Annons:
Etikettboktips
Läst 3237 ggr
Abico
5/5/08, 12:06 AM

"Flyga Drake" av Khaled Hosseini

Första gången jag såg boken så låg den på min franskalärares skrivbord, jag skummade baksidan eftersom jag tyckte om framsidan på boken ^^ Och tänkte att "det här verkar intressant" så jag klottrade ner författarens namn på en lapp och stoppade i fickan. Tyvärr tappade jag bort lappen… Och först nu flera månader senare hittade jag boken på bibblan så den här helgen har jag suttit med näsan klistrad i boken :P Är dock inte helt klar ännu men tycker att den varit fruktansvärt bra hittils och är lite rädd för att läsa slutet - för tänk om det händer Amir något…
Ja, iaf. någon annan som läst den? Eller sett filmen, eller både och?
Är filmen lika bra som boken?
Och har Khaled Hosseini skrivit något mer läsvärt?

Hanna 

Annons:
denstore
5/5/08, 12:33 AM
#1

Jag har läst den, och blev ganska besviken. Hela episoden med drakflygningen var som kopierad från någon sydamerikansk film jag såg på sent 70, tidigt 80-tal. Kändes lite lamt. Sen tyckte jag att han höll igen i diskussionen om t.ex. de bevarade könsrollerna bland amerikan/afghanerna. Sånt borde diskuteras mer, men han bara skrapar på ytan, vilket nästan gör det mer irriterande än om han hade låtit bli. Historian är imellanåt gripande, och man kan ju förstå varför den har blivit en hit, men jag tycker kanske inte den är det underverk som vissa har utpekat den som.

Pia
5/5/08, 2:48 AM
#2

En sådan bok jag tänkt och tänkt och ja tänkt köpa länge, men så läste jag lite i den i bokhandeln häromdagen och helt plötsligt kändes den inte så intressant. Lustigt nog så stämmer det intryck jag fick av den rätt bra med det du skriver, denstore #2…:)

Abico
5/5/08, 12:31 PM
#3

Hm, okej ^^
Jag tyckte den var rätt seg i början men nu har det lossnat.
Smaken är ju delad :P

Hanna 

Maria
5/5/08, 9:30 PM
#4

Tyckte den var underbar. Likaså hans bok "tusen strålande solar" Lärde mig så mycket om Afganistans tragiska nutidshistoria.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Abico
5/6/08, 12:54 AM
#5

#4 - Oh, var tvungen att kika och såg att boken kommit in på bibblan så sent som idag :) Det blir nog till å knalla iväg och låna den snart. Hade tänkt läsa ut "Flyga drake" ikväll så :)

Hanna 

Kokoskorven
5/6/08, 1:26 AM
#6

En riktigt bra bok!

Annons:
Abico
5/6/08, 10:55 AM
#7

 Nu har jag läst ut den :)
Jag vet inte riktigt om jag gillade eller ogillade slutet.. Har inte bestämt mig ännu ^^

Hanna 

rulda
7/9/08, 9:20 PM
#8

jag läste den för några veckor sedan och tyckte att den var riktigt bra.. men fy så hemsk :(

[Vargnatt]
7/9/08, 10:17 PM
#9

Läste den förra veckan, gillade den mycket men som  sagt väldigt hemsk :(

Sarah
7/9/08, 11:53 PM
#10

den har stått i hyllan i minst två år utan att jag tagit tag i den, men det kommer!

Endroppeihavet
7/11/08, 12:42 AM
#11

Jag gillade den. Jag ska ta o läsa tusen strålande solar också när det finns tid. (när jag läst klart den här jävla serien min pojkvän fått mig att läsa som har typ över 25 jävla delar. fan!)

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Mezzzanina
7/14/08, 4:13 AM
#12

Tack för boktips!den måste jag läsa.Filmen kommer hit om ett par veckor.Men jag är inte säker på att jag skall se den.Vill nog hellre läsa boken!

mongu
7/17/08, 10:07 PM
#13

Har lyssnat på den som CD-bok o tyckte den var mycket bra. Skildrar en hel del om hur det var att leva där,.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
Kawaiih
11/8/08, 12:29 AM
#14

Har köpt boken, men vet inte om jag ska läsa den eller inte. Kommer nog läsa den för hoppningsvis sen nån gång.
Den låter bra iaf om man läser baksidan :D
Men är den lätt eller svår att komma in i?

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

Pirjo
8/20/09, 2:11 PM
#15

Har läst både Flyga drake och Tusen strålande solar och tycker om båda två.

huskatt08
8/21/09, 3:38 PM
#16

Håller på att läsa den nu och tycker den är intressant, lärorik och gripande.

Återstår att se vad jag tycker när jag kommer till slutet..

jessiicao
7/21/10, 1:36 AM
#17

En av mina favorit-böcker. Önskar att han skriver nya böcker snart!

Sovgott
7/26/10, 11:42 PM
#18

Jag har läst både Flyga drake och Tusen strålande solar. Var som uppslukad när jag läste dom. Otroligt bra!

Jag vill inte se filmen. (Den gick förresten på TV häromdagen. Var det igår?) Blir alltid besviken när jag läst någon bra bok och sedan ser filmatiseringen.

Druke
7/27/10, 11:57 PM
#19

Jag tycker jättebra om både Flyga drake och Tusen strålande solar! Filmen tyckte jag dock inte alls om.

Upp till toppen
Annons: