Annons:
Etikettboktips
Läst 1656 ggr
geregvu
2008-05-13 11:47

Deckarfavoriter

Jag måste säga att jag är ganska trött på de svenska s k deckardrottningarna! Jag tycker helt enkelt inte att de håller måttet. Jag blir irriterad över deras förnumstiga kvinnliga poliser som känns rätt jobbiga i sin mesighet. Byt jobb! vill jag ibland säga över deras beklaganden när livet inte riktigt går ihop sig. Den som jag tycker är någorlunda vettig är Helene Turstens Irene Huss. Överlägsna enligt min mening är Minette Walters och Elisabeth George. De gör riktigt bra psykologiska porträtt av hela persongalleriet.

Tyvärr? är mina favoriter just nu manliga författare. De kanske har lättare för att skildra ondskans psykoligi:=) Peter Robinson (England) och Michael Connelly (Amerikan) har länge varit favoriter. Just nu har en annan engelsman Mark Billingham blivit lite favorit. Han har i många år arbetat som stand-up-komiker och har skrivit manus till flera engelska TV-produktioner om den undre världen. Hans huvudperson heter Tom Thorne. Han har ingen familj utan bara en gammal faster och en senil far som lider av alzheimer. Det är en härlig distans när han måste ge sig iväg för att leta efter pappa. Söndagarna tar han med honom och faster på Bingo! Underbar humor emellanåt! Hans reflektioner när han går runt på kyrkogården efter en gangsterbegravning är skön läsning:

"Många av de som nu vilade under hans fötter verkade ha "somnat in", ett uttryck som han tyckte lät lika barnsligt och fånigt som alltid. Men kanske var det förståeligt att det fanns nästan lika mång förskönande omskrivningar som det fanns döda kroppar. Till och med Thorne måste erkänna att "gått till den eviga vilan" eller "mött sin skapare" var åtminstone marginellt bättre än "påkörd av en lastbil" eller "nedstörtad i ett hisschakt" Och definitivt bättre än "knivhuggen upprepade gånger hemma i hallen och sedan på nytt i köket".

Han gnäller inte ett dugg över att han måste ge sig iväg och ta hand om pappa när han är så upptagen! Detta är hämtat ur Den brinnande flickan. Faster vill ha in pappan på vårdhem men Thorne motsätter sig bestämt. Huvudhandlingen utspelar sig i annars i Londons undre värld och känns trovärdig i all sin brutalitet. Det är inget frossande i våld utan distansen är befriande. Rekommenderas! Andra böcker som han skrivit är bl a Vedergällningen och Offerlek.

Annons:
Pia
2008-06-03 00:04
#1

Jag tycker ganska mga deckarförfattare skriver rätt uselt, tyvärr. Det är synd att det verkar glappa med kvaliteten så i deckargenren. och väldigt mkt balnd just svenska deckardrottningar, ja…

Ett lysande undantag är svenska Åsa Larsson, som har ett fantastiskt språk OCH behärskar deckargenren - men så har hon ju en gedigen språklig utbildning också…;)

Gillar även svenska Arne Dahl, engelska Reginald Hill, Denise Mina, Ian Rankin, Peter Robinson är hyfsad. M fl m fl.

Bokförlaget Minotaur brukar vara duktiga på att plocka upp högkvalitativa deckarförfattare, men Mark Billingham är inte en av dem jag gillar då…

geregvu
2008-06-03 01:05
#2

Det finns faktiskt några kvinnliga somhåller måttet. t ex Åsa Larsson som du nämnde. Anna Jansson har också verkligen utvecklat sitt skrivande. Elisabeth Georges senaste "Innan döden kom"är en helt lysande bok. Man slipper Lynley och tyvärr Havers men får i stället en mycket obehagligt och brutalt skildrad verklighet för tre mycket utsatta barn. Mycket skickligt beskrivet utan att hamna i sentimentalitet.

lotta2
2008-06-06 01:51
#3

Håller helt med #0. Minotaur's böcker brukar som sagt vara helt ok, betydligt bättre klass än dom svenska deckarna som bara väller fram, mer kvantitet än kvalité tyvärr…

Yuki
2008-06-27 11:34
#4

Minette Walters skriver bra.

Kokoskorven
2008-07-09 18:35
#5

#2 " inte ens det förflutna" av Anna Jansson är verkligen bra, jag håller med om att hon har utvecklats. Plus att man börjar känna personerna…kan knappt vänta tills nästa bok kommer!

rulda
2008-07-09 21:04
#6

deckare är en av mina favoriter.

Senast läste jag Camilla Läckbergs senaste. Tyvärr blir hennes böcker sämre och sämre för varje gång. Tyskungen och predikanten är väll de två bästa. Men nu läser jag hennes böcker bara för att få reda på vad som händer med huvudpersonerna.

Karin Wahlbergs böcker läser jag också men det är som ovan, endast för att följa huvudpersonerna.

Annars är Patricia Cornwell en stor favorit i bokhyllan. Kan inte få nog av att läsa om Kay Scarpetta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: