Annons:
Etikettövrigt
Läst 2977 ggr
Lavine
2008-09-07 22:08

Tid att läsa

Hur hittar ni tid att läsa? Eller, hur tar ni er tid?

Jag har så många böcker jag vill läsa, och ibland kommer jag på små "läs-teman" för mig själv, till exempel att läsa tre Joyce Carol Oates på raken.

Men jag gör det ju aldrig. Nu är jag rätt surfglad, så jag sitter en del vid datorn när jag kommer hem från jobbet och har tränat/rastat hunden. Jag vill nog egentligen hellre läsa bok, men det är lätt att fastna och jag läser också en del om böcker på internet.

När läser ni, hur prioriterar ni läsning, eller gör ni inte det? Är det en syssla man endast gör på semestern, eller?

Annons:
Sara
2008-09-07 22:44
#1

Jag läser innan jag ska sova och då kan det bli allt från en kvart till ett par timmar.

Sara

Effie
2008-09-08 09:24
#2

Jag läser på bussen (det lilla jag hinner, för större delen av vägen till jobbet är väntetid/bytetid och promenad till och från busshållplatsen - men då funkar ju å andra sidan mp3-spelaren bra). Jag läser en stund innan jag somnar. Och ibland frågar jag mig själv: behöver jag verkligen sitta framför datorn, eller vill jag hellre läsa en bok?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

[Victoria-Pancakes]
2008-09-08 21:04
#3

Jag läser nuförtiden endast i bussen på väg till/från skolan, och på rasterna. Hinner läsa ganska mycket då. Men orkar aldrig läsa hemma…

Abico
2008-09-08 21:11
#4

På sommrarna så läser jag dygnet runt ^^
Nu har det bliit lite dåligt med det på sista tiden men jag brukar läsa någon timma varje kväll iaf. och sen har vi 30 minuter avsatta till läsning i veckan i skolan.

Hanna 

MimmieM
2008-09-08 23:18
#5

Jag läser på spårvagnen och ibland även innan jag ska sova. Kurslitteraturen avnjuts i soffan med en överstrykningspenna i högsta hugg :)

Carpe Diem

UlrikaG
2008-09-09 14:38
#6

Söndagarna brukar ägnas helt åt böcker om jag inte har annat inbokat, i övrigt läser jag alltid en stund efter det att jag kommit hem från jobbet, men även innan jobbet, medans jag äter frukost tex (jobbar enbart kvällar)

Annons:
Lavine
2008-09-09 23:54
#7

Ja, bussåkning är jättebra lästid. Jag åker endast buss vintertid, men då hinner jag med rätt mycket jämfört med annars. Samma med lunchrast på jobbet.

Nu har jag faktiskt kommit in i en bok som gör att jag längtar till nästa gång  jag har möjlighet att sätta mig ner och läsa: Flickorna från Riyadh av Rajaa Alsanea, så nu har jag en mycket god anledning att stänga ner datorn för i kväll. Flört

Lavine
2008-09-09 23:57
#8

Dessutom lyssnar jag ju numera på ljudbok varje längre promenad med hunden. Kom jag på!

Fast ljudbokslyssnadet ser jag litegrann som utöver mitt vanliga läsande. Bland annat eftersom jag mest lyssnar på deckare, och i vanliga fall läser jag sällan just det.

MimmieM
2008-09-10 01:58
#9

Ljudböcker är ju toppen, om MP3n vill spela upp dem i rätt ordning :) Man hinner med ens laga mat, diska och promenera och lyssna på en bok samtidigt. Dock blir jag lätt ofokuserad och måste spola tillbaka..

Carpe Diem

Lavine
2008-09-10 23:57
#10

#9

Jag vet, jag har backat mig igenom två ljudböcker! Förvånad

Jag kan BARA lyssna när jag promenerar, jag behöver bara komma innanför dörren hemma så är jag lost. Vanesak, säkert.

Yuki
2008-09-14 21:48
#11

Jag läser på bussen/tåget, på rasterna, innan jag ska sova, när jag vaknar, på toaletten… så fort jag kan.

IdaS-A
2009-02-02 23:57
#12

läser på natten, ostört av grannar osv.

Sarah
2009-02-03 21:43
#13

Jag pendlar till uppsala och har bestämt mig för att tiden på bussen är min tid. Där läser jag massor. Blir nästan tre timmar om dagen.

Annons:
MariaG
2009-02-03 22:09
#14

Läser på kvällen, precis innan jag ska sova. Läser typ 30 min - 1 timme.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

SergeantHanna
2009-02-04 00:49
#15

Det är lite grann samma som med att motionera, om man bara kollar på vad sjutton man gör med sin tid så brukar man hitta sånt man kan välja bort till förmån för motion/läsning/bakning eller vad det nu är man vill ha tid med.

Tänk en vanlig tisdagkväll. Man kommer hem från jobbet. Man fixar lite mat. Man diskar och plockar lite. Man sätter sig framför tv:n.

Hur ofta spenderar man kvalitetstid framför tv:n? Och hur ofta sitter man bara där och degar och bara flappar bland kanalerna och muttrar att det bara är skit, men fortsätter ändå att titta?

Det är tidsboven nummer ett i mitt liv, den där jädra tv:n.
Jag borde kasta ut skiten egentligen.

Ola007
2009-02-08 00:58
#16

jag lyssnar på ljudböcker ca 7 timmar om dan, när jag jobbar Skrattande

WildSpirit
2009-02-09 16:28
#17

Jag brukar läsa lite när jag kommer hem från skolan för att varva ner lite, och innan jag går och lägger mig.

Upp till toppen
Annons: