Annons:
Etikettövrigt
Läst 7106 ggr
stellina
2008-03-23 14:59

Din absoluta favoritbok?

Vilken är den eller de bästa böckerna du läst?

För mig måste det bli Auels serie om Ayla. Den bästa boken i serien är Grottbjörnensfolk som jag läste som 12-åring.

Jag vill fortfarande vara Ayla :).

Annons:
[Vargnatt]
2008-03-25 23:23
#1

Sagan om Isfolket ^^ En serie på 47 böcker (om jag minns rätt nu), har läst den 3 gånger och älskar den :).

MimmieM
2008-03-26 23:47
#2

#1 Yepp, helt klart. Margit Sandemo är toppen. Har läste serien 4 ggr och den är lika bra varje gång!

#0 Jag har försökt plöja mig igenom Auels böcker, jag klarade av 3 stycken om jag minns rätt.

Carpe Diem

[Vargnatt]
2008-03-26 23:50
#3

#2 Ja visst, den blir aldrig sämre :D.

MimmieM
2008-03-26 23:52
#4

#3 snarare tvärt om, men den kan bli lite seg i mitten.

Carpe Diem

Sara
2008-03-27 00:07
#5

Jag har faktiskt ingen favorit eftersom jag i princip aldrig läser om en bok så länge jag minns att jag läst den.

Har många gånger börjat läsa en lånad bok för att efter några sidor komma ihåg den. För mig blir boken tråkig om jag kommer ihåg vad som händer.

Jag kan hålla med om att Grottbjörnens folk serien är super.

Vill gärna läsa Sagan om isfolket men de finns inte på biblioteken här omkring.

Sara

Plum
2008-03-27 11:45
#6

Hmm jag har Drottningens chirurg och Kungens komediant av Agneta Pleijel som absoluta favoriter och Penelopiaden av Margaret Atwood och sen gillar jag Joyce Carol Oates också, gillar hennes sätta att skriva på.

Annons:
Josefiina
2008-03-28 00:13
#7

Måste ju faktiskt säga Harry Potter 3:an. Man borde ju ha nån  speciell bok att svara, men så e det..

Men jag giller också verklighetsbaserade böcker så Äcklig av Constance Briscoe kan jag rekomendera för tåliga läsare.. Nån som läst?

Min en kompis har också Ayla böckerna som favoriter, så jag har försökt läsa dem, men har inte kommit så långt, ska försöka igen nångång :)

MimmieM
2008-03-28 00:15
#8

Nej, summera den :)

Carpe Diem

Josefiina
2008-03-28 00:26
#9

Den handlar om författarens egen uppväxt och hur hennes egen mamma misshandlat henne både fysiskt och psykiskt sen hon var riktigt liten. Ärligt, det är en grym bok, man kan inte förstå hur den kan vara sann. Mamman flyttar och lämnar henne ensam hemma, utan mat och el när hon är ca 13 år…

Är inte så bra att summera va jag läst, men googla eller något, tror det finns en hel den om den!

MimmieM
2008-03-28 18:27
#10

Det känns som att man har läst den boken många ggr redan :) Pojken som kallades det mfl

Carpe Diem

Maria
2008-03-28 19:12
#11

Dorian Grays porträtt, Oscar Wilde

Boken om San Michele, Axel Munthe

Lille Prinsen, Antoinne de saint Exupery

Måsen, Richard Bach

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mjioo
2008-03-28 21:02
#12

Naiv. Super. av Erlend Loe kan jag läsa hur många gånger som helst och Till slut fick jag ont i mina ögon av Isak Sundström bär jag alltid med mig, dels för att den är kort och dels för att den är hysteriskt kul, sitter och skrattar högt :)

 sen har jag ju läst många andra böcker som jag älskar som kan läsas om och om igen men dehär är de jag väljer först om jag ska åka någonstans och vill ha med något som kan få mig på bra humör.

Josefiina
2008-03-29 14:12
#13

#10 Jo. de är väl lite lika. Men jag tycker ändå att det är lika "intressant" varje gång..

Annons:
Jalking
2008-03-29 19:51
#14

På hedersplatsen i min bokhylla står:
Bli mä' Skepparhistorier samlade av E.W.

 E.W. står för Evald Wetterström, men han verkade inte vilja skylta med sitt namn. Det finns endast lite svårhittat i förordet.

Boken är en på 80 sidor i litet format. Tryckt 1957. Efter mycket jagande lyckades jag hitta en i fint skick.

Den handlar om den legendariske skeppare Emanuel Jonsson, även kallad Bli mä' på ångaren Viken på Västkusten. Många fanstastiska historier om honom.

Orust kommuns hemsida om Bli mä'

Maria
2008-03-29 20:34
#15

#14 Så spännande. Ska absolut försäka få tag på denna bok. Har läst boken om pastor Simson på Käringön.

(Min farfars far var skomakare på Käringön)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jalking
2008-03-29 20:42
#16

Göteborgs bibliotek har iaf haft ett exemplar. Lånade den på fjärrlån först. Hittade sen mitt exemplar via antikvariat.net. Om jag minns rätt var det ett antikvariat på Tjörn som hade den.

Maria
2008-03-30 21:53
#17

#16 Tack för informationen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Vargnatt]
2008-03-30 22:01
#18

Sen är böckerna om Narnia favoriter hos mig :)

stellina
2008-03-31 15:35
#19

Finns en norsk författarinna som skrivit en serie böcker som spänner från början på 1900-talet till 1970-talet ,som jag gillar. Man får följa en flickas liv tills hon blir gammal. Det är så intressant att läsa om livet "förr" här i norden. Det är inte länge sedan norden var nästan bara landsbyggd och vi trodde på troll och tomtar.

Abico
2008-04-14 13:27
#20

#7 - Japp, den har jag läst :)

Just nu är mina favorit böcker etta och tvåan i Stephenie Meyers serie om Isabella Swan. Sedan är en Geishas memoarer en superbra bok också.

Hanna 

Annons:
Maliceangel
2008-05-14 13:33
#21

Hela serien med sagan om isfolket av Margit Sandemo. För mej kan liksom ingenting ens jämnföras med dom.

Endroppeihavet
2008-05-21 14:30
#22

Nionde och tionde insikten av James Redfield.. De böckerna väckerna de flesta ur slummern

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Babz
2008-05-22 23:03
#23

Jag kan tyvärr inte kora en favoritbok, men några på min topplista är:

  • Sagan om ringen-trilogin
  • Tre män i en båt
  • Liftarens guide till galaxen (trilogi i fem delar…)
  • Erle Stanley Gardners böcker om Perry Mason

Får jag bara behålla dem, så har jag alltid nåt att läsa…

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

denstore
2008-05-24 01:20
#24

Jag kom på en som jag antagligen alltid kommer att ha nära hjärtat. Fem svarta höns, av Nevil Shute. Gillar fler av Shutes böcker, men just Fem svarta höns är något speciellt. Förbannat bra historia, och som passar män kvinnor, ungdomar och vuxna.

Fantastik
2008-05-27 15:41
#25

Burning Daylight av Jack London är en favoritbok inom den mimistiska litteraturen. Bland den icke-mimistiska litteraturen så är C J Cherrys Morgaine-svit en klar favorit.

Bland svenska författare så är allt av Albert Engström en favorit.

Anna-hfg
2008-05-27 23:43
#26

Driver dagg faller regn är en av mina favoritböcker.

Pasi
2008-07-04 23:03
#27

Möte med Rama av Arthur C Clarke
Flodguden av Wilbur SmithGlad

Annons:
Lagerquist
2008-08-05 19:23
#28

Extremely loud and incredibly close av Jonathan Safran Foer samt Den trettonde historien av Diane Setterfield


parsley
2008-08-05 22:13
#29

Anteckningsboken. Tänk vad användbar den är.Flört

Whispree
2008-08-07 23:19
#30

Jag är bara femton år gammal och inte har läst så många böcker än, trots att jag läser en hel del. Man har ju knappt tid till att läsa när skolan är i gång, då man har fullt upp med det, men jag älskar att läsa. Läser en hel del Stephen King och jag älskar verkligen hans böcker, helt underbara.

Men mina verkliga favoriter är ändå alla Harry Potterböckerna. Dem har jag läst sedan jag var liten och dem har hängt med mig länge. Kan läsa dem hur mycket som helst utan att tröttna. När jag var mindre kunde jag drömma mig in i världen som finns i de böckerna, och det är så jag tycker att det ska vara. JK Rowling skriver väldigt bra, eftersom alla kan läsa hennes böcker, unga och gamla.

hus-musen
2008-08-08 15:59
#31

hmm svårt att säga en favoritbok!

jag gillar iaf  blckerna m ayla av jean m auels och sagan om isfolket har jag läst sen jag var 10! (är 20 nu) stephen king slinker alltid ner!gärna bokserien Det eller Det mörka tornet. en riktigt bra bok är dean r koontz phantoms, skrämde livet ur mif för ett par år sen! men att säga bara en bok kan jag nog inte..SErgeanne golon serie om angeliqe är oxå bra.

skulle eventuellt vara the haunting og hill house!

Qui dormit, non peccat

 


Effie
2008-08-08 20:45
#32

Det finns så många bra böcker här i världen. Ett par som jag gärna läser om ibland är Avalons dimmor av Marion Zimmer Bradley (historien om kung Arthur, ur kvinnornas och den gamla religionens perspektiv), och Orden som befriar av Marie Cardinal (en bok om psykoanalys och en fransyskas uppväxt i Algeriet, och hur hon till slut hittar sig själv bakom all uppfostran som gjort henne sjuk)


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

UlrikaG
2008-08-13 15:47
#33

Inte utan min dotter är en bok jag värderar högt.

Egentligen finns det alltför många bra böcker för att peka ut en individuell som den bästa, men Sandemo´s serie Häxmästaren är en riktig höjdare. Mammutjägarna av Auel är en annan storfavorit.

botakt
2008-08-16 23:00
#34

Da Vinci Koden, Änglar och Demoner, I Cirkelns mitt och gåtornas palats tycker jag är väldigt bra böcker

Annons:
UlrikaG
2008-08-17 01:35
#35

#34, håller med, även om jag anser att vare sig I cirkelns mitt eller Gåtornas palats kommer upp i samma standard som Änglar och demoner

Sarah
2008-08-19 01:55
#36

#27 oj ngn som gillar wilbur smith. har du läst fler? jag älskar hans courtneyserier. sen fotade jag honom och klarade inte av att läsa honom på några år ;)

botakt
2008-12-12 16:03
#37

Jag gillar även: Tre Trappor Upp Med Hiss, Skuggor Över Ås

Maggan71
2008-12-15 10:36
#38

Trots att jag läst Sagan om Isfolket 5-6 gånger så kan jag få en längtan efter personerna och miljön. Tål att läsas flera gånger. *sneglar mot bokhyllan*

Samma sak med Harry Potter. Bäst på engelska dock. Underbara böcker! Har blivit sugen på att läsa om dem, men har tyvärr lånat ut de första… Får läsa om dem nästa år! Skrattande

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

broderismurf
2008-12-17 19:32
#39

Min absoluta favorit, som jag kan läsa om och om igen, är Elsi Rydsjös En doft av timjan!

Mysan59
2008-12-19 23:43
#40

Sagan om Isfolket, ja skulle absolut kunna tänka mig att läsa om dom böckerna!

LinnB
2008-12-21 22:17
#41

Tråkigt nog en må-bra-bok av Lisa Jewell. Vince & Joy. Helt sönderläst.
Den är bra för den är så mysig, men om vi ska tänka 'brabra' (om ni förstår hur jag menar) så är det nog Nora Roberts-böckerna. Så välskrivna.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Annons:
WildSpirit
2009-01-06 21:20
#42

Harry Potter ligger högst på min lista. Jag vet inte vilken del som är bäst, men det är inte nån av de sista två böckerna även om de också är riktigt bra.

Halvdansken
2009-01-07 11:00
#43

Det är inte lätt, men om jag tittar på vilka böcker som håller på att falla sönder så är det Ringen-böckerna, Vävarnas Barn av P-A Fogelström och Sömnlös av S.King.

Sen älskar jag Spenser-serien av Robert B Parker, Sjöwall Wahlöö och Arne Dahl är ok om vi pratar deckare.

Annars läser jag ganska mycket historia, har snöat in på medeltiden nu. Historia som jag hatade i skolan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

TerriZue
2009-01-08 14:39
#44

Böckerna om Isabella Swan av Stephenie Meyer är även mina favoriter just nu. Jag är verkligen beroende av dem och kan bara inte sluta tänka på dem eller prata om dem… har lånat ut de två första just nu men så fort jag får tillbaka dem ska jag definitivt läsa om och om och om igen! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Babz
2009-01-25 13:23
#45

Min absoluta favoritbok är ju egentligen en bok jag köpt för att den verkar bra, men som jag ännu inte hunnit läsa… Flört

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Bybo
2009-01-27 20:41
#46

Många favvisar. Men några som etsat sig fast i hjärnan:

Sinuhe Egyptiern- Mika Waltari

Trägudarsland, Gryningsfolket, Offerrök samt Hallonflickan- Jan Fridegård

I namn av de mina- Martin Gray

De långa åren- Eino Hanski

Solens dotter- Pauline Gedge

Bilbo- J.R.R Tolkien

David Copperfield- Charles Dickens

Pasi
2010-01-25 10:04
#47

#36 Ett sent svar - ja, jag har läst flertalet av Wilbur Smith's böcker. En mycket duktig författare; många av böckerna håller mycket hög klass (t ex solens triumf), medans andra håller en något lägre, men är fortfarande extremt läsvärda.

Men nu har jag även fastnat för Igguldens böcker - samma fina författarstil där allt flyter in i hjärnans upplevelsecentrum utan att behöva ta vägen över tolkningscentrum. Tycker att det är det som utmärker en riktigt duktig författare.

jagga-ewe
2010-01-26 19:45
#48

Sagan om Isfolket har jag läst för många gånger nu, de håller inte lika bra efter sisådär 25 gånger. Tips, börja inte läsa dem vid 10 års ålder, man blir lite skadad… Det är många av Isfolksböckerna jag läst från pärm till pärm för att sen vända den o börja om igen. Tja, det fanns inte så mycket annat intressant att läsa hos mormor.

En verklig favvis är Simon och ekarna av Marianne Fredriksson. En annan bok jag älskar mycket är Barbarer av Jan Arnald (aka Arne Dahl). Stardust och Neverwhere av Neil Gaiman är också böcker jag inte kan vara utan. Ender-böckerna och Enders shadow-serien av Orson Scott Card landar oxo högt på min lista. Men eftersom OSC är en av mina absoluta favoritförfattare så är det väl inte så konstigt. Hans Enchantment och Pastwatch - the redemption of Christopher Columbus är nog de bästa enskilda böckerna.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Bergspuman
2010-01-26 22:11
#49

Sagan om Isfolket hihi, som många har nämnt.

Och så Per Anders Fogelströms Stockholmsskildring, Mina drömmars stad + de fyra nästföljande.

ceolas
2010-01-27 15:57
#50

Tolkiens Sagan om ringen-trilogi

Pirjo
2010-01-29 19:49
#51

Har många favoriter, t ex

Shantaram av Gregory David Roberts

Landet som icke är av Edith Södergran

Andarnas hus av Isabel Allende

Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom

Okänd soldat av Väinö Linna

Och listan kan egentligen göras hur lång som helst. Mina favoritböcker är såna som jag kan läsa om och om igen oavsett hur många gånger jag redan läst dom.

MiniAndMe
2010-02-01 18:12
#52

åh, Twilight-böckerna såklart! och Harry Potter med! Men endå är jag inte direkt ngn människa som tror att den har sånna magiska krafter och sånt… men jag måste erkänna att jag gillar magi-böcker XD Som serien om Septimus Heap (Magi, Skuggan och Alkemisten) av Angie Sage!

Och jag gillar sånna böcker som jag börjar gråta över! Fast jag har lätt att fastna i bokvärlden och ligga och gråta när jag läser…. lite knäppt….

Läser även lite av mammas "vuxenböcker" (läskiiigt)….. såna mördarböcker!!! e bara 13…. Men jag drömmer aldrig läskiga saker…

Visste inte att grottbjörnens folk var en bok xD såg filmen, helt ok! :)

Aiwendil
2010-02-03 21:31
#53

Det sitter i ryggraden att säga Historikern av Elizabeth Kostova, men jag vet inte riktigt. Jag har läst så många  böcker. Men det är en bok som jag verkligen gillar i alla fall.

Agda
2010-04-10 03:27
#54

Hmm, svårt… Men iallafall de flesta av Margit Sandemos böcker. Även serien "Magikerns saga" av Maggie Furey och boken "Tracys hämnd" av Sidney Sheldon.

[Anunnaki]
2010-04-14 22:56
#55

Watership Down! Åkte för långt på tunnelbanan flera gånger medan jag läste den.

Annons:
Atensia
2010-07-18 15:53
#56

Svårt att bara säga en bok… Men dessa tre är riktiga favoriter hos mig :)

Sagan om Isfolket

Good Night Mr Tom

Harry Potter

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Hieronymus
2010-07-19 00:33
#57

Hmm, det måste vara

Gudfadern av Mario Puzo

Lilla lorden av  Frances Hodgson Burnett

Bellona
2010-07-21 00:06
#58

Den här frågan kommer upp ibland i olika situationer men jag vet aldrig vad jag ska svara, finns alldeles för många bra böcker! Men jag är en fantasynörd så det är övernaturliga böcker och serier som ligger mig varmast om hjärtat.

Några av mina många favoriter är iaf dessa :)
*Sagan om ringen-triologin.
*Varulvsböckerna i Kelley Armstrongs serie Women of the Otherworld.
*Avalons dimmor av Marion Zimmer Bradley.
*Demonica serien av Larissa Ione.
*Black Dagger Brotherhood serien av J.R.Ward
*Goda omen av Terry Pratchett och Neil Gaiman

[Trojasmatte]
2010-07-24 23:53
#59

Harry Potter. Har läst böckerna mer än en gång och tröttnar aldrig. Önskar faktist att deras värld fanns.

Sovgott
2010-07-28 16:50
#60

Svår fråga! Som det känns nu så är de bästa böcker jag har läst:

Vilda gröna ögon, Joyce Carol Oates

Kafka på stranden, Haruki Murakami

[Ragamuffin]
2010-08-29 21:00
#61

Såna här trådar är intressanta så jag svarar fast det var länge sen tråden startades :)

Trollvinter av Tove Jansson är den bok som kommer upp i huvudet just nu. En magisk känsla ligger över den boken och den är mycket välskriven med fantastiska karaktärsskildringar och utvecklingar av dessa. Ja, Tove Jansson är för övrigt en favorit överlag.

Jag har många fler favoritböcker inom olika genrer, såväl barn- och ungdoms- som vuxenböcker, men nöjer mig med att nämna denna just nu.

elyse
2010-08-30 01:02
#62

Therese Raquin av Emile Zola, tror jag.

Annons:
WildSpirit
2010-09-19 18:35
#63

"Harry Potter" är min absoluta favorit, även om "Bilbo, en hobbits äventyr" av J.R.R Tolkien inte kommer långt efterSkrattande

[Vanora]
2010-09-20 23:10
#64

Avalons Dimmor av Marion Zimmer Bradley

Abico
2010-09-21 00:03
#65

Kafka på stranden av Haruki Murakami, tveklöst. Och Harry Potter såklart, men det känns så självklart att jag inte ens nämner det längre ;)

Hanna 

ceolas
2010-10-02 23:17
#66

Tolkiens Sagan om Ringen-trilogi är fortfarande en favorit. Jag har dock hittat ytterligare några favoriter.

Föhäxand av Foucault av Patricia Duncker

Svarta rosor och gula av Ernst Josephson

Dikter av Anna Rydstedt

samt

Wole Soyinkas böcker

lindawendel
2010-10-07 23:16
#67

#22 - Jag väntar på att få läsa "Den nionde insikten" - Har hört så mycket bra om den!

För er som gillar personlig utveckling eller vill prova på det rekommenderar jag "Munken som sålde sin ferrari" av Robin Sharma

Rent skönlitterärt gillar jag Maryan Keyes böcker. Som ett exempel kan nämnas "Vattenmelonen". (Kan nog anses som "tjej-bok")

LillaLinn
2010-10-10 19:30
#68

Just nu är det Syskonkärlek av Katarina Von Bredow, sjukt bra bok!

Virrvarret
2010-10-24 22:39
#69

Dödssynden och Fröken Smillas känsla för snö är nog mina favoriter. Annars gillar jag Jane Austen med.

Annons:
Upp till toppen
Annons: