Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 5271 ggr
MimmieM
2008-02-27 23:40

Favorit?

Någon som kan nämna några godbitar från barnlitteraturen?

Gamla som nya!
Motivera gärna :)

Carpe Diem

Annons:
Anna-hfg
2008-03-07 22:37
#1

Elsa Beskows böcker (Görans bok m.m): Väldigt vackra bilder

Vren-böckerna (Lotta Olivecrona). Lite Sci-fi över dem.

En liten bit vinter (tror jag att den heter). Urgullig.

Margaret Mahy´s böcker, Diana Wynne Jones böcker är ganska bra. Älskar Förvandlingen och Trollkarlens slott (Det levande slottet).

Min vän Krumelur. Vet inte om den boken går att få tag i längre men den gillade jag som barn tillsammans med Klas Klättermus.

Senast lästa bok: Blodsmärkt, av D.m. Cornish. Ganska bra.

wrappe
2008-03-07 23:21
#2

Min dotter är väldigt förtjust i Max böckerna, författade av Barbro Lindgren tror jag bestämt.

Det är ju då för ganska små barn, men jag tycker själv att de är mysiga.

blombuketten
2008-03-08 01:38
#3

Jag gillar Astrid Lindgrens böcker. Fast jag inte är särskilt ung precis Glad. Det har alla mina barn också gjort. Astrid Lindgren skrev så vackert och ändå om verkligheten förr. Mest förtjust är jag i Pippi och Emil. De är så egna med har hjärtat på rätta stället. I Pippi har hon fått fram en människa som har de egenskaper som innefattar en mängd olika saker. Hon är stark så hon kan sopa undan elakheter. Hon är rapp i mun utan att vara otrevlig, säger precis det hon tycker istället för att hymla och jamsa med. Hon är ensam men ändå inte olycklig då hon hittar på saker att göra och hon klarar av sin ensamhet bra. Hon har pengar och kan göra vad hon vill, men hon är inte snål utan delar med sig till allla, även till tjuvarna som hon vill ge varsin guldpeng trots att de försöker stjäla från henne. På något sätt speglar hon ett samhälle man skulle vilja leva i.

leja
2008-03-09 00:04
#4

Elsa Beskows Putte i Blåbärsskogen, första favorit boken. Kul och spännande tror jag, som slutar lyckligt.

Sen är väl stora upplevelsen Astrid Lindgrens Mio min Mio, spännande lagom kuslig och en hjälte som försöker vara så modig han kan. Den slutar också lyckligt. Något som jag gillade som barn.

Sen började jag sträckläsa böcker  och gick igenom biblotekets alla böcker + alla böcker som fanns hemma+ skolbiblioteket och lånade böcker av släktingar. Ett tag var jag nog uppe i en till två barn/ungdomsböcker om dagen. Så då är det svårt att säga vilken som var favoriten.

Vad ska man ha som signatur tro?

IdaS-A
2008-03-10 23:40
#5

Sagan om flodhästen och en flodhäst saga.. Ingen aning om vem som skrivit dem, men det är 2 gulliga böcker med fina bilder som handlar om flodhästar..

Läste kullagulla som barn, sedan var det nog mestadels hästböcker från bokklubben pollux som gällde..

CatarinaJ
2008-05-19 19:32
#6

Min favvo var Lotta på Bråkmakargatan, sen när jag blev lite äldre Böderna Lejonhjärtan…. Jag fick mycket sagor lästa för mig nr jag var lite och det är jag glad för!

Annons:
rulda
2008-07-09 21:30
#7

vitnos det lilla russet
och böckerna om Nöff-Nöff

Effie
2008-07-14 21:09
#8

Daniel Doppsko av Lennart Hellsing. Jag älskade berättelsen om den översvämmade staden (Daniel bodde högt, så han kunde sitta och doppa skon); de andra fick lära sig tända eld under vatten, och skulle man säga något fick man säga det ini munnen och sedan släppa ut orden…och Korsordsdjuret (om en sebra med ränder på längden får barn med en sebra med ränder på tvären…)

Kajsa Rutlapp av Gustav Sandgren

Vad Sam viskade av Lisa Tetzner (hon som skrev Sotarpojken; den läste fröken för oss i skolan)

Anna Lavinias underbara resa; någon sorts fantasy som fascinerade mig.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mezzzanina
2008-07-14 23:59
#9

Jag har läst både Nöff Nöff böckerna och Sagan om flodhästen!

Minns dom som om de vore igår!

dumlekola
2011-02-23 02:50
#10

Min absoluta favoritbok av alla de jag läst för mina barn är "Jag är gipsad, sa pappa". Det är så härligt med böcker som är lika roliga för barnen som för den vuxne som läser, fast skratten inte nödvändigtvis kommer på samma ställen. Allra roligast är den nog om man känner till Göteborg, men inget måste.

Den är tyvärr slutsåld överallt med man kan låna den på vissa bibliotek. Rekommenderas!

gun92884
2011-03-09 15:01
#11

Astrid Lindgrens Pippi.

Igelkotte
2012-05-22 12:23
#12

Å, jag älskade Slottet vid Silverskogen när jag var liten, och HC Andersons och Bröderna Grimms sagor… Och mytologi, Nordiska Gudasagor…

Även i vuxen ålder älskar jag annorlunda sagor som verkligen är sagor på riktigt, gärna lite hemska eller oväntade. En av mina absoluta favoriter i vuxen ålder är Prinsessan Kristalla eftersom den är så befriande! Och Spiderwick!

[josefineomar]
2012-08-09 18:06
#13

Pomperipossa och den långa näsan som växte var min största favorit när jag var liten :)

Annons:
Halvdansken
2012-08-27 15:41
#14

Millans märkvärdiga mormor är en helt fantastisk bok (finns nog 3 i serien). Rekommenderar den till alla åldrar. Illustrationen av Ilon Wikland.

Mormor har en flygande gungstol och hon bestämmer över vädret eftersom det är hon som kokar väderkarameller. Och hon har en hemlig trädgård och kan gå in i tavlor till andra världar. Aningen fantasy-aktigt, på ett robust sätt.

Helt underbar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

DenLin
2012-09-30 20:02
#15

Min favoritbok när jag var liten var Petter och hans 4 getter av Einar Norelius :)

När jag blev läskunnig själv var det Kitty-böcker för hela slanten ;)

Cafesinner
2012-10-09 19:36
#16

Hattstugan!

Upp till toppen
Annons: