Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 7112 ggr
parsley
1/30/09, 7:35 PM

Parsleys boktråd

Följer Effies exempel och lägger upp en egen boktråd. I tråden kommer jag att skriva om aktuell läsning och blandat med böcker som jag läst tidigare. Kommentera gärna. Då blir jag glad.Flört

Annons:
parsley
1/30/09, 7:54 PM
#1

Ulf Lundell - Vädermannen En typisk Lundell. Författarens alter ego lyssnar på Bob Dylan, dricker för mycket och har kvinnoaffärer, även med kvinnor i författarens egen ålder.

Theorin - Nattfåk En besvikelse. Boken levde inte alls upp till de förväntningar jag hade på den. Intrigen höll inte.

Peter Robinsson- En ovanligt torr sommar Ovanligt bra engelsk deckare. Peter Robinssons övriga böcker håller inte samma höga klass, även om han tillhör de bättre deckarförfattarna. Huvudpersonen i boken lyssnar på Bob Dylan och dricker för mycket (nej, jag kunde inte låta bli, jag är inte ens säker på att det är i den boken han gör det, det kan vara i någon annan bok av samma författare).

För den läsare som efter att ha läst En ovanligt torr sommar utvecklat ett intresse för uttorkade vattenreservoarer i Yorkshire finns även Reginald Hill Dalen som dränktes. Dalen som dränktes har ett mer avancerat språk än Hills övriga deckare, som är tämligen medelmåttiga.

Stephen Booth är min favorit bland de engelska deckarförfattarna. Booth lyckas väl med sina skildringar av både huvud- och bipersoner och det engelska landskapet.

Effie
1/31/09, 1:32 PM
#2

Kul att det var någon mer som nappade på idén; ska följa din tråd.

Tråkigt att Nattfåk inte var bra; har den i bokhyllan (missade väl att avbeställa i bokklubben) och ska läsa den vid tillfälle. Sedan får väl den gå till avdelningsbiblioteket; kollegorna brukar gilla deckare.

Stephen Booth har jag nog aldrig läst; ska kolla upp, när jag känner för en deckare; läser gärna engelska deckare då och då.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

majvi
1/31/09, 4:11 PM
#3

När jag inte vet vilka böcker jag ska låna på biblioteket brukar jag ofta gå till deckarhyllorna och titta. Det var nog i somras som jag upptäckte Stephen Booths böcker och de deckarna har snabbt blivit några av mina favoriter.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

parsley
2/1/09, 12:51 PM
#4

Mons Kallentoft - Midvinterblot Linköping är en av Sveriges största städer, men märkligt anonym. Lars Winnerbäck har satt Linköping på kartan, en soffa på rea, och en nyrenoverad trea i Stångåsstan. Mons kompletterar och gör staden tredimensionell, vem bor var i Linköping och varför. Brotten kommer i andra hand, beskrivningen av staden, samhällena och byarna på slätten och de människor som bor där i första hand. Jag gillar verkligen Kallentoft för hans realistiska personporträtt och för hans miljöbeskrivningar. Den som känner namnen på byarna på slätten undrar förstås om Normlösa kommer att figurera i någon av Kallentofts böcker.

parsley
2/2/09, 9:12 PM
#5

Helena Henschen - Skuggan av ett brott och Hon älskade

Helena Henschen har skrivit två böcker med utgångspunkt i sin familjs historia.

Skuggan av ett brott handlar om de sk von Sydowska morden, som fortfarande upprör, fascinerar och återberättas i kvälls- och veckopressens återkommande temaserier om "Svenska brott". Helena skildrar morden från familjens synvinkel, empatiskt, analytiskt. Vi förstår vad som hänt och varför, och jag vill inte läsa ett ord till om händelsen efter att ha läst den boken.

Hon älskade handlar om Helenas egen farmor Signe Thiel, dotter till bankiren och mecenaten Ernst Thiel. Signe växer  en av Sveriges rikaste familjer, träffar Lenin, Hjalmar Söderberg, Werner von Heidenstam och Ellen Key, engagerar sig i kvinnofrågan och Fredrika Bremerförbundet. Helena skapar bilden av Signe med hjälp av hennes efterlämnade papper och dagboksanteckningar.

IdaS-A
2/2/09, 11:44 PM
#6

kul!

Annons:
parsley
2/4/09, 1:26 PM
#7
17 typer av män och vad de säger till psykologen av Mattias Lundberg och Anders Wahlberg

Visste ni att det finns 17 st manstereotyper, allt från sportfånen, till mammas pojke och kvinnojägaren, som är på jakt efter sin drömkvinna, men är totalt ovetande om hur hon ser ut och ska vara.

Definitivt inte den mest omfattande och djuplodande psykologibok jag läst, utan snarare som om den finländske författaren Aartto Paasalinna helt plötsligt gett sig på att skriva en psykologibok istället för en roman. En bok man drar på munnen åt med andra ord.

För den som inte redan vet det så gäller det att vara konkret när man pratar med män, annars förstår de inte vad man menar. Ett exempel från boken:

En man och en kvinna är ute och åker bil. De närmar sig en vägkrog och kvinnan säger: 

-Vore det inte gott med en kopp kaffe?

-Jo, svarar mannen och kör förbi vägkrogen.

Hade kvinnan verkligen velat ha en kopp kaffe skulle hon sagt:

-Vi stannar där framme vid vägkrogen och dricker en kopp kaffe.

Min fundering med anledning av ovanstående: Kör tjejer bättre än killar?

Babz
2/4/09, 2:37 PM
#8

#7 - Bilresan är klockrent! Det har fungerat så på våra bilresor, fast jag har nu lärt mig att säga "jag är kaffesugen, vill du vara så snäll att stanna på nästa fikaställe?"

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Ritchie
2/4/09, 2:43 PM
#9

Intressant bok. Skall kolla in den. När det gäller din fråga som måste man definiera vad som menas med bättre?!!

Är det att köra fortast mellan a och b eller är det att fickparkera och göra undanmanöversprov eller är det att undvika olyckor????

Svaret blir ungefär som en Värlsmästerskap titel i boxning. Nästan alla har vunnit någon av de otal titlar som finns!!

Glad

Effie
2/5/09, 7:49 AM
#10

#7  Jag har hört anekdoten med en ännu försiktigare första fråga: "tror du de har kaffe där?" varvid mannen lätt irriterat svarar "det är klart de har kaffe, det är ju en vägkrog!" och förstås kört förbi. Och hade det varit en kvinna som körde, hade hon svarat med en fråga "Oh, är du kaffesugen?", och genast svängt av.

Har det med körskicklighet att göra? Olika "språk"?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Babz
2/5/09, 10:36 AM
#11

Det finns en bok som tar upp det här med mäns och kvinnors olika språk: Män är från Mars, kvinnor från Venus, av John Gray.

Har inte lusläst hela boken, men den är rolig att bläddra i. Bland annat säger han någonstans i boken att män inte vill ha råd om något som helst, om de inte själva ber om det. Det stämmer också väldigt väl med min "bättre hälft", som (i alla fall tidigare) kunde bli väldigt sur, när jag i all välmening tipsade om ett "bättre" sätt att göra något. Nu har han också läst boken, så vi har båda lärt oss att uttrycka oss lite annorlunda.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Ritchie
2/5/09, 5:05 PM
#12

Intressant…man kan konstatera att det är stor skillnad i sättet att kommunicera mellan kvinnor och män…

Det skapar en del sköna debatter!!!

Same, Same but different…

Effie
2/5/09, 9:27 PM
#13

#11 Jag har läst den boken. Fick en känsla av att man skulle uppfostra sin man ungefär som man dresserar en hund. En kompis påstod att det funkade. Jag gillade inte tanken riktigt…fast jag har ju boken i åtanke ibland


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Babz
2/6/09, 4:44 PM
#14

#13 - Det var mer som att han "uppfostrade" sig och jag mig och i slutänden blev det färre missförstånd…

En win/win-situation, alltså!

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Effie
2/14/09, 8:32 PM
#15

#14 Ja, bara det funkar, och alla är nöjda, så…

Parsley, din tråd försvinner ner i djupet. Har du inte läst något på sista tiden? Glad


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
2/15/09, 3:42 PM
#16

Aktuell läsning:

Bokreakataloger

En hög med blandade gamla veckotidningar, att läsa gamla tidningar är ett beteende som måste kallas dumsnålt.

Sticka i romantisk lantstil. Riktig tjusig stickbok, trots att jag förknippar landsbygd med lera och inte är ett dugg romantisk av mig. En sjal är redan klar, en annan sjal håller jag på och planerar och en mössa är om inte halvfärdig så åtminstone klar till 45 %.

Effie
2/15/09, 4:12 PM
#17

#16 Har inte läst någon bokreakatalog än i år; hittade du något intressant?

Läser gamla tidningar gör jag ibland också…vissa tidningar spelar det ju ingen roll om de är gamla eller nya, det står ungefär samma saker i dem. Annars brukar jag numera ta med dem till jobbet, så någon annan får glädje av dem.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
2/16/09, 12:55 PM
#18

http://www.marcusbirro.se/bloggen/

Birro har något att säga och han säger det väl. Formuleringarna ger avtryck på skinnet och biter sig kvar. Man minns vad Birro skrivit.  Är Marcus Birro Sveriges bäste bloggare?  Döm själv. Rekomenderad läsning.

parsley
2/17/09, 1:14 PM
#19

Marcus Birro - Diktskola. Författarens guide till galaxen.

Det finns tre sorters böcker som handlar om att skriva. 1. Lär dig bli kreativ 2. Böcker som handlar om hur man konstruerar en roman eller novell. 3. Böcker som handlar om skrivandets själ.

Birros diktskola tillhör den tredje kategorin. För några år sedan skulle jag blivit småsur och lite knäckt av att läsa boken. Jag är sådan som hellre tillbringade tiden på universitetet än på parkbänken, gifter mig med grannpojken och kaklar om köket än nära nog dör för det skriva ordet. Tvärtemot vad Birro själv gjort. Läste Diktskola igår kväll, snabbt, osammanhängande, samtidigt som jag diskuterade musiktexter med sonen.

parsley
2/17/09, 1:26 PM
#20

Lars Hesslind

Författare är han, men vad har han skrivit? Några ungdomsböcker om segling? Samtal med en kakelvägg? Göteborgare, marstrandsbo, välkänd föreläsare om vikten av  att läsa böcker och det skrivna ordets betydelse.

Lars Hesslind besökte min högstadieskola och talade om böcker. Det skrivna ordet. Den som läser blir smart, får ett språk. Språk är makt. Jag satt där på en stålrörsstol med trasigt teakfaner på en plats vars stämning mest av allt påminde om Johny Cash Folsom Prison Blues "I shot a man in Reno, just to see him die", min högstadieskola. Jag läste, det fanns ett liv utanför Folsom Prison. Tack, Hesslind för att du berättade det för mig.

"Jag sköt en man i Reno, bara för att se honom dö" Cash var på TV häromdagen.

Annons:
parsley
2/19/09, 4:24 PM
#21

Nytt liv åt gamla prylar : inspiration och roligt nytänkade av Anna Örnberg

Det verkar komma en ny bok av Anna Örnberg varje år. Jag har de flesta av henne. Anna har sytt lapptäcken, gardiner, varit i trädgården, målat om loppismöbler och renoverat hus. I den här boken har Anna varit på loppis och hittat sådant som man kan använda om man vill ha de inredningsstilarna kallas shabby chic eller romantisk lantstil i sitt hem. Häng köksredskapen på en gammal gardinstång och sy en väska av ett yllebroderi

Roligt att bläddra i och något som plockas ut ur bokhyllan ibland om jag vill ha lite förströelse.

parsley
2/21/09, 2:13 PM
#22

Stephen Booth-Svart som synden Det känns som om alla böcker från bokförlaget Minoutar har samma titel och samma omslag, om än i llte olika färgnyanser. Svart som synden är Stephen Booths senaste. Boken motsvarar mina förväntningar. Huvudpersonerna verkar ha fastnat i karriären, de avsides belägna byarna befolkas fortfarande av udda individer, rester av den gamla folktron lever kvar i Peak District bland gruvhål och avsides belägna gårdar.

Peter Robinsson - I djävulens sällskap Vissa deckarförfattare tjänar bra med pengar på sitt författarskap. Erfarenheten av detta måste uppenbarligen bearbetas i bokform. Peter Robinsons huvudperson Alan Banks ärver. Liza Marklunds Annica Bengzon får tag på sina pengar på något annat sätt. Alan Banks iPod är numera betydligt intressantare än hans själsliv. Den kvinnliga huvudpersonen Annie Cabbots själsliv är tilltrasslat, och kan säkert engagera en och annan läsare.

parsley
2/22/09, 4:21 PM
#23

Benny Haag - Inte mer än fullt tack

Förlaget LL-som ger ut lättlästa böcker har givit ut skådespelaren Benny Haags monolog "Inte mer än fullt tack" i en illustrerad version. Inte mer än fullt tack är rolig, gripande, utlämnande, hoppfull. Självupplevt eller inlånat? Det spelar ingen roll. Texten berör.

Två kondomer var ute och gick. Vilken hade roligast?

Fyllevitsar, Gotland, Lundell, minnesluckor, torrkokta makaronkastruller och ett barskåp som behöver städas.

Jag såg föreställningen för ungefär två år sedan. Den gick rakt in. Texten som framförs på scenen är längre än den text som återges i boken, så jag saknade några detaljer.

Benny Haag har gjort ett par monologer till. Jag hoppas jag får möjlighet att se dem också.

parsley
2/25/09, 12:51 PM
#24

Liza Marklund - En plats i solen 

Har Marklund flyttat till Spanien? Handlingen i boken utspelas till stor del på Costa del Sol. Vem bor var och varför och hur ser trafikmoralen på de usla vägarna ut? Annika Bengtzon skickas ner till Spanien för att skriva om en svensk familj som dödats i samband med ett inbrott och kommer något större på spåren. Marklund skriver som den journalist hon i grund och botten är. Det hon skriver är eller ska verka korrekt.

parsley
3/1/09, 7:56 PM
#25

Evelyn Waugh - Press stop

Författararen är mest känd för boken, som blev TV-serie och senare film,  En förlorad värld.

Presstop gavs ut första gången 1938.

Genom en förväxling blir Londontidningen Drakens småfågelexpert , den tämligen hjälplöse William Boot, skickad för att bevaka inbördeskriget i en liten afrikansk republik. Historien börjar inte särskilt bra för Boot. Han syster ändrar i hans manuskript till tidningen och byter ut ordet "grävling" mot "skäggdopping". När han får telegrammet om att han ska inställa sig på Drakens Londonredaktion så tror han givetvis att det har med artikeln om skäggdoppingarna att göra.

Mitt omdöme: En riktigt rolig bok. Waugh är en skicklig stilist och han skildrar både livet bland förmögna engelsmän och nyhetshungriga utrikeskorrspondenter med glimten i ögat.

parsley
3/5/09, 6:48 PM
#26

Joyce Carol Oates Svart flicka / vit flicka

Joyce Carol Oates är en mästerlig författare. Allra bäst är hon på att skildra unga kvinnor.

Genna har växt upp i en familj aktiv inom medborgarrättsrörelsen. Hon är ättling till grundaren av det ansedda, liberala colleget dit hon kommer för att studera. Minette, den djupt religösa dottern, till en svart pastor från Washington DC blir Gennas rumskamrat. Trots Gennas försök lyckas hon inte bli vän med Minette. Minette håller sig för sig själv, är tvär och ovänlig, tröstäter och har problem med studierna. Genna vill vara Minettes vän, andra verkar snarare tycka direkt illa om henne.

Svart flicka / vit flicka är en av de böcker av Joyce Carol Oates som jag tycker bäst om.

parsley
3/13/09, 1:10 PM
#27

Andrea Maria Schenkel - Mordbyn

Prisbelönt tysk deckare.

Det sägs att det svårare att skriva kort än att skriva långt. Schenkel behärskar konsten att skriva kort. 155 numrerade sidor med något som mest liknar skrivet talspråk. 

Tyskland, våren 1955. Livet tycks att återgått till det normala efter kriget, då något inträffar. Vad har hänt på den avsides belägna gården Tannöd? Byborna berättar. En efter en ger de sin bild av händelserna. Resten får läsaren skapa. Var den skällande hunden en tysk spets? Jag undrar och hade gärna velat få veta.

Rekomenderas.

Annons:
parsley
3/13/09, 1:10 PM
#28

Andrea Maria Schenkel - Mordbyn

Prisbelönt tysk deckare.

Det sägs att det svårare att skriva kort än att skriva långt. Schenkel behärskar konsten att skriva kort. 155 numrerade sidor med något som mest liknar skrivet talspråk. 

Tyskland, våren 1955. Livet tycks att återgått till det normala efter kriget, då något inträffar. Vad har hänt på den avsides belägna gården Tannöd? Byborna berättar. En efter en ger de sin bild av händelserna. Resten får läsaren skapa. Var den skällande hunden en tysk spets? Jag undrar och hade gärna velat få veta.

Rekomenderas.

Ritchie
3/13/09, 2:37 PM
#29

skall börja med Arto Paaslinna´s kollektivt självmord…

parsley
3/13/09, 4:06 PM
#30

#29 Då har du rolig läsning framför dig.

parsley
3/16/09, 7:59 PM
#31

Gina Kolata - Spanska sjukan

Den amerikanska vetenskapsjournalisten Gina Kolata berättar om spanska sjukan, influensan som skördade fler liv än första världskriget, i en faktabok som är mer nervkittlande och engagerande än en roman. Varför skördade influensan så många offer? Finns det möjlighet att återfinna viruset?

Rekomenderas.

Ritchie
3/17/09, 6:42 PM
#32

#30 låter bra det!!!

Har fått den rek av min finske vän…

parsley
3/21/09, 4:02 PM
#33

Klas Gustavsson - Ett bluesliv biografi om Cornelis Wreeswijk

"Han är tjock, kan inte sjunga, spelar gitarr konstigt och har gjort den där hemska Mördar-Anders. Man måste säkert vara vuxen för att kunna lyssna på honom, " som ett barn jag känner säger.

I början av 2000-talet besöker den holländske dokumentärfilmaren Hans Polak Sverige i samband med den film om Cornelis han håller på med. För Hans Polak är Cornelis en holländsk sångare som haft några hits och sedan försvunnit - till Sverige. Polak förvånas över vilken stark ställning Cornelis har i Sverige. Alla svenskar känner till Cornelis och verkar kunna Hönan Agda och Brev från kolonien, två sånger som Cornelis själv inte var särskilt förtjust i. Eller som en familjemedlem uttrycker det:

Inom familjen kallades Cornelis för Kees. Lite kul kuriosa för den som har en keeshond. Cornelis sjunger  om marsvinet Jan i Mor har köpt en massageapparat.

Mitt omdöme :En gedigen biografi. Författaren har intervjuat ett antal personer som stått Cornelis nära och kompletterat med uppgifter från tidningar och andra källor. Saknar dock en förteckning över vilka sånger som finns på vilken skiva och uppgifter om sånger som Cornelis gjort åt andra artister.

hus-musen
3/21/09, 5:52 PM
#34

#33 Synd att så mycket har utelämnats om cornelis i boken. Men den är rättså intressant om man är intresserad av cornelis=)

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
parsley
3/21/09, 6:07 PM
#35

Boken är absolut intressant. Mycket fakta om Cornelis som person, hur olika människor omkring honom uppfattade honom, vad som stod i kvällspressen, hur och var han bodde, hur samhället såg ut osv. Det är bara den där lilla något nördiga "discografi-biten" som saknas. Mycket av Cornelis musik är idag är ju återutgiven på olika samlingsplattor, typ guldkorn ur mäster Cees memoarer, en rolig jäkel, osv. Den Cornelisskiva som jag uppskattar mest av dem som finns i min skivsamling är en dansk live-inspelning, "Live på Montmartre", eftersom den innehåller en massa mellansnack. Det är stor skillnad på att höra t ex  Mördar-Anders insatt i ett sammanhang och bara höra den lösryckt.

parsley
3/22/09, 5:56 PM
#36

Isabel Allende - Andarnas hus

Andarnas hus är en av mina favoritböcker och jag har läst den flera gånger sedan jag läste den första gången i slutet av 1980-talet. Magisk realism baserad på den chilenska släkten Allendes, historia.

Ritchie
3/24/09, 3:22 PM
#37

Parsley,

den är riktigt bra!!!

Dock håller Isabel Allende en ojämn klass?!

Läste en bok, vars titel jag glömt, men den handlade om ett äventyr i djungeln…

Den var riktigt dålig…

har du läst ngn annan?

Effie
3/24/09, 9:06 PM
#38

#37 Ritchie, var det "Den gyllene drakens rike"? Om en pojke och hans faster som åker iväg någonstans och hamnar i ett äventyr. Lite magi också vill jag minnas. Ungdomsbok, fick jag känsla av. Inget jag tänker rekommendera någon.

Men Andarnas hus gillar jag - fast du ger mig tillräckligt att sätta upp på min att-läsa-lista ändå, Parsley, så jag väntar med att läsa om den.Glad


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Ritchie
3/25/09, 10:34 AM
#39

Nu har jag googlat!!!

Titeln är Odjurens Stad och är mkt riktigt en ungdomsbok.

Då får jag värdera den därefter

Det blir nog Andarnas Hus men först skall jag läsa biografin om Backyard Babies… det blir nog lite kontraster!!!

parsley
3/25/09, 2:18 PM
#40

#39 Andarnas hus är att betrakta som ett litterärt mästerverk och är dessutom är baserad på verkliga händelser. Det är svårt att överträffa en sådan roman. :)

parsley
3/31/09, 5:44 PM
#41

En spricka i kristallen - Cecilia von Krusenstierna

Precis som Agnes gjorde i början av 1900-talet så skriver Cecilia om adeln och överklassens dåliga, men dolda sidor. Till skillnad från Agnes så skriver inte Cecilia vare sig medryckande eller engagerande. Jag undrar om En spricka i kristallen ens skulle blivit utgiven om författaren inte haft Gyllenammar som flicknamn och PG Gyllenhammar som pappa.

Cecilia har haft en tuff uppväxt, hon passade inte in någonstans. Handlngen  i boken spretar, språket inte särskilt märkvärdigt, det mesta är suddigt och anonymt, boken saknar tidsmässig och geografisk förankring. Boken lär ha fått ganska positiva omdömen, men jag tyckte inte alls om den.

Agnes von Krusenstierna

Agnes von Krusenstierna är mest känd för sina tre romanserier

* Tony-böckerna handlar om en ung flickas uppväxt och väg in i sinnesjukdom

* von Pahlen-sviten består av 7 romaner. Romanerna innehåller bl a beskrivningar av bl a sex och incest. Agnes make David Sprengel har skrivit de mest uppseendeväckande partierna och det märks tydlig att det är två olika författare som skrivit de sista böckerna i serien. Under 1930-talet utkämpades den sk von Pahlen-fejden i Sverige. Ska en diktare ha god smak och moral, eller får en författare skriva om vad som helst?

* Fattigadel 4 självbiografiska böcker, sviten hann aldrig bli färdig.

Jag läste Agnes von Krusenstierna i tonåren, vi var flera flickor som läste böckerna ungefär samtidigt och gav oss in i djupa diskussioner om handlingen och det fanns minsann en hel del att diskutera. Jag vet inte om jag känner för att läsa om böckerna, men om jag gör det så kommer jag definitivt att hoppa över David Sprengels bidrag, då dessa är väl grova, för att inte säga direkt perversa,  och inte tillför von Pahlensviten särskilt mycket av värde.

Annons:
Effie
4/6/09, 11:56 PM
#42

Det visste jag faktiskt inte, att hennes make skrev vissa delar av böckerna. Det finns ju en del i dem som känns obehagligt att läsa. Kanske ska läsa om dem någon gång och kolla detta; någon gång när jag inte har något annat för mig…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
4/15/09, 1:55 PM
#43

Olof Lagercrantz har skrivit en biografi om Agnes von Krusenstierna. Biografin bygger på Olof Lagercrantz doktorsavhandling och gavs ut redan 1951. Mitt exemplar är en Månpocket från 1981, så boken har återutgivits och bör finnas på bibliotek för den som är intresserad.

parsley
4/26/09, 10:00 PM
#44

Lars-Olof Larsson är historieprofessor från Växjö och har givit ut ett antal populärvetenskapliga böcker om historia. Han har bl a skrivit Gustav Vasa - landsfader eller tyrann, som fick Augustpriset för bästa fackbok 2002 och  På march mot evigheten - svensk stormaktstid genom släkten Stålhammars spegel

Larsson belyser Gustav Vasa ur ett antal olika synvinklar och ger en komplett bild av Gustav Vasa, på ett lätt och flytande språk. Det känns verkligen att författaren vet vad han skriver om.

På march mot evigheten - svensk stormaktstid genom släkten Stålhammars spegel. Per Jonsson Stålhammar föds på en liten kronogård i nuvarande Jönköpings län. Han tar värvning som trossdräng,  gör karriär inom armén, blir adlad och slutar sin militära bana som överste för Smålands ryttare. Barnen och barnbarnen blir nästan utan undantag militärer och gifta med militärer.

Jon Stålhammar tillbringar många år i fält och är gift med Sofia Drake, frun på Salshult. Sofia fungerar som släktens överhuvud under lång tid. Hon administrerar familjens stora lantegendomar, brevväxlar med sin man, ansvarar för barnens utbildning och arrangerar äktenskap. Jon och Sofias egna döttrar blir gifta med adliga militärer, medan Jons brorsdöttrar får gifta sig med icke-adliga militärer och därmed förlora sitt adelsskap. Pga av krigen så är tillgången på tänkbara adliga män för äktenskap begränsad. Ulrika Eleonora vill inte dela sina systrars öde och gifta ner sig. Hon tar ut flyttbetyg och beger sig till Stockholm, utklädd till man. Hon lever som man ett antal år, tar värvning inom artelleriet och  - gifter sig med en kvinna.

I boken  beskrivs ett arvsskifte. I boet ingår bl a tre kilo silver som arvingarna ska dela. I ett enklare bondhem fanns kanske en silversked, som i bästa fall vägde 50 g.

Jag tycker boken är klart intressant eftersom den är skriven ur ett familje- och vardagsperspektiv.  Det enda jag saknar är en förteckning över de olika militära graderna. Var i hierkin befinner sig en trumpetare i förhållande till en ryttmästare och en överste i förhållande till en major? Om det är ett extra plus för läsaren att känna till trakterna av Sävsjö och Vetlanda i Småland låter jag vara osagt.

parsley
5/13/09, 2:04 PM
#45

Peter Robinsson - Kall som graven

Ett irritationsmoment som borde förblivit oläst. Jag trodde det var en nyskriven bok eftersom den gavs ut 2008, men tidsmässigt utspelar den sig 2000 och efter "En ovanligt torr sommar", som fö är en av de få deckare som jag rekomenderar. Skälet till varför den inte blivit översatt förrän nu kan du säkert ana dig till. Boken är usel. Intrigen i den mån den existerar känns långsökt och brottslingarna ägnar sig åt piratkopiering av CD och dataspel. En gång i tiden fanns det visst pengar i det också. En person har på sig en stickad tröja från Färöarna. Hm. Färöarna är främst känt för stickade sjalar. En tröja kan vara mönsterstickad med flera färger i Fair Isle-teknik, men Fair Isle är ingen Färö, Fair Isle är den minsta och mest avlägset belägna av Shetlandsöarna.

parsley
5/13/09, 2:24 PM
#46

Revolotionary Road - Richard Yates

Revolotionary Road är en bok som brukar återfinnas på listorna över bästa romanerna genom tiderna. Revolotionary Road är en sådan bok som alla (amerikanska) författare drömmer om att skriva, en bok som fångar tidsandan, samtidigt som den lyckas vara allmängiltig och tidlös.

När Frank Wheeler studerade i New York efter andra världskrigets slut spåddes han en lysande bana, inte som konstnär kanske, men inom det humanistiska fältet. Ett par år senare är han gift med vackra April, tvåbarnsfar och familjeförsörjare på ett trist kontorsjobb. På helgerna umgås de med sina grannar i förorten. April föreslår att de ska flytta till Paris. Hon ska ta jobb som sekreterare på NATO eller Unesco, anställa en barnflicka och ge Frank tid att finna sig själv, så han kan bli det han är ämnad att bli.

Ingen av personerna i Revolotionary Road är särskilt sympatisk. De dricker för mycket, grälar, är otrogna, känner avsmak inför sina barn. Boken är lika välskriven som ett träsnideri av Sofia Isberg.

Sofia Isberg var en svensk kvinnlig träsnidare, född 1819, verksam i Motala. Det finns en del på nätet om henne, men bilderna gör inte hennes precisionsarbeten rättvisa.

parsley
5/28/09, 1:18 PM
#47

Piraterna - de svenska fildelarna som plundrade Hollywood av Rydell och Sundberg

Fildelning är en intressant fråga i flera aspekter, moraliskt, ekonomiskt, juridiskt, tekniskt… Rydell och Sundberg har skrivit en reportagebok som är minst lika spännande som en deckare. Absolut läsvärd oavsett man tillhör de 1,2 miljoner som säger sig fildela eller inte. Författarna tar upp bl a upphovsrättens bakgrund, antipiratsbyråns arbete, de tekniska förutsättningarna som gjort det möjligt att fildela mm. Vem är vinnare och vem är förlorare på fildelning?

Tanka vår musik gratis, eller beställ skivorna. Bara ni lyssnar, det gör oss stolta”  skriver Florence Valentin på sin hemsida. Föräldragenerationen konstaterar att ungarna på skolgården byter bluetooth-filer via sina musikmobiler. Det räcker att en laddar ner "Tingeling" och sedan har hela klassen tillgång till den.

parsley
5/29/09, 3:40 PM
#48

Jag var självlockig, moderlös, gripande och ett monster av förljugenhet : en biografi om Marianne Höök av Annette Kullenberg

Under några år i sluten av 1960-talet umgicks Annette Kullenberg med den betydligt äldre journalistkollegan Marianne Höök. I boken tecknar hon ett porträtt av väninnan vars liv till stora del var okänt för Annette. Att ge en komplett bild av Marianne är inte lätt, eftersom hon visade olika sidor av sig själv beroende på sällskapet. Kullenberg lyckas väl med att få ihop pusslet Marianne Höök i bokform. Författaren är journalist och vet hur man ska hantera en text för att göra den läsvärd.

Marianne var medlem i socialdemokraterna och umgicks med ledande socialdemokrater som Olof Palme och paret Erlander, vacker som en dag, lyft både här och där, klädd i dyrbara kläder, passionerat förtjust i sin lilla Renault 4 och "galen i granna karlar". Marianne var moderlös och växte upp hos sin mammas släkt och hos sin känslokalle pappa och dennes hushållerska.

Annons:
parsley
6/5/09, 11:55 AM
#49

Mannen i sjön av Arnaldur Indridason

Fjärde boken i ordningen av denne islänning som är nordens mest brittiske deckarförfattare. Byt ut några namn och en sjö vars avrinning ökar pga ett jordskalv mot en uttorkad vattenreservoar i Yorkshire, så har du en brittisk deckare i stället.

I mitten av 1950-talet får några unga begåvade medlemmar i Islands kommunistparti stipendium för att studera  på univeritet i Leipzig, DDR. De kommer dit brinnande i sin tro på kommunismen, men möts av usel mat, låg boendestandard och angiverisystem. Händelserna i DDR får återverkningar längre fram i tiden.

Riktigt bra deckare. Rekomenderas. Författaren har utvecklats jämfört med sina tidigare böcker.

parsley
6/20/09, 9:27 PM
#50

Mons Kallentoft- Sommarmorden

Mons har ett fantastiskt språk och är oerhört duktig på person- och miljöbeskrivningar. Tyvärr trasslar beskrivningen av brotten in sig i någon smaklös kadaversymbolism som känns högst orealistisk. Synd.

parsley
6/20/09, 9:32 PM
#51

Teorin- Skumtimmen

Skumtimmen är enklare till upplägget än uppföljaren Nattfåk. Ingredienserna är dock de samma, Ölands svåra väder och gamlingar vars kunskaper om vad som hänt på Öland kommer till nytta för att lösa ouppklarade brott. Nattfåk är mer avancerad berättartekniskt, men intrigen känns trovärdigare i Skumtimmen.

parsley
6/20/09, 9:41 PM
#52

Bob Dylan av Heinrich Detering

Rekomenderas om man kan sin Dylan och absolut vill veta vad en tysk litteraturprofessor har att säga i ämnet. Rekomenderas inte till någon annan. Både biografiska data och textanalyserna är för kortfattade för att man ska kunna få något grepp om Dylan, om man inte kan en hel del sedan tidigare.

parsley
6/21/09, 10:30 PM
#53

Jävla John av Eva Dozzi

En bok som jag förmodligen skulle missat om jag inte blivit tipsad om den här på litteratur i fokus.

Året är 1963 och Beatles är på turné i Sverige. Katja finansierar sina studier på Musikaliska Akademin genom att arbeta som nattstäderska på ett hotell. Hon får i uppdrag att städa upp på John Lennons nedspydda rum.

Intrigen är för bra för att vara osannolik. Lämnar inga detaljer. Läs själv. Nu måste jag läsa en eller flera Beatles-biografier också, för att se hur rätt hur författaren kan ha.  En liten miss bara tror jag (måste kolla). Dylan och Beatles, blev vänner under Beatles USA-turne 1964. Då hade Dylan gett ut det akustiska protestsångsalbumet "The times they are a´changing" och höll på med sitt sista akustiska album "Another side of Bob Dylan". Tror inte Dylan var så känd av Beatlarna då, vilket antyds i boken att han skulle vara.

parsley
7/1/09, 12:12 PM
#54

Tove Klackenberg. Jag brukar säga att Tove Klackenberg skriver länsrättsrealism, nåja brott enligt brottsbalken förekommer i böckerna. Tove Klackenberg är jurist, så det blir deckare med juridisk vinkel ofta med utgångspunkt i socialtjänstlagstiftningen.

Åsa Larsson är ytterligare en jurist som skriver deckare. Kiruna-anknytningen gör deckarna läsvärda.

Camilla Läckbergs deckare är anakronistiska och blodtörstiga. En författare som jag undviker efter att ha läst ett par böcker.

parsley
7/11/09, 11:34 AM
#55

Aksel Sandemose - Varulven

En varulv är en människa som blivit fördömd, inte av egen förskyllan, utan av smitta. För att kunna leva vidare, för att få näring och föda, så söker varulven offer att hugga, att smitta med dumhet, intolerans, avund och maktfullkomlighet, sådant som varulven står för.

Varulven är en kärleksroman, en historia om kärleken, om kärleken mellan man och kvinna och hur den kan te sig, kärlekens blodsband, kärleken till den ärvda jorden, kärleken till flaskan och kärleken till det skrivna ordet.

Felicia är gift med storbonden Jan på Venhaug, samtidigt som hon har ett förhållande med författaren Erling Vik. På Venhaug finns också den unga kvinnan Julie, Erling Viks oäkta dotter som han fått med en gatflicka. Julie är förtjust i den sympatiske Jan.

Som roman om man ser till intrig, miljö, handling och personer är Varulven lysande. Som handbok i att leva, tänka och förstå ännu bättre. Personerna i boken tänker, eller håller kapitellånga monologer. Författaren ger dem sin röst och förser mig med klokskap och användbara citat och som bonus, en fullständigt bisarr version av Dan Anderssons sjömansvisa Jungman Jansson.

Cornelis Vreeswijk lär ha läst om Varulven varje sommar och Cornelis Felica är just Sandemoses Felicia.

Annons:
parsley
7/13/09, 3:52 PM
#56

Dan Anderssons samlade dikter

Jag har läst Dan Andersson nu. Tidigare har jag mest lyssnat på oilka artister som tolkat Dan Andersson. Genom att läsa hans dikter blir han min, inte din,er eller vår.  Jag tar till mig hans dikter, kommer att bära dem med mig, läsa om dem. Språket är ålderdomligt, men tidlöst. Varför har jag inte läst Dan Andersson tidigare? Jag som minns hur arbetet avstannade, vi var tysta och lyssnande, hur händerna vilade, när något av Dan Andersson spelades på radion när jag var barn. En del förstod jag, det är något bortom bergen, men inte allt, där vi drack vår barndoms beska vin, de märkliga ortsnamnen. Sedan, när jag blev äldre, lösryckta citat, påståenden. "Vi har kött, vi har öl, vi har brännvin till tröst". Det är Dan Andersson som gjort den. Dan Andersson tog livet av sig (osant). Läste vi Dan Andersson i skolan? Kan inte minnas att vi gjorde det. Dan Andersson ville skriva prosa. Det är hans dikter vi minns.

Göran Greider - Det gångna är som en dröm - det närvarande förstår jag icke, en bok om Dan Andersson

Göran Greider har skrivit en läsvärd biografi över Dan Andersson. Mycket av det som skrivits om Dan Andersson handlar om fattigdom, fattigfolkets hårda liv, vem i vilken by i Finnmarken som under annat namn blivit omnämnd i Dans dikter. Greider tar en annan väg. Han skriver om Dans kluvenhet mellan stad och landsbygd, autodidaktens bildningskomplex, Dans konstnärsvänner och kvinnoaffärer, något som utelämnats i flera tidigare biografier av hänsyn till de efterlevande. Greider går de gator i Stockholm som skalden gick då, letar efter konstnärsvänne Martin Åbergs ateljé, tar del av offentliga handlingar kring den olycksaliga skadedjurssanering som kom att bli Dans död på ett hotell i Klara.

Lyssnar man på Bob Dylan, så är det naturligt att lyssna på Dan Andersson-tolkningar, konstaterar Greider. Både Dylan och Dan Andersson är "mannen, myten, legenden". Greider avslutar sin bok med en dikt av Dan Andersson skriven på engelska, om en luffare i trakten av Bob Dylans födelsestad Duluth, Minnesota.

Effie
7/13/09, 4:22 PM
#57

Trevligt tips. Jag har alltid gillat Dan Anderssons sånger (som de varit för mig); har lyssnat och sjungit själv, för mig själv. Sitter ibland på Bishop Arms vid Järntorget (Göteborg); där låg förr en krog som jag glömt namnet på, men som Dan besökte, och det finns en byst av honom. Läste jag om Dan Andersson i skolan? Nej, det kan jag inte minnas.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
7/14/09, 9:51 PM
#58

http://www.kafe-k.se/musik031.htm

http://www.kafe-k.se/musik034.htm

Två texter med Dan Andersson-anknytning på Kafe K - ditt kulturkafé på nätet. En sida som är väl värd ett besök. Texterna handlar om Dan Anderssons nutida namne Dan Viktor Andersson, men Dan Andersson dä finns med i båda texterna. Läs gärna.

#57 Jag hade ingen aning om att det finns en Dan Andersson byst på en krog vid Järntorget i Göteborg. Det låter som ett ställe värt att besöka. Finns  utskänkningslokalen kvar kanske den kallas pub eller restaurant idag, men handlar det om Dan Andersson så använder åtminstone jag ordet krog.

Nu finns det två par ögon i denna lustiga värld, som jag aldrig törs se in i mer, två stirrar mot krogens slaskiga golv, två drömmer vid egen härd. Dan Andersson: Den druckne matrosens sång

parsley
7/26/09, 12:46 PM
#59

14 år och till salu - Caroline Engvall

Tessan är en vanlig tonårstjej, som älskar djur. 12 marsvin talar sitt tydliga språk. Hon blir våldtagen, av en snygg kille, sportig, en sådan där som inte har några problem med att få tjejer. Ett infall från en kompis "vi säljer sex". Kompisen slutar snart, men Tessan fortsätter att träffa män, sådana som är snälla, sådana som mest vill prata, män som har barn i Tessans egen ålder, män som handlar på ICA tillsammans med sin fru,  män som plågar och hotar och skulle kunna vara hämtade från Aftonbladets artikel om "svenska sexualförbrytare". Tessan får hjälp, bl a av en engagerad psykolog.

Boken består av Tessans dikter och berättelser. Journalisten och skribenten Caroline Engvall skriver ramberättelsen, för handlingen framåt. Det är klokt att ha två författare till boken. Tessans egna dikter och tankar hade nog inte kunnat fylla en hel bok, även om hon skriver bra. Carolines proffessionalitet kompletterar.

Boken känns som en måsteläsning för tonåringar, men är även viktig läsning för föräldrar, lärare och socialtjänstpersonal.

parsley
9/26/09, 4:56 PM
#60

Kalle Lind - Människor det varit synd om

Kalle Lind är en skäggig kulturvetare född 1975. Han har skrivit boken Människor det varit synd om, en bok för skadeglädje, medlidande och den där sköna känslan att det inte är en själv.

Att det är synd om Bob Dylan och ballongfararen André kanske ni redan visste sedan tidigare,  men att det också är synd om Jan Malmsjö, Astrid Lindgren och Arne Weise, kanske ni inte visste. Synd om läsaren är det inte. Boken är gôrrolig och känns som given att placera under julgranen hos de stackare som inte läser så ofta och mycket, eller kan tänkas behöva ett gott skratt.

parsley
9/26/09, 5:03 PM
#61

Mons Kallentoft - Höstoffer

Linköpingspolisen Malin Fors har problem med spriten, sin exman som hon flyttat ihop med igen, sina föräldrar som flyttat till Spanien och sin tonårsdotter. Mordhistorien har anknytning till den adeln´och uppkomlingar. Mons är en av de deckarförfattare som är absolut bäst på person- och miljöbeskrivningar och brottsbeskrivningarna i den här boken är inte för blodiga, för bestaliskt symboliska och alltför osannolika, så Höstoffer får klart godkänt.

parsley
9/26/09, 5:08 PM
#62

Handbok i konsten att vara social tips, trick och tankar för dig som vill nå framgång i umgänge och yrkesliv av Nicolas Jacquemot

En lågprispocket som både hamnat i bokhyllan och blivit läst. Slutsats: Det är inte vad du säger, utan hur du säger det som är viktigt. Något att tänka på för den som alltid tror sig säga fel saker vid rätt tillfälle, eller rätt saker vid fel tillfälle, eller inte vad  den ska säga alls. Helt OK och riktigt underhållande läsning.

Annons:
parsley
10/1/09, 1:42 PM
#63

Lars Kepler - Hypnotisören

Inom servicenäringen brukar man säga att det krävs 10 plus för att väga upp ett minus. Har jag blivit otrevligt bemött i receptionen på ett hotell så krävs det att resten av hotellvistelsen blir riktigt, riktigt bra för att jag ska gå nöjd därifrån. Någon som är sugen på att räkna + och - på hypnositören?

+ Marknadsföringen

- Handlingen är inte trovärdig

- Schablonartade personskildringar

- Boken känns slarvig

- Boken är orealistisk, speciellt när det gäller skildringen av psykiskt sjuka

- Det känns som om det är två olika författare som skrivit den

- Dåliga miljöbeskrivningar

- Boken kan liknas vid ett fuskbygge

Kommer jag att läsa någon mer Kepler? Tveksamt.

Effie
10/3/09, 3:19 PM
#64

#58 Jag uttryckte mig nog lite otydligt; bysten står ute på Järntorget. Om det finns något inne på krogen vet jag inte; jag har aldrig kollat så noga hur där ser ut. Det går att googla.

F.ö. har jag börjat läsa Göran Greiders bok om Dan Andersson.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
10/14/09, 4:06 PM
#65

Henning Mankell - Den orolige mannen

Mankells senaste bok, som också ska vara den sista om Wallander. I egenskap av anhörig undersöker Wallander en hög fd militär och dennes hustrus försvinnande. Fallet visar sig ha koppling till kalla kriget, ubåtskränkningar, underrättelsetjänster och svenskt spionage.

Wallander är en skicklig författare, intrigen är trovärdig, personerna i boken känns levande och trovärdiga. Ett extra plus för att boken inte är särskilt blodig, jag tycker man ska kunna skriva en deckare eller kriminalroman utan var och varannan sida är fullständigt nerblodad. En av de bästa Mankell-böckerna jag läst.

parsley
11/2/09, 12:17 PM
#66

Zola - Therese Raquin

Namnet Therese Raquin kan översättas "som man sår får man skörda". Boken kom ut redan 1867 och publicerades ursprungligen som en följetong i en tidsskrift. Therese, dotter till en infödingskvinna från Afrika och en fransk sjöman, växer upp hos sin faster Mme Raquin och dennas sjuklige och överbeskyddade son Camille. Therese delar Camilles sjukbädd och tar samma mediciner och dricker samma örtdekokter som han. När Therese blir tillräckligt gammal gifts hon bort med Camille. Familjen flyttar till Paris. Camille arbetar som tjänsteman och kvinnorna förestår en sybehörsaffär belägen i en unken passage i Paris. Efter en tid träffar Camille sin gamle barndomskamrat Laurent och de börjar umgås. Laurent och Therese inleder ett förhållande och beslutar sig för att röja Camille ur vägen. Laurent är de sju dödssynderna personifierad och efter Camilles död börjar vägen mot undergången. Allt noggrant skildrat av Zola.

Therese Raquin är en makaber historia, något färgad av tidens värderingar, men den håller både för läsning och omläsning, en klassiker som den är.

parsley
11/6/09, 5:15 PM
#67

Hans Gunnarsson - Albatross

Hans Gunnarsson skriver kortfattat. Under den tillsynes vardagliga ytan döljer sig en bisarr verklighet. Saker och ting har en förmåga att sluta illa. Ett par i yngre medelåldern hyr en stuga på landet över sommaren och tar med sig den ängsliga bullterriern Hyland. Som ung var mannen en skicklig golfspelare och han bestämmer sig för att ta upp sitt golfspel. Bob Dylan finns med på ett hörn. Det borgar för trovärdighet.

parsley
11/11/09, 10:10 AM
#68

Mia Törnblom - Du äger

Mia har skrivit en bok om hur man skaffar sig självkänsla, riktad till ungdomar. Defintivt en bok som jag skulle vilja att mina barn läste. Självkänsla är alltid bra att ha och boken ligger på rätt nivå för tonåringar.

parsley
12/7/09, 8:15 PM
#69

Selma Lagerlöf - Gösta Berlings saga

En riktig läsupplevelse. En bok som utan problem klättrar upp på min lista över favoritböcker. Historien är fascinerande, persongalleriet och språket likaså. Selma har sina rötter i den muntliga berättartraditionen, vilket märks när hon skriver.

Annons:
parsley
12/16/09, 3:43 PM
#70

**Selma Lagerlöf - Löwensköldska ringen och Charlotte Löwensköld
**

Jag har en rejäl hög med Selma Lagerlöf hemma. Skinnband från Bonniers, sent 1930-tal, att läsa och njuta. Löwensköldska ringen är en spökhistoria, men också en tragisk kärlekshistoria. Charlotte med sitt röriga kärleksliv kommer in i handlingen ett par årtionden senare. Selma har en otrolig förmåga att hålla rätt på alla trådar i intrigen. Bitivis är boken riktigt roligt.

parsley
12/16/09, 3:49 PM
#71

Åsa Moberg - Allt är möjligt - en välfärdsdagbok

Åsa Moberg har följt debatten om den svenska välfärden under jan-maj 2009. Inslag från nyheterna kompletteras med intervjuer och personliga reflektioner. En mycket läsvärd bok för både politiker och andra med samhällsintresse. Boken är mer lättläst än de flesta andra samhällsorienterade debattböcker och den sätter in det dagliga nyhetsflödet i ett sammanhang.

parsley
1/7/10, 6:15 PM
#72

John Steinbeck - Öster om Eden

Boken är en släktkrönika som knyter an till Steinbecks egen familj. Det sägs att den handlar om brödrahat, men den är mer mångfacetterad än så. Den handlar om livet, döden och kärleken och vissa föräldrars oförmåga att visa sina barn kärlek. En bok som jag tycker väldigt mycket om och kommer att bära med mig i hjärtat länge, länge.

parsley
1/11/10, 2:56 PM
#73

Jessica Kolterjahn - Nattfjäril

Jessica har ett mycket vackert och personligt språk. Stämningen i boken påminner mycket om den i Steinbecks "Öster om Eden". Nattfjäril skulle kunna vara hämtad från Steinbeck.

Boken är baserad på en verklig händelse. En kvinna hittas skjuten utanför ett hotell i San Diego. Vem är hon? Varför har hon tagit sitt liv? Var kommer hon i från? Det visar sig att hon är en bedragerska, gift med en spelare, som rest tåg runt om i USA, för att hitta människor att lura, för att försörja sig.

parsley
3/28/10, 5:41 PM
#74

Peter Robinsson - Mörkrets alla färger

+ Intressant intrig baserad på bildspråket i Shakespeares Othello

+ Inte särskilt blodig

- För mycket dialog

- Stereotypa bipersoner

- En MG-sportbil är inte racergrön, den är British Racing Green, vilket lämpligen översätts som mörkgrön (ja, jag är en nörd)

parsley
3/28/10, 5:49 PM
#75

Erik Wijk - Allt det vi här drömma om

Erik Wijks försöker förstå sin pappas öde genom att skildra hans släkt, de förmögna göteborgsfamiljerna Boström och Wijk, och sin egen uppväxt och relation till sin pappa. Boken påminner en del om Helena Henschens böcker då Eriks Wijks bok till viss del utspelas i samma miljö, den svenska överklassen under 1800- och 1900-talen. Boken känns lite drömsk, den är ett försök att förstå. Läsvärd.

parsley
5/9/10, 12:43 PM
#76

Mons Kallentoft - Frisk, fräsch och spontan

Innan Mons Kallentoft började skriva "den perfekta deckaren" så skrev han ett par prisbelönta, kritikerrosade romaner, som inte sålde särskilt bra. Fräsch, frisk och spontan är en av dem.

Bokens jag jobbar med marknadsföring och tänker i marknadsförningstermer även när det gäller sådana saker som att döda en människa. Han och hans hustru E har hög belåningsbar inkomst, två barn och en svartrenoverad lägenhet på Dalagatan. De funderar på att skaffa ett tredje. Att ha tre barn är status, det visar att man har råd. Både E och hennes make är otrogna.

Underhållande, välskriven och en skarp samtidsskildring.

Annons:
parsley
5/9/10, 12:50 PM
#77

Martin Ingvar - Hjärnkoll på vikten

Vad händer i kroppen när vi äter olika födoämnen? Hur reagerar hjärnan när  vi äter? Varför är vissa mer sugna på socker än andra? Hur fungerar hjärnans belöningssystem?

Varför väger genomsnittsamerikanen mer idag än för 20-30 år sedan samtidigt som både fettkonsumtion och kaloriintag minskat? Sambandet kallas den amerikanska paradoxen. Martin Ingvar förklarar hur det hänger ihop.

Professor Martin Ingvar förklarar i en läsvärd och pedagogisk bok. Boken är en av de vettigaste som finns om kost, ätande och kroppens reaktioner. Finns på e-lib för lån och gratis nedladdning.

parsley
5/10/10, 3:30 PM
#78

http://www.poeter.se/

För den som är sugen på att läsa poesi, eller publicera sina egna alster.

parsley
5/31/10, 4:42 PM
#79

Johan Theorin - Blodläge

Riktigt, riktigt bra. Theorin har utvecklats mycket  som författare sedan de två första böckerna. Öland förstås, det magiska, troll och älvor, sådant som de gamla trodde på, sådana varelser som fortfarande verkar på alvaret, längs kustlinjen, skrönorna som återberättas. Personporträtten är djupare, mer nyanserade än i hans två första böcker.

parsley
5/31/10, 4:46 PM
#80

Stephen Booth - Sista samtalet

Stephen Booth håller ställningen som min favorit bland de engelska deckarförfattarna. Mycket känns igen sedan hans tidigare böcker, Peak District, det karga landskapet, byarna med sina historiska minnesmärken, de gamla gruvhålen, poliserna som fastnat i karriären.

parsley
5/31/10, 4:54 PM
#81

Frank - Frånsprungen

En samhällsvetenskaplig debattbok. Medelklassen förlorar på de ökade ekonomiska skillnaderna, eftersom ribban för att hänga med hela tiden höjs. Husen ska vara större och därmed dyrare, bilar, kläder och presenter likaså. Frank är kritisk mot de ekonomer som hävdar att det bästa samhället skapas om varje individ själv får göra de för individen mest gynnsamma valen. En enskild fiskare tjänar inget på att lämna kvar fisk i havet för att trygga återväxten. Kollektivet av fiskare tjänar på att alla tar ut mindre fångst. Reser sig alla för att se bättre så ser ingen bättre. Franks lösning är en form av progressesiv konsumtionsskatt, som inte ska jämföras med moms. Ju högre inkomst ju högre konsumtionsskatt.

parsley
9/30/10, 10:28 PM
#82

Det var ett tag sedan jag uppdaterade, så nu kommer en hel hög på en gång.

Stig Dagerman - Tysk höst Stig Dagerman rapporterar från Tyskland strax efter andra världskrigets slut. Kål, potatis, överfulla tåg, tuberkolos och människor som lever i källarna till utbombade hus med vatten upp till knäna. Dagerman skriver det han ser. Ämnet är tungt och svårt, men boken är lättläst i förhållande till annat han skrivit.

parsley
9/30/10, 10:43 PM
#83

Steve Sem-Sandberg - De fattiga i Lodz

Romanen är så intensivt realistisk att den nästan blir surrealistisk, råttor, burfåglar, halta och lytta, sjukhusen i gettot töms på det mest groteska sätt. Vem var han Rumkowski, juderådets äldste, mannen som aldrig blev far men höll sig med barnhem och adoptivson, som trodde han kunde rädda sitt judiska folk, genom att sälja det och förvandla judegettot till en gigantisk, produktiv industri, oumbärlig för nazisterna? Människor överlevde på tunn soppa av stärkelse (potatismjöl) och rutten kål, dör, framför mina ögon känns det som, så intensivt skriver författaren.

Romanen bygger på gettokrönikan, 3000 sidor som tecknades ner av "anställda" inom gettoadministrationen.  Den är inte svårläst, det är innehållet som är tungt.

Annons:
parsley
9/30/10, 10:52 PM
#84

Dick King Smith - Vattenhästen En barnbok som jag köpt och läst för de invändiga illustrationernas skull. Det är Love Antell, som bl a gjort omslag till Lena Anderssons bok Duck City som gjort dem. Jag läste boken med stor behållning. Vad den handlar om tänker jag dock inte berätta eftersom författaren avslöjar en stor och fram till nu välbevarad hemlighet. Boken rekomenderas för 6-9 år, men läs den för sjutton. Det är den värd.

parsley
9/30/10, 10:56 PM
#85

Kajsa Ekis Ekman - Varat och varan. En intressant fakta och debattbok om prostitution och surrogatmödrar.

parsley
9/30/10, 11:03 PM
#86

Wilkinson och Picket Jämlikhetsanden Författarna har tagit fram ett antal variabler som visar att befolkningen mår bättre i mer jämlika samhällen. I boken presenteras också olika ekonomiska teorier som kan ligga till grund för ett grönare och mer hållbart samhälle. Måsteläsning för den som är intresserad av samhällsfrågor.

På engelska heter boken "The Spirit Level", vilket syftar på bubblan i vattenpasset.

parsley
9/30/10, 11:18 PM
#87

Blondinbella, dvs Isabella Löwengrip har skrivit en bok med titeln "Egoboost", vars syfte är att stärka självkänslan speciellt hos tonårstjejer.

Jag läste den parallellt med Jämlikhetsanden. I Jämlikhetsanden konstateras att ungdomar har bättre självkänsla nu än på 1950-talet, så tillvida att betydligt fler ungdomar som instämmer i påståendet "jag är en viktig och värdefull person". Samtidigt har oron ökat. Dagens barn och ungdomar känner lika stor oro som de unga som var patienter inom psykiatrin på 1950-talet. Samtidigt som unga känner sig så trasiga och oroliga att de nästan inte håller ihop ska de vårda sitt varumärke redan som femtonåringar och intala sig hur hur viktiga och värdefulla de är.

Vill man ge en tonåring en bok om hur man skaffar bättre självkänsla och förhoppningsvis också kan må lite bättre i själen är Mia Törnbloms tonårsbok "Du äger", ett betydligt bättre val.

Egoboost kvalar in på listan böcker som är nyttiga att läsa bara för att de är dåliga.

parsley
9/30/10, 11:23 PM
#88

Gösta Åberg - Handbok i svenska

Den mesta normala meningen i svenska språket är "Det är inte så jag är trådsmal". Detta och mycket annat får man veta i Gösta Åbergs Handbok i svenska. Njutbar läsning om bl a ordförråd, kommatecken och meningsbyggnad.

parsley
9/30/10, 11:31 PM
#89

Jack London - Varg-Larsen

Jack London är dels en författare som man läser i förkortad form på mellanstadiet, dels en otroligt skicklig skribent om man läser honom som vuxen. Varg-Larsen är ingen trevlig historia, men den är ytterst skickligt berättad.

parsley
9/30/10, 11:46 PM
#90

Henning Mankell -  Kinesen

Mankell är en skicklig författare. Han kan skriva spännande, han kan researcha och kan konsten att väva in fakta i sina texter på ett sätt som gör dem än mer spännande och läsvärda. Det är trovärdigt det han skriver.

Kronologiskt tar Kinesen sin början  i Kina i mitten på 1800-talet. Fattiga kineser lurades till slavarbete på de amerikanska järnvägsbyggena, något som även Steinbeck skriver om i Öster om Eden. Händelserna i USA flätas samman med ett brott som begås i Norrland i nutid, en  medelålders kvinna som gör upp med sitt förflutna inom den svenska -68-vänstern och Kinas agerande i Afrika idag.

Annons:
Effie
10/1/10, 8:27 PM
#91

O, Jack London - det var en favoritförfattare när jag var i tonåren. Kanske läge att försöka leta fram Varg-Larsen igen och läsa om, för det var mycket länge sedan.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
10/5/10, 2:44 PM
#92

#91 Gör det. London är en sådan författare som man upplever på ett annat sätt när man är äldre än som tonåring. Vredens Druvor är en annan sådan bok som man läser med helt andra ögon som vuxen jämfört med när man var tonåring.

parsley
10/5/10, 5:58 PM
#93

Maria Sveland - Att springa Drygt 400 sidor som borde redigerats ner till max 250. Ett angeläget ämne sexuella övergrepp mot barn och en författare som redan skrivit en bok blivit rejält omdebatterad och uppmärksammad, "Bitterfittan", borde resulterat i något läsvärt. Tyvärr är "att springa" så pladdrig att jag som läsare förlorar intresset totalt, tvångsläsning istället för den engagerande läsupplevelse jag väntat mig. En besvikelse, tyvärr. Författarens tacklista i slutet av boken innehåller en del intressanta namn.

parsley
10/9/10, 10:48 AM
#94

Dapne du Maurier - Rebecca En klassiker inom det som kallas som romance, eller skräckblandad romantik. En alldaglig flicka, fattig men av fin familj, får man förmoda, gifter sig med en förmögen änkling och godsherre som hon träffar i Monte Carlo. Hon följer med honom till hans släktgods Manderlay där minnet av hans förra hustru den vackra, manipulativa Rebecca lever kvar. Resten är historia, spännande sådan med en rad oförutsägbara förvecklingar. Mycket av det som skrivs numera är både genomtänkt och genompsykologiserat, Rebecca skrevs på 1930-talet, så den klarar sig från sådant. Den är bara spännande.

parsley
10/9/10, 11:15 AM
#95

Majgull Axelsson - Is och vatten, vatten och is

Väl researchad, mästerligt gestaltad när det gäller person- och miljöbeskrivningar oavsett om det är på isbrytaren Oden på väg genom polarisen, Landskrona på 1960-talet eller stämningen i en turnébuss på väg till Folkets Park i Nässjö.

Författaren har ingen tack-lista i boken. Jag misstänker att det skulle stått "Perssons Pack" på en sådan, för bandmytologi, folkparksstämning, komparation av adjektiv och namngivning. Utan att leta stötte jag på "Sista kvällen i april", "Hanna", "Packets Paradmarsch" och "Morgon mellan Bergen". Kul.

parsley
10/12/10, 9:12 PM
#96

Göran Greider - Det måste finnas en väg ut ur det här samhället

Göran Greider rumsterar omkring i sin bokhylla och bland sina egna minnen på jakt efter sin vänsteridentitet, samtidigt som han beskriver den politiska och ekonomiska utvecklingen under efterkrigstiden, allt med förhoppningen att hitta en hållbar vision för framtidens vänster. Intressant? Ja, det tycker jag.

parsley
10/12/10, 9:19 PM
#97

Mikael Ekman och Daniel Poohl - Ut ur skuggan, en kritisk granskning av Sverigedemokraterna

Boken är en noggran kartläggning och genomgång av olika grupper och personer inom extremhögern i Sverige, hur de varit organiserade och vilka åsikter de framfört och hur de blivit mer rumsrena under senare år. Olika SD-sympatisörer berättar varför de tänker rösta på SD.

Annons:
parsley
10/19/10, 3:09 PM
#98

Kokain : drogen som fick medelklassen att börja knarka och länder att falla samman av Lasse Wierup, Erik De La Reguera

Boken börjar påfallande ljust, en svensk småbarnsmamma som partyknarkar kokain och indianska bondkvinnor från Boliva som berättar om kokabladets välgörande egenskaper. Kokabladen som  hjälper dem att orka med arbetet på fälten och håller hungerkänslorna borta.

Det går att beräkna antalet kokainanvändare genom mätningar av avloppsvatten. Svenska nöjesjournalister som åtalats för kokaininnehav har klarat sig undan med några rader i pressen, medan andra kändisar hängs ut.

Jag vet inte om jag läst någon bok som gjort mig så uppgiven, så maktlös, så dyster till sinnet. Speciellt skildringarna av den fattiga sydamerikanska lokalbefolkningen berör, deras utsatthet, terrorn som är vardag för dem, oavsett om den utövas av paramilitära grupper eller vänsterguerillor, terror för terrorns skull, för att hålla lokalbefolkningen i schack. Hela länder har nästan helt tagits över av narkotikakarteller och olika maffiaorganisationer.

De flesta andra "eländesböcker" brukar innehålla någon form av öppning, ljusning, förhoppning, väg till förändring, den här gör det knappast. Det är inte mycket jag kan göra eller hoppas på.

parsley
11/4/10, 11:16 AM
#99

Kriskaravanen - Linda Polman

Humanitär hjälpverksamhet som vi är vana att se den uppstod på 1800-talet. Redan då var Henri Dunant och Florence Nightingale oense. Dunant, som grundade Röda Korset, var övertygad om att humanitär hjälp var överordnad allt annat. Nightingale å sin sida hävdade att hjälp bara förlänger krigen, bl a eftersom rehabiliterade soldater kan skickas ut i krig igen. Nuförtiden är hjälpsändningar en viktig inkomstskälla för olika stridande grupper, eftersom de kan ta ut tullar, skatter och avgifter från olika biståndsorganisationer och själva lägga beslag på delar av t ex matsändningar. Någon samlad uppföljning och utvärdering av vad olika biståndsprojekt leder till och vilken nytta de ev gjort finns knappast.

Boken förefaller slarvig bl a när det gäller källkontroll av olika siffror och är till stor del baserad på olika anekdoter, någon som berättar något om något. Ibland fungerar den typen av reportage, men i den här boken känns metoden mest spekulativ.

Kritiken till trots - boken är tankeväckande.

parsley
11/4/10, 11:42 AM
#100

Ron Jonson - Män som stirrar på getter

Det finns de som älskar den här boken, skrattar åt den, med den och citerar den. Jag gör det inte. Det är omöjligt att bedömma om boken är skriven på skämt eller allvar, eller om försöken med användandet av paranormala förmågor inom USA:s armé är så oseriöst i sig att boken med automatik blir bisarr.

Länk till handlingen

http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=820

Boken innehåller en del intressanta fakta, bl a att de flesta soldater (ca 80 %)  inte skjuter för att döda när de är i strid och av de som faktiskt gör det blir de allra flesta traumatiserade och de få som inte får några men har någon annan form av psykisk störning. Det är svårt för att inte säga omöjligt att etablera någon form av känslomässig kontakt med en get, därav getstirrandet.

På sidan 54-55 stirras en hamster ihjäl eller beter sig bisarrt, lite oklart formulerat. Den döende / bisarra hamstern har sällskap av en annan hamster i sin bur. Hamstrar är extremt aggressiva mot sina artfränder och de brukar slåss på liv och död om de råkar stöta på varandra, så vad de där hamstrarna gör i samma bur övergår mitt förstånd.

Effie
11/4/10, 7:54 PM
#101

#100 Tror jag sett filmen. Den var änna lite tetig. Låter inte som jag ska försöka med boken.Obestämd


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

gun92884
11/5/10, 7:10 PM
#102

#100

Boken ar pa vag fran Amazon … har ar livet sa Kafkaeskt sa valdigt lite forvanar mig nufortiden …

parsley
11/17/10, 8:51 PM
#103

David Eberman - I trygghetsnarkomanernas land

Om boken: Vårt överdrivna behov av trygghet och kontroll av alla möjliga och omöjliga faror gör oss i praktiken bara allt räddare och snart helt livsoförmögna. Psykiatrikern David Eberhard menar att det har gått så långt att själva staten drabbats av panikångest och ger mängder av tankeväckande och provocerande argument för sin teori. Vi förbjuder allt som kan tänkas vara farligt men blir som följd alltmer rädda och oförmögna att hantera krissituationer.

Precis som panikpatienten ser faror i allt som faktiskt kan vara farligt men sällan är det, har landet Sverige ett överdrivet behov av trygghet och kontroll när vi snarare behöver arbete, husrum och kärlek.

Paniksyndromet på individnivå leder ofta till total handlingsförlamning, och Eberhard menar att man faktiskt kan se de svenska myndigheternas bristande handlingskraft vid tsunamikatastrofen som ett uttryck för det nationella paniksyndromet. Han driver och prövar sin tes och drar fram mängder av exempel, alltifrån säkerhetsbälten och cykelhjälmar till curlingföräldrar och förbud mot djungelolja.

Mitt omdöme: Jag blev inte riktigt klok på boken. Tankegodis för den som vill få bekräftat att "allt är sossarnas fel" och ett antal anekdotiska exempel som illustrerar vad som är fel i samhället. Om det finns någon kritisk granskning av boken skulle jag gärna läsa den (antingen medhåll som styrker teorierna eller kritik mot dem). Tills vidare ställer jag mig frågande till boken. Den känns helt enkelt inte tillräckligt vetenskaplig för att jag ska acceptera innehållet fullt ut.

parsley
11/17/10, 8:59 PM
#104

Patti Smith - Just kids

En bekännelse. Jag har inte läst hela boken, utan lämnat tillbaka den halvläst till biblioteket. Den får stå på min julklappsönskelista istället. Språket är så skört, berör så intensivt, människorna i boken så utsatta. Får jag boken i julklapp så lovar jag att läsa den så långsamt och värdigt som den förtjänar. Det känns som om jag har en del att lära av den.

Annons:
parsley
11/17/10, 9:06 PM
#105

Mikeal Wiehe - Aldrig bli som ni, sånger och synvinklar

En bok som står på julklappsönskelistan. Inte för att jag har något större behov att ha en bok om just Mikael Wiehe i bokhyllan bredvid Dylan-böckerna, utan för att jag känner att jag kan lära mig mycket om framförallt textskapande av boken.

parsley
11/25/10, 5:25 PM
#106

Neil Strauss - Spelet

Boken handlar om raggningsexperternas hemliga sällskap och hur en man ska göra sig oemotståndlig inför det motsatta könet. Finns det fortfarande hemliga raggningssällskap på nätet? Används metoderna fortfarande eller har "raggarna" blivit mer sofistikerade och kvinnorna mer svårflirtade? Jag har lite svårt att tänka mig osäkra (unga) män med fickorna fyllda av fusklappar med bra repliker ute i sällskapslivet.

Boken är rappt och underhållande skriven och innehåller en del minnesvärda episoder.

Filmtips: Magnolia

gun92884
11/26/10, 3:54 PM
#107

#100

Denna bok ar pa fullt allvar. Detta ar investigative journalistik som givits ut i bokform. Det fanns en period ("New Age") pa 90-talet och borjan pa 2000 som gjorde att man verkligen undrade om  folk hade tagit helt leave of their senses. Ett exempel ar sekten som begick sjalvmord for att ta sig till en annat planet.

Skratta maste man, annars blev det for skrammande … men skrattet satter sig pa tvaren … sarskilt nar man ser vad som haller pa att handa med Nordkorea

Vet inte hur manga som har last om senaste "Intelligens" episoden har i Staterna? 

I flera manader har det pagatt 'deep negociations' i Afghanistan mellan amerikanska (tors jag anvanda ordet) intelligensmedlemmar och en toppfigur fran Al Q. Nu ar han forsvunnen, tillsammans med stora summor $s som det nu erkanns att han hade blivit given … OCH det visar sig att denna persob var en imposter … 'nuff said :0(

parsley
12/2/10, 5:12 PM
#108

Lierre Keith - Vegomyten

Författaren har själv en bakgrund som vegetarian. Hon hävdar att den vegetariska kosten hon ätit under många år förstört hennes hälsa. Hennes målsättning har varit att äta utan döda, men det visade sig omöjligt att genomföra eftersom sniglarna åt upp hennes sallad och maten hon odlade behövde gödsel och näring.

Lierre Keith identifierar tre olika typer av vegetarianer. De som är vegetarianer av moraliska skäl, de som är det av politiska skäl och de som är det av näringsmässiga eller hälsomässiga skäl.

Moralvegetarinerna är vegetariner för att inte de inte vill döda, men enligt Keith så leder vegetarisk kosthållning till utarmning och förstörelse av t ex ekosystem och att till växter och djur indirekt dödas eftersom deras livsmiljö förstörs.

De som är vegetariner av politiska skäl brukar hävda att det går åt en stor mängd spannmål och vatten för att få fram ett kilo kött. Det är därför omoraliskt att äta kött eftersom mängden spannmål istället skulle kunnat ge föda åt människor. Keith bemöter argumentet med att spannmålsproduktion är en form av bistånd från staten till lantbruket och att djur inte alls är spannmålsätare från början.

Keith bemöter  de hälsomässiga och näringsmässiga argumenten för vegetarisk kost med att människan med all sannolikhet är ett rovdjur från början och därmed är skapt för att äta animalisk föda.

Författaren har tvingats ompröva sina grundläggande värderingar och gjort den smärtsamma insikten att det hon trodde på inte visade sig vara sant. Faktamaterialet kompletteras av hennes egna gripande personliga insikter.

För att rädda jorden förordar författaren att man ska äta lokalodlad, inte köra bil och inte skaffa barn (eftersom jorden är överbefolkad).

parsley
12/17/10, 1:30 PM
#109

Anthony Scaduto - Bob Dylan

Det finns ett antal Dylan biografier och det går säkert att diskutera vilken som är den bästa. Scadutos är i allafall en av de första. På svenska kom den i mitten av 1980-talet, ungefär 10 år efter att den kom på engelska.

Jag läste den som tonåring när Dylan var så mycket för mig, språk, poesi och ett sätt att se på världen, i politik och i relationer till andra människor, både älskade och andra, och har nyss läst om den. Boken berörde mig starkt då, eftersom den förklarade Dylan och kom att forma mitt sätt att se på både honom och på konstnärsskap i allmänhet, och den berör mig fortfarande.

En del av det som berörde mig starkt som tonåring känns inte lika angeläget nu som det gjorde då. Dit hör cencureringen av "Talking John Birch Paranoid Blues" som togs bort från "The freewheelin" skivan (den med det snygga omslaget, Dylan, en flickvän, en VW-buss) då den ansågs för kontroversiell (de röda ränderna i USA:s flagga beror på kommunistisk infiltration). Annat berör mig starkare som vuxen, nu, då jag har andra erfarenheter.

Det görs en hel del textanalyser i boken med utgångspunkt från bl a psykoterapins frågeställningar och zenbuddistisk terminologi. Den typen av analyser kändes nog mest avancerade, djupsinniga och komplicerade när jag läste dem som tonåring. Numera, med tillgång till en annan kunskapsmässig verktygslåda, tycker jag att det är roande att läsa om Bob Dylans inre barn och kvinnliga sida.

Jag beundrar den hantverksskicklighet som Scaduto besitter och den respekt och ärlighet han visar Dylan. Han förklarar Dylan att att förhärliga honom.

Jag har lärt mig så mycket om mig själv genom att lyssna på Dylan och förhålla mig till honom och jag lär mig fortfarande. Det är inte så att Dylan sitter inne med några svar och jag försöker koda av honom med hjälp av någon given terminologi utan snarare nödvändigheten att reflektera över det jag upplever.

parsley
12/18/10, 2:27 PM
#110

Bob Dylan - Sångtexter 1962-2001

Jag tycker det är svårt att läsa poesi, jag tycker det är svårt att läsa på engelska, men den här har jag sträckläst och blivit hänförd av. Det finns en otrolig läsbarhet i Dylans texter både till rytm och språk. Att läsa Dylan ger en helt annan känsla för hans språk än att lyssna till honom. Dylan ska ha Nobelpriset. Det är bara så.

gun92884
12/18/10, 3:44 PM
#111

#110

I England skulle han bli dubbad riddare av Elizabeth for 'oersattliga bidrag …" 

… kanske Franska Akademin far upp oron/ogon ocksa? Det finns fortfarande tid …

Annons:
parsley
12/20/10, 8:30 PM
#112

CajsaStina Åkerström - Du och jag, farsan

Det är ingen biografi över Fred Åkerström och dennes konstnärsskap, inte heller någon traditionell självbiografi, utan en berättelse som kan liknas vid ett brev eller ett samtal mellan en dotter och dennes alkoholiserade far. En mer professionell skribent hade säkert kunnat få ut mer ur texten berättartekniskt och språkligt, men det spelar ingen roll. CajsaStina skriver direkt från hjärtat från ett barns perspektiv och det gör ont att läsa. Det är berättelsen om ett barn som dras omkring i en vuxenvärld och utsätts för den, om en flicka som målar barnteckningar som föreställer KFML:r och som vet att det inte finns någon utväg om nåt går galet. Hon blir, som hon själv skriver, strykrädd.

Jag brukar sällan dela ljudklipp, men gör ett undantag för den här. Jack Wreesvijk och CajsaStina Åkerström - Vår sång

http://www.youtube.com/watch?v=ZfPLzwuBQUg

parsley
1/2/11, 7:51 PM
#113

Yvonne Hirdman - Den röda grevinnan

Yvonne Hirdman tecknar sin mammas historia, försöker hitta henne både bokstavligt och bildligt, som flicka i Österrike-Ungern under första världskriget, bland skådespelare, författare, intellektuella och kommunister i 1930-talets Berlin, i Moskva under Stalins utrensningar 1936-37, vidare till Sverige och relativ trygghet under andra världskriget. Trots att hon rörde sig bland författare och politiker så finns inte så mycket dokumenterat om henne, av det enkla skälet att hon var kvinna. Familjen har sparat en del papper och framför allt foton som finns med i boken, men en hel del har kastats eller förkommit.

Författaren lyckas skapa en levande och intressant skildring av sin mamma mot bakgrunden av den tid där hon levde och verkade, det är många historiska fakta, många namn, en skildring av kvinnoliv och vardag, lika mycket som passion, politik och utrensningar. Inte helt lättläst, men engagerande och som det känns ärligt berättat.

parsley
1/9/11, 6:48 PM
#114

Sjögren mfl - Den motvillige monarken

Det går alldeles utmärkt att dra sina egna slutsatser utifrån det sakliga innehållet, om man säger så.

parsley
1/12/11, 10:54 PM
#115

Gunilla Bergensten - Konsten att vara otrogen på facebook

Som att läsa ett nummer av tidningen Amelia.

parsley
1/13/11, 8:53 PM
#116

Mons Kallentoft - Vårlik

Puh, en deckare som det tog tid att ta sig i genom. Mons började som "fin och prisbelönt skönlitterär"  författare, tröttnade på att inte sälja och började skriva marknadsanpassade deckare istället. Vårlik är den fjärde boken i serien om Malin Fors, polis i Linköping. Mer av språklig uppvisning än traditionell deckare eller kriminalroman och den av hans deckare som jag gillar bäst, just för att den är så språkligt avancerad.

parsley
1/13/11, 9:03 PM
#117

Den bästa efterrätten 500 läckra recept på goda efterrätter

ICA-bokförlag 1947. Ljuvlig läsning. Massor av ägg, gärna i form av maränger, som knappast kan ha vispats med elvisp, en del gryn och faktiskt en hel del frukt som t ex ananas och vindruvor. Helt klart användbara recept, om man inte undviker att äta socker och mjöl. Då får man nöja sig med att läsa.

Snabbdesert

På ett stort, runt silverfat breder man ut lätt avredd vinbärs- eller krusbärskompott. Vispad grädde spritsasd i rutor över, och på kanten av fatet lägger man spriralformade kakor gjorda av strutsmet (tyvärr vet jag inte vad som menas med strutsmet, men det ingick kanske i allmänbildningen 1947?).

Effie
1/13/11, 10:04 PM
#118

Strutsmet? Aldrig hört talas om. Men jag var ju inte allmänbildad 1947 (jag var inte ens född). Låter som något man spritsar. Det gick inget vidare att googla på det.

Eller skulle det kunna vara smet till strutar? jag hittade recept på strutar i Stora Kokboken från 1957: 2 ägg, 1,5 dl florsocker, 1,5 dl vetemjöl. Vispa lätt ägg och socker, sikta ner mjöl. Grädda tunna kakor. Finns en finare variant med smör. Verkar i alla fall inte lämpligt att äta. Glad


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
gun92884
1/13/11, 10:29 PM
#119

#117

Det later som spritsade kakor … det gjordes ju med en strut som man rullade ihop … nej, inte jag … jag var for liten da :0)

Tankte forst 'struv' men det ska val friteras …

parsley
1/15/11, 7:17 PM
#120

#117-119 Jag hittade faktiskt ett recept på strutar i en annan kokbok från 1940-talet. 2 stora ägg skulle röras med 1.5 dl socker, helst florsocker, en liten stund. Sedan skulle man blanda ner 1.5 dl vetemjöl och grädda runda kakor (på smord och mjölad plåt) i god ugnsvärme och forma strutar medan kakorna fortfarande var varma. Ett ganska enkelt recept, som säkert många husmödrar kunde utantill på den tiden.

gun92884
1/15/11, 11:02 PM
#121

#120

Joda, jag hittade det ocksa recept (jag samlar pa kokbocker) pa strutar i en gammal Prinsessornas men jag tror inte det gar att spritsa kakor utav strutsmet, de skulle nog blir for harda pa grund av tjokleken … strutar ar ju tunna men ratt sa harda …

parsley
1/17/11, 3:01 PM
#122

Stjärnlösa nätter : en berättelse om kärlek, svek och rätten att välja sitt liv av Arkan Asaad

Boken handlar om en svenk-kurdisk tonårspojke som blir bortgift mot sin vilja och konsekvenserna av tvångsäktenskapet. Boken skulle kunna bli en fantastisk film. Tyvärr tycker jag inte att den håller språkligt för att bli en riktigt stor läsupplevelse, det angelägna budskapet till trots.

parsley
1/17/11, 3:27 PM
#123

Jag älskar den pojken av Bosse Löthén

En grym och brutal självbiografisk berättelse som gör ont att läsa. I 12-årsåldern kommer huvudpersonen i kontakt med J, en äldre kille som har nästan alla punkskivor som finns. Trots att J är nästan dubbel så inleder han ett förhållande med Bosse. De bildar punkbandet Skabb och turnerar bl a med Ebba Grön.

http://www.punktjafs.com/ny/skabb.htm

parsley
1/19/11, 6:18 PM
#124

Mediababe : nio steg till framgång med hjälp av media av Jacqueline Kothbauer

Framgångsrika försöker förklara framgångar för framgångstörstande, fast framgångskonceptet framförs föga.

En bok som handlar om hur man med hjälp av sitt personliga varumärke (jodå, det är viktigt att ha ett sådant) kan skapa en framgångsrik karriär som bloggare som i sin tur kan ge ytterligare framgångar. De flesta som medverkar i boken var redan etablerade inom media eller annat verksamhetsområde innan de började blogga. Få har byggt sin karriär genom att blogga.

Den som är snygg, karismatisk och sjukt social samt har ett sjukt bra nätverk kanske kan få ut något av boken. Jag tyckte mest att den var tröttsam och flåshurtig.

parsley
1/21/11, 7:50 PM
#125

http://www.skrivsomduar.se/

Gratis e-bok av Nina Jansdotter och Phepe Leyser om skrivprocessen och olika skrivartyper. Enligt författarna så finns det 8 olika skrivartyper. Definitivt läsvärd och värd priset :), om man är intresserad av ämnet skrivande. Boken eller PDF-en, som det faktiskt är,  innehåller en del skrivövningar som kan vara givande att göra. Till bokens nackdel hör att den blir lite splittrad och spretig eftersom den ska täcka flera olika typer av skrivande och skribenter, men man kan ju sålla bort som inte rör en själv.

1. Opinionsbildaren: Drivkraft: Debattera & skapa trender, Ord för dig är: Åsikter 2. Investeraren: Drivkraft: Tjäna pengar, Ord för dig är: Pengar 3. Exhibitionisten: Drivkraft: Bli känd, Ord för dig är: Feta rubriker om dig 4. Underhållaren: Drivkraft: Berätta, Ord för dig är: Lust & lek 5. Pedagogen: Drivkraft: Lära ut & undervisa, Ord för dig är: Kunskap 6. Experten: Drivkraft: Karriär, Ord för dig är: Kommunikation 7. Självanalytikern: Drivkraft: Lära känna dig själv, Ord för dig är: Insikt 8. Utforskaren: Drivkraft: Fördjupa dina kunskaper, Ord för dig är: Korrekta & sanna

Annons:
parsley
1/21/11, 7:54 PM
#126

**
När jag fyller 40 ska jag vara snygg, rik och lycklig (och yngre) av Gunilla Bergensten**

Trist och ointressant föregångare av dagbokskaraktär till "Konsten att vara otrogen på Facebook". Rynkar på näsan

parsley
1/21/11, 8:06 PM
#127

Agnes von Krusenstjerna - Ninas Dagbok

23-åriga Agnes debutroman från 1917. En kärleksroman i dagboksform som är så naiv att den nästan blir surrealistisk. Ljuvlig, på sitt sätt, och fylld av små lustiga iaktagelser och försök till klokskap.

Det kommer att bli en hel del Agnes framöver eftersom jag fått tag på hennes samlade skrifter i 19 band från mitten av 1940-talet.

parsley
1/25/11, 3:41 PM
#128

Gilla läget -Hur allt gick åt helvete med positivt tänkande av Barbara Ehrenreich

Jag älskar titeln. Den är klockren. Boken i sig är komplex och kräver en del tankemöda när man läser den. Inte för att den är svårläst språkligt, utan för komplexiteten i innehållet.

Det finns onekligen fördelar med positivt tänkande, av den enkla anledningen att man faktiskt kan må bättre med det. Samtidigt så skuldbeläggs individen. Det är din skyldighet att tänka positivt och må bra och vara obekymrad oavsett vad som inträffar. Blir du sjuk eller arbetslös så beror det på att du inte tänkt på rätt sätt. Om man inte ska omge sig med "negativa" människor eller personer som får en att må dåligt, ska man säga upp bekantskapen med t ex trotsiga barn och tonåringar eller en partner som blir sjuk. Vad händer med en organisation där ingen får vara kritisk eller analytisk?

parsley
1/25/11, 3:46 PM
#129

Jonas Jonasson - Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Ärligt talat så tycker jag att skruvade historier med dråpliga inslag vanligtvis gör sig bättre som film än i bokform.

gun92884
1/25/11, 6:32 PM
#130

#128

Svar pa din fraga om vad som hander … det gar at helvetet, precis som Barbara sager :0( … det ar darfor hela bilindustrin har kollapsat och skolundervisningen ar undermalig … man far INTE vara kritisk mot eleverna …

Aven pa manga universitet ar det hopplost … elever som fragar (med kurslitteratur i form av tjock bok) vilka sidor de ska lasa innan test … :0(

Effie
1/26/11, 8:17 AM
#131

#128, 130. Håller med om att det är farligt att inte få kritisera. Däremot undrar jag om det är så positivt tänkande ska användas. Alla metoder kan ju vara bra i sig, och användas fullkomligt uppåt väggarna, för att man tar till sig utanpåverket och inte själva filosofin, tankesättet. Ja, att man skulle bli lycklig och automatiskt framgångsrik bara man tänker positivt - det låter ju som vissa religiösa läror, där tron mäts i hur rik man blir; lika vansinnigt det.

Att tänka positivt - måste det stå i motsättning till att bekymra sig? Jag menar då bekymra sig tillräckligt för att göra något konstruktivt, inte bara ligga vaken om nätterna och oroa sig för allt. Och säga upp bekantskapen med folk - ja, inte bara för att det ett kort tag råkar bli jobbigt; det får man ju försöka ta sig igenom.

De där positivt-tänkande-råden ska man ta till sig med sunt förnuft.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

parsley
1/26/11, 11:45 AM
#132

http://tofflan.wordpress.com/last/

Hittade en läsvärd bokblogg på nätet. Roligt att jämföra sina egna läsupplevelser med andras.

#128-131 Jag håller med om att det finns något religiöst över "positivt tänkande". Förr skulle man tänka rätt och inte synda och sjukdomar Guds straff osv. En del av det tänkandet återfinns inom det positiva tänkandet. Ehrenreich tar upp den moderna "framgångskyrkan" som finns i USA med kyrkor där de religiösa symbolerna som t ex kors nästan helt tagits bort och predikan handlar om framgång och att önska sig rikedom. Förutom att predika framgång, lycka och rikedom så fyller de här kyrkorna ett behov då de får människor att känna sig behövda (behövs du inte / platsar du inte inom arbetslivet så finns det ändå en plats inom kyrkan).

Annons:
parsley
2/2/11, 4:17 PM
#133

Strindbergs stjärna - Jan Wallentin

Nya Dan "Da Vinci-koden" Brown och Sveriges nya stora bestseller-författare efter Stieg Larsson, eller ge mig något stärkande.

Inledningen om en man som är intresserad av den  något udda och krävande hobbyn "urban exploration" är riktigt intressant och välskriven. Sedan blir boken alltmer förvirrad och underlig. På gott och ont är boken är fylld av cliff-hangers och oväntade vändpunkter och underhållningsvåld i form av världskrigens fasor och nazistiska symboler. Personteckningen är så stereotyp att den nästan blir komisk.

parsley
2/8/11, 8:56 PM
#134

Hjälp vem är jag - Caroline af Ugglas

Caroline går i psykoanalys och berättar om sitt liv under ett antal psykoterapisessioner. Berättelserna skrivs ner och kommenteras och analyseras av hennes psykolog. Ett behändigt sätt att få sin självbiografi skriven.

Personligen har jag svårt att relatera till henne och det påverkar min läsning av boken och upplevelse av den.

parsley
2/19/11, 4:40 PM
#135

Annelie Jordahl - Jag skulle vara din hund, om jag bara finge vara i din närhet.

En kärlekshistoria av brända brev, få möten i verkliga livet och livslång kärlek. Författaren gör både Ellen Key hennes tid och människorna omkring dem levande, fragmentariska och kännande på samma sätt som man kan känna sina vänner. En bok som jag blev ovanligt rörd och berörd av.

parsley
2/22/11, 12:05 PM
#136

Marie Hamberg - Handbok för singelmän- dejtingcoachens bästa tips

En typisk "jag har skrivit en bok för att förbättra mitt personliga varumärke"-bok, som är på samma intellektuella nivå som en kvällspressens söndagsbilagor.

Det skulle kunna vara nonsensläsning i väntan på att tvätten ska bli klar, sådan läsning som inte förpliktar till något och inte heller ger mer än en stunds förströelse. Men…boken är skriven för att framgångsrika mainstreammänniskor ska kunna hitta andra framgångsrika mainstreammänniskor att dejta och det ger en lite unken eftersmak. Framgångsrika mainstreammänniskor ger inte utrymme för så mycket annat än andra framgångsrika mainstreammänniskor.

Uppvakta med röda rosor, lär dig att hjälpa en kvinna på med kappan (tänk på att rätta till hennes hår ovanför kappkragen), prata inte om din bil, kyss henne redan första dejten…

Sammanfattningsvis: En man ska vara som James Bond. Den som undrar hur James Bond är kan lyssna på Finn Zetterholm  psalm 007 på t ex Spotify. Den sången är ett läroboksexempel på den moderna svenska visan, från åren runt 1970. Texten är så vågad att sången inte fick framföras på TV.

parsley
2/22/11, 12:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Andreas Eenfeldt - Matrevolutionen, ät dig frisk med riktig mat

Författaren är en gammal "nätbekant" från bl a kolhydrater i fokus och bloggen kostdoktorn. Det är lite extra roligt att läsa sådana man känner, även om det bara är via nätet.

Boken är en faktabok som är lika spännande som en thriller. Det som överraskade mig när jag läste den är att det finns såpass många studier som visar (hälso)fördelar med lågkolhydratkost jämfört med andra typer av mat. Kritikerna av lågkolhydratkost brukar ju ofta hävda att det inte finns några vetenskapliga bevis för att den kosten skulle vara bra.

Boken beskriver ett pågående paradigmskifte. Ett (vetenskapligt) synsätt håller på och ersätta ett annat. Det känns ganska stort att vara en del av det.

Komplettera gärna läsningen av boken med Keiths - Veggomyten och framförallt Martin Ingvars - Hjärnkoll på vikten.

Manstypen till höger på omslagsbilden kom att utvecklas efter 1984 då industritillverkad mat rik på stärkelse och olika former av kolhydrater började bli allt vanligare.

parsley
2/22/11, 4:33 PM
#138

Kjell Eriksson - Kjell

Kjell, född 1975, har upplevt alla hemska barndomsminnen som finns, utom de som sorterar in under brottsbalken. Rörande och tragikomisk historia med hög igenkänningsfaktor. Gillar som man säger på facebook.

parsley
3/1/11, 3:25 PM
#139

http://karvegardkonsult.blogspot.com

Gratis PDF med goda råd av den typ som får Barbara Ehrenreich att se rött och konstatera att "allt går åt helvete med positivt tänkande". Delar man inte Barbara Ehrenreich syn på tillvaron så innehåller PDF:en trevliga och käcka råd som man kan nåla upp på anslagstavlan.

Annons:
parsley
3/3/11, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Judith Orloff - Emotionell frihet

Judith Orloff ägnar sig åt det som kallas energipsykiatri, vilket handlar om känslors biologi, andlighet, energi och psykologi, eller enkelt uttryckt hur en känsla känns.

Författaren har identifierat fyra olika personlighetstyper

  1. den intellektuella som är logisk och rationell och jämför fördelar och nackdelar innan den fattar ett beslut
  2. empatikern, som alltid fått höra "du är alldeles för känslig"
  3. klippan, en stabil, medkännande och omhändertagande personlighet
  4. känslomänniskan, en "dramaqueen"

Tillhör man liksom författaren  typ 2, den sk empatikern, så kan man ha stort värde av att läsa boken. Annars kan läsningen, så långt man nu orkar i boken, kännas som att tugga och försöka svälja parfymerade, pastellfärgade bomullstussar.

Boken innehåller en hel del andnings- och meditationsövningar, samt anvisningar om hur man kommer i kontakt med sitt undermedvetna genom drömtydning. Innan man somnar kan man ställa en specifik fråga "i natt ska jag drömma för att få veta hur det är med det och det" alt "vad är det jag behöver veta". Givetvis har man penna och anteckningsblock tillgänglig så man kan skriva ner sina drömmar så man inte glömmer dem.

Har man svårt att somna kan man meditera över en bild med hjärnans aktivitet under sömnen. "Nu ska jag sova och min sömn ser ut så här". Det är betydligt effektivare än att tänka på stränder, fåglar, sommarängar odyl. Tro mig, jag har testat.

gun92884
3/3/11, 11:42 PM
#141

#139

… tror nog att du har missuppfattat vad det ar som Barbara opponerar sig mot … det ar inte optimism och motivation hon ar emot, utan nar all logik och konstruktiv kritik tas bort for att lata platitudes bli ledstjarnor …

parsley
6/14/11, 12:28 PM
#142

Arto Paasilinna - De hängda rävarnas skog

Jag brukar uppskatta Paasilinnas karikatatyrliknande sätt att skriva, men den här boken gav mig inte särskilt mycket. Personporträtten känns för platta och konflikten i boken är inte tillräckligt utmanande.

parsley
6/14/11, 12:31 PM
#143

Robert Moss - Alla goda ting är tre. Se kraften i drömmar, sammanträffanden och fantasin.

Varför skrivs vissa böcker?

Varför publiceras de?

Varför översätts de?

Varför köper biblioteken in dem?

Varför lånar jag dem?

Varför förstår jag ingenting?

parsley
6/14/11, 12:37 PM
#144

Var femte invånare är en häst: svenska kommunslogans av David Rune, Svante Ekberg, Daniel Koutfood

Underhållande läsning om man är intresserad av ämnet. Är man inte så intresserad men ändå vill bli underhållen kan man nöja sig med att ta del av Säters kommunslogans.

Galen i Säter, samt Tokig i Säter

parsley
6/14/11, 12:47 PM
#145

Mikael Nyqvist - När barnet lagt sig

Uppläggningen av skådespelaren Mikael Nyqvist självbiografi påminner om en film där gripande och betydelsefulla scener avlöser varandra i syfte att skapa helhet och förståelse för att nå någon slags försoning. Språket är personlig ovh  innerligt och skapar en speciell slags närhet i skildrandet av hans utsatthet både som barn och vuxen. En bok som gav mig mycket att läsa.

parsley
6/14/11, 12:59 PM
#146

Katarina Wennstam - Alfahannen

Bladvändande, effektivt berättad med lite journalistik touch. Läsvärd men jag hade önskat att personporträtten var mer utförliga och djupgående.

Annons:
parsley
6/14/11, 1:03 PM
#147

Julia Cameron - Lusten att skriva

Nathalie Goldberg - Skriva med kropp och själ, befria författaren inom dig

Två klassiska böcker om kreativitet och skrivande. Både författarna rekomenderar någon slags fritt dagboksskrivande. Helst ska man skriva på morgonen i halvvaket tillstånd.

Läsvärda om man är intresserad av kreativitet och skrivande.

parsley
6/14/11, 1:09 PM
#148

Åsa Moberg - Kärleken i Julia Anderssons liv

Boken utspelar sig åren runt 1970 och handlar om textilkonstnären Julia Andersson och hennes kärlek till två män. Boken är starkt personlig och är förmodligen en av de bästa skildringarna av 1970-talet som skrivits. Det känns som ett förtroende att läsa den.

parsley
6/16/11, 2:02 PM
#149

Hets - Sven-Erik Liedman

Debattbok om skola och utbildning skrivet ur ett idéhistoriskt perspektiv. Intressant och bildande, om än något abstrakt.

parsley
6/16/11, 2:11 PM
#150

Desirée Fredlund - Refuserad

Underhållande inspirationsbok om att Desirées kamp för att få sin roman om My utgiven, recept av varierande karaktär och vad tidningen Amelia tycker om människor som gör allvar av sina drömmar.

Desirées öden och äventyr kan även följas på hennes blogg.

http://desireefredlund.blogspot.com/

Boken lottas ut på skrivlust i fokus och textilhantverk i fokus. Deadline 19 juni.

Upp till toppen
Annons: