Annons:
Etikettbibliotek
Läst 7469 ggr
Jalking
3/31/08, 3:19 PM

Bokregister

Ngn mer än jag som har register över alla sina böcker?

 Det började för ganska länge sen med att jag gjorde några fynd på antikvariat, bara för att sen upptäcka att jag redan hade de böckerna. Jag insåg att man borde ha ett slags register med sig. Eftersom jag redan var hängiven Palm-användare så skulle det naturligtvis vara en databas som gick att hantera både i Palmen och datorn hemma.
Efter lite testande av olika hittade jag HandBase. Jag gjorde en databas som med kategorier, författare, title, originaltitel, betyg, en kryssruta för "Läst" mm. Jag lade också till ett fält för att skriva vem som lånar boken av mig. Det hela hanteras enkelt i datorn hemma med både listvy och formulär för varje bok. Kan sedan läsas och i nödfall redigeras i Palmen.

Jag började i ganska god tid innan samlingen hade vuxit allt för mycket. Numera gäller det bara att vara noga med att föra in nya böcker och kryssa i "Läst" efter hand.

Programmet har filtrering så det är lätt att bara visa olästa, bara en viss författare, bara böcker om sjöfart osv.

Ämnesindelningen är inte densamma som biblioteken använder, utan jag har lagt upp en egen efter mina specialintressen.

Har vi fler i gruppen som också för register?

Annons:
mjioo
4/1/08, 2:41 AM
#1

har en hel del kompisar som har register på böcker och cd-skivor men jag har inget register på nåt eftersom jag inte köper böcker så ofta..

dock har jag funderat på att skriva upp alla böcker jag läst och filmer jag sett men det skulle vara ett himla jobb att hitta allt igen :)

Jalking
4/1/08, 3:29 AM
#2

Konsten är att börja i tid, innan det blir för mycket.

MimmieM
4/1/08, 4:05 AM
#3

Jag har nog inte diciplin nog till att sätta mig ner och göra ett register, men det hade varit väldigt behövligt :)

Carpe Diem

Plum
4/1/08, 1:50 PM
#4

Jag har, började innan det blev allt för många, men håller på att lägga in lite nytt och alla barn/ungdoms böcker. PUST! Det är en enorm mängd böcker som trängs här hemme.

Har även register på våra dvd-filmer, men de är inte lika många. :D

Jalking
4/25/08, 11:45 PM
#5

Puttar upp den här tråden lite….

MimmieM
4/26/08, 12:27 AM
#6

Bra ide :)

Carpe Diem

Annons:
Sara
4/26/08, 10:35 PM
#7

Jag skulle vilja ha skrivit ner alla böcker jag läser med ett omdöme. Glömmer så lätt vilka jag läst.

Sara

MimmieM
4/27/08, 12:43 AM
#8

Det är då man läser om dem ;) Som att återfinna en kär gammal vän ;)

Carpe Diem

Sara
4/27/08, 1:03 AM
#9

Fast det tycker jag är så tråkigt.. Vill inte veta vad som händer och det kommer jag alltid ihåg när jag börjar läsa.

Sara

MimmieM
4/27/08, 1:18 AM
#10

yapp, men de där små detaljerna är helt underbara att få tillbaka igen "just det ja, det var såååå det var"

Carpe Diem

Sara
4/27/08, 2:42 PM
#11

Nope, inte hos mig.. Skrattande

Sara

blombuketten
5/4/08, 11:42 PM
#12

Nej, inget register. Däremot står alla mina böcker i ordning. Skönlitteratur för sig, facklitteraturen uppdelad i respektive fack för sig, deckare för sig osv. Allting står dessutom i bokstavsordning. Precis som på biblioteket.

Achatina
5/9/08, 4:58 PM
#13

Nepp inget register här inte. Dock funderar jag på att skriva ett. Sätta mig med laptopen i knät med exel framme och dokumentera varenda bok i hemmet. Jag kommer dö av utmattning :P

Frågan är bara vad man ska ha med för kategorier, Titel och Författare säger ju sig självt. Men kanske typ genre?

Annons:
Sarah
5/10/08, 1:58 AM
#14

Älskar att organisera saker och har börjat med register många gånger, men slutat halvvägs :(

rulda
7/9/08, 9:26 PM
#15

vilken underbar ide :) jag gjorde så på alla mina kitty böcker jag när jag var liten. Hade över hundra stycken. Sen så delade jag ut listorna varje jul och födelsedag så att ingen skulle köpa dubletter.

Borde göra så nu också med alla mina böcker. Har alldeles för många

mjioo
7/10/08, 3:08 AM
#16

#15 haha vilken önskelista! "jag vill ha allt förutom dethär!" :)

rulda
7/11/08, 7:33 PM
#17

#16 haha det var ingen som orkade läsa igenom hela så jag fick följa med och köpa böckerna och sedan vara "tok överaskad" på julafton ;)

marie39
10/14/09, 2:28 PM
#18

Jag har haft register i flera olika omgångar, först en bok som jag skrev upp i bokstavsordning men det blev ju inge bra när jag köpte nya böcker :( så då gjorde jag ett kartotek som jag älskade.

En annan gång skrev jag in dom i datorn.

Nu har jag en liten bok med mig som jag skriver upp vilka böcker jag skall anförskaffa mig och vilka jag har då jag gärna läser fler böcker av samma författare. Införskaffar mig fler böcker än jag hinner läsa så det är lite svårt att hålla reda i huvudet vilka jag har.

En gång i tiden skrev jag i böckerna när jag köpte den, när jag läste den och vilket betyg jag gett den samt vad jag tyckte. Men jag slutade med det då jag skulle sälja böckerna som inte var mina favoriter och folk inte köpte några böcker då jag skrivit typ: Dålig, seg, intetsägande mm haha, jag fick skylla mig själv :)

parsley
10/14/09, 3:58 PM
#19

Jag kör min läsdagbok som Parleys boktråd här på litteratur i fokus, något som jag tycker fler ska göra.

Register har jag inget, däremot ett hyfsat minne, alt en viss inköpslogik.

Effie
10/14/09, 9:12 PM
#20

Jag har ett excel-dokument, med flikarna författare, titel, språk, kategori, läst och lite annat. Sedan har jag dessutom lagt upp nya flikar "läst 2009", med lite beskrivning av boken. Och flikar för böcker jag tänkt mig läsa osv.

Om man tar en hylla i taget och registrerar, så är det inte särskilt jobbigt.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Pirjo
10/15/09, 11:34 AM
#21

Gick i år med i bok.nu och har allting där - det är lätt och bekvämt. Än så länge har jag inte mina listor såsom jag vill ha dem i o m att jag gick med först i år, men jag har en plan för hur jag ska lägga upp listorna fr o m årsskiftet så jag får bra överblick på vad jag köper och läser.

illernettan
10/19/09, 2:23 PM
#22

Har en liten bok där jag skriver upp författare, antal sidor, antal stjärnor, bokens namn och eventuell kommentar. Skriver så här ca ett år för att sedan föra in det i ett excelprogram för att därefter låta programmet sköta bokstavsordning.

Förra året läste jag strax över 180 böcker Glad så det blir ju en del att skriva in. Skriver också upp författare jag vill läsa mer av och vad deras böcker heter.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Upp till toppen
Annons: