Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 7118 ggr
Mysan59
12/16/08, 9:05 PM

Börjar ledsna på alla böcker om taskig barndom

Visst är många av dom bra, fast jag vill inte läsa fler nu, det verkar som om författarna ska "slå" varann i vem som haft det värst.

Det är ju som en epidemi på just det temat nu…

Men många gillar alla dom böckerna och jag säger absolut inget om det, men själv är jag trött på dom…

Ja, jag vet, det är bara att låta bli att läsa och det gör jag också.

Undrar bara om nån håller med mig?

Annons:
hus-musen
12/16/08, 10:03 PM
#1

jo de börjar bli lite uttjatat, läser i o för sig inte sånna böcker särskilt ofta men ändå.

Qui dormit, non peccat

 


Maggan71
12/17/08, 9:09 AM
#2

Jag läser inte sådana böcker. Ibland tror jag att jag är ensam i Sverige om att INTE ha läst "Pojken som kallades det".

När jag läser vill jag ha avkoppling, en stunds flykt från verkligheten. Jag föredrar deckare och thrillers, men läser även annat ibland för att få omväxling.

Och nej, jag "stoppar inte huvudet i sanden". Jag arbetar med trasiga människor. Det räcker för mig, behöver inte läsa böcker om eländet också…

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

hus-musen
12/17/08, 3:26 PM
#3

haha nej då, jag har inte heller läst den boken=) eller ja kom till typ en tredjedel innan jag insåg att  boken är skittrist o fylld av "tyck synd om mig".. visst de var väl jobbigt för honom då men de är knappast nått ovanligt i världen. känner dessutom barn som haft det bra mycket värre.

Qui dormit, non peccat

 


Mysan59
12/17/08, 6:14 PM
#4

Just den boken, Pojken som kallades det, ville jag så gärna läsa när den kom ut, men sen har det inte blivit av och nu är jag inte så intresserad längre.

Jag vill också har avkoppling mest när jag läser och det är så fruktansvärt tragiskt att läsa om alla dessa som har haft det förj*vligt som barn.

Kan också nämna att jag har en granne som har haft det värst av alla, enligt henne själv, men…jag har hört många som haft det lika jäkligt eller jäkligare, suck!

Hon skriver också en bok just nu!

Det blir för mycket helt enkelt, och du Maggan71 som jobbar med trasiga människor, det kan jag förstå att det blir för mycket…

Skönt att nån håller med, för det verkar väldigt trendigt med dom böckerna nu och det känns som det bara är jag som inte läser dom…Flört

majvi
12/20/08, 4:41 PM
#5

Jag har läst en del böcker skrivna av Torey Hayden,  hon skriver ju inte om sin egen barndom men det är ju barn som har det svårt.Det är intressant att läsa hur hon har jobbat med dom, men ibland känner jag inte alls för såna böcker.

Till avkoppling blir det mest deckare och thrillers, även om jag hörde ett kåseri på radion där det frågades varför vi betalade för att bli skrämda när man kunde bli det alldeles gratis.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Sara
12/21/08, 5:08 PM
#6

Toreys böcker är inte skrivna så detaljerat om just det hemska, utan mer om hur barnen arbetas med och deras framgångar.

Älskar Toreys böcker!

Sara

Annons:
Mysan59
12/21/08, 5:12 PM
#7

Jo men såna böcker är ju kanske lite annat, har själv inte läst dom så jag kan säga mer än så.

Effie
12/22/08, 3:41 PM
#8

Jag undviker gärna böcker om taskiga barndomar, men jag har läst några av Torey Haydens böcker och kan tänka mig att läsa fler.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Abico
12/27/08, 10:21 PM
#9

Jag har läst ett gäng böcker om tragiska bardomar men tycker ofta att det blir för mycket, det blir så dystert att jag inte orkar sätta mig och läsa "H*n har ju lyckats skriva en bok, antagligen klarade h*n sig ur det* så hjärtlös är jag ^^'
Men Mende Nazers bok Slav är riktigt bra, men den är också en av de få böcker i den här stilen jag orkat mig igenom :P

Pojken som kallades det gav jag upp efter en tredjedel eftersom den var riktigt dålig och inte tilltalade mig alls. Sådär jättegripande som alla mina vänner påstår att den är tyckte jag inte alls att den var…

Hanna 

parsley
1/12/09, 2:20 PM
#10

Det är inte bara innehållet som gör en bok läsvärd eller inte, tycker jag. Även språket spelar in. Pojken som kallades det är en tragisk och sorglig bok, med tråkigt språk. 

En del personer håller med mig om att språket är viktigt i en bok, andra ser bara till handlingen, om boken är spännande eller inte.

Effie
1/12/09, 6:03 PM
#11

#10 Språket är absolut viktigt. Jag kan sluta läsa en bok om jag tycker språket är för dåligt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mysan59
1/12/09, 8:41 PM
#12

Ja språket är jätteviktigt!  Jag slutar också läsa om jag inte gillar språket…

Abico
1/15/09, 7:43 PM
#13

Jo, språket är jätteviktigt. Är det för dåligt språk i boken så kan jag inte koncentrera mig på handlingen ändå..

Hanna 

Annons:
IdaS-A
2/2/09, 11:49 PM
#14

håller faktiskt med dig.

EmmaJorunn
6/14/09, 1:32 AM
#15

Visst är det roligt att läsa böcker som baserar sig på verkligheten men jag håller med om att det har gått till överdrift.

Den nya trenden är inget jag hurrar för.

Bella-R
6/14/09, 1:47 AM
#16

Jag hatar såna böcker, läser dom aldrig.

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Filosofia
6/24/09, 8:05 PM
#17

De moderna sådana är jag inte mycket för. Känns som att de är skrivna främst för att tjäna pengar.

Däremot gillar jag en hel del klassiker med taskig-barndoms-tema, t.ex. David Copperfield av Dickens, Mor gifter sig av Moa Martinson, etc. Det finns många sådana pärlor.

Mysan59
6/24/09, 10:10 PM
#18

#17 Jo det är precis så jag menar också, nu ska "alla" skriva ner hur jävligt dom haft det, den ena värre än den andra.

Jag kan förstå att man vill skriva av sig hur man har haft det, det är som en slags terapi, har full förståelse för det, men ett tag kom det så många såna böcker och det var därför jag ledsnade…

Upp till toppen
Annons: