Annons:
Etikettövrigt
Läst 1415 ggr
MimmieM
2008-04-13 02:10

Läsglädje?

Ibland kan jag känna att lusten att läsa och skriva är helt död sedan jag började studera. Den där känslan av att "Oh, ikväll är det bara jag och boken" infinner sig allt mer sällan nu under intensiva studieperioder.
Det känns så himla tråkigt med tanke på den glädje jag alltid funnit i litteraturen. Det är så tråkigt att den glädjen dödats till viss del för att universitetet tvingar på en så fruktansvärt torr och trist litteratur så man får magknip av att bara se omslaget!

Är det någon som kännt något liknande när de började studera?

Carpe Diem

Annons:
leja
2008-04-13 12:05
#1

Håller helt med. Efter att ha varit bokslukare, så kom jag till universitet och efter ett år tog jag time out. Ett år då jag jobbade och inte läste en enda bok. Ja det är inte längre lika kul att läsa. Men jag kom över det värsta ganska fort. Bl.a. för att det jag pluggade var så kul. Så även faktaböcker kan vara kul om man läser det man vill.

Jag vet inte vad du läser, men en del fakta böcker är mördande tråkiga. så då får man öva upp sin studieteknik. Sen går de an, men tråkigt.

Lycka till med studierna och nöjet i att läsa.

Vad ska man ha som signatur tro?

MimmieM
2008-04-13 17:23
#2

Jag läser till pedagog och de böckerna är till stor del helt okey. Men just nu läser jag ett "allmänt utbildningsområde" som alla lärare ska läsa. Och de böckerna är så sjukt träiga så de inte ens är värda sin plats i bokhyllan :)

Carpe Diem

leja
2008-04-13 19:36
#3

Den värsta boken jag läst(förrutom "planekonomi i sovjet"), var direkt översatt från tyska, språket var förfärligt. Tror att jag hellre hade läst den på orginal språket. Det finns många tråkiga böcker, är ämnet sen även det tråkigt så tror man att man dör innan man kommit igenom de.

Men sen finns det roliga ämnen, då tar man sig igenom de tråkiga böckerna på något sätt. Samt bra författare, som gör tråkiga ämnen roliga. De är få men bör premieras.

Vad ska man ha som signatur tro?

Lavine
2008-04-13 21:32
#4

Ja oh ja, jag har samma upplevelse. Jag läste för den delen också på lärarprogrammet, och jag läste knappt nånting "privat" alls då.

Men nu när jag jobbar (inte som pedagog, pluggade aldrig klart) och har mindre hemmatid än när jag var student, så läser jag mycket mer. Det är jättekul, jag trodde att jag hade slutat läsa böcker för evigt där ett tag.

MimmieM
2008-04-13 21:49
#5

pjuh.. jag kan alltså med lätthet skylla på universitetsläktyren :)

Carpe Diem

Sovgott
2008-08-22 13:08
#6

Jag känner definitivt igen mig! När jag studerade läste jag inte så mkt mer än kurslitteratur. Istället ville jag göra fysiska saker på min lediga tid som motvikt till allt läsande.

Annons:
Sarah
2008-08-22 15:18
#7

Jag måste läsa vanliga böcker då jag pluggar. Annars skulle jag bli galen. Måste ha ett sätt att slappna av och komma bort från alla derivator och ekonometriska problem.

denstore
2008-08-23 15:26
#8

Samma sak här. Jag kan behöva en god skönlitterär bok som belöning efter en massa programmerings och projektledningsböcker.

Upp till toppen
Annons: