Annons:
Etikettövrigt
Läst 4465 ggr
MimmieM
2008-03-25 23:23

Filmatisering av böcker

För eller emot?

Låt höra!

Carpe Diem

Annons:
Sara
2008-03-26 02:23
#1

Mot!

Jag blir besviken varje gång jag läst en bok och sedan sett den på film.

Senast var det Eragon och medan boken var otroligt inlevelserik och nyanserad så tycker jag filmen var ytlig och inte alls återspeglade Eragon och hans drake på rätt sätt.

Sara

Kokoskorven
2008-03-26 11:06
#2

Jag är varken för eller emot. En del filmer lyckas, andra inte.

[Vargnatt]
2008-03-26 13:59
#3

Varken eller, det beror helt på hur filmen blir. Ibland blir man besviken, ibland är filmen bra :).

emoflickan
2008-03-26 14:15
#4

Helt beroende på vilken slags bok det är. Jag är skräckfilmsfantast och skräckbokfantast och tyvärr brukar det inte bli så bra resultat på film :)

[Nethor]
2008-03-26 23:25
#5

Vet ej

MimmieM
2008-03-26 23:45
#6

#4 Håller med helt och hållet :)

Jag blev helt förälskad i DaVinci koden (orginellt) och blev så grymt besviken på filmen.

En filmatisering som jag faktiskt tycker är rikigt bra är The green mile av Stephen King!

Carpe Diem

Annons:
emoflickan
2008-04-02 15:04
#7

#6, verkligen! en av dom få stephen king filmatiseringarna som lyckats bli bra. Det brukar ju gå ganska mkt utför med hans skräckböcker hoho.. :)

Maria
2008-04-02 17:45
#8

Jag måste erkänna att jag blev väldigt imponerad av Ringentriologin som film. Jag älskar nämligen de böckerna och var så skeptisk när jag skulle se filmen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MimmieM
2008-04-02 19:43
#9

Jag har verkligen försökt ta mig igenom sagan om ringen böckerna, både i läsning och ljudböcker.. Men det GÅÅÅÅR inte.
- Men filmerna älskar jag!

Carpe Diem

johan
2008-04-03 10:23
#10

Jag är för!

Jag tycker faktiskt att många böcker tjänar på att ta bort alla bihistorier som nästan alla författare ska klämma in. Jag tycker sällan att 400 sidor historia om hur karaktären inte gillade potatisen som han var tvungen att äta upp i mormors hus. Alltså, det gamla huset på Vaksalagatan, inte det nya på Ursburvägen där hon hade de oranga prickiga tapeterna, som av någon anledning inte finns kvar längre.

Jag tror många författare skulle tjäna på, och sälja mer, om de också hade samma formatsbegränsning som filmer har. Då var man tvungen att tänka efter en vända till om vad som verkligen är viktigt för historien.

Jag tycker Stieg Larsson-böckerna var riktigt riktigt bra! Men gissis vad trött jag blev på hans upprepningar om samma detalj om och om igen och att han till och med ska ha med ett Ikea-kvitto med en miljon produkter. Hur många gånger skriver han inte "Palm Tungsten T3, med 100 mb ram och bla bla bla bla bla". Vi fattar! Hon har en Palm. Move on! I en film skulle det aldrig ske.

Ett exempel är Everything is illuminated. Där tycker jag filmen är mycket bättre än boken, trots att jag fullständigt älskar Jonathan Safran Foer som författare.

Andra lyckade filmatiseringar tycker jag är:

* Nyckeln till frihet
* Gröna milen
* Sagan om ringen
* Nya Narnia-filmen
* Everything is illuminated
* Operation Takedown
* Alla Astrid Lindgrens böcker

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Lavine
2008-04-03 23:56
#11

Det är jättesvårt att vara objektiv filmtittare om filmen baseras på en bok som man har läst. Tycker jag. Man har ju redan sina egna bilder av berättelsen. Och ibland vill man ju se en film för att den bygger på en bok man älskar. Snacka om att den filmen ligger risigt till. Flört

Jag försöker faktiskt vara så ädelt storsint att jag vill se filmen som film och inte som en bok jag har läst som någon har satt bilder på. Som johan säger tycker även jag att många berättelser får i filmversion hjälp att skala av det som inte "behövs".

Jalking
2008-04-04 00:48
#12

Boken brukar alltid vara bättre än filmen.

Några få undantag känner jag till:

Das Boot. Ubåt. Baserar sig på Lothar-Günter Bucheims självupplevda skildring om livet på en tysk ubåt under WW II. En riktigt bra bok, men filmen är märkligt nog ännu bättre.

Bondfilmerna.
Jag har läst några få av Ian Flemmings böcker om James Bond, men tröttnade. De är inte ett dugg bätttre än kioskdeckare från 60-talet, men jag älskar verkligen filmerna. Speciellt de med Sean Connery och Roger Moore.

Sarah
2008-04-08 03:18
#13

Om man inte läst boken så fine, då har man ngt bättre att se fram emot. Men inte åt andra hållet… nej nej nej.

Annons:
MimmieM
2008-04-08 18:31
#14

Håller med #13

Carpe Diem

leja
2008-04-08 20:42
#15

Regeln tycks vara desto sämre bok desto bättre film och tvärtom. Varför vet jag inte. Men det finns lite undantag.

Vad ska man ha som signatur tro?

MarHai
2008-04-11 21:09
#16

Både och.
Vissa blir jättebra, medans andra blir en besvikelse.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Abico
2008-04-14 13:19
#17

Varken eller, det är väldigt olika tycker jag. Astrid Lindgren filmerna tex. är ju jättebra ^^ Sagan om ringen också.
Sedan finns det filmer som är/ var bra sålänge man inte läst boken ;P När man sedan läste boken så blev filmen hemskt trist.

Hanna 

MimmieM
2008-04-14 14:33
#18

andra filmatiseringen av alla vi barn i bullerbyn tycker jag bättre om. Olle Hellbom gjorde ju en tidigare filmatisering av böckerna

Carpe Diem

Maliceangel
2008-05-14 13:29
#19

Jag är inte emot. Men då vill jag ha sett filmen först innan jag läser boken för annars tycker jag oftast att filmerna är skit.

Jag är lite så att antingen ser jag filmen eller så läser jag boken. inte ofta båda. Böcker jag verkligen älskar vill jag inte se på film, då skulle ju hela min uppfattning raseras.

vanessa
2008-05-18 13:48
#20

Håller med #10. Alltså för med de motiveringarna.

Om de gjorde filmerna exakt som böckerna är skrivna så skulle de flesta somna. De måste rensa bort sidhistorier anars kommer det enda ljud man hör i salongen vara ZZzzzzzzzz. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
Endroppeihavet
2008-05-21 14:33
#21

#1 Tyckte filmen va ungefär lika dålig som boken.. har inte riktigt fattat hypen över eragon..

Garps värld tyckte jag va helt okej på film.. den boken e ju helt otroligt bra..

Da vinci koden.. där har vi en storflopp.. extremt dålig på film… 

Och som någon sa så är ju ringentriologin jättebra.. Det e en bok som funkar på film..

Jag e för! Man behöver ju inte titta om man inte vill ;)

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

The-Photo
2008-05-21 19:12
#22

Varken för eller mot.

Sukram
2008-06-06 16:15
#23

Jag är ingen större romanläsare men tyckte väldigt bra om Ciderhusreglerna när jag läste den. Tyvärr levde inte filmen upp till boken, tyckte den var ganska usel.

Än värre exempel är när den jättespännande deckaren I samlarens spår filmatiserades och de bytte ut massa karktärer och ändrade namn hit och dit!!! blev helt mysko….

Så jag får väl säga att film = besvikelse. Arn har jag inte ens sett än och vet inte vad jag ska hoppas på?

Kalle_Jeppsson
2008-06-06 19:28
#24

Då jag ser en filmatisering brukar jag ge den två omdömen: som filmatisering och som film. En bra filmatisering följer boken och är dessutom en bra film, medan en dålig filmatisering fortfarande kan vara en helt okej film. Filmatiseringar jag gillar: t ex ringentrilogin, utvandrarfilmerna. Filmatisering jag ogillade men ändå tyckte var bra som filmer: Populärmusik från Vittula.

Sukram
2008-06-08 18:04
#25

#24 populärmusik från Vittula såg jag om igår och jo den funkar ganska bra som film. Men när man har läst boken så väntar man på att vissa skeden i boken ska dyka upp i filmen, svårt att komma ifrån det.

Harm
2008-06-20 20:01
#26

Helt klart för! Man bör komma ihåg anser jag att filmen och boken är två skilda produkter. En film baserad på en bok är någons tolkning av boken, konstigt vore det ju om alla som läst boken har tolkat och uppfattat den lika och därför är nöjda med resultatet … =)

parsley
2008-06-23 18:23
#27

För absolut. Bok och film är två helt olika uttryckssätt som kan komplettera varandra. Vissa böcker, som t ex deckare, med bra handling, men kanske mindre bra språk och karaktärsbeskrivningar kan t om vara bättre som film.

Annons:
rulda
2008-07-09 21:15
#28

#9 jag håller med dig.. en stor applåd till alla som har läst ringen triologin. Jag klarade inte av det. Men filmerna var hur bra som helst :)
Bilbo har jag läst och tyckte den var hur bra som helt :)

 Oftast blir jag grymt besviken på filmer som görs efter en bok. När jag läser så ser jag allt framför mig, personer och platser. Alla små detaljer.
Filmerna följer oftast inte mitt huvud.

Dom filmer jag tyckt sämst om som är gjorda efter böcker är Harry Potter filmerna.
USCH säger jag bara böckerna är miljoner gånger bättre…

Sarah
2008-07-09 23:57
#29

oxå försökt med sagan om ringenböckerna, men till ingen nytta.

Yuki
2008-07-11 15:25
#30

Varken eller. Vissa blir ju skitbra, medan andra blir jättedåliga.

Sagan om Ringen-trilogin har jag läst, och den var jättebra, och jag tycker faktiskt att filmerna också var väldigt bra. Ovanligt ju.

lovlin
2008-08-23 22:56
#31

#28 och 29 Om ni orkar göra ett försök med ringentriologin lite då och då kanske ni övervinner det till slut :) kan kämpade förra sommaren, och döm om min förvåning när jag kände mig sugen att läsa om dom nu igen, bara ett år senare..! Sagt och gjort, det gick mkt lättare nu också =)

Så ska jag inte avslöja slutet, men där filmen höll på alldeles för länge vill jag inte att boken ska ta slut, konungens återkomst alltså.

Så försök..! Orcerna får ju äntligen bli lite mänskliga då också..

och för övrigt, som någon sa. Man behöver inte se filmen om man inte vill, jag är helt för filmatisering.

UlrikaG
2008-08-24 00:02
#32

Svår fråga. Är både för och emot. Vissa fimatiseringar har lyckats, bla Ringen-trilogin, men i största möjliga mån undviker jag att se filmer som är baserade på böcker jag redan läst.

hus-musen
2008-08-24 00:17
#33

9/10 blir de bara skit när böcker ska filmatiseras.. synnerligen när man läst boken först o sen ser på filmen. oftast är kanske hälften av handlingen med, huvudpersonerna stämmer inte helt med ens egen uppfattning osv. ser aldrig på film då jag anser att böcker är bättre. en film kan aldrig lika bra berätta en histora som en bok kan.

Qui dormit, non peccat

 


Effie
2008-08-24 12:39
#34

#31 håller med; jag gillar bokens slut mycket bättre - för jag förmodar att det var det du menade.

Om frågan: mest emot. Det är sällan att en bra bok blir en bra film. Och de blir ju aldrig som man tänkt själv. Men en film kan ju göra mig nyfiken på en bok och en författare.

Och sedan funderar jag lite på frågan: blir en film bäst om den följer boken nära, eller om den tolkar mycket fritt?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
lovlin
2008-08-25 00:41
#35

#34 exakt =)

Något som kan vara positivt med filmatisering kan vara att "kulturen" sprids till en större massa, som kanske aldrig läser, men efter att ha sett en bra film får veta att den är del av ett större sammanhang.. ? :s
Eller i fråga om barns och ungdomars läsvanor, vad te.x harrypotter bidragit till. Orkade dom inte läsa böckerna från början men sett filmen och ville veta vad som hände sen orkade dom nog ^^
Bara en tanke!

Upp till toppen
Annons: