv man skulle leva då. Tror t o m det finns en bok om väldigt många golfhål. Jag spelar inte golf och tänker inte börja. 1000 är en hög siffra. Sonens iPod rymmer 2000 låtar. Otroligt, sa försäljaren i elektronikaffären, Vad ska man med så mycket minne till? De flesta kan inte nämna 100 bra låtar en gång.

parsley
2009-02-24 13:35
#20

I morse var jag på bokrea. Det var ungefär lika dystert som baren på ett landsortshotell en torsdagkväll  i januari. Vad har det tagit åt mig? Jag gillar ju böcker.

Annons:
Mysan59
2009-02-24 19:58
#21

#20 Men så där känner jag också nu för tiden!

Och jag som älskar böcker och förr i tiden var jag alltid på bokrean första dagen. Tog till och med semester ibland.

Men nu känns det inte alls så längre…

Effie
2009-02-24 20:49
#22

Tog mig också till bokrean, har precis kommit därifrån. Mycket folk, åtminstone på ena stället. Hade en lista över vad jag skulle bläddra i, och dem bläddrade jag i (utom den där 1001 places… för den var inplastad; inget blädderex). Kom hem med två böcker; Horatius och Tusen år av fantasy. Och några till funderade jag på, men de kändes inte nödvändiga. De går nog åt ändå… Kanske går jag tillbaka och tittar en gång till på boken med Våra vackraste visor.

Letade också efter en glad pärm till alla notpapper för kören, men det hittade jag inte.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ritchie
2009-02-25 18:43
#23

Ähh…jag drar dit i alla fall!

Alltid hittar man något eller så stärks uppfattningen att det bästa med bokrean är över…

Mezzzanina
2009-02-28 21:34
#24

Jag var först på COOP och kollade den så kallade "bokrean" där.Men det var verkligen inga billiga böcker att fynda där.Sedan tog jag mig till Åhlens.Men där var det utplockat och ganska dåligt urval.Jätte dåligt med faktaböcker där.Sedan tog jag mig till "Norrbys bokhandel" i Visby.Och där fastnade jag må ni tro!Äntligen vad jag kallar BOKREA!Man skall tydligen enast ta sig till riktiga bokhandlare för att göra kap.Men det är också roligare att gynna dem.

Ritchie
2009-03-03 14:33
#25

Hmmmmm…bokrean har sin framtid bakom sig….

Upp till toppen
Annons: