Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 2798 ggr
precis
2008-01-21 15:55

Mainstream vs. Alt.

Hejsan, jag har nu snubblat igenom sajten, försökt skumma genom trådarna för att kolla in vad det är ni läser och pratar om för litteratur. Jag tycker det verkar som det mest är mainstream, vanliga romaner, deckare och thrillers.
Rätta mig gärna om jag fått fel uppfattning. Men det är så att jag läste en massa "vanlig litteratur" när jag var tonåring, och tröttnade för att allt liknar samma mallar och schabloner.
Jag har också jobbat på en biograf, och tröttnade på Hollywood-filmer, för att jag kan räkna ut hela handlingen/ploten bara genom att se en 30sekunder kort reklamtrailer för en ny film.

Jag fick ett par tips av en mycket trevlig kille som jobbade i bokhandel, om lite alternativa författare, och började läsa igen efter mer än 15 års uppehåll.

Så jag vill nu tipsa om lite annorlunda böcker, författare, stilar. Dels för att försöka öppna ögonen på ytterligare någon till, och dels för att kanske kunna få några tips av er som också är intresserade av handlingar som ger er en lite fylligare upplevelse av en bok och idé, alltså mer än bara "underhållningen för stunden".

Chuck Palahniuk, känd genom manuset till filmen "Fight Club". Skriver oerhört rolig, dråplig, elak, dubbelbottnad samhällskritik. Anarkistiskt, nihilistiskt och annorlunda. Mina favoriter är "Choke", "Invisible Monsters", "Survivor".

DBC Pierre, "Vernon God Little", Det står på omslaget en jämförelse med "Catcher in the Rye", men det är en gigantisk missuppfattning. Grym & cool huvudperson som på nåt sätt är misslyckad men ändå med en hel del attityd, ilska, känsla för detaljer. även här är det samhällskritik, svidande kommentarer mot bl.a. nutida massmedia-kulturen.

Michel Houllebecq, hans historier är lite grann besatta av resor och människors medvetande & materialism & mentalitet & sexualitet. Jag har läst två böcker av honom, men eftersom jag gett bort dom, så minns jag inte vilka titlar det var?

Andra författare jag läst som jag uppskattar för sin tankerikedom och fylliga storys som inte liknar något annat: Bret Easton Ellis, Irvine Welsh, Don DeLillo.
Jag letar alltså efter mera liknande litteratur, som får mig att fundera, tänka till ordentligt på omvärlden och hur vi fungerar eller varför vi inte fungerar/funderar mer.
Och snälla, tipsa inte mig om såna patetiska blajförfattare som Coelho, eller andra lättviktare som massproducerar klyschor.

Filmen "Sjätte Sinnet", är en av de få filmer som jag missat twisten i ploten på slutet…

Annons:
Lavine
2008-01-22 12:52
#1

Jag törs inte tipsa dig om nånting *skratt* men det var kul att läsa ditt inlägg. Vernon God Little (finns den översatt?) och författaren Don DeLillo har jag känt mig intresserade av, nu kanske jag fick en kick att prova på den boken respektive den författaren.

precis
2008-01-22 20:04
#2

#1 tipsa på du! varför fega?
Vernon God Little har jag på engelska, köpte den när förf fick Booker-priset. Men jag har sett den översatt i Pocket-Shop.
Don DeLillo har ju bl.a. skrivit ett par oerhört tunga tegelstenar som är som sthlms telefonkatalog, samtlga delar. Dom har inte ens jag vågat mig på.
Men jag kan rekommendera en liten tunn novell som heter Body Artist, vet ej om den finns översatt, men den är lättläst och kort och oerhört vacker, med en liten sjuk twist.
En annan jag läst av honom heter Vitt Brus, på svenska. White Noise på engelska.

När jag satt och sökte på wikipedia så hittade jag ett namn på en litteratur-kategori som innehåller några av mina ovan nämnda författare: Transgressional Fiction… Normalt sett undviker jag att använda krångliga genre-namn, för att det känns så himla pretto…
men vad vet jag, det kanske är bästa sättet att hitta sina favoritböcker (och musik)

Jag kanske ska lägga till Max Barry på denna lista också. Jag har halkat in på hans blog, för att han skriver om samma författare och litteratur som jag är intresserad av. Och jag ska nog skaffa en eller ett par av hans böcker…

Sehvrin
2008-01-24 00:30
#3

#2 Måste säga att jag blev grymt besviken på Max Barry, iaf hans "Jennifer Staten". Det är ett intressant koncept, men det var rätt dåligt genomfört.

Jag läser nog mest mainstream, iaf mainstream inom de genrer jag tycker om: science fiction och fantasy, så jag vet inte om jag har så mycket att tipsa om.

Men jag försöker och så får nån rätta mig om det är mainstream ;)

Orson Scott Cards "Enders Spel" ("Ender's Game") finns tyvärr inte i tryck på svenska längre, men den är riktigt bra och själv tycker jag att den har ett djup.

En bok som förmodligen är rätt känd, men fortfarande hör till de böcker som berör mig och har en idé bakom sig (en idé som är allt för nära sanningen, känns det som) är "Farenheit 451" av  Ray Bradbury.

Som sagt, jag vet inte om dessa räknas till mainstream eller ej, då jag är rätt så insnöad på just sf (och fantasy)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

precis
2008-01-24 14:07
#4

#3 tack för tipsen. jag ska kika in Enders Game. och även Barrys andra böcker som t.ex. Syrup, som jag var mest intresserad av.

Jag gillar också idédrivna sci-fi, läste just en jätteintressant blogartikel om detta (http://www.collisiondetection.net/mt/archives/2008/01/why_scifi_is_th.html#001730)
Mina favoriter: Aldous Huxley "Brave New World", Orwells "1984", "Djurfarmen", William Gibsons "cyberpunk"-serie och "Pattern Recognition". Har lånat Bradbury på bibliotek flera gånger, men tror inte jag hunnit/orkat med en hel bok.

För att försöka förklara vad jag menar med Mainstream så kan man kika på musikbranschen… Mainstream är då dansband, listpop, reklamradio-brus m.m. som bara verkar vara skapad pga ett vinstintresse… "alternative" är då sånt som är kreerat med hjärta och själ och egentligen härstammar ifrån en spelglädje och en vilja att skapa musik för sin egen skull… Så det har mindre med framgångsrik/obskyr att göra, åtminstone i mina tankar om "indie"/etablerade artister/förf/konstnärer

Sarah
2008-02-06 21:37
#5

#0 Jag håller med dig. Är oxå ny här. Ska fundera lite på min halvalternativa lista att rekomendera :)

Bullerbytjejen
2008-02-08 18:51
#6

Battle Royale kanske? Eller Mark Helprins "Winter's Tale" sjukt häftig på många sätt och jag blev iaf en ny människa efter att ha läst den..

Annons:
Upp till toppen
Annons: