Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 1964 ggr
MimmieM
2008-04-30 01:34

Barndomsminnen

Har ni någon bok som ni minns från barndomen som betyder något alldeles extra för er?

Carpe Diem

Annons:
MimmieM
2008-04-30 01:35
#1

Personligen så älskar jag Elsa Beskows "Tomtebobarnen". Det är någonting speciellt med den. Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på den. Jag vill vara liten igen och höra mamma läsa den :)

Carpe Diem

EmmaG
2008-04-30 01:39
#2

Betyder vet jag väl inte direkt, men däremot så har jag fina minnen av att mamma brukde läsa ur Bertböckerna för mig kvällarna

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

MimmieM
2008-04-30 04:03
#3

Det kanske är de stunderna man saknar mest :)

Carpe Diem

leja
2008-04-30 12:20
#4

Min favorit när jag var riktigt liten var "Putte i Blåbärsskogen" av Elsa Beskow. Lär ha kunnat varje ord i texten och ville höra den varje kväll innan jag somnade. Mina föräldrar har avsmak för den än idag.

Tror jag gillade den så mycket för att det var ett riktigt äventyr. Dessutom är det väl nästan en "fantasy" bok.

Flört

Vad ska man ha som signatur tro?

Anna-hfg
2008-04-30 22:34
#5

Vill du läsa, Görans bok, Klas Klättermus och en bok som jag inte vet namnet på men bilderna var ganska läskiga. det handlade om en drake och hans spegel och en pojke. Det är ungefär vad jag kommer ihåg av handlingen.

LenaR
2008-05-03 19:43
#6

Jag vet två böcker som betydde mycket för mig när jag var liten. Tove Janssons "Vem ska trösta Knyttet?" som jag fick för att jag var hopplöst blyg, och Astrid Lindgrens "Bröderna Lejonhjärta" som jag önskade mig för att jag var hopplöst romantisk.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
rulda
2008-07-09 21:22
#7

min far läste alltid kalle anka tidningar och lucky luke för mig innan jag somnade :) det är minnen

Yuki
2008-07-09 23:48
#8

Nej. Mina föräldrar läste dessutom aldrig för mig.

Sarah
2008-07-09 23:51
#9

Blev kallad plupp väldigt länge av mina föräldrarar så jag antar att den var speciell ;)

Endroppeihavet
2008-07-11 00:47
#10

Jag hade turen av att få höra astrid lindgren sagor av astrid själv när jag var liten då farmor var en vän till Astrid..

Och ronja var min favorit… även om mitt starkaste minne är när min mamma läste mio min mio för mig över en sommar ute på landstället ute på verandan -oavsett väder!

Härliga tider

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

blombuketten
2008-07-12 00:56
#11

När jag var riktigt liten läste jag så gott som alla Astrid Lindgrens böcker. Sen övergick jag till hästböcker av olika slag. De jag fastnade mest för var Lisbeth Panke och böckerna om hästen Silver. Därefter kom Lotta-böckerna av Merri Vik (tror jag hon hette)

Upp till toppen
Annons: