Annons:
Etikettövrigt
Läst 6649 ggr
majvi
10/25/08, 2:35 PM

Köper ni begagnade böcker?

Handlar ni på på antikvariat, tradera, budera m.m?

Eller ska böckerna vara nya om ni ska köpa dom?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Effie
10/25/08, 5:04 PM
#1

Jag handlar gärna på antikvariat och loppmarknader. Det är väl inte alltid man hinner köpa en bra bok medan den finns i bokhandeln, och alla bra böcker är inte nya. Däremot har jag inte hunnit vänja mig vid tradera och liknande - jo, jag köpte faktiskt en lärobok i gitarrspelning på tradera en gång, men det är nog allt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Maliceangel
10/25/08, 5:51 PM
#2

Jag har köpt begagnade böcker en gång. Och det var hela Margit sandemos Sagan om isfolket (47 böcker) Men dom var i fint skick och det var betydligt billigare att göra så än att köpa dom nya.

Annars föredrar jag helt nya!

leja
10/25/08, 8:02 PM
#3

Köper gärna deckare och pocket begagnat. Kan få en ett år gammal pocket för en femma. Utmärkt pris för något man bara vill läsa.

Vad ska man ha som signatur tro?

Angelclaw
10/26/08, 2:00 AM
#4

nån gång då och då, min tolkien triologi, silmarillion och bilbo är beggade, fast då av folk jag känner ^^

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

hus-musen
10/26/08, 11:40 PM
#5

har inget emot begagnade böcker bara de är i gott skick=)

Qui dormit, non peccat

 


lovlin
10/27/08, 6:50 PM
#6

hittade en kvinna som sålde alla (eller många i alla fall) Lotta-böckerna. Ni vet? wahlströms ungdomsböcker..röd rygg. Hon hade sparat alla till sin dotter, som inte ville ha dom. Men det ville jag :) Dom är så gulliga Glad

Annons:
starfox
10/27/08, 8:26 PM
#7

Jag brukar köpa en hel del begagnade böcker, så länge de är intressanta och ibland vill man ha vissa som inte går att få tag i på annat vis.

Sukram
10/28/08, 5:52 PM
#8

Köper gärna begagnat. Mest är det facklitteratur som inte går att få tag på längre pga att de inte har getts ut i nya upplagor. Fyndade en fin fjärilsbok från 1912 på tradera! sånt är kulSkrattande

parsley
11/1/08, 2:55 PM
#9

Begagnat om priset är det rätta eller om boken inte går att få tag på ny.

Ibland blir det dyrare att köpa handarbetsböcker begagnade på Tradera än att köpa dem på Bokus eller Adlibris.

Skönlitterära böcker som jag  "bara" ska läsa köper jag lika gärna begagnade som nya.

Saga85
11/5/08, 5:08 PM
#10

Jag köper nästan aldrig böcker, brukar oftast låna på bibliotek eller av någon jag känner. Annars har det blivit några pocket på impuls, eller second hand. Har svårt att läsa nya hårda böcker, tycker bättre om dem när de är inlästa.

Kawaiih
11/8/08, 12:39 AM
#11

Jag köper nog om jag ska va ärlig nya böcker. Men om man hittar en begagnad bra och fin bok så köper man ju den ^^

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

majvi
11/8/08, 8:56 PM
#12

Nackdelen med att köpa böcker på tradera är fraktpriserna. Hur fungerar det med Ad libris och Bokus ?

Jag har sålt en del böcker på tradera( det är böcker som folk har skänkt och behållningen går till hemlösa katter) och jag har tyckt att det har varit frustrerande att sälja en bok för 5 kr där frakten sen går på 40-50 kr.Bara det att om boken är tjockare än 3 cm  är det en skrymmande avgift på 11 kr-om det inte är borttaget nu.Hittar man det man vill ha på antikvariat och loppmarknader blir ju det billigast.

Själv läser jag mest biblioteksböcker nu, men är intresserad av att köpa häxmästaren och ljusets rike av Margit Sandemo och då kikar jag väl på tradera.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

hus-musen
11/8/08, 11:07 PM
#13

#12 gratis frakt på bokus men då får man vänta 3 arbetsdagar på böckerna=)

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Maria
11/9/08, 7:45 PM
#14

Jag köper gärna begagnat. Framförallt kan man fynda faktaböcker otroligt billigt (ex kokböcker).

Annars köper jag gärna på Adlibris på nätet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sarah
11/13/08, 5:44 PM
#15

jag köper böcker punkt. vem som läst dem innan spelar ingen roll.

MimmieM
11/15/08, 12:36 AM
#16

Jag går inte ut och letar bland begagnade böcker direkt, men om jag hittar någon som jag vill ha, så köper jag den oberoende av tidigare ägare eller ej.

Carpe Diem

IdaS-A
2/2/09, 11:55 PM
#17

har köpt på¨tradera några gånger

Jalking
2/3/09, 1:00 PM
#18

Ofta begagnat.
Tittar ofta in på antikvariat och loppisar när jag råkar gå förbi. Köper gallrade böcker på biblioteket. Ibland söker jag på antikvariat.net

Babz
2/3/09, 4:46 PM
#19

Jag köper böcker där det finns böcker till salu. Flört 
Om det sen är garage, loppis, antikvariat, nätbokhandel eller vanlig bokhandel spelar ingen roll så länge de har någon bok jag vill ha…

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Mysan59
2/3/09, 7:06 PM
#20

Jag köper nästan alla böcker begagnat, annars skulle jag inte ha råd att läsa, så mycket som jag läser!

I huvudsak blir det på Erikshjälpen…

Annons:
majvi
2/3/09, 11:18 PM
#21

Man kan känna sig riktigt nöjd med sig själv om man dels får tag på en bok man vill ha ,dels hjälper andra genom att köpa den.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Chutney
2/3/09, 11:41 PM
#22

Mest nya från Adlibris eller bokhandel. Men även begagnade ibland..

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

SergeantHanna
2/4/09, 12:41 AM
#23

Nästan hela mitt bokbestånd består av pocketböcker. Lätta att bära med sig, inte lika tunga att ha i lådorna när man flyttar, kostar mindre.

Bokhyllans inbundna böcker är ett gäng kokböcker, några om fiske och akvarium (makens skräpböcker alltihop). Ordböcker föredrar jag också i pocket, just för att man kan vilja bära iväg dem.

Jag tycker begagnat är lite läskigt. Böcker, kläder, möbler, det spelar ingen roll. Jag har bara fått för mig att det är lite läbbigt att ha grejer som någon annan har haft. Så pocket är ju ett trevlgt alternativ för snåljåpar och fattiglappar eller folk med konstiga vintage-fobier (jag hör hemma i samtliga tre kategorier)

Anthka
2/7/09, 6:14 PM
#24

Större delen av böckerna i bokhyllan är inköpta begagnade. Oftast hittar jag en bok på biblioteket och blir förälskad i historien och vill äga ett eget exemplar, eftersom biblioteksböckerna som bekant inte alltid är nyutkommna så blir det till att jaga på loppis och antikvariat.

Annars tycker jag om doften och känslan på ett antikvariat och kan gå in bara för att få botanisera runt lite.

Dessutom är begagnat oftast billigare än nytt…

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MariaG
2/7/09, 6:25 PM
#25

Har en second hand affär i närheten och det blir några böcker köpta därifrån. Bara de är någorlunda fina.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Halvdansken
2/9/09, 4:23 PM
#26

Har köpt begagnat från Amazon, och det var helt ok.

Men helst vill jag se böckerna innan jag köper om det är begagnat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

WildSpirit
2/9/09, 4:39 PM
#27

Jag har köpt en begangnad bok, och det var från Bokbösen.se. Men jag föredrar att köpa nya böcker, det är smidigare, om än dyrare.

Annons:
Lesunq
2/11/09, 1:16 PM
#28

För mig spelar det inte någon större roll. Köper böckerna de gånger då jag känner att jag måste läsa den NU och inte ids vänta tills den kommer på biblioteket.

elyse
2/18/09, 8:23 PM
#29

Nej, bara studentlitteratur. Köper de flesta av mina böcker på Pocketshopen på tågstationen när jag ska till eller hem från skolan.

Pirjo
8/21/09, 12:46 PM
#30

Köper nästan enbart begagnat, nytt bara i dom fall det är en väldigt nyutgiven bok som jag känner att jag absolut måste ha eller en bok som inte går att hitta begagnad eller där det är innehållet är färskvara (oftast då fackböcker).

mariva
8/22/09, 1:14 AM
#31

Jag köper ofta begagnade böcker, och har gjort många fynd på loppmarknader. Men köper även nya böcker.

Mezzzanina
8/22/09, 4:54 AM
#32

Är det bara jag som tycker att en bok kan ha lite av en själ i sig när den är läst eller begagnad?Gillar särskillt riktigt gamla böcker typ gamla biblar, psalmböcker osv som folk har antecknat i.

Filosofia
8/22/09, 8:19 PM
#33

Eftersom jag oftast letar efter lite äldre böcker som inte längre finns i handeln händer det att jag köper begagnat från antikvariat eller Tradera. :)

Upp till toppen
Annons: