Annons:
Etikettövrigt
Läst 3402 ggr
Sara
2009-01-14 23:17

Har Liza Marklund ljugit?

Nu har det kommit fram att Marklunds bok Gömda inte alls är en sann historia. Mycket i boken är fiktion och alltså inte sant.

Vad tycker ni, är det sånt vi som läsare får leva med eller har hon ljugit?

Läs mer här!

Sara

Annons:
parsley
2009-01-15 18:02
#1

Det beror på tycker jag. Det intressanta med boken är hur en sjuk person kan förfölja en annan familj och vara beredd att döda dem, samt hur samhället har agerat. Har Liza ändrat detaljer så tycker jag det är mindre väsentligt.

Jag har inte läst boken som kritiserar "Gömda" och vet inte om jag kommer att göra det heller. Tycker att "Gömda" är en viktig bok som behandlar en rad olika frågor, bl a våld mot kvinnor och våld inom familjen. Detta oavsett om den skulle vara rent skönlitterär, bygga på verkliga händelser eller vara helt sann.

Det är svårt att dra några slutsatser utifrån den debatt som förts i pressen.

Går det att precisera vad Liza har ljugit om?

Effie
2009-01-15 19:48
#2

Jag tycker nog också att det beror på. Vad menas med att en bok är "sann"? Måste allt i den ha hänt på just det sättet, just då, just där, just de personerna som det handlar om? Eller kan man skriva en "sann" bok men uppfinna huvudpersoner, ändra omgivningar, blanda flera historier ur verkligheten till en i boken? Då ska man givetvis redovisa detta; sant men inte bokstavligt sant.

Och är en bok mer intressant om den är tagen exakt ur verkligheten?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hus-musen
2009-01-15 20:51
#3

Ja hon har ljugit eftersom de står i boken att de är en sann historia.

Hade det stått att den är baserad på en sann historia så hade hon inte ljugit! Men som de är nu så har hon lagt till saker o undanhållit andra efter eget tycke och smak.

Qui dormit, non peccat

 


parsley
2009-01-16 19:44
#4

#3 Vet du vad det är hon har lagt till eller undanhållit?

Om Liza låtit handläggaren på försäkringskassan vara en man istället för en kvinna,om någon kille stulit en video i Tranås istället för en TV i Motala osv, så tycker jag inte det spelar någon roll för trovärdigheten, inte heller att en dotter inte nämns i boken.

Har Liza hittat på att mannen i boken beviljas permission från krimialvården för att träffa sin familj och sin älskade dotter, bara för att han lyckades dupera någon handläggare, som inte kollat vad han var straffad för, då är det betydligt värre.

Hittade lite intressant på Aftonbladet.  Verklighetens Mia "raggade på flyktingförläggningar", hade dåliga skolbetyg, jobbade inte på bank utan hade tillfälliga jobb och kompletterande socialbidrag. Hon flyttade inte alls ihop med en trygg norrlänning utan en chilenare, som dessutom försökt köra över den förste mannen.  Verklighetens Mia är en betydligt sjabbigare tjej än den välartade unga medelklass kvinna Marklund framställer i sin bok. Väsentligt eller inte?

Jag tycker det intressanta med Gömda är hur en familj tvingas leva på flykt pga hot och hur samhället agerar, inte om huvudpersonen samlar på konstglas eller inte.

Sara
2009-01-16 20:42
#5

Jag känner att jag kanske inte skulle läst böckerna på samma sätt om jag visste att mycket var påhittat.

Som jag har förstått det så ska böckerna vara skrivna tillsammans med Mia och berätta hennes liv.

Ja, jag tycker att Liza har vilselätt människor med Gömda böckerna. Genom att kalla det för en sann historia så säljer hon mer böcker för att andra människor ömmar just för denna Mia. Man vill veta hur det går för henne, för man tror ju att hon är en riktig person som genomlevt det här.

Sedan att det mycket väl kan hända andra kvinnor är en annan sak och det är viktigt att skriva om.

Jag ville läsa Emma - Mias dotter men nu hamnar den boken ganska långt ner på listan.

Sara

parsley
2009-01-17 13:08
#6

Mia samarbetar inte med Marklund längre, så du kan säkert läsa om Emma Mias dotter om du vill.

Fö skriver väl Marklund att hon ändrat en del i boken , bl a för att anonymisera vissa personer, och då blir det ju med automatik inte sant längre.

Annons:
hus-musen
2009-01-17 18:58
#7

#4 ja jag har hum om vad som är sant och inte.

och fortfarande så handlar de om några få ord som förändrar hela innebörden. hade hon skrivit, baserad på en sann historia så hade jag inte sagt nått om hennes egna ideer! text är väldigt viktigt, och ett enda ord kan ändra mycker mer än vad man tror.

Qui dormit, non peccat

 


Chutney
2009-01-30 09:44
#8

Svårt att bilda sig en uppfattning tycker jag.

Som när det var diskussion om detta i något debatt-program..var det Josefsson? Då satt ju den här mannen med "svarta ögon" i publiken och säger sig vara oskyldig till det som berättats i den sanna historien som sades från början.

OM det nu är så att han inte gjort något, så är det ju hemskt…att bli anklagad för något dylikt.
(skriver OM, för jag har inte hört så mkt mer om detta..ej heller läst boken om att Gömda m.m är osann, så jag kan inte bilda en egen uppfattning än)

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

Ritchie
2009-01-30 15:11
#9

Hej,

Ganska uppenbart att hon ljugit. Boken var inte en sanning till hundra procent och då försvinner ALL trovärdighet för det hon skrivit. Det tycker jag är det allvarliga. Använder man benämningar som "En sann Historia" får det inte råda någon som helst tvekan om äktheten. Tyvärr är detta misstag större än Liza själv. Jag har läst en bok av henne och tycker att det var ett dåligt språk som överskuggade handlingen och jag kommer inte att läsa något mer av henne…

Chutney
2009-01-31 04:20
#10

#9

Ja, hon skriver på ett konstigt sätt. Men jag ville ju läsa böckerna, man greps ju av Mias öde…som nu då inte verkar sann.

Jag kommer nog inte heller att läsa något mer med henne. Det hade jag nog inte gjort även om detta inte hade hänt :)

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

Ritchie
2009-02-01 18:03
#11

Nej att fara med osanning och dessutom ha  begränsad litterär begåvning ökar inte min läslust….

IdaS-A
2009-02-02 23:41
#12

nej det tycker jag inte

Ritchie
2009-02-04 10:01
#13

Ursäkta, vad är det du inte tycker? Är det ok att ljuga eller är det ok att skriva dålig svenska? Förresten det där med dålig svenska kanske jag får backa på. Det är ganska subjektivt vilket gör det lite svårare att bedöma. JAG tycker det är dålig svenska och det räcker för att jag inte skall prioritera den läsningen..

Annons:
MimmieM
2009-02-04 13:32
#14

Jag väljer att läsa alla böcker som fiction, en nedskriven historia är alltid färgad och ihoppusslad för att få ett bra flyt och ett driv i historien.

Carpe Diem

Ritchie
2009-02-04 14:37
#15

Men om den påstås var sann??

Du har säkert rätt, det mesta handlar om subjektiva ting och att hålla sig objektiv kan lätt bli tråkig. Då bör man skriva att det är en fiction och inte en sanning… ähh…svårt ämne

Babz
2009-02-04 14:47
#16

Frågan i rubriken är inte helt lätt att svara på. Kan iofs. hålla med om att hon/förlaget borde ha skrivit "baserad på en sann historia" snarare än "en sann historia", men å andra sidan måste man väl som läsare av en sådan bok inse att allt i den inte kan vara bokstavligt sant, eftersom då en hel del människor skulle hängas ut, med risk för repressalier…

I vilket fall som helst tycker jag att böckerna om Mia och hennes öde var intressant läsning, oavsett det var sant eller inte.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

MimmieM
2009-02-04 15:21
#17

Jag skulle vilja påstå att det är förlaget som är ansvarig för just felet "en sann historia" eftersom det inte går att printa ner någonting som är absolut sant. Det blir alltid färgat utav flertalet personer. "Mia" berättar SIN historia (och hur många ggr förskönar man inte och bättrar på någonting när man själv berättar) och denna tolkas sedan utav Marklund som sätter den på pränt.
Dessutom så är väl journalister inte alltid benägna att hålla sig till sanningen alltid, utan mer att få sig ett bra scoop.

Carpe Diem

IdaS-A
2009-02-06 22:04
#18

#13 var det menat till mig?

Jag tycker inte att hon har ljugit, dåligt formulerat ja men inte lögn för mig.

lisette
2009-02-16 08:17
#19

jag har suttit och läst lite om det som hänt på aftonbladet nu. nu har ju mia gått ut med sitt namn och även en bild på sig själv. läste i chatten att mannen hon flydde från har gått ut i tidningarna och även bild, har någon sett denna artikel?

mariva
2009-02-16 23:45
#20

#19 Jag har inte sett mannen i någon tidning, men däremot i ett debattprogram på TV som han medverkade i. Kommer tyvärr inte ihåg vilket program det var. Skäms

Annons:
MimmieM
2009-02-17 00:13
#21

De var väl "Debatt" med Janne Josefsson. Såg också de programet, de sändes den 14 Januari.

Carpe Diem

Mezzzanina
2009-02-17 01:54
#22

Jag gillar inte böcker som utger sig för att vara sanna och sedan inte är det.

Men jag har själv levt ett mycket liknande liv som beskrivs i boken "Gömda".Jag tycker att det är viktigt att belysa att situationer som denna som står i boken "Gömda" faktiskt existerar.För det finns många människor som lever idag under liknande omständigheter.

lisette
2009-02-17 08:13
#23

#20,21 tack! ska se om jag kan leta upp det.

parsley
2009-02-22 15:59
#24

Mer blåsväder kring Liza Marklund

Vingklippt : den sanna historien om stiftelsen Paradiset

Beskrivande text
Elisabeth Hermons liv krossades 1992. Hennes livsverk gick i graven. Hennes anseende förstördes och hon fick ett psykiskt sammanbrott.
Dråpslaget mot henne utdelades av Liza Marklund som då var reporter på tidningen Expressen. Hennes källa var kvinnan som senare blev känd som Mia Eriksson i böckerna Gömda och Asyl.
Elisabeth Hermon anklagades i Expressen för att utnyttja kvinnor på flykt. Hon påstods lura kommuner på pengar som hon stoppade i egen ficka, samtidigt som kvinnorna lämnades åt sitt öde.
Hon polisanmäldes, men i den grundliga polisutredning som följde hittades inte minsta grund för anklagelserna. Trots detta har Expressen inte infört någon rättelse. Och Liza Marklund har fortsatt upprepa samma lögner i boken Asyl, som hon skrev tillsammans med Mia Eriksson. Hon har också använt samma berättelse i romanen Paradiset, som också filmatiserats.
- De har tjänat miljoner på en berättelse som de redan förstått är falsk i grunden, säger Stefan Lundström, medförfattare till boken.
I boken Vingklippt berättar Elisabeth Hermon om sitt liv, hur hon själv blev misshandlad, hotad och förföljd, men lyckades vända sin skräck till en positiv kraft. Hon byggde upp stiftelsen Trossen för att hjälpa människor i liknande situation.
Än idag lider Elisabeth av vad hon utsattes för för 17 år sedan. Hon har diagnosen ptsd, posttraumatiskt stressyndrom.
- Någon upprättelse för vad de gjort mot mig kan jag aldrig få, men jag tycker jag förtjänar en förklaring, säger hon
- Jag vill förhindra att andra råkar ut för samma sak. Och jag vill skapa debatt om hur långt man kan gå i yttrandefrihetens namn. 

Texten är hämtat från bokus hemsida

lisette
2009-02-22 20:54
#25

#21 vet du vad avsnittet handlade mer om? jag har hittat fram till avsnitten, men finns ignet som sändes 14/1

mariva
2009-02-25 21:54
#26

Lisette, och andra intresserade. Nu har jag upplysningar om programmet! Det var Debatt 15/1-09. Gå in på svt.se och sedan svtplay.

Lycka till! Glad

MimmieM
2009-02-25 22:14
#27

Ojdå, men jag var nära :D

Carpe Diem

Annons:
mariva
2009-02-25 22:20
#28

#27 Ja, och du visste ju åtminstone vilket program det var! Jag kom ju inte ens ihåg det… Tungan ute

MimmieM
2009-02-25 22:23
#29

Tillsammans är vi oslagbara ;)

Carpe Diem

lisette
2009-02-25 22:33
#30

nu har jag sett det. jag tyckte han såg snäll ut. har läst en massa på nätet nu och bvet inte vad jag ska tro.

MimmieM
2009-02-25 22:36
#31

Finns jädrigt många människor som kan begå de mest horribla saker och sedan se ut som en kramvänlig morfar efteråt!

Carpe Diem

lisette
2009-02-26 08:13
#32

ja visst är det så. men efter vad jag läste igår så är jag lite kluven.

MimmieM
2009-02-26 17:56
#33

Det finns alltid två (minst) historier utav saken, fast här så verkar de finnas fler än så.

Carpe Diem

lisette
2009-02-26 19:14
#34

fast här kan det ju faktiskt inte finnas mer än två (ev tre) sanningar.

mia

osama

anders

Annons:
Upp till toppen
Annons: