Annons:
Etikettövrigt
Läst 3415 ggr
UlrikaG
2008-08-24 14:05

Det första ni gör när ni öppnar en ny bok?

Nu tänker jag på nyinköpta, aldrig brutna ryggar;)

Jag startar alltid, utan undantag oavsett det är pocket eller kartonnage, med att pränta mitt namn på ett av försättsbladen.

Till detta använder jag en speciell penna ;)  Kulspetspenna med tunt stift och svart bläck skall det vara :) Förutom namnet antecknar jag även året som boken införskaffades :)

Därefter beroende på om jag skall läsa den omedelbart eller vänta, så bryter jag ryggen genom att öppna boken i mitten och tänja lätt, därefter delar jag den ena halvan i två och går därefter över till den andra halvan och delar den i två.

Sist tänjer omslaget, framsidan först och baksidan alltid sist ;)

Har ni några ritualer?

Annons:
Effie
2008-08-24 15:55
#1

Införskaffad bok registreras i mitt Excel-blad; författare, titel, kategori, språk, läst/ej läst, införskaffat (när och var), om den ingår i en serie. När jag sedan ska läsa den bryter jag ryggen på den på ungefär samma sätt som #0 - fast knappast för pocket. Skriver inte i boken; böcker jag lånar ut och vill ha tillbaka sätter jag en namnetikett i.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

UlrikaG
2008-08-24 16:08
#2

:) det var organiserat och bra :)

har försökt många gånger att göra en liknande förteckning över alla titlar osv men jag orkar bara inte ;) alldeles för mycket jobb :)

namnskrivandet kommer sig av att jag har en tvillingssyter så för att inte blanda ihop allt plitades det namn rätt frenetiskt på mycket :)

och sedan har det hållit i sig och utvecklats till en liten ritual :)

denstore
2008-08-24 16:35
#3

#0 Personligen skulle jag nog göra precis tvärt om. Jag öppnar nästan alltid böckerna från ungefär ett ark in, omväxlande från höger och vänster, just för att inte bryta ryggen. Jag skulle aldrig skriva namn eller någon kommentar. Stryker inte ens under i facklitteratur.

Abico
2008-08-24 19:55
#4

Jag har nog inga spc. ritualer.. Köper sällan böcker heller men när jag gör det så är det ett måste att köra ner näsan och lukta *mmm, ny bok* ^^'

Hanna 

Sarah
2008-08-27 01:26
#5

Ställer dem i bokhyllan och låter dem mogna tills jag behagar läsa dem. Oftas tar det några månader till ett år senare. Vissa blir det direkt såklart, men de flesta får mogna.

Bryter ryggen lite random så det inte ser så ordnat ut och börjar läsa. En bit in i boken läser jag slutet. Läser inte deckare ;) Vill bara veta att den är värd att läst ut ;)

Innan jag flyttade hamnade den såklart på sin plats i bikstavordningen efter författare men jag har inte hunnit ordna det ännu.

hus-musen
2008-08-28 19:48
#6

beror på vad de är för bok jag köpt. en del läser jag på en gång, annars får den mogna i bokhyllan!aktar mig väldigt noga för at bokryggen ska bli ful, det får inte bli kladd i boken som namn eller kaffe eller dyl i den och gud nåde den som gör de där vedervärdiga hundöronen i mina böcker! synnerligen om någon läser min nya bok innan jag gör det! då är den besudlad och oläsbar!

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Jalking
2008-08-28 20:48
#7

Registrerar den i mitt bokregister och syncar med handdatorn. Sen gör jag ett diskret blyertskryss på "undersidan" för att markera att den är registrerad. (Sen kladdar jag inte mer i böckerna) Ställer den alfabetiskt i oläst-hyllan.

Sovgott
2008-09-01 23:09
#8

Jag läser den omedelbums!

MimmieM
2008-09-02 17:06
#9

Nej, jag har inga "ritualer" :)
Kanske borde skaffa :D

Carpe Diem

loreena
2008-09-02 23:05
#10

#4 jag vet inte riktigt om jag har nån ritual, men jag har för mig att jag tycker nya böcker doftar gott jag med..

Abico
2008-09-03 22:43
#11

#10 - Jo, men det gör dom ju ^^ Så där har du helt rätt! *s*

Hanna 

AndersE
2008-09-06 21:53
#12

#3 Håller med, så har jag lärt mig. Öppna från pärmarna, försiktigt tills man kommer till mitten.

Att öppna direkt i mitten ska inte vara bra…

MimmieM
2008-09-08 23:19
#13

Jag är nog en väligt vårdslös läsare. Bokslukare, bokstavligt talat! :)

Carpe Diem

Annons:
Abico
2008-09-09 23:45
#14

#13 - Jag tror att jag är likadan ^^ En bra bok är med mig överallt, klart att den blir rätt kantstött och det kanske blir lite kladd i den också (A) Jag kan ju inte gärna lägga ifrån mig boken bara för att jag behöver mat ;P En bra bok ska se läst ut, inte helt orörd :P

Hanna 

hus-musen
2008-09-10 01:14
#15

#13 #14 jag hör att ni aldrig skulle få låna mina böcker! jag är värsta pedantenSkrattande helst ska en bok se ut som den aldrig blivit öppnad enligt mig=)

Qui dormit, non peccat

 


MimmieM
2008-09-10 01:57
#16

#15 Haha oj. Jag är som sagt ganska lik Abico Skrattande

Den följer med i väskan, den blir utsatt för en del illervåld om den glöms framme på bordet osv. Fast å andra sidan så kan jag låna ut dem med gott samvete.

Carpe Diem

UlrikaG
2008-09-10 12:33
#17

Mina böcker lånas INTE ut! ;)

Inget kladd får förekomma heller, och det där med illervåld förstår jag inte ;) Mina går inte i närheten av böckerna som dräller överallt :)

Ev omslag läggs  undan högt och oåtkomligt för illrarna så de är hela och fina när det är dags att placera boken i hyllan igen :)

På resor eller dyligkt är det endast pocket som följer med :)

Abico
2008-09-11 18:01
#18

#15 - Hihi ^^ Här hemma har bokryggarna på Harry Potter böckerna ramlat av efter måånga gångers läsning ;P

Hanna 

Bullerbytjejen
2008-09-13 01:01
#19

Jag luktar alltid i mina, jag öppnar den och drar in ett långt andetag, spelar ingen roll om det är pocket eller inbunden…

Yuki
2008-09-14 21:39
#20

Jag har ingen ritual. Köper ändå böcker så sällan, lånar hellre.

Annons:
Emma Li
2021-05-09 12:19
#21

#3: Instämmer. Skulle aldrig börja med att öppna en bok från mitten, alltid från pärmarna.

Tarotstollan
2021-05-14 02:11
#22

#21. Så lärde vi oss i skolan att man skulle öppna nya böcker för att inte skada dem.

Jag brukar oftast bara öppna boken och läsa lite här och där.
Ibland skriver jag i mitt namn, datum och år när jag köpte den på första sidan men sen hamnar den oftast i högarna av olästa böcker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: