Annons:
Etikettövrigt
Läst 4517 ggr
MimmieM
2008-04-26 14:31

Vilken lästyp är du?

Hur ofta brukar du smyga dig undan med en god bok?
Är du en sådan person som ligger med läslampan tänd inpå småtimmarna eller smyger du dig ner i soffan efter jobbet?

Carpe Diem

Annons:
Jalking
2008-04-26 19:24
#1

Läser i sängen halva natten, i TV-soffan under reklamen, i badkaret, vid matbordet (när jag äter ensam), på tåg och buss, ute i solen när jag är ledig. T.o.m. när jag kör bil ibland, men då i form av ljudbok.

Nu är det än så länge inte värre än att jag ibland inte  läser i ovanstående positioner. Utom vid sängdags, då måste jag läsa iaf några sidor innan jag släcker lampan.

Maria
2008-04-26 20:04
#2

Jag är "periodare" och då får allting annat lämna plats…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MarHai
2008-04-26 20:22
#3

Jag är bokberoende. Kan läsa överallt. Som #1.

Måste nästan alltid läsa innan jag sover.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Sara
2008-04-26 22:32
#4

Förr läste jag över allt men nu är det i sängen på kvällarna och det kan bli några timmar om boken är riktigt bra.

Ibland går jag och lägger mig runt 21 bara för att komma i ordning och få läsa om boken är spännande.

Sara

Sarah
2008-04-27 21:27
#5

Som #1… jämt och överallt.

Anna-hfg
2008-04-27 23:27
#6

Läser tills boken är slut, om det nu tar halva natten eller så.

Annons:
MimmieM
2008-04-28 02:03
#7

Jag är periodare, speciellt nu när jag studerar. Men när jag väl sätter mig ner och läser så gör jag det tills ögonen går i kors, läser några sidor till tills jag somnar på boken. Det händer ofta att jag tar små powernaps för att sedan kunna fortsätta läsa :)

Carpe Diem

Abico
2008-04-28 21:35
#8

Det går i perioder och beror även på vilken bok det är.
Tidigare läste jag mycket i skolan på rasterna - satt i fönstren och läste ^^ Men tillslut lyssnade jag på mina kompisars gnäll om att jag var tråkig och la ner det. En bra bok lägger jag knappt ifrån mig, läser vid frukost, efter skola, i sängen på kvällen, i reklam pauserna på tv, buss, bil. Ja, i stort sett överallt.

Hanna 

Lissi08
2008-05-04 17:18
#9

För mig går det också i perioder, just nu pluggar jag ganska rejält så jag  får knapt tid över till att läsa, men när jag väl har tid så kan jag inte lägga ifrån mig en bok om den är tillräckligt bra..
Jag är en även sån som läser flera böcker samtidigt…:-)

blombuketten
2008-05-04 23:40
#10

Läser mest i sängen. Är boken tillräckligt bra så kan jag ligga hur länge som helst. Ska man upp och jobba nästa dag så gäller det att ha disciplin och stänga igen boken och sova. Inte så lätt alla gånger.

Hennum
2008-05-05 00:57
#11

Jag är oxå periodare. Just nu har jag en ganska lång läsperiod. Fast jag har ingen bok att läsa för tillfället. eller har… har massvis med böcker med inte sugen på just dom just nu. När jag väl har en bok jag vill läsa så läser jag varje ledig sekund :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

rockyboy
2008-05-06 18:43
#12

Jag läser nån bra bok när jag går och lägger mig.

rulda
2008-07-09 21:24
#13

jag läser så fort jag får chansen. Attans att man inte kan läsa när man cyklar

Annons:
Yuki
2008-07-09 23:32
#14

Jag läser överallt.

mjioo
2008-07-10 03:15
#15

periodare här med. fast jag läser alltid på bussen och ofta när jag ska sova, sällan jag sätter mig för att läsa då brukar jag hoppa på en buss eller nåt och åka runt medans jag läser.

Yuki
2008-07-10 09:19
#16

#13 Det man kan…

Endroppeihavet
2008-07-11 00:40
#17

Ibland slukar jag en bok på några timmar.. iblande tar det månader… ofast beror det på boken.. Idioten och brott och straff tog sin lilla tid att ta sig igenom.. medan kanske en bok som harry potter läses på en dag.. det e helt olika.

Men läser gör jag överallt.. i sängen, på tåget, på toan, i gräset, min personliga favorit är att läsa på café med en kopp kaffe och mellan kapitlen observera människor och skriva lite tankar och dikter över boken jag läser eller människor jag ser och sedan återvända till boken.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

mjioo
2008-07-11 01:56
#18

#17 åh där har vi nåt gemensamt! brukar köpa mig en rejäl lunch och en stor cafe mocca eller kaffe och sitta där i minst en timma, helst vid ett fönster så man kan titta på alla som går förbi.. brukar inte skriva nåt men pauser där tankarna får vandra iväg lite är så avkopplande och härligt.

IdaS-A
2009-02-02 23:59
#19

jag är en sträckläsar typ. tar mig tiden och läser sedan i ett svep

Effie
2009-02-03 09:19
#20

Bussbok (fast jag har så korta stunder på bussen trots ganska lång resväg; mest byten och gå till/från busshållplats, så jag föredrar ljudbok i mp3-spelaren). Sängbok. Och ibland en stund i fåtöljen.

Och på sommaren händer det att jag går och sätter mig på Älvsnabben (båten som går mellan Lilla Bommen och Klippan, via Hisingen) med en bok, och sitter på taket, i solen, åker fram och tillbaka en stund och läser.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
SergeantHanna
2009-02-04 00:34
#21

Jag har så himla svårt för att läsa slutet på en bra bok.
Det är alltid lika ångestladdat när de sista kapitlen närmar sig. 
Då tar den ju slut, och "dör" liksom. Vissa böcker har jag läst fram tills sista kapitlet, och sedan läst om igen innan jag kunde släppa taget och läsa slutet.

Det kanske finns kliniker för sånt? Skrikandes

Babz
2009-02-04 15:27
#22

Jag är ungefär som #1. Läser i stort sett var och när som helst. Definitivt vid sovdags. Då är det inte bra att ha en för spännande bok, det blir alldeles för länge då. Numera har jag alltid minst två böcker på "G" - en lite spännande och en mera trist, sömnpilleraktig…

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Chutney
2009-02-04 21:39
#23

Jag läser oftast när jag går och lägger mig. Kan läsa i flera timmar, har lätt att fastna i en bok om den är bra Skrattande

Nu däremot ett tag, så har jag inte läst så mycket, mer suttit vid datorn :)

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

TerriZue
2009-02-05 12:16
#24

Tjaa.. jag läser så fort jag får tid. Mellan samtalen på jobbet, innan jobbet på morgonen, när jag ligger i badet, under tiden maten kokar, innan jag ska sova… ja, ni förstår. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Anthka
2009-02-07 18:11
#25

Beror mycket på boken, en del läses från pärm till pärm oavsett om det är första eller tionde gången jag läser de. Andra kan bli liggande påbörjade i åratal..

Jag läser mitt på dagen, oftast liggande i sängen (det är ett så bra ställe om man råkar somna).

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Halvdansken
2009-02-09 16:29
#26

Jag läser också alltid. Har ofta många böcker på gång samtidigt, en deckare, en roman, en faktabok, trädgårdslitteratur och nån novellsamling eller kåseri (typ Herman Lindqvist). Sen väljer jag efter vad jag är "sugen på", ungefär som när man står framför kylen och är småhungrig.

Min man är irriterad på mig, för alla böckerna ligger givetvis i sängen!

Vad med det bästa stället som finns att läsa på (förutom sängen) , nämligen på toa….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pirjo
2009-08-26 01:13
#27

Är läser alltid också. Är jag inne i en läsperiod så avverkar jag böcker på löpande band, läser överallt och har flera böcker på gång. Och då måste jag också ha massor med olästa böcker hemma (därav mastodontinköpen på loppisar) så jag kan välja och vraka. Mellan läsperioderna är jag inte riktigt lika beroende och måste inte hela tiden ha minst en bok i närheten. Och då läser jag mest bara i sängen innan jag somnar.

Annons:
ceolas
2009-08-26 11:54
#28

Jag kan läsa överallt, men alltid i sängen innan jag somnar.

Filosofia
2009-08-26 13:01
#29

Dagtid brukar jag sitta i min fåtölj i vardagsrummet. Kvällstid blir det sängläsning mest för att ljuset är bäst där. Tyvärr har läslampan gått sönder och jag har hittills inte orkat byta. :P

lillacandy
2009-09-12 22:17
#30

När jag väl har fasnat på en bok så läser jag hur länge som helst och vart som helst, när jag äter, mellan reklamerna, nästan halva natten, i skolan till och med när läraren har genomgång. Mina föräldrar, syskon och vänner blir helt galna =P

Ebba-A
2009-12-28 14:15
#31

Det beror helt på om jag har några bra böcker tillgängliga. Jag läser alltid på kvällarna när jag gått och lagt mig utan undantag. Men har jag en riktigt bra bok så kan jag ligga en hel dag och läsa och bara ta pauser för att gå på toa och äta.

Värd på Choklad iFokus

NaimaG
2009-12-29 18:03
#32

Jag läser på jobbet, efter jobbet och innan jag ska lägga mig.

elyse
2009-12-29 21:14
#33

Jag läser innan jag ska sova. På sommaren, när jag är ledig, brukar jag läsa i trädgården under ett av våra äppelträd. Ofta med en katt i knät.

marinelady
2010-01-05 19:03
#34

Oj jag är som nr1. läser över allt i alla situationer, saknar ett badkar så jag kan läsa liggandes i det… på våren brukar jag ta med mig en bok ut och sätta mig mot ett träd medans hunden susar runt i glädje språng :D. Egentligen är det lite skumt att jag läser som jag gör för jag har mycket studie litteratur som jag läser parallelt men på något sätt kan jag koppla bort tråkigheten i dem från själva nöjet att läsa andra böcker.

Annons:
illernettan
2010-01-13 21:17
#35

Här läses det överallt och ständigt. Jag utan en bok…..då är jag halv och fungerar inte så bra. Böckerna är mitt sätt att slappna av och glömma eländet runt omkring mig. Favoritplatsen är min fåtölj i vardagsrummet. Där kan jag sitta hela dagarna, glömma bort att äta, det händer tillochmed att jag somnar. Det är så skönt att bara släppa taget och somna till en stund. 

Lånar mycket böcker på vårt lilla bibliotek här ute. Just nu väntar två kassar med böcker på att återlämnas. Det värsta är att jag har inget att läsa för tillfället och mitt bibliotek öpnnar inte förrän på måndag. Alla mina egna böcker är lästa sjuttioelva ggr Rynkar på näsan.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

marie39
2010-01-15 12:19
#36

Jag har alltid en bok med mig, vart jag än ska men när jag är hemma så läser jag inte så mycket som jag skulle vilja.

Jag har i flera år nu inte läst dom böckerna jag vill läsa utan bara sådant som skall läsas för att sedan ges bort eller liknande.

Tyvärr så tappar man sugen att läsa då… Måste kanske ändra beteende och strunta i dom tråkiga och bara läsa dom jag vill, men jag vill ju spara dom till speciella tillfällen.

Hmm!

[Linsenhejhej]
2010-01-15 19:18
#37

Jag läser gärna på natten.
Jag har svårt för att lägga undan boken, så jag läser till dess att ögonen ger upp. Skrattande

Bergspuman
2010-01-22 19:28
#38

Läser ALLTID innan jag somnar, minst några sidor. Oftast samma bok och samma sidor, hahaha.

Kan om jag just köpt en ny packe böcker, läsa 3-4 st i ett sträck.

Inga problem att stänga in sig en regnig sommardag och läsa läsa läsa!

Eller en solig dag, läsa på balkongen medan man solar.

Läsning är livet!

jagga-ewe
2010-01-26 22:01
#39

Jag är nog periodare. Var bokslukare, men så fick jag barn… Tja, det var okej med barn nr1, hon somnade på amningskudden o jag satt o läste genom LotR under några regniga dagar sommaren 2003. När hon vaknade igen var det bara att ge bröstet igen o läsa vidare. Inget ont (amningstrul) som inte har nåt gott med sig. *skratt*

Men på senare tid har det blivit mer spridda skurar av läsandet. Om jag äter själv måste jag ha en bok. O när jag steker blodpudding. Eller ligger i badkaret. Men jag kan numer somna utan bok. Kanske mest för att hamna i nån form av synk med maken, vi släcker aldrig samtidigt. Han vill dock sätta sig med en kopp kaffe o en bok efter frukost, jag vet att mitt te kallnar o jag fastnar för resten av dagen om jag tar upp en bok då. Just det är nog mest typiskt för min lässtil, jag kan inte sluta om jag börjat.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Author7
2010-02-09 20:17
#40

Just nu har jag lite svårt att komma i gång att läsa och det är för att vi läser så mycket kurslitteratur i bibliotekarieutbildnigen så jag liksom avsträcks från att läsa. Men när jag väl gör det läser jag ofta och länge. Minns under gymnasiet och högstadiet då läste jag nästan jämt trots skolan men nu förtiden blir det som sagt mindre och mindre. På tåg läser jag nog ändå bäst. Då finns det inte så mycket annat att göra och det känns kul då att kunna läsa utan att känna att man måste göra så mycket annat. ;) När jag läser brukar jag sitta upp hela nätterna men jag läser mycket långsamt pågrund av min dyslexi men en måndad för en tjockbok brukar vara mitt vanliga mått men då gäller det att jag läser varje kväll också.

Medarbetare för Days of our lives

Upp till toppen
Annons: