Annons:
Etikettövrigt
Läst 2992 ggr
Sarah
2/6/08, 9:51 PM

Brukar ni läsa nobelförfattarna?

Brukar ni läsa nobelförfattarna efter de fått priset? Själv har jag börjat med Doris Lessing nu och gillar det skarpt. Coetzee hade jag läst innan och anser att hans böcker är fanastiska. Imre Kertez var jag inte så impad över. Pamuk har jag inte kommit igång med ännu osv osv… försöker även köpa böcker av tidigare pristagare och försöker ta mig igenom bergtagen av tomas mann lite då och då :)

Annons:
Maria
2/7/08, 8:11 PM
#1

Jag läste Isac Bachevis Singer (stavning?) fast jag är inte hundris på om han fått nobelpriset. Jag tror det i alla fall. Honom tyckte jag om.

Imre Kertez gillar jag inte.

Köpte boken "om katter" av Lessing nu efter priset och den gillade jag mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lavine
2/7/08, 10:48 PM
#2

Inte som regel, men det har hänt.

Coetzees Onåd hade jag tänkt läsa länge, och blev fruktansvärt irriterad när han gick och fick nobelpriset utan att jag hade hunnit läsa honom innan, haha. Så då läste jag den efteråt, tyckte mycket om den boken.

Nästan samma sak vad gäller Pamuk, hade sneglat på boken Snö ett tag. Köpte den när han vann, har inte läst ännu.

Lessing hade jag läst innan hon fick priset, min första. Råkade få hem en bok av Dario Fo flera år efter att han fått priset, men inte läst ännu.

Elfride Jelinek har jag inte läst, men jag hade sett en film baserad på en bok av henne - Pianoläraren? Vad heter den? Nåja, efter den filmen bestämde jag mig för att inte ens försöka läsa nåt av henne.

Mezzzanina
2/8/08, 12:36 AM
#3

Läser gärna Nobelförfattarna av nyfikenhet.

Fick tips här Litteratur i fokus om boken "Om katter" av Doris Lessing.Den var klart läsvärd!

Men jag kan aldrig komma över att inte Astrid Lindgren fick Nobelpriset…

Bullerbytjejen
2/8/08, 6:41 PM
#4

Jag tjoade högt när VS Naipaul vann, har läst det mesta av honom, riktigt bra, men doris lessing har jag inte läst nått av, inte heller coetzee.. Hoppades på att Robertson Davies skulle få också innan han koolavippen, men han fick inget heller.Gråter

precis
2/9/08, 1:45 PM
#5

Jag har försökt mig på att läsa några av dom.
Coetzee avskyr jag för hans långa haranger, namedropping och tjafs… :) sjuk gammal gaggig man (är mitt betyg om honom)

Pamuk har jag försökt läsa 3 olika böcker av, Snö var den enda som var bra, som fångade mig. De andra två tragglade jag långsamt igenom allt släktprat och gatuadresser i Istanbul osv… Mycket krångliga och jag gav upp. Precis lika komplicerad & tråkig författare som Bulgakov, Mästaren & Margerita ni vet?

Jag har gett bort samtliga nobelpristagares böcker, till våran lilla boklåda i tvättstugan.

Jag rekommenderar alla istället att kolla in det brittiska litteraturpriset Booker!!! Jag har läst vinnare och ganska många som varit nominerade. Mycket hög klass på nästan allt. Där kan man kalla juryn för kvalitetsmotiverad, istället för svenska akademiens övertydliga pretto-fasoner och överdrivna, politiska korrekthet.

Bullerbytjejen
2/10/08, 3:40 PM
#6

precis: har du läst nått av naipaul då? blev lite nyfiken va du tycker om honom, då du inte gillade nån av dom andra, som jag inte heller fastnat alls för…har du läst nått av robertson davies?

Annons:
Solveig
2/10/08, 10:11 PM
#7

Min man har som tradition att ge mig en bok av årets nobelpristagare i julklapp. Ibland har jag inte läst dem förut och får en glad överraskning, men inte alltid.

Doris Lessing hade jag läst förut och tycker om så det var roligt med en ny. Pamuk hade jag inte läst, nu håller jag på med Istanbul, och det är som precis skriver mycket släkt och adresser men den har något visst som gör att jag fortsätter (den är på engelska så det tar lite längre tid)

Naipaul hade jag läst mycket av förut och har flera böcker tidigare. Den som jag fick det året Half a life tyckte jag däremot inte om. Garcia Marquez blev ju en otroligt glad överraskning och Cela blev en besvikelse.

Men vi har ju alla olika smak. Mästaren och Margarita läser jag om med jämna mellanrum och Robertsson Davies tillhör favoriterna, men Astrid Lingren, nej visst har hon skrivit några bra böcker men inte räcker det till ett nobelpris!

Bullerbytjejen
2/11/08, 12:16 PM
#8

solveig: ååh vilken bok fick du av garcia marquez? hundra år av ensamhet? :-P såå underbart bra.

Å va kul att det e nån mer som läser robertson davies, jag älskar hans sätt att skriva och det e knappt så det behöver hända nått i boken så är det bra iaf *skratt*  Jag gillar han så mycket att jag köpte upp tio ex av femte rollen på en bokrea en gång här i lilla gävle för jag blev så chockad att dom hade den. Sen gav jag bort dom lite titt som tätt, hade lite missionärsarbete där.. ut och korståga för den heliga skrift :-P

precis
2/11/08, 12:43 PM
#9

#8 lilla gävle? :) tjena grannen! :)
jag minns inte om jag läst nåt av Naipaul. Har för mig att jag var på bibblan och kikade in hans böcker när han fick priset.
Robertson Davies har jag nog aldrig hört talas om…

Astrid Lindgren sa ju själv ifrån när hon levde att hon inte ville ha nåt pris. Hon var kanske rädd att bli beskattad, efter den där Pomperipossa-incidenten :)

Bullerbytjejen
2/11/08, 2:34 PM
#10

ooh robertson davies måste du bara läsa, ta deptford trilogin, börjar med femte rollen, handlar om tre killar/män/gubbar, lite speciella haha, man får först följa ena i första boken sen vävs det in deras andras versioner i dom andra böckerna kan man säga, inderbart språk i bökerna tycker jag, och underliga historier och händelser :D  Ska du läsa naipaul så läs ett hus åt mr bizwas :)

Babz
2/18/08, 8:06 PM
#11

Jag har försökt mig på några stycken - en del gillar jag skarpt, som t.ex. Nevil Shute, andra inte alls, som t.ex. Albert Camus.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

MimmieM
3/6/08, 1:19 AM
#12

Noop.. Det är för tunga i regel för min smak.

Carpe Diem

blombuketten
3/8/08, 1:12 AM
#13

Av nobelpristagarna har jag läst:

Selma Lagerlöf och hennes böcker gillar jag.

Per Lagerqvist också bra böcker.

Eyvind Johnson har jag läst och jodå, de är ok.

Harry Martinsson är också bra.

Gabrielle Mistral har jag läst en bok av och tyckte den var bra.

Ernest Hemmingway har jag läst flera böcker av, både bra och mindre bra.

Aleksandr Solzenjenitsyn gillar jag, härligt sätt att skriva.

Isaac Singer är suverän berättare.

Gabriel Garcia Marquez är också suverän. Speciellt hundra år av ensamhet. Vilken bok.

Doris Lessing nja, inte min smak riktigt.

En som jag ska läsa, fast det inte blivit av ännu är Harold Pinter. Jag gillade verkligen hans tal i TV. Vilken talare.

Tittar man igenom alla som vunnit så ser man att det fattas en hel del som jag inte läst Glad. Någon jag inte är intresserad av är Jelinek. Förstår inte vad hon vill säga.

Sen finns det ju en hel del av dem som vunnit som man sett på pjäser av, t ex TS Elliot och det är en som jag minns, fast jag nu inte kommer på vad den hette. Den var lite knepig men ändå bra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: