Annons:
Etikettövrigt
Läst 3362 ggr
Kawaiih
2008-11-08 00:48

Någon som vet någon bra bok?

Är det någon som vet någon bra bok som handlar om en sann historia eller en historia som är väldigt bra skriven.
Den ska va lite sorglig och så man känner medkännsla för personen…

Någon som har någon idee? :)

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Annons:
majvi
2008-11-08 21:02
#1

Rötter, jag minns inte namnet på författaren men det är en familjehistoria som började med att en förfader fångades in i afrika och fördes som slav till amerika.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Effie
2008-11-09 15:24
#2

#1 Författaren till Rötter heter Alex Haley. Och jag tror jag ska läsa om den; har inte läst den sedan den kom ut.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

elvato
2008-11-09 17:58
#3

Jag läser två böcker just nu; den en är Anne B Ragdes "Ligge i grönne enger" (fick bara tag i den på norska) det är den 3:e boken i en triologi. De två första "Berlinerpopplarna" och "Eremitkräftorna" har jag läst på svenska. Dom har ju även visats på TV nu i höst, men böckerna är mycket bättre! Rekommenderas.

Den andra boken heter "Den amerikanske medborgaren" av Jess Walter. Jag har läst en tredjedel och den är mycket bra, den handlar om en (sympatisk!) yrkesförbrytare som fått ny indentitet och försöker leva ett normalt liv, vilket går sådär, tills det förflutna gör sig påmint! Jag har även läst "Den mörka floden" av samma författare. En deckare/polisroman. Jag gillar den här författaren. Roligt att få diskutera böcker!! Hälsningar

majvi
2008-11-09 22:34
#4

Frihetens sjöar av James Michener, den handlar om Syd-Afrikas historia från de tidigaste invånarna fram till någon gång på 1900-talet, jag minns inte exakt när den slutar.

Författaren har också skrivit om Hawai.

Sen finns ju sotarpojken,- det är en barn/ungdomsbok-men man kan ju läsa den ändå.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

parsley
2008-11-11 12:27
#5

http://www.bbb.se/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=12&Itemid=80

Bra Böckers förlag har en del böcker med sanna historier. Kanske hittar du något tips där?

Jung Chang - Vilda svanar som handlar om tre generationer kvinnor i Kina

Isabel Allende- Andarnas Hus roman med verklighetsbakgrund som utspelas i Chile fram till militärkuppen 1973

Kanske inte exakt vad du tänkt dig, men två bra romaner som jag gärna rekomenderar.

Letar du rätt på bibliotekskategorin L biografier på Adlibris så finns det många verklighetsbaserade böcker där. En del handlar om historiska personer, andra är skrivna av politiker och en del är sanna historier om sådant som olika personer råkat ut för.

http://www.adlibris.com/se/browsecat.aspx?typeid=1&type=treeview

Lavine
2008-11-13 00:25
#6

Jag har inte läst den själv, men fick för mig att Tusen små bitar av James Frey kunde vara något för dig.

Den är nog slut på förlag, men går att hitta begagnat eller på bibliotek. Länkar till Adlibris för info om boken, men observera att det visade sig att boken nog inte riktigt var så sann som författaren ville göra gällande:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185015482

Finns en bok efter den också, Min vän Leonard.

Sen kan jag också tänka mig att tipsa om Torey Haydens böcker.

Annons:
hus-musen
2008-11-13 00:36
#7

"inte utan min dotter" är en bok som är baserade på en sann historia, den  är skriven av betty mahmoody o är från hennes eget liv!

sen har du " den vita massajen" och "den vita massajens dotter" av corinne hofmann som är baserade på hennes eget liv.

Qui dormit, non peccat

 


MimmieM
2008-11-15 00:37
#8

Den jag aldrig var av Majgull Axelsson.
Läs den!

Carpe Diem

exitingsvillemo
2008-11-18 00:53
#9

finns många verklighetsbaserade historier.

* Bakom stängda dörrar, en mkt gripande berättelse om en flicka som växer upp hos sin pappa, som utnyttjar henne sexuellt och dessutom föder honom 2 barn…

* Det ska bli ett sant nöje att döda dig av Magdalena Graaf. Faktiskt också en mycket bra bok.

* Pojken som kallades DET+uppföljarna

exitingsvillemo
2008-11-18 00:59
#10

* Jag dödade mitt barn, är också en mkt bra bok.

Mamman till en liten pojke drabbas av en förlossningsdepression och skjuter sitt barn och sen sig själv, dessvärre överlever hon självmordsförsöket och man får följa hennes liv efter det… En tragisk berättelse.

[Victoria-Pancakes]
2008-11-20 21:13
#11

Påven Johanna av Donna Woolfolck Cross.

Den är helt underbar. Den får en att både le och känna medlidande. Jag var så nära till gråten ofta då jag läste den. Den är historisk och det är en liten debatt om just Johanna har funnits på riktigt. Jag hoppas att hon har funnits i alla fall. För det är verkligen en gripande historia. författaren har tagit ofta med verkliga händelser och vissa personer som funnits i verkligheten.

Boken handlar om en tjej som klär ut sig till munk och lyckas lura alla att hon är en pojke/man, och då har hon ju plötsligt mer rättigheter än vad hon hade som flicka. det är även en underbar kärlekshistoria.

parisjetaime
2008-11-24 22:31
#12

Farväl till vapnen - Ernest Hemingway

De levande - Ayn Rand

Bullerbytjejen
2008-11-25 01:01
#13

Wolf of the plains conn iggulden handlar om genghis khans uppväxt, där kan vi snacka medkänsla. Jag skulle inte vilja växa upp på stäppen under de omständigtheterna :-P

Annons:
Indiania
2008-11-26 00:27
#14

Då vill jag rek. böckerna " Flyga Drake " och " Tusen strålande solar "

båda skrivna av Khaled Hosseini

" Var nära naturen - var när dig själv "

Vitanni
2011-06-14 00:33
#15
rebz
2011-06-29 16:56
#16

Constance Briscoe har skrivit Äcklig, som handlar om hennes uppväxt. Vet att det finns en bok som numera heter "Aldrig mera äcklig" men jag tror inte det är samma då Äcklig handlade mer om barndomen än om vuxenlivet. Så tror att Aldrig mera äcklig är en "uppföljare".

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

denstore
2011-07-05 15:55
#17

Fem svarta höns av Nevil Shute. Har rekommenderat den här på forumet förut, men det är en bok som passar de flesta, är inspirerad av en sann berättelse, och är ganska storslagen trots den ganska lågmälda tonen.

Upp till toppen
Annons: