Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 2815 ggr
Lavine
2008-09-07 22:14

Nån som läst Människohamn? (spoilervarning)

Jag håller på att lyssna på John Ajvide Lindqvists Människohamn. Det är min första bok av honom, de tidigare har jag inte alls varit intresserad av, men jag tyckte ämnet i denna bok kändes spännande.

Nu är jag faktiskt i slutet på denna bok, men jag måste säga att jag vet knappt vad jag ska förvänta mig ska hända. Det har varit så många svängningar och händelser hit och dit att jag knappt hänger med längre. Boken känns för lång.

Jag tyckte om den i början, eftersom Lindqvist känns som en bra berättare och det inte var särskilt skräckfyllt trots ämnet. Men mycket konstigheter har hänt i boken - spöken (?) som kör moped, det här vattnet han dricker… jag greppar inte riktigt!

Det kan ju bero på att jag lyssnar på den också, jag är inte jättevan ljudbokslyssnare. Boken är för övrigt författarinläst, jag tycker att han gör det med den äran. Glad

Har du läst, gillade du? Jämfört med tidigare böcker av John Ajvide Lindqvist?

Annons:
Sara
2008-09-07 22:42
#1

Jag tycker han skriver bra men människohamn är lite för fantasy för mig. Jag tycker om fantasy men då ska det vara "riktig" fantasy typ Sagan om ringen.

Sara

Sara
2008-09-07 22:43
#2

För att förstå så bör man nog läst/hört hela boken, han skriver små ledtrådar hela vägen.

Sara

Lavine
2008-09-09 23:51
#3

Nu har jag lyssnat klart, och den var på det stora hela bra, men som sagt lite för lång och för många händelser och svängningar för mitt "läshuvud". Och sen gäspade jag mig igenom de våldsamma skildringarna, då tappade han mig. Men det är ju jag det.

Men snacka om att boken slutade när berättelsen inte var klar! tyckte jag. Jag ville veta hur tusan det gick sen ju!

starfox
2008-09-10 19:29
#4

Jag gillade hans "Hanteringen av odöda" intressant bok.

elinn
2008-11-15 18:48
#5

Jag har inte läst Människohamn men jag har läst Låt den rätte komma in och Handeringen av odöda. Känner igen det du skriver om att boken inte känns färdigläst när den är slut. Båda de böcker jag läst har slutat på precis samma sätt och det har gjort mig väldigt besviken faktiskt. Tor inte jag kommer att läsa de andra två böckerna av honom.

// ElinN

hus-musen
2008-11-15 23:26
#6

är inte särskilt förtjust i honom som författare. han skriver iten så bra och hans slut är konstiga.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Kokoskorven
2008-11-22 14:31
#7

Människohamn är helt klart hans mest lyckade bok. Jag blev väldigt överaskad av att den var så bra. Fantastiska människoporträtt och miljöbeskrivningar.

Upp till toppen
Annons: