Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 1067 ggr
Plum
4/1/08, 3:08 PM

Kungen komediant - Agneta Pleijel

 

"En sommarnatt 1843 sitter en gammal man på Västerlånggatan och berättar sitt liv för en kvinna. Han har, efter debuten som 6-åring på Gustav III:s opera, blivit landets okrönte teaterkung, en lysande komediaktör, högt älskad av publiken. Hon är Liten, hans barndomsvän som har förlossats på ett högst ovanligt vis. Vad söker han hos henne? Sin egen förlossning? Eller förståelse för att ha blivit en narr, leksak för makten? Romanen om skådespelaren Lars Hjortsberg, Bellmans yngre vän och medsångare, följer hans liv som kungens ofrälse page, bibliotekarie på Haga och högläsare vid kungens dödsbädd. Den berättar om maktens skådespel, en aktörs erfarenheter och den förgängligaste konsten av alla: teatern."

Hon har gjort det igen! Som jag längtat efter denna bok och vad jag blev lycklig när jag läste den och märkte att den var lika bra, om inte bättre än "Drottningen! Detta är en fullkomligt underbar bok, den är så fängslande att det är stört omöjligt att lägga den ifrån sig. Man vill bara ha mer och mer och suger åt sig varje savelse i boken. Jämfört med "Drottningen" så är denna skriven som att huvudpersonen, Lars Hjortsberg, sitter och berättar om sitt liv och då främst livet inom hovet. Språket är också annorlunda, det är mer på "gammelsvenska" och i början var det liiite krångligt att förstå vissa ord, lika så var där mycket franska ord som jag inte begrep, men vad tusan gör det!? ;) Men det är det som gör böckerna så bra, att trots de ska ingå i en triologi är de inte palgiat av varandra, inte någon upprepning på varandra utan två helt skilda böcker, men med personer från "Drottningen". Boken fängslar och berör och den är mmmmmm, så UNDERBAR. Den får 5 av 5!

Annons:
Upp till toppen
Annons: