Annons:
Etikettinnehållsdiskussion
Läst 1446 ggr
precis
1/21/08, 1:41 PM

Diskussioner

Om man ska vara petig så ser det ganska illa ut med ett stavfel i rubriken på denna kategorin. Men å andra sidan så kan man med Fredrik Lindströms motivering resonera såhär: alla förstår väl ändå att avsikten är diskussion, så det gör inte så mycket, och det är ju så språket utvecklas, förändras…

Vad tycker ni om språkpoliser, särskrivnings-fascister? Är det riktigt petnoga med stavning, kommatering osv i litteratur?

Jag är en gammal f.d. korrekturläsare, som försöker blunda för alla felstavningar och faktafel i översättningarna på tv-programmen. Men jag älskar alla handskrivna roliga skyltar man kan se i butiker :)

Annons:
leja
1/21/08, 3:08 PM
#1

Känner mig lite kluven. Är lätt dyslektiker, så om folk stavar fel tror jag att det är rätt och blir osäker på hur det ska stavas. Men samtidigt så vet jag att det finns folk som har svårt att stava(jag t.ex.). När det gäller översättningar på tv och film, har jag hört att det delvis är en protest mot för dåligt betalt för översättningar, de får vad de betalar för!

Så stava så bra ni kan, men inga språkpoliser tack.

Vad ska man ha som signatur tro?

precis
1/21/08, 3:18 PM
#2

#1 Det finns ju rättstavningsprogram på alla datorer, och hos de som jobbar med sånt här på lite högre nivå har tillgång till ganska avancerade hjälpmedel. Så jag tycker att dagstidningar m.m. borde skärpa till sig.
Din kommentar om att översättare protesterar på det sättet, så är det antagligen bara en myt. De har ganska bra betalt, men oftast rätt korta deadlines på att leverera.

Maria
1/21/08, 6:44 PM
#3

Jag retar mig på särskrivningar och oförmågan att använda de och dem. Själv stavar jag ofta fel och skriver inte alltid gramatiskt riktigt, därför gnäller jag inte "högt".

Jag tycker också att felskrivna skyltar i butiker och restauranger är jättekul.

Egentligen spelar det ingen roll. Jag är bara rädd att barn numera inte har tillräckliga kunskaper i språket utan att den sk. "data/mobilskriften" blir det enda språket.

Har man kunskap om sitt språk så gör det väl inget om man slarvar till det emellanåt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pia
1/22/08, 6:24 PM
#4

Jag är språkpolis och stolt över det! Å andra sidan så är jag oxå oftast diplomatisk nog att inte alltid framhålla det:)

I vissa sammanhang så är det helt oacceptabelt med olika former av stavfel, i andra så kan man se mellan fingrarna med det. Som precis säger, det finns så mga hjälpmedel nu för tiden om man är osäker på sitt språk. Och man kan ju alltid ta hjälp av andra.

Och det var väl bra skrivet, bumbleboo - > Har man kunskap om sitt språk så gör det väl inget om man slarvar till det emellanåt.

För alla språkpoliser, samt övriga språkintresserade kan jag varmt rekommendera fantastiskt underhållande (och igenkännande…:) Eats, Shoots & Leaves av Lynne Truss. Finns även en svensk version.

Bjornen
1/23/08, 3:36 PM
#5

Jag har meddelat både värd och medhjälpare om stavningen redan förra året men ännu finns ingen reaktion.

precis
1/23/08, 8:49 PM
#6

Vem är värd här, hur hittar man sån info? Jag har varit medhjälpare på ett par andra ifokus-områden, men har ingen koll egentligen… (konsumentmakt svensknatur)

Annons:
Lavine
1/26/08, 3:42 PM
#7

#6

Under rubriken Om sajten brukar sånt stå.

Självklart ska fasta rubriker o. dyl. vara rättstavade och rätt skrivna, det borde om inte annat iFokusägarna spana in, anser jag.

Upp till toppen
Annons: