Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 2336 ggr
geregvu
5/13/08, 11:12 AM

En röd liten fågel i Juletid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är en oemotståndlig feel-goodroman skriven av Fanny Flagg, författare även till Stekta gröna tomater. Oswald Campbell (född föräldrarlös och uppkallad efter soppan) lever en synnerligen trist tillvaro i ett kallt och blåsigt Chicago. Frun har lämnat honom och hans enda glädjeämnen sprit och tobak tar nu ut sin rätt i form av en totalt havererad hälsa. Läkaren ger honom några månader att leva och rekommenderar honom att ge sig söderut för att ge honom lite lindring innan det oundvikliga.
Han hamnar i det lilla samhället Lost River i Alabama och hans tillvaro förändras totalt. Jag brukar inte ge så stor uppmärksamhet åt naturskildringar men här blir jag helt betagen. Dofter, färger, alla skiftningar i den överväldigande storslagna naturen längs floden får mig att omedelbart vilja förflyttas dit! Genuina och godhjärtade människor ger en helt ny innebörd till De sista ljuva åren……
Livet är aldrig för sent att förändra men ibland behövs en liten puff av en röd kardinalfågel och en halt flicka.
/Gerd

Annons:
Pia
6/3/08, 12:05 AM
#1

Min mamma tycket det var en underbar bok, den ligger på att- läsa-listan!

millennium
10/26/08, 5:54 PM
#2

Jag tycker boken var bortkastad tid.

Skittråkig rent ut sagt. Skrikandes

Upp till toppen
Annons: