Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 2800 ggr
majvi
1/10/09, 6:58 PM

Anne på Grönkulla

Det var många år sen jag läste den och de andra böckerna i serien och när jag såg att den skulle visas på tv tyckte jag att det kunde vara trevligt att titta på.Men det var nästan inget som stämde för mig när jag såg på tv och det räckte med ett avsnitt för mig.

Det är inte lätt att göra film av böcker men jag tycker att det brukar stämma bättre.

Hade verkligen Anne en son som hette Dominic???Hur var det med hennes föräldrar??? Nu får jag lov att smyga in på bibliotekets ungdomsavdelning för att läsa om böckerna.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Effie
1/10/09, 10:32 PM
#1

Jag har lyckats missa den där tv-serien - men det verkar ha varit lite fri tolkning. Det är ett tag sedan jag läste serien också, men hon hade ingen son med det namnet. James, kallad Jem, och Walter (efter hennes far), och någon till som jag glömt.

Hennes föräldrar hette Walter och Bertha, vill jag minnas, älskade varann väldigt mycket och dog av sjukdom när hon var väldigt liten. Beskrivs i Anne på egen hand.

Jag köpte de böcker i serien jag inte hade på antikvariat nyligen. Ska nog också läsa om dem.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

majvi
1/11/09, 11:45 AM
#2

Jag tror att Anne hade 2 söner och 3 döttrar. Jag minns att Walter fick en vit fjäder hemskickad för att han inte var frivillig till det första världskriget, men sen måste han åka i alla fall och dog i kriget.

Sen var det en rörande historia om Jem och hans hund.Hunden följde med till stationen när Jem åkte ut till kriget och sen vägrade hunden att lämna stationen förrän husse kom tillbaks 4 år senare.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Effie
1/11/09, 12:28 PM
#3

Först en liten dotter som dog vid födseln, Joyce, vill jag minnas. Sedan Jem och Walter - men jag vill minnas en tredje son, som de kallade "vår lille brune gosse", och som möjligen hette Leslie (böckerna ligger ute i förrådet någonstans, så jag har svårt att kolla). Han gjorde inget direkt intryck på mig. Döttrar: tvillingarna Nan och Di, och den yngsta, Marilla.

Mindes inte episoderna om fjädern, eller hunden. Däremot Walters brev om flöjtspelaren (döden) som han hörde, och hon som drömde om krigets utveckling.

När jag som ung läste alla böckerna tyckte jag bäst om de sista. Jag läste om dem för ett antal år sedan - då gillade jag den första mest.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Effie
1/11/09, 4:33 PM
#4

Nej, Shirley hette visst den tredje sonen. Men han var väldigt anonym. Minns inte ens om han överlevde, eller vad som hände honom överhuvudtaget.

Leslie var väl en annan person i böckerna…?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

majvi
1/11/09, 4:50 PM
#5

De bodde granne med en prästgård och där bodde prästen som hade flera barn i samma ålder som Annes barn.Mamman var död.Det var väl flera av prästgårdsbarnen som sen gifte sig med Annes barn? Men jag minns inga namn.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

hus-musen
1/11/09, 6:12 PM
#6

serien på tv är en fri tolkning av hennes vuxna liv, inget stämmer riktigt. så om man läst böckerna så kommer man att bli förbrylllad o antagligen besviken!

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Effie
1/11/09, 6:22 PM
#7

En av prästens döttrar hette Faith. Gifte hon sig med Jem? Den andra dottern hette Una, en drömmande flicka, och hon älskade Walter. Övriga barn minns jag inte. Men när jag letar på nätet hittar jag att sönerna hette Jerry och Carl. Kommer fortfarande inte ihåg dem.

Böckerna finns att läsa på nätet, på engelska, upptäckte jag nu. Här


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Sarah
1/14/09, 2:02 AM
#8

Åh, jag älskade de böckerna!

Gullan402
2/13/09, 9:39 AM
#9

Är inte denna serie lite som "De förlorade åren" i Törnfåglarna? Den biten finns väl inte heller med i boken om jag minns rätt.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Anthka
2/13/09, 12:58 PM
#10

Serien stämde inte alls för mig, jag som har böckerna i bokhyllan (och har läst om de flera gånger) har ett starkt minne av att Anne aldrig åker ut i första världskriget, det sker väl när hennes barn är vuxna?

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Effie
2/14/09, 1:53 PM
#11

#10 Första världskriget inträffar, om jag minns det rätt, i sista boken "Lilla Marilla", där hennes yngsta dotter är sexton år. Vissa av sönerna (alla?) är med, men absolut inte Anne.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anthka
2/15/09, 7:13 PM
#12

#11 det var väl det jag misstänkte. Skrattande

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: