Annons:
Etikettboktips
Läst 4315 ggr
parsley
2008-11-01 15:10

Boktips till 15-årig kille önskas

15-årig kille önskar sig böcker, gärna deckare. Tror inte han gillar fantasy. Jag läser gärna deckare själv, men vill gärna att en deckare ska vara bra språkligt och ha relativt korrekta detaljer. Därför jag tycker det känns lite svårt att rekomendera deckare till andra. Vad tror ni om Peter Robinsson, "En ovanligt torr sommar"?

När jag var i den åldern (1980-talet) kändes det lite som om man var i en brytningstid mellan ungdomsböcker och vuxenböcker. Man kände sig lite för gammal för ungdomsböckerna och lite för ung för vuxenböckerna.  Samtidigt är de första vuxenböckerna, som man läste när man var i den åldern, några av de starkaste läsupplevelserna man haft.

Böcker som jag funderat på att tipsa om är Eino Hanskis självbiografiska böcker om livet i Leninggrad under ryska revolutionen. Vreden druvor och Dostojevskij kanske han kan vänta med något år.

Hur är det med Stephen King. Personligen gillar jag hans tidiga böcker bäst, som t ex Carrie, Christine och Varsel, som jag själv läste när jag var i den åldern. Håller de fortfarande?

Kan spänningsromaner som t ex Da Vincikoden vara något?

Annons:
hus-musen
2008-11-01 18:01
#1

om han inte är så intresserad över vilka detaljer som är sanna så är ju da vincikoden bra, är han insatt i historia kommer han bli tokig över alla påhitt o felskrivningar! men jag vet att de finns många som gillar den serien.

stephen king vet jag inte, en del hatar de böckerna andra älskar dem! så där får du nog gissa dig fram=)

dostojevski, tolstoj o andra lite segare författare kanske du ska vänta med=) de är få som uppskattar deras skrivkonst!

däremot om han gillar andra världskriget o liknande så kan jag verkligen tipsa erich maria remarque o hans böcker som tex på  västrfronten intet nytt=) de är spännande och sanna=)

Qui dormit, non peccat

 


Jalking
2008-11-01 18:33
#2

Janet Evanovich serie om den kvinnliga prisjägaren Stephanie Plum (Alla heter något med "…byte") Både kul och spännande utan att bli komplicerade.

Sara
2008-11-01 19:06
#3

Stephen Kings serie Det mörka tornet är bra.

Sara

Upp till toppen
Annons: