Annons:
Etikettövrigt
Läst 1560 ggr
Bjornen
2008-01-08 09:07

Stavning

Vi stavar lite si och så var och en, när någon bokstav försvinner eller någon extra bokstav kommer till. Är man sedan lite för snabb vid genomläsningen är det lätt att stavningen blir lite si och så. Men rubrikerna bör ha korrekt stavning, särskilt i ett sådanant ämne som litteratur.

Just nu finns det två rubriker som är felstavade.

Annons:
Jalking
2008-01-08 19:49
#1

…och varifrån kommer dumheten med att använda "dem" istället för "de"? Det börjar ju bli nästan lika vanligt som särskrivningar…

Maria
2008-01-08 19:57
#2

Håller med. Kan man inte skilja på de eller dem så kan man väl lika gärna skriva "dom" (Detta stör mig jättemycket fast jag vet att man inte ska vara så petig)

(Hoppas nu innerligt att jag har stavat rätt…haha.)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pia
2008-01-09 02:03
#3

Instämmer!

EmmaG
2008-01-11 11:30
#4

Inne på Värdsajten skrev du att det var fel på huvudrubrikerna, dvs gruppnamnen.
Nu kollade jag & hittade iaf att "Diskutioner kring innehåll" är felstavat..
Och kan hålla med om att just på den punkten bör någon värd/medarbetare gå in & ändra detta

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Sara
2008-01-12 15:11
#5

Jag tycker inte det är så farlig om någon stavar fel eller skriver fel ord.

Det finns oftast anledningar till att folk skriver fel utan att det endast är okunskap och alla ska kunna känna sig välkomna att skriva inlägg.

Sen frågar jag mig varför folk skriver fel? Kanske har de inte svenska som hemspråk, kanske är de dyslexier eller kanske hade de en usel svenskalärare.

Personligen tycker jag sådana här trådar är tråkiga för stämningen då de klankar ner på personerna som skrivit fel. Även om inga exempel är visade i tråden så är det lätt att räkna ut.

Sara

Maria
2008-01-12 19:32
#6

#5

Jag håller med dig också. Det ska givetvis vara öppet för alla i olika forum att skriva och då spelar inte språk eller stavning så stor roll. Det ska inte bli så att man inte vågar…(sedan att jag själv sitter och retar mig på vissa saker hör inte hit). Jag stavar och skriver ofta fel själv.

Just detta handlar ju om litteratur och då tycker jag också att huvudrubrikerna bör vara rättstavade (inte de man skriver själv utan fokusets rubriker).

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sara
2008-01-12 23:05
#7

Ja själva rubrikerna på grupperna ska vara rättstavade det kan jag hålla med om, lättast att åtgärda det är att skicka ett PM till sajtvärden.

Sara

Bjornen
2008-01-16 09:08
#8

Problemet är att varken värd eller medhjälpare varken svarar på påpekandet eller gör något åt det. Så därför har jag tagit upp det till mera offentligt.

Upp till toppen
Annons: