Annons:
Etikettboktips
Läst 1485 ggr
[Sajberlena]
2007-12-12 01:28

Boktips önskas!

Vår 11-åring är handlöst Harry Potter-frälst. Han mer eller mindre LEVER Harry Potter. Och jag har konstaterat att det är just *magikermiljön* han fascineras så mycket av, trollformler, att leva som trollkarl i Harry Potters värld.

Jag har hittat en Magikologisk handbok "utgiven" av Merlin som han ska få i julklapp, en jättehäftig bok som ser ut som en bunt anteckningar som satts in i en pärm med trollformler och sånt.

Men nog måste det finnas fler böcker i samma genre som Harry Potter, med trollkarlar och lärlingar och magiska världar? Har aldrig fastnat för den typen av litteratur själv, så jag har dålig insikt på området…

Någon som vet och som kan ge mig lite tips? Snälla…!

Annons:
leja
2007-12-12 16:44
#1

Skulle rekomendera Narnia böckerna av C.S. Lewis och Guldkompassen av Pullman. Båda aktuella med filmer just nu. Annars finns ett par tusen titlar, så brist på böcker är det inte.

Vad ska man ha som signatur tro?

[Sajberlena]
2007-12-12 16:47
#2

Narnia har han, men Guldkompassen var något nytt. Ska genast undersöka saken! Tack!

BENNYP
2007-12-14 06:50
#3

Bakbok e kanon då lär de sig baka;:

Abico
2007-12-14 17:55
#4

#3 - Fast det är ju inte så mycket magi i bakböcker ;P

Hanna 

Maria
2007-12-14 19:26
#5

Ringentrilogin absolut. Han kan ju börja med den mer lättlästa Bilbo…för att komma in i världen så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Sajberlena]
2007-12-14 21:18
#6

Sagan om Ringen har han läst, den blev naturligtvis också en favvo, men i hans liv slår ingenting Harry Potter.

Annons:
Oscar
2007-12-17 02:20
#7

När jag var i den åldern läste jag en serie böcker som heter Sagan om Belgarion. Jag blev helt fast i desssa och älskade dem över allt annat. Mycket härlig magi i dem.

[Sajberlena]
2007-12-17 11:08
#8

Ska undersöka dessa! Tack så mycket.

parsley
2008-01-04 14:31
#9

Kolla gärna på fantasy i fokus också. Där kan du nog få en del tips. Både Bilbo och trilogin om härskarringen finns i nyöversättningar, som är mer lättlästa. Jag har läst båda översättningarna och handlingen flyter bättre i nyöversättningarna, men jag saknar en del gammaldags formuleringar i den tidigare översättningen. Till en person som inte läst Tolkien tidigare skulle jag rekomendera nyöversättningarna. Bilbo är betydligt mer lättläst än trilogin om härskarringen.

Ilokay
2008-01-07 17:56
#10

eragorn är också en härlig berättelse inte mycket magi i den men drakar och annat kul!=)

[Sajberlena]
2008-01-10 00:13
#11

Eragron har faktiskt föresvävat mig som ett lämpligt objekt… Tror jag ska köpa den!

Tack så mycket!

Sehvrin
2008-01-10 15:01
#12

Bartimeus-triologin av Jonathan Stroud är riktigt bra (Amuletten från Samarkand, Golems Öga och Magikerns Port) Den har definitivt trollkarlar, lärlingar och magi och dessutom en väldigt självgod djinn Flört

Och som andra nämt så är Guldkompassen (och resten av böckerna i den triologin: Den skarpa Eggen och Bärnstenskikaren) riktigt bra och Sagan om Belgarion hör fortfarande till mina favoriter, trots att jag förmodligen läst den över 10 gånger ^^'

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Sajberlena]
2008-01-10 23:29
#13

Jag snavade över en bok som hette någon om Trollkarlens lärling, någon som känner till den? Det ska tydligen också vara en serie böcker, trodde först det var den serien du menade #12.

Ska undersöka de böcker du skriver om! Tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: