Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 3588 ggr
Maria
2008-02-08 19:50

Astrid Lindgren

Jag är väldigt kluven till böckerna Astrid Lindgren skrivit. Vissa är helt underbara som Saltkråkan, Bröderna Leijonhjärta, Mio min Mio, Emil i Lönneberga med flera.

Sedan finns de böcker jag rent av avskyr som Lotta på Bråkmakargatan, Karlsson på taket, Kajsa Kavat, Pippi Långstrump. De handlar om "tykna" små skitungar tycker jag. Ronja rövardotter är heller ingen favorit.

Finns det någon som tycker som jag? Jag känner mig ganska ensam om dessa åsikter när man pratar med människor.

En bok till är väldigt bra och det är "Samuel August och Hanna i Hult" där Astrid skriver om sina föräldrar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Bullerbytjejen
2008-02-10 15:43
#1

jag hatar karlsson på taket och saltkråkan (stina och tjorven) och ja ganska mycket av astrid lindgren faktiskt, dom enda jag riktigt gillar är bröderna lejonhjärta och mio min mio som sagt.

Men jag älskar henne som person, eller som hon var, störtskön röst och störtskön tantalara :D

Maria
2008-02-10 19:28
#2

Så skönt att det finns någon mer med "hatböcker" av Astrid Lindgren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

leja
2008-02-11 14:46
#3

Som liten avskydde jag Pippi Långstrump, speciellt Annika. Men älskade Mio min Mio. Så jag var inte odelat förtjust, det tog även lång tid att förstå Karlsson på Taket, han var så odräglig och elak, tyckte jag. Så visst finns det somt som är bra och somt som inte är så bra. Men hon var bra som författare tycker jag. En del av hennes böcker vinner i längden, andra har åldrats med mindre behag. Fast Mio min Mio är fortfarande favoriten.

Vad ska man ha som signatur tro?

martdat
2008-02-11 18:45
#4

Pippi Långstrump gillar jag inte,, jobbig flicka,,Karlsson på taket är ett ego tycker jag, gillar däremot ronja rövardotter och bröderna lejonjärta,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Sarah
2008-02-14 20:25
#5

Hon är inte favoriten direkt. Visst är mycket bra, men allt tjafs om att hon borde fått nobelproset har gjort att jag ogillar det mer. Löjligt jag vet…

Bullerbytjejen
2008-02-17 15:24
#6

Hennes böcker är ju bra i sig tycker jag, bara det att hon skriver om dryga ungar :-P

Annons:
Erikalice
2008-02-17 17:50
#7

Jag ska på en föreläsning om Astrid Lindgren på torsdag. Jag läser en kurs i barn- och ungdomslitteratur som ingår i min lärarutbildning, och han som är kursansvarig är tydligen ingift i Astrid Lindgren-släkten, så det har utlovats lite snaskiga detaljer hehe.. Annars har jag alltid gillat Astrid, och det är ganska intressant nu som vuxen att vara tvungen att läsa om alla böcker och analysera dem på ett annat sätt som vi måste göra i den här kursen.

Babz
2008-02-18 20:04
#8

Pippi Långstrump är en helt underbar bok att läsa högt för barn! Jag hade svårt att hålla mig för skratt när jag läste den för brorsbarnen för några år sedan. Många härliga ordvändningar, som inte är begripliga för barn, men gör högläsningen fantastisk för en vuxen. 

De flesta av hennes andra böcker är oxå helt underbara, i mitt tycke, men det baseras på ganska vaga minnen från ungdomen.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

MimmieM
2008-03-06 01:18
#9

Jag gillar Pippi :)
Mest för att hon är en förespråkare för "flickor kan" :) Det finns allt för få barnböcker med kaxiga tjejer, som fortfarande är tjejer.
Många flickor med attityd är beskrivna med normerande maskulina attribut.. de gillar att fixa, spela fotboll osv. Pippi är helt underbar! Och Lindgrens språk är helt underbart att läsa.
Hon skilldrar barnperspektivet på ett genialiskt sätt också!

Carpe Diem

blombuketten
2008-03-08 01:51
#10

#10. Jag älskar Pippi, mer om det har jag skrivit under rubriken favorit. Lotta på Bråkmakargatan likaså. På vilket sätt skulle de vara dryga skitungar? Det är ju ungar med lite go i. De vet vad de vill och låter sig inte kuvas. De är ju inte taskiga på något vis. De mobbar ingen, ser till att alla ska ha det bra fast det blir fel ibland. Nä, jag kan inte se dem som snorungar utan tvärtom.

MimmieM
2008-03-08 17:34
#11

Det kan inte bli rätt varje gång. Man måste testa, och ibland blir det helt uppåt väggarna.
Men är det inte bra att man skildrar barn som verkligen går in för det de brinner för, må det bära eller brista.
Måste all litteratur handla om barn som snällt gör som de vuxna säger? Och är detta i så fall en sann bild av verkligheten?

Carpe Diem

blombuketten
2008-03-08 21:55
#12

#11. Precis, det är jättebra att skildra barn som går in för det de brinner för och inte alltid gör precis som vuxna säger. Vilket barn gör det? Ingen av Astrids figurer är ju elaka, tvärtom så är de för rättvisan.

leja
2008-03-09 00:09
#13

Jag tror att jag inte gillar Pippi böckerna för att jag avskyr Annika, inte för att jag ogillar Pippi. Med det vill jag säga att man kan uppfatta böcker på olika sätt och när jag läste(fick dem lästa för mig) som liten trodde jag att andra ville att jag skulle vara som Annika, för jag ville inte vara som Pippi, hon var mer kul som en kompis. Däremot kunde jag nog ha velat bli som Tommy. Men inte som Annika. Hon var så mesig och feg, jag tycker att hon kunde väl också ha fått vara lite modigare och inte så mesig.

Sen gillade jag Madicken, hon var kul.  Så visst finns det böcker av Astrid som jag gillade och gillar ännu. Men allt är inte riktigt bäst alltid.

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
ChristinaSylejmani
2008-03-11 00:08
#14

Jag måste erkänna att jag aldrig läst en bok av Astrid Lindgren men sett en del av filmerna/serierna som bygger på hennes böcker. "Bröderna Leijonhjärta", "Ronja rövardotter" är två Astridfigurer/filmer som jag bara inte kan med. Tycker de är sååå tråkiga. De gav mig ingen behållning alls. "Mio min  Mio" kommer jag inte ihåg till 100 % om jag sett eller inte, det ringer ingen klocka precis. "Pippi Långstrum" gillar jag även om jag gillade "Pippi" mer som barn, "Emil" är ju en underbar figur och likaså är ju "Vi på Saltkråkan" helt underbar.

blombuketten
2008-03-11 01:04
#15

Det roliga är ju att de som spelade rollerna är runt den ålder man själv är i. En del lite yngre och en del lite äldre. Rätt kul egentligen.

IdaS-A
2008-03-11 20:35
#16

Tycker jätteilla om karlsson på taket!

[VictoriaR]
2008-03-14 19:05
#17

Jag gillar typ inget av henne..eller rättare sagt jag läser inga av hennes böcker.Men tyckte om berättelserna när jag var liten:)

[BeautifulPink]
2008-03-16 16:34
#18

Jag tycker om de böcker som inte är så omtalade av Astrid. När jag var liten hade mamma spelat in några korta sagor från tv som gick varmt hemma.

Godnatt Herr Luffare var härlig. Sen en om en familj som fick små kattungar och deras granne hette Karl och var förlamad och låg i sängen hela tiden - kommer aldrig ihåg vad den sagan heter. Allra Käraste Syster är en helt underbar saga. Nils Karlsson Pyssling är härlig och visar hur riktig vänskap är. Hoppa Längst visar hur det kan vara att tävla med andra och alltid måste vara bäst.

stellina
2008-03-23 14:54
#19

Jag hatar ingen av Astrids böcker-men en del tycker jag är ganska ointressanta.

Tycker mycket om tjorven, Lotta på bråkmakargatan och Emil, ännu mer som tv serie.

Pippi långstrump och karlsson på taket gillar jag inte.

stellina
2008-03-23 14:55
#20

Tycker att Astrid skulle ha fått Nobelpriset-av den enkla anledningen att barn över hela världen älskar hennes böcker.

Annons:
Plum
2008-03-25 14:56
#21

Jag gillar i stort sätt allt utom Karlsson på taket, finns det någon värre än honom?

De andra du tycker är tykna, de gillar jag, jag ser de som ungar med skinn på näsan. :D

En bok som jag verkligen gillar av henne är Draken med de röda ögonen eller heter den Drake med röda ögon? Ja ja det var ett tag sen jag läste den för mina barn.

Abico
2008-04-15 14:46
#22

Jag läste en del av hennes böcker i somras efterosm jag fick för mig att jag eg. aldrig läst någon av dom (vara hört dem och sett filmer å sådär). Gillar främst Ronja rövardotter, Bröderna Lejonhjärta och Mio min Mio (fast den sista är så barnsligt skriven att jag tyckte det var jobbigt att läsa den…).

Karlson på taket har jag aldrig gillat, usch.

Hanna 

QWE-RTY
2024-02-27 03:22
#23

#0:
håller med delvis.
Pippi är dryg/tyken!

Tänker att Astrids syfte var att hon ville peppa dåtidens adhd barn som fick enormt med skäll, stryk, och en del lämnades säkerligen med dåligt självförtroende mm under resten av livet.

Emil är mer normal än tyken, / too much.

Men en hyllning till dig Astrid!
Ett magiskt berättande, fängslande, ledigt, lagom tajming i dramaturgin, alltid så!
Tack Astrid!
Ronja och bröderna Lejonhjärta är kanske favoriter. Mio min Mio vill jag se på nytt!

Apropå nya filmatiseringar:
Hm. Gör de nya filmer hoppas jag de undviker fokus på halvdanna animationer. De gamla specialeffekterna var gjorda av t ex kostymmakare och de hade ett bättre konstnärligt öga för karaktären och dess möjligheter till uttryck i mimik kroppsspråk mm.
Jag reflekterar också över att drönare kan överanvändas i nya produktioner. Det äldre berättandet fångade karaktären närmre och de närbilderna glöms Idag bort. Synd

Jag hoppas att jag en gång får inspirera som berättare. Inspiration kommer bland annat mycket från dig Astrid!

Upp till toppen
Annons: