Annons:
Etikettförslagslåda
Läst 2841 ggr
Sarah
2008-12-30 18:19

Boktorka!!

Nu har jag haft en intensiv läsperiod. Till nu. Nu kommer jga inte på ngt att läsa. Tips mottages gärna. Läser inte deckare dock. Inte heller fantasy. Gillar fakta, klassiker och verklighetstrogen skönlitteratur…

Annons:
parsley
2009-01-08 21:03
#1

Arto Paasllinna, finländsk författare som skrivit en hel del skojiga böcker.

Iris Johansson - En annorlunda barndom, som handlar om en autistisk flickas uppväxt.

Klassiker försök med Selma Lagerlöf, eller Hemingay t ex Klockan klämtar för dig.

Harper Lee - Dödssynden kan vara lite tung innan man kommer in i den. Handlar om rasism i amerikanska södern under 1930-talet.

Mer USA och 1930-tal Steinbeck Vredens druvor.

Zola- Therese Raquin, läskigt franskt 1800-tal

Madame Bovary, också en fransk klassiker. Tror att det är Flaubert som skrivit den.

Lars-Olof Larsson, välformulerad svensk historieprofessor som skrivit om bla Gustav Vasa.

Även om du inte gillar deckare så testa Åsa Larsson. Deckarna innehåller en del intressanta figurer och händelser från Kirunatrakten.

parsley
2009-01-09 16:14
#2

James Herriots böcker om livet som veterinär i Yorkshire på 1930-talet. Finns på avd Lz på biblioteket.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100118044

Off the road Cassadys självbiografi över livet tillsammans med Neil Cassady, Jack Kerouc och Allen Ginsberg. Lade in en länk till inf om boken på Adlibris. Titeln syftar på Jack Keroucs roman On the road - På drift.

Chang - Vilda Svanar 3 döttrar av Kina. Handlar om tre generationer kvinnor i 1900-talets Kina.

När vi ändå är inne på Kina. Amy Tan har skrivit flera läsvärda romaner.

Harry Martinsson Kap Farväl

Moa Martinsson bl a Mor gifter sig. Svensk kvinnlig proletärförfattare.

MariaG
2009-01-09 22:30
#3

Hanne-Vibeke Holst´s böcker Kronprinssesan och Kungamordet kan jag rekomendera.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Sarah
2009-01-10 18:24
#4

Harper Lee, läst

John Steinbeck, läst

Amy Tan, läst

Chang, läst

Moa, Martinsson, påbörjat, kanske dags att läsa klart henne.

Selma, inte så förtjust i.

Ska nog kolla på Madame Bovary som står i hyllan och Iris Johansson.

Tack för tipsen!

majvi
2009-01-10 18:46
#5

Jalnaböckerna av Mazo de la Roche

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Sarah
2009-01-10 22:53
#6

Vad är det för böcker?

Annons:
majvi
2009-01-11 11:56
#7

Jalnaserien är 10 böcker. Det handlar om en irländsk kvinna som gifter sig med en engelsk man i Indien i mitten på 1800-talet. De åker över till Kanada där släktgodset Jalna byggs. De håller på sina engelska traditioner och familjen ska hålla ihop.Man får följa släkten från mitten på 1800talet till någon gång mellan första och andra världskriget.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Maggan71
2009-01-18 20:53
#8

Rekommenderar Kajsa Ingemarsson. Välskrivna böcker om "vanliga" människor. Man fastnar och "måste" veta hur det går.

Den senaste Ingemarsson jag läste var "Lyckans Hjul". Jättebra!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Sarah
2009-01-21 23:41
#9
7 ok ska kolla på det.

Nej Kajsa Ingmarsson gillar jag inte. Tack ändå ;)

parsley
2009-01-22 22:33
#10

Evelyn Waugh - En förlorad värld, Presstop

Lavine
2009-01-22 23:47
#11

Jag läser just nu Den vidunderliga kärlekens historia, av Carl-Johan Vallgren och den rekommenderar jag åt alla. Glad

parsley
2009-01-23 13:50
#12

Evelyn Waugh En handfull stoft

Cora Sandel Cranes Konditori

Cora Sandel har även skrivit böckerna om Alberte. Jag vid fel tidpunkt i livet, så det gav mig inte så mycket att läsa dem.

Sandemose En flykting korsar sitt spår (en av mitt livs största läsupplevelser)

Malcom Lowry Under vulkanen

JM Synge Aranöarna

James Joyce vågar du dig inte på Odysseus så läs novellsamlingen Dublinbor, den avslutande novellen "De döda", anses vara ett mästerverk.

Stephan Booth om du kan tänka dig en engelsk deckare

Kurt Vonnegut, Slakthus 5 och Morgonmål för mästare, samt en man utan land. De två sistnämnda böckerna är illustrerade av författaren själv. Kurt ritar gärna bilder som ser ut så här * . Trots mästerverket Slakthus 5 har Kurt inte fått något nobelpris. Varför berättar han i En man utan land.

Howard Norman Fågelmålaren Enligt baksidestexten "en twin peaks liknande historia om ond bråd död", men den är bättre än så. New Foundland sekelskifte 1900

Babz
2009-01-25 13:26
#13

Om du vill veta mer om hur den neapolitanska Camorran är organiserad så läs Gomorra av Roberto Saviano

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Annons:
mattiz73
2009-01-25 22:07
#14

Tyckte du den var bra Babz? Jag tyckte den var svår att förstå, så mycket namn och beskrivningar att jag gav upp. Jag läste bara ca 90 sidor sen la jag den åt sidan!

Babz
2009-01-26 12:21
#15

Ja, den är ju som en extralång tidningsartikel… Men den är bra att ha istället för sömnpiller! Flört

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Lavine
2009-01-26 22:52
#16

#14 Jag har också hört om folk som ger upp att läsa klart Gomorra. Nu var den ingenting för mig ändå, men jag letar nog hellre upp tidningsartiklarna. Flört

mattiz73
2009-01-26 23:37
#17

Jag hoppade! Ja, det var som en sömnpiller! Jag ser nog filmen istället!

IdaS-A
2009-02-02 23:48
#18

jag brukar surfa runt på bokia, adilibris osv och bara kolla vad som finns, hittar alltid någon intressant bok!

Upp till toppen
Annons: