Annons:
Etikettövrigt
Läst 1550 ggr
Sara
11/23/07, 8:55 PM

Vad föredrar du?

Föredrar du en bok att läsa i eller lyssna på en ljudbok?

Sara

Annons:
Sara
11/23/07, 8:56 PM
#1

Jag älskar att läsa böcker. Lyssna kanske fungerar när man promenerar/joggar/gymmar osv men att just läsa boken ger mig mest.

Sara

Annette
11/23/07, 11:07 PM
#2

Båda delar. Lyssnar gärna på ljudböcker medan jag gör något annat. Men vill jag slappa läser jag en bok.

Sehvrin
11/25/07, 11:58 PM
#3

Jag föredrar att läsa böcker, men har jag läst den en gång och jag har ljudboken med en bra uppläsare så spelar det ingen roll om jag läser den igen eller lyssnar på den istället.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Kokoskorven
11/26/07, 5:40 PM
#4

Båda, kan inte välja…en del böcker läser jag och en del lyssnar jag på. Som ovanstående skrev, ljudböcker är väldigt beroende av bra uppläsare.

När man ska sova är det bäst med en bok, jag vet inte hur många gånger jag har somnat med en ljudbok. Då spelar det ingen roll vem som läser :)

Plum
3/27/08, 12:17 PM
#5

Jag älskar ju själva känslan med en bok. Men ljudböcker är bra när man tex är sjuk och inte kan/orkar läsa en bok. Tyvärr är min bärbara cd-spelare trasig så jag kan inte lyssna på böcker nu, synd för jag hade sluppis störa dottern med starka lampan. :S

Abico
4/15/08, 2:47 PM
#6

Jag föredrar att läsa, kan inte koncentrera mig på att sitta och lyssna. Bara sitta rätt upp och ner är ju ganska segt, och göra jag det samtisigt som jag gör något annat så tappar jag tråden och går iväg och gör annat å grejer.

Hanna 

Annons:
mjioo
4/19/08, 2:41 AM
#7

har några ljudböcker nu som jag gett ett försök i en vecka.. en lyckades jag ganska långt med men oj vad jobbigt det är. känns som om jag inte kan bygga upp hela miljön rätt när det är en röst som försöker föreställa olika röster och när man vill ha en paus som för än själv känns naturlig så måste jag alltid pausa och spola tillbaka lite.. usch ne jag har gett upp och brukar somna efter ett kapitel :)

MarHai
4/20/08, 2:00 PM
#8

Vanlig bok, kan leva mig in bättre i den.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

MimmieM
4/21/08, 10:32 AM
#9

Ingenting går upp emot en riktigt bra bok. Men ibland är det skönt att göra andra saker samtidigt. Det är jättemysigt att ta en promenad och ha en ljudbok på MP3n :)

Carpe Diem

denstore
4/26/08, 7:09 PM
#10

Har testat ljudböcker, men de funkar inte för mig. Blir fel rytm, och ibland känns det bara helt fel i dialog o.s.v.

MimmieM
4/27/08, 12:14 AM
#11

Specillt om man börjat läsa boken och gick över till ljudbok ;)

Carpe Diem

LenaR
5/3/08, 7:47 PM
#12

Ljudböcker funkar bara om man verkligen gillar uppläsaren. Jag drömmer mig nästan alltid bort och får backa och lyssna om hela tiden.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Effie
7/14/08, 9:46 PM
#13

Jag läser gärna - men på väg till jobbet är det enklare att ha med mp3-spelare. Det kräver dock en bra uppläsare; jag har slutat lyssna ibland om uppläsaren läst konstigt. Å andra sidan kan en bra uppläsare ge liv åt en bok.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Lavine
7/16/08, 1:01 AM
#14

Jag har varit skeptisk till ljudbok (för egen del), har testat men slutat lyssna inom en minut.

Men jag ville gärna. Och fick för mig att jag borde kunna lyssna när jag promenerar (har hund). Och sen ett par månader tillbaka är jag nästan beroende av att ha en ljudbok i örat när jag promenerar. Men endast då.

Än så länge lyssnar jag bara på deckare (som jag inte läser annars!). Det är lagom enkla berättarstilar för mig att hänga med i. Och så är det ju så spännande. Fast just nu lyssnar jag på Sommardöden av Mons Kallentoft, och den är faktiskt lite mer sjangtil… Flört riktigt bra deckare/kriminalroman.

Håller med er om att uppläsaren är viktig. Och jag har haft grymt svårt för att inte tänka "säger han sådär?" "vilken konstig betoning" "nej, nu tolkade uppläsaren det där fel" osv.

BitteS
7/17/08, 4:17 PM
#15

Jag föredrar bok. Provade lyssna på ljudbok förut. Tänkte det skulle vara bra när man var ute och gick t ex. Det var bara det att efter ett tag kom jag på mig själv med att tänka på annat och inte alls lyssna på boken. Ja, då ändrade jag sätt och skulle försöka lyssna i sängen i stället där det inte fanns så mycket annat som pockade på uppmärksamhet, förutom gubben då, hi hi. Det slutade alltid med att jag vaknade framåt nattkröken av att spelaren slog av och jag visste därmed aldrig var jag slutat lyssna (läs somnat). Det innebar att det var ett evigt letande och provlyssnande innan jag hittade tillbaka där jag la locket på öronen. En bok faller så snällt ner på magen när kraften i armarna tar slut och är därmed uppslagen på den sidan man slutade läsa på (om den inte ramlar ner på golvet med en duns då förståss, det har väl hänt mågon gångHemlis).

Yuki
7/19/08, 4:50 PM
#16

Jag har faktiskt aldrig lyssnat på en ljudbok.

UlrikaG
7/30/08, 2:07 PM
#17

En bok skall läsas inte lyssnas på ;)

Det känns helt fel för mig att lyssna på när någon annan berättar för mig vad det står i boken…

Jag vill bilda min egen uppfattning om karaktärenas röster osv utan inflytande från någon annan :)

Upp till toppen
Annons: