Annons:
Etikettövrigt
Läst 3510 ggr
Plum
2008-04-01 14:49

Finns det dåliga böcker?

Har lagt ut denna fråga på mitt forum så nu måste jag fråga er här också. :D

Var inne på bokhyllan.com och där kan man fylla i den bok man tycker är sämst.
En hel del hade skrivit i "Det finns inga dåliga böcker". Men visst finns det dåliga böcker?
Jag personligen tycker att Läckbergs två senaste är urusla.
Stieg Larssons är inte heller vidare bra.
Sen har jag läst många andra i mina dagar som varit allt annat än bra.

Tycker detta känns som det där man blev matad med som liten och man sa att någon mat var äcklig "Det finns ingen äcklig mat" fick man då ofta som svar, iaf i skolan.

Så vad säger ni? Finns det dåliga böcker eller ej?

Tjingeling, nu tillbaka till kartongerna. :D

Annons:
EmmaG
2008-04-01 15:22
#1

Det finns ju absolut böcker som är dåligt skrivna!
Storyn kanske är bra, men författaren har ingen skrivådra utan förmedlar den på ett väldigt dåligt sätt.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Jalking
2008-04-01 15:28
#2

Ibland undrar jag om det är som #1 skriver, eller om det möjligen är översättaren som har förstört en bra skriven bra story.

Abico
2008-04-01 15:29
#3

Jorå det finns dåliga böcker ^^
Den bok jag tycker absolut sämst om är "Möss och Människor" av John Steinbeck

Hanna 

Pia
2008-04-01 20:31
#4

Oh ja, alldeles för mga…:/

MimmieM
2008-04-01 22:54
#5

det är svårare att hitta riktigt bra böcker än att hitta en dålig. Allting handlar ju om den personliga smaken.

Så fort man benämner någonting med värdeladdade ord som "bra" eller "dålig" så är enbart objektiva beskrivningar utifrån en själv. Så vad som är bra eller dåligt är ju upp till var och en. Det är ju det som är hela charmen med litteratur, att det finns någonting för alla smaker. Om det inte finns dåliga böcker, så kan man ju inte heller säga att det finns bra böcker. Allting har ju sin motpol. Det är jämfört med de dåliga böckerna som vi hittar våra personliga favoriter :)

Carpe Diem

Maria
2008-04-01 23:42
#6

#5 Bra förklarat.

Jag tänker alltid när jag sitter med en bok som jag inte riktigt gillar eller förstår att här har en annan människa arbeta i månader (kanske år) med att få detta på pränt och det ger mig alltid en funderare….Jag måste ge orden en chans när någon arbetat så.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
leja
2008-04-02 18:23
#7

Sen får man inte glömma alla böcker som inte blir publicerade, några av den:) måste vara dåliga. Men det finns böcker som är dåligt skrivna, har ibland läst böcker och tänkt att det kunde jag ha gjort bättre själv :) Men det kanske jag inte kan. Sen finns det böcker som är fantastiskt bra, som man sträckläser och som följer med en i tankarna, långt efter man läst. De är sällsynta och antagligen olika för olika personer. De som fångar tillräckligt många och är bra skrivna, ska väl vara de som får nobelpriset. Men ibland undrar man? Kanske vi behöver fler kvinnor i akademin??

Vad ska man ha som signatur tro?

Lavine
2008-04-03 23:47
#8

Om nobelpriset (inte direkt riktat till leja utan i allmänhet): Svenska akademin har själva sagt att nobelpriset är inget popularitetspris. Det delas ju heller inte ut för en bok, utan för ett författarskap.

Alla sorters bokpriser som delas ut har egna kriterier för vad som ska uppfyllas för en vinnare/prismottagare. Nobelpriset har inte tagit som sin uppgift att visa folk på allmängiltig, bred litteratur. Så har jag tolkat det.

Ibland undrar jag om det är för att priset delas ut i Sverige som framför allt svenskarna tror/tycker att "det här är en författare jag alltså måste läsa, för Den Stora Svenska Akademin tycker att han/hon är bra och duktig"

Och vad är "bra skrivna"? (#7) Flört Nu är vi tillbaka till ursprungsfrågan i tråden.

Själv har jag upptäckt att jag ofta gillar Bookerprisvinnare/ -nominerade. Deras kriterier tycks passa mig (och det delas ju också ut för en bok). (Självklart läser jag andra böcker, men apropå bokutmärkelser.)

Bra och dåliga böcker - som redan sagts, det avgör man själv.

mjioo
2008-04-04 06:59
#9

jag har bara tyckt att en bok är dålig, visst det finns böcker som inte faller mig i smaken men de har jag kunnat läsa ut, denhär boken däremot har jag försökt läsa så många gånger utan framgång att jag bara vill riva sönder den till konfetti.. finns säkert många som tycker att den är jättebra och visst en bok borde väl gå att läsa ut om man är lite envis men här tar det bara stopp.. Attack! utav Kathy Lette är det för den som undrar.

leja
2008-04-04 14:03
#10

Håller helt med om att det är läsaren som avgör om en bok är bra eller dålig. Kriterierna för en riktigt bra bok är att det är många som gillar den. Men det finns böcker som är lättlästa och böcker som är svårlästa, men det gör inte böckerna bra om de är tex svårlästa. Fast ibland tycks folk tro det.

Vad gäller nobelpriset så är jag helt övertygad om att akademin gör sitt bästa. De vill ha de bästa författarna enligt de kriterier de ställt upp. Men det betyder inte att alla gillar de böckerna. Det jag försökte säga, med lite humor, var att valet skulle kanske bli anorrlunda om det var andra människor i akademin.

Att bedöma vad som är bra böcker kommer alltid att vara en omöjlig ekvation eftersom läsning är subjektivt. Fakta böcker är lättare att bedöma, eftersom de måste innehålla vissa fakta. Följden blir att de böcker jag tycker bäst om är kanske det värsta någon annan har läst.

Men det bästa i mina ögon är att läsa böcker, alla sina favoriter.

Vad ska man ha som signatur tro?

Sarah
2008-04-08 03:22
#11

Nu ska jag säga något kontroversiellt ;) Jag hatade Sprängaren. Jag gillar iofs inte deckare, men den boken gav mig noll och ingenting. Tråkig tom och platt. När jag läst ut den så kände jag bara att det var riktigt bortkastade timmar. Det är nog det tråkigaste jag läst. Det var en dålig bok.

Upp till toppen
Annons: