Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 4761 ggr
Sarah
4/29/08, 2:11 PM

Läser ni tonårsböcker?

För oss som inte längre är tonåringar. Går ni ibland tillbaka till de gamla klassikerna? En tvillingbok ibland kanske? Hehe. Själv har jag tagit fram en gammal favorit av Janet Quin Harkin- heartbreak cafe ;) underbar! Kan inte släppa ner den.

Annons:
leja
4/29/08, 2:28 PM
#1

Ja, jag läser både om och läser nya. Inte minst för att se vad som finns. Dessutom är ungdomsböcker ofta bra och välskrivna.

Vad ska man ha som signatur tro?

MimmieM
4/29/08, 6:50 PM
#2

Nej, jag är mer inne på barnlitteratur. Kanske beror på att jag ska bli pedagog och letar godbitar ;)

Carpe Diem

Jalking
4/29/08, 8:18 PM
#3

Läste en Biggles för något år sen, bara som en tillbakablick. Den var inte fullt så dålig och barnslig som jag var rädd för, men heller inget jag skulle välja att läsa fler av (det finns ju massor).

Va jag mest minns från den var översättarens flitiga bruk av ordet "ehuru". Det var nog minst en gång på varje sida. Boken var översatt relativt sent, någon gång på -70-talet har jag för mig. Då borde nog det ordet ha varit borta ur normalt språkbruk sen länge och okänt för de flesta ungdomar.

Sara
4/29/08, 11:43 PM
#4

Nej, det brukar jag inte. Harry Potter läste jag men inte gamla godingar som Britta och Silver odyl.

Sara

Sarah
4/30/08, 12:34 AM
#5

#4 hehe, det låter som att dte är dags för lite silver ;=)

MimmieM
4/30/08, 1:18 AM
#6

Jag har ex antal 100 ungdomsböcker, vissa är helt underbara men mestadels är så nischade till sin genre att det helt enkelt inte är givande att läsa längre. 2 år som akademiker har gjort mig svårflörtad när det gäller språket ^^

Carpe Diem

Annons:
Sarah
4/30/08, 11:27 AM
#7

Haha efter fyra år som akademiker så tycker jag det är underbart att läsa ett enkelt språk.

MimmieM
4/30/08, 5:23 PM
#8

jag har bara gjort 2 ;)
Äh, jag läser barnlitteratur, jag älskar pija lindenbaums böcker

Carpe Diem

didis
4/30/08, 6:48 PM
#9

#8

Jag är värst, jag är värst! Totalt ca 360 hp eller 6 år även om det var paus efter de första 5åren. (Alltså mina gamla poäng är omräknade till nya hp).

För några år sedan blev jag jättesugen på att läsaom Susan Coopers serie (ovan hav under sten, lövhäxan bla) och jagade runt på antikvariat tills jag hittat dem.

I ärlighetens namn var de bättre när jag läste dem som barn men roligt att  ha dem i bokhyllan för jag tyckte väldigt mycket om dem som barn.

leja
4/30/08, 9:48 PM
#10

Tyvär slår jag dig med några år och poäng ca 410hp och officiellt 16 år, med lite till därefter. Har fortfarande en uppsats kvar att skriva.

Men ibland tror jag det är mindre meriterande att hålla på så länge, fast barn- och ungdomsböcker läser jag ibland ändå.

Vad ska man ha som signatur tro?

Anna-hfg
4/30/08, 10:32 PM
#11

En av de senaste jag läst är D.M. Cornísh:Blodsmärkt. Jag följer även Angie SAge böckerna fast nummer tre har jag inte skaffat än. Lotta Olivecronas Vren-bok nr 3 väntar jag otåligt på. Den ska visst komma i år har jag hört.

didis
4/30/08, 11:13 PM
#12

#10

sjutton också…Gråter nu blir det kvällskurser…

denstore
5/1/08, 5:12 PM
#13

Tonårsböcker kan vara hur kul som helst, det gäller bara att hitta godbitarna. Om man tittar på rena klassiker, som t.ex. Alexander Dumas och liknande, så finns det massvis att hämta. Sen har man också en hel del att finna bland det som kanske klassas som skräplitteratur, men som ofta har en eller en annan riktigt diamant bland gråstenarna. Johns första tre Biggles-böcker är t.ex. riktigt bra, och baseras mycket på hans egna erfarenheter och samtal med kollegor. Att han sedan skrev kanske minst 100 andra böcker, av klart tveksam kvalité, är ju en helt annan sak. :) En annan sak att tänka på att precis som inom fantasy och science fiction, så är mycket översättning inom tonårslitteraturen direkt anskrämliga, och kan faktiskt totalt sänka upplevelsen.

Annons:
Sarah
5/12/08, 1:31 PM
#14

Jag gräver ner mig i svart hingsten ut nu… underbart!

geregvu
5/13/08, 7:17 PM
#15

Jag har fått en stor respekt för ungdomslitteratur. Där finns många mycket skickliga författare. Mest har jag dock stött på bcker som nästan bara handlar om elände Det är våld, droger övergrepp mm. Kan ni ge tips om feel-good-böcker för ungdomar?

rulda
7/9/08, 9:29 PM
#16

jag läste igenom alla mina kittyböcker när jag hade min senaste mega förkylning… hmmm tyckte bättre om dom när jag var liten men det gick att läsa

Yuki
7/9/08, 11:35 PM
#17

Jag är ju tonåring men är inte särskilt förtjust i tonårsböcker, nej.

Sarah
7/9/08, 11:52 PM
#18

geregvu, svarta hingsten ;)

blombuketten
7/12/08, 12:59 AM
#19

Nej, inte sen jag var tonåring.

Mezzzanina
7/14/08, 4:15 AM
#20

jag har läst "Kulla Gulla" böckerna igen.Minns att jag älskade dem!

Läser också många gamla godingar för min son som är i rätt ålder nu.Vi läser bland annat "Tordyveln flyger i skymningen"

Annons:
Lavine
7/16/08, 12:53 AM
#21

När jag var i 20-årsåldern gjorde jag det ibland, läste om mina gamla ungdomsböcker. Det var lättläst och alltid ett glatt återseende.

Nu (när jag så sakteliga börjar närma mig 40) gör jag knappast det, men läser just nu en ungdomsbok av nyfikenhet: Min typ brorsa, av Johanna Lindbäck.

Effie
7/16/08, 2:28 PM
#22

Läste om Anne på Grönkulla-serien för några år sedan. När jag läste dem i ungdomen tyckte jag nog bäst om de senare böckerna. Nu tyckte jag bäst om den första.

Det är intressant att läsa om böcker man minns, och se vilka av dem som håller, och vilka som bara ger känslan "hjälp, gillade jag verkligen detta???"


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Sarah
8/23/08, 5:31 PM
#23

Ååh, Anne på Grönkulla ska jag nog ta mig igenom snart.

Yuki
8/23/08, 6:43 PM
#24

Anna på Grönkulla, det är bra böcker, det.

lovlin
8/23/08, 10:37 PM
#25

håller med 22-24 !!!

Jag är bara väldigt orolig över vad som händer när bibliotekets exemplar av lilla marilla och de andra mindre kända titlarna faller sönder…

Annars är jag en enorm vanemänniska vad gäller litteratur, läser om allt och inte mycket nytt. Nu är jag inne på min (säkert..) 10e omgång av Sagan om Belgarion som jag läste som 10åring första gången.

Sen köpte jag 30 lottaböcker (wahlströms röda, av merri vik) från en annons, för 800kr.

Och Maria Gripes ungdomsböcker… C.S. Lewis narniaböcker..

Nu är jag visserligen bara 21 så jag får tycka ungdomsböcker är bra, men det är nog ändå mkt nostalgi.

starfox
8/27/08, 5:17 PM
#26

Ja jag läser en del tonårsböcker, gillar tex. Magnus Nordin.

majvi
9/6/08, 5:07 PM
#27

Jag hittade "godnatt mr Tom" på barn och ungdomsavdelningen när vi tittade efter barnböcker åt sonen. Den var mycket läsvärd.

Jag har också läst om några syskon som skulle åka bort med sin mamma. mamman gick för att handla och syskonen väntade i bilen. Mamman kom aldrig tillbaka och syskonen lyckades ta sig till sin mormor som de inte hade träffat. Jag minns inte vem författaren var men det var en serie .Min mamma som då var över 70 läste också böckerna.

Däremot har jag läst några Kittyböcker och kom fram till att hon led av förföljelsemani och ringde jämt till polisen.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
AndersE
9/6/08, 9:49 PM
#28

För några år seedan läste jag om "Bill, den förskräcklige". Stor nostalginjutning!

Läste Bambi för dottern för ett år sedan. Mycket av den gamla känslan kom tillbaka - även om jag faktiskt bara var 8-9 då jag läste den sist.

Skulle vara kul att läsa lite Biggles. Har lådor fulla i källaren…

lovlin
9/7/08, 1:20 PM
#29

#27 jag michelle magorian som skrivit bl.a godnatt mister tom är helt klart läsvärt för vuxna, alla..!

En liten kärlekssång, hemlängtan och novellsamlingar; skaffa - läs :)

[Victoria-Pancakes]
9/8/08, 9:02 PM
#30

Jag är tonåring… men ogillar tonårsböcker. Så jag läser aldrig sådana. Jag föredrar böcker med lite mer avancerat språk som utspelar från förr i tiden.

MimmieM
9/8/08, 11:22 PM
#31

Är det någon som läste "Miranda" böckerna?
Sedan fanns det en supersöt bokserie också, jag tror den hette "Häxpojken" eller något liknande..

Carpe Diem

Sehvrin
9/9/08, 12:11 AM
#32

Jag läser gärna ungdomslitteratur, tog mig igenom en hel drös i somras då jag inte hade så mycket att göra. Bland annat läste jag Syskonen Baudelaires olycksaliga liv. Jag läser gärna både gammalt och nytt, fast helst böcker som går åt fantasyhållet.

Jag tycker att det är skönt att läsa dessa böcker ibland, för de är vanligtvis mer lättlästa än det jag brukar läsa och många har ändå en precis lika bra historia i sig.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

UlrikaG
9/9/08, 2:36 PM
#33

Jag får nog medge att jag helt hoppat över den där ungdomseran när det gäller böcker (som med så mycket annat)…på sin höjd var det någon kitty-bok eller fem-bok, men i övrigt så har jag läst "vuxenlitteratur" redan som barn

Fiffilura
9/13/08, 11:58 AM
#34

Jag läser mer än gärna ungdomaslitteratur trots ett antal högskolepoäng och flera års studier på folkhögskola. Senaste upptäckten var Skämmerskans dotter av Kaberbööl. Mycket bra. Funderar på att läsa den för min fjärdeklasssare på VFU:n (läser till lärare och gör praktik i en 4:a).

Gillar även Harry Potter men älskar Maria Gripes böcker. Har tyvärr märkt att dagens barn har svårt för både Gripes och Lindgrens böcker. Jag gissar att det dels beror på språket men även att det är relaitvit långsamt i de äldre böckerna. Titta på det får ni se att det händer liksom inget i de äldre böckerna om man t.ex jämför med Potter. Sen kan man ju som vuxen se att det händer saker som dagens barn inte ser….

Annons:
denstore
9/13/08, 8:23 PM
#35

#34 Tordyveln flyger i skymningen är fortfarande en av mina favoriter. Minns min barndom med sommarlovsföljetongen som det var igår.

Angående ungdomars tempokrav, så känns det ju som en naturlig följd av först ha Disney som barnvakt, och sedan matas med Hollywood.

ceolas
8/1/09, 4:31 PM
#36

Jag läser om och läser nya ungdomsböcker. En del av mina favorier har jag upptäckt på senare år.

Filosofia
8/1/09, 7:04 PM
#37

Ja, jag brukar gå tillbaka och läsa mina gamla ungdomsböcker. :) Jag gillade Tvillingarna, skräck- och hästböcker, typ Pollux och Wahlströms ungdomsböcker. Andra favoriter var C.S. Lewis, Maria Gripe och Frances Hodgson Burnett. Anne på Grönkulla var inte någon favorit dock. Tyckte att det var lite för puttinuttigt, minns jag. Kitty gillade jag inte heller (har konstigt nog alltid hatat allt som kan relateras till deckare).

Böckerna man läste då var inte alls så actionfyllda som dagens ungdomsböcker, tycker jag. Det var mer vardagligt. Jag gillade det bäst så. Tycker att dagens ungdomsböcker kan bli lite väl tröttsamma i längden med all stereotyp fantasy.   

#31 Jag läste en del Miranda-böcker. Minns att jag gillade en som handlade om ett skåp. Häxserien som du beskriver var en storfavorit hos mig också. Den är skriven av Maj Bylock. :)

AnnaKarin
8/2/09, 5:44 PM
#38

Jag har läst om Britta o Silverböckerna, Lottaböckerna, Bill, Dante, Tvillingdeckarna och några fler som vuxen med varierande behållning. Pappas gamla Bigglesböcker (här talar vi om gamla böcker som garanterat innehåller "ehuru" han är född 32 min pappa)och mammas Cherry Ames , de hade jag gärna plöjt igenom igen. De försvann efter en vattenskada där vi bodde tidigare.

Jag har inga hp att skryta med heller Flörtmen läser gärna HP serien igen och gillar filmerna.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Lavine
8/3/09, 12:09 AM
#39

Jamen apropå det! Jag har ju läst om flera Lottaböcker det senaste året.

Och jag har köpt ett begagnat ex av Martha Sandwall-Bergströms tredje bok om Majken, för att jag varit så nyfiken i alla år på hur det gick. Den har jag dock inte läst ännu, och den läser jag ju inte heller om.

Filosofia
8/3/09, 1:08 PM
#40

#39 Åh, jag hade en bok om Majken som jag älskade! Kommer inte ihåg vad den hette dock, men den handlade om att hon och hennes familj flyttade till en funkishus.

Nu kom jag på några fler böcker jag gillade som lite yngre: Vi smyger på Enok och Kalabalik hos morfar Prosten.

ceolas
8/3/09, 1:14 PM
#41

Jag läser ofta om de böcker som jag läste när jag var ung. Det är roligt med nostalgi.

Annons:
Silverpumans
8/7/09, 2:16 PM
#42

haha om någon är intresserad av att köpa kitty-böcker så har jag sisådär ett par hundra ;-)

jagga-ewe
7/16/10, 6:51 PM
#43

Jag gillar ungdomsböcker, de har mycket oftare ett "öppet" slut som lockar igång fantasin.

Nu senast läste jag en bok som heter "Någonannanstans" och handlar om ett land dit man kommer när man dör, o där alla åldras baklänges för att komma tillbaka till babystadiet och då komma in i den verkliga världen igen. Huvudperson var en sextonåring som dött i en bilolycka. En RIKTIGT bra bok som jag tänkt på många gånger efteråt. Köpte den på Icas bokrea i våras. Väl värd sina 29 kronor.

Förövrigt läser jag om mina Laura Ingalls Wilder-böcker nu, läser dem högt för mina töser. Jagar efter Susan Coopers böcker, har bara fått tag i de två första. Blev glad att se att Vitnos finns som lättläst bok nu, ska min stora dotter få snart. Hon har precis börjat läsa om de där älvorna nu, stora glittriga böcker från B.Wahlströms, om goda älvor o elaka svartalfer. O den här tråden gjorde mig sugen på att leta reda på mina Britta&Silver-böcker igen. Och Windy ledarhingsten…

O mina hp har inget med litteratur att göra, enbart datavetenskap. ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Effie
7/18/10, 11:56 AM
#44

Jag läste många Kitty-böcker som ung - ända tills jag en dag insåg "ja men de är ju likadana allihop!" - och sedan dess har jag inte läst en enda Kitty-bok, och kommer aldrig att göra det.

Cherry Ames försökte jag mig på igen som vuxen; det var väl den som gav mig känslan "hjälp, gillade jag det här???"

Har via antikvariat skaffat böcker jag mindes, t.ex. "En förtrollad värld" av Betty Cavanna (om amerikanska frihetskriget) och "En mycket liten hund" av Phiippa Pearce (om en kille som så gärna ville ha en hund). De höll.

Maria Gripes böcker har jag aldrig gillat, trots att jag gillar långsamma böcker, och trots att jag gillar övernaturliga inslag och fantasy.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

emeliten
7/22/10, 12:48 PM
#45

Michelle Magorian som någon nämnde ovan är ju fortfarande fantastiskt bra. Kan läsa hennes böcker om och om igen.

En relativt ny författare som skriver ungdomsböcker är Stephanie Meyer, Twilightserien. Hon skriver otroligt bra, man blir verkligen fängslad. Läs även hennes andra böcker, The host är riktigt bra.

marinelady
7/24/10, 2:16 AM
#46

#11 Då delar vi om något boksmak, följer Angie Sage serien och längtar efter D.M Cornish nästa bok. Jag tror att totalt läser jag mer ungdomsböcker än vuxenlitteratur… det ligger en längre bit från verkligheten men är  ibland mer komplicerade än vuxenlitteraturen för att det finns öppningar som inte existerar i mer verklighetsbundna böcker.

Effie
7/24/10, 12:43 PM
#47

#46 Säger du att fantasy är tonårslitteratur och att vuxenlitteratur är realistisk? Eller missförstår jag? Jag tycker inte att det är så - det finns ungdomsfantasy och vuxenfantasy, även om bibliotek gärna sätter dem på samma hylla av någon anledning. Om man nu överhuvudtaget ska klassificera böcker utifrån läsarnas ålder.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

marinelady
7/24/10, 1:12 PM
#48

#47 Nej jag säger att ungdomslitteratur (inte enbart fantasy) är öppnare för alternativ på hur utgången kommer bli… Många "vuxen böcker" är upplagda på ett extremt traditionellt sätt, du kan redan efter att alla aktörer är presenterade förutsäga vad som kommer hända.. och det är hemskt tråkigt. Men det kanske bara är jag som upplever det hela så.

Personligen förstår jag inte varför man ska dela upp ungdomsfantasyn från vuxenfantasyn egentligen. Vad säger att vissa böcker av en författare ska vara för ungdomar medans andra är för vuxna. Vad skiljer sig mellan barns och vuxnas sätt att läsa egentligen?

Möjligen är vuxna lite mer torftiga i fantasin och klarar inte av allt för stora utbrott från verklighetens regler.

Annons:
Effie
7/24/10, 1:24 PM
#49

OK, då förstår jag. Tål nog att tänka på, faktiskt. Inte är det kul när man känner på sig vad som kommer att hända i en bok, när författare skriver efter en mall. Men om gränsen mellan mall/inte mall går mellan tonårsböcker och vuxenböcker - ja, det har jag aldrig funderat på.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

naaw
7/27/10, 5:47 PM
#50

#46 Åh, "Någonannanstans" är ruskigt bra! Det är en av av få böcker som jag fortfarande tänker på trots att det var längesen jag läste den. Helt enkelt en bok som satt spår :)

[Ragamuffin]
8/29/10, 9:25 PM
#51

Alla vuxna har ju varit både barn och ungdomar en gång och kan oftast få ut mycket av att läsa böcker (av god kvalitet) ämnade för dessa åldrar. Ibland kanske det också kan vara bra för vuxna att tänka sig in i hur det är att vara barn/ung i en tid då man själv inte är/var det.

För mig är språket och ett intressant innehåll och upplägg viktigt i en bok, inte främst vilken ålder den riktar sig till. Kan läsa litteratur för både barn, ungdom och vuxen och få ut mycket av det. Ibland måste man också läsa för barnet i sig själv!

elyse
8/30/10, 12:59 AM
#52

Nej, aldrig. Skulle aldrig kunna tänka mig att läsa t.ex. Harry Potter. Däremot läser jag barnböcker dagligen eftersom jag arbetar på en förskola.

krimskrams
9/2/10, 11:29 AM
#53

Jag läser olika sorter av böcker! Om jag snubblar över en bok som jag älskat, räcker det inte med att läsa den en gång. Jag brukar läsa om samma gamla böcker med jämna mellanrum! Det är något speciellt att igen få läsa en älsad bok. Bekant och nytt på samma gång! Märker för varje omläsning att det är något man glömt och också så upplever man boken på ett annat sätt än förra gången, eftersom man själv befinner sig i ett annat skede av livet!

Jag har börjar läsa gamla klassiker för min 10-åriga bonus-dotter!

Vi har hunnit igenom Kulla Gulla-serien och håller nu på med Katitzi-böckerna. Har planerat in Onkel Toms stuga och barnen från frostmofjället som kommande!

Jag upplever det som underbart att få dela med sig av läsandets skönhet till en annan människa som man bryr sig om!

Nu senast läste jag om de 3 fantastiska böckerna om Ariel av Meridith Ann-Pierce! Rekommenderas!

Har också nu som då läst igenom en gammal kitty-bok!

Härligt! Skrattande

Upp till toppen
Annons: