Annons:
Etikettboktips
Läst 1591 ggr
Sol-
2/9/08, 2:13 PM

Biografi och kultur

Jag har läst Bokhandlaren i Kabul, Den vita massajen och En blomma i afrikas öken. Tycker att dessa var väldigt bra och intressanta. Nu vill jag ha tips på fler sanna historier från andra kulturer än var egen.


Annons:
Lavine
2/9/08, 2:45 PM
#1

OK, amen av Nina Solomin är en av mina favoritböcker. Författaren är svensk, jude och journalist och bosätter sig under en period i New York, i den del där de ultraortodoxa judarna bor. Väldigt intressant och välskrivet.

Maria
2/9/08, 3:57 PM
#2

Två underbara böcker om Afganistan är "Flyga drake" och "Tusen strålande solar" av Hosseini (stavning?)

Gripande och underbara båda två. Jag har lärt mig en massa om Afganistans tragiska nutidshistoria…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

elinn
2/10/08, 10:15 AM
#3

Till Afghanistan kommer Gud bara för att gråta.

Handlar om en afghansk familjs livsöde. Riktigt bra och gripande.

// ElinN

elinn
2/10/08, 10:16 AM
#4

Budskap från andra sidan är en bok skriven av Marlo Morgan.

Hon åker till Australien och får följa med Aborginerna på sin livs resa. Även den får en att tänka till lite extra.

// ElinN

Sarah
2/16/08, 5:03 PM
#5

Håller med Elin om #3 den är riktigt bra.

Gillar Mankells böcker om Afrika mycket och Mandelas självbiografi är fantastisk.

Det är även många av de tusetals böcker om tragiska kvinnoöden som kommer ut. Exempelvis från Balkan och en del arabländer. Inte utan min dotter är en klassiker, men det finns massor av likanande böcker som är riktigt bra även om de är hemska.

En riktigt bra bok om Uganda (fiktiv till viss del) är Despoternas maskerad som handlar om uganda innan och under Idi Amin.

Sol-
3/16/08, 2:58 PM
#6

Jag är ingen Mankell läsare, så därfor måste jag fråga: är hans böcker sannskildringar?

I vilket fall som helst måste jag nog läsa lite Mankell.


Annons:
Lavine
3/21/08, 6:07 PM
#7

#6

Nä, Mankell skriver skönlitteratur. Men han bor i Afrika så han kan ju vara riktigt inspirerad.

Sara
3/21/08, 10:51 PM
#8

Två sorters drömmar är skriven av Sophie Heine.

Författaren är frilansjournalist och bor sedan år 2003 i Amman i Jordanien. Boken bygger på intervjuer med jordanska kvinnor i olika skeden i livet och med olika levnadsvillkor. Resultatet förmedlar kvinnornas egna tankar om sin situation, om det arabiska samhället och om den roll islam spelar i deras vardag och deras drömmar.

Infot är kopierat från Alingsås bibliotekskatalog.

Sara

blombuketten
3/26/08, 10:55 PM
#9

Hur många gånger kan man döda en man? Av Raymond Peaedez-Ahlgren. Den handlar om hans pappa som arbetade i regeringen i Chile tillsammans med Allende. Han blev, tillsammans med så många andra, tagen av militärjuntan i Chile. En skildring om det som hände i Chile efter militärkuppen 1973. Raymonds far var gift med en svenska och hon flydde med barnen till Sverige. Det som hände hans pappa var något så fruktansvärt. Mycket läsvärd bok.

Upp till toppen
Annons: