Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 1715 ggr
MimmieM
4/28/08, 6:29 PM

dåliga böcker?

Finns det några böcker ni inte rekomenderar någon att läsa och i så fall varför?

Carpe Diem

Annons:
leja
4/28/08, 7:14 PM
#1

Svarat på din fråga blir NEJ. Jag talar om vad jag tycker men det är upp till var och en att bedöma själva. Jag har näligen flera gånger sagt böcker som jag inte gillar och hört av andra att de är bra. Men de kan inte få mig att gilla sånt som jag tycker är dåligt, så kankan jag inte få de att tycka som jag. Det viktiga blir ändå att få folk att läsa. För det är kul.

Vad ska man ha som signatur tro?

MimmieM
4/28/08, 7:17 PM
#2

Det är ju debatten som är mest givande :D Att man synliggör olika kvaliteer hos böckerna. Någon som tycker att en bok är hemsk kanske finner den kanske mycket läsvärd. Jag tycker det är dags att vi försöker släppa på att vara så objektiva. Låt våra subjektiva åsikter flöda vetja ^^

Carpe Diem

Abico
4/28/08, 9:32 PM
#3

Å ena sidan så har #1 rätt, jag har för länge sedan försökt få mina kompisar att läsa böcker som jag gillar och lägga bort böcker som jag ogillar. Det är ju faktiskt tur att smaken är så olika - annars skulle det ju aldrig finnas några bra böcker kvar på bibblan att låna :P

Men den sämsta bok jag läst var "Möss och Människor" av John Steinbeck vi skulle läsa den i skolan och min lärare hade läst den med alla sina åttor och alla hade tyckt att den var väldigt bra och själv hade hon läst den minst 10 ggr. Så jag var positiv från början, men oj så besviken jag blev. En riktigt dålig, onödig bok som jag inte fick ut ett dugg utav - när jag var klar var det liksom "Jaha, det var ju synd att jag slösade dom timmarna på den här". Nä, fy för den.

Hanna 

Sarah
4/29/08, 12:11 AM
#4

Jag som älskade möss och människor ;) däremot tål jag inte liza marklund… finns det tråkigare och plattare böcker?

MimmieM
4/29/08, 12:25 AM
#5

#4 Haha, jag tycker om Lisa Marklund. Tycker en del av dem är helt suveräna. Vad är det du inte tycker om Sarah?

Carpe Diem

Anna-hfg
4/29/08, 12:44 AM
#6

P.D. James böcker. Vet inte om det är översättarens fel men de är så träiga! Det är absolut inget levande språk och man vill knappt läsa klart dem.

Annons:
leja
4/29/08, 12:50 AM
#7

DaVinci koden, urtråkig, med en massa gammlateorier som blivit avdammade, som man vet är lögner till en stor del. Föralldel den gick att läsa och var ganska spännande bitvis, till skillnad mot hans andra "bäst säljare". Gillar inte spänningsböcker där man vet slutet innan det ens börjat. Hatar filmer där man vet vilka som är de umbärliga(de som dör innan filmen tar slut).

Så har jag svårt för vissa författare som massproducerar, efter ett tag kan man gissa sig till slutet redan på första sidan.

Vad ska man ha som signatur tro?

Abico
4/29/08, 1:25 AM
#8

#4 - Haha, ja där ser man ;P

#7 - DaVinci koden är ju inte hans bästa ^^ Av de jag läst så är Änglar och Demoner bäst :P

Hanna 

leja
4/29/08, 12:07 PM
#9

#8 Gillar ingen av hans böcker(har bara läst tre). Men de är kompetent skrivna och jag kan förstå att man gilar de. Men en bok var vansinnigt dåligt, den där de flyger helicopter som sprängs. Den var helt urdålig. Men det betyder inte att du måste tycka den är dålig :) Det är det som är skilda smaker.

Vad gäller Steinbeck sa min svensklärare att hans kortare romaner är bättre än de längre. Så vi fick läsa "Pärlan" och den var bra vad jag minns. Men bara för att någon fått nobelpris behöver de inte vara bra. Så några av de "bästa" böckerna i världen är även bland de tråkigaste att läsa. Men de kan vara bra ändå.

Vad som är bra är vad du gillar att läsa. En vän till familjen, som är konstnär, sa alltid att bra konst är de tavlor du gillar att se. Allt annat är dåligt för dig oavsett vad andra säger. Tror man kan använda det om litteratur med.

Vad ska man ha som signatur tro?

Abico
4/29/08, 2:07 PM
#10

#9 - Det var bra sagt av din vän ^^
Jag tycker ändå inte att Möss och människor var värst lång, men längre än nog om du frågar mig :P

Hanna 

Upp till toppen
Annons: