Annons:
Etikettboktips
Läst 3866 ggr
Mezzzanina
9/26/07, 12:45 AM

Budskap från andra sidan

Budskap från andra sidan/av Marlo Morgan

Vill tipsa er om en stark bok skriven av en stark kvinna!

Författaren heter Marlo Morgan.Detta är hennes egen berättelse.

Efter att ha arbetat med vuxna halvaboriginer blir Marlo inbuden till en aboriginer stam

Hon blir  iklädd sidenblus och persikofärgad dräkt upphämtad av en aboriginer man körande en öppen Jeep ut i vildmarken.

Det blir inta alls som hon förväntat sig.I fyra månader vandrar hon i vildmarken med en isolerad stam nomadiserade aboriginer som kallar sig det Äkta Folket.Hennes uthållighet testas dagligen……

Fantastisk bok.Läs den!

Annons:
[Sajberlena]
9/26/07, 12:52 AM
#1

Låter jättespännande! Ska absolut läsa den.

mariva
2/9/09, 5:46 PM
#2

Oj vilken gammal tråd! Men boken är underbar! Så bra att jag rekommenderade den till en kille som skulle åka till Australien. Han ville låna den. Sedan har jag inte sett röken av den…Skrikandes

MariaG
2/9/09, 7:43 PM
#3

Jag har också läst denna bok och jag gillar den.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

lightseeker
2/9/09, 8:43 PM
#4

jag älskade också boken, tills författarinnan avslöjades med att ha diktat upp allting, tidernas största bluff! eller?

mariva
2/10/09, 11:40 PM
#5

#4 Det hade jag ingen aning om…Rynkar på näsan Har vi blivit lurade nu igen?

lightseeker
2/11/09, 12:28 PM
#6

japp!

vill du istället ha ett smakprov på en "reell" skildring av ett ursprungsfolk så kan du läsa "den vita buffelkvinnans folk" av Annika Banfield, som skildrar en resa till Lakota-stammen i nutid.

Om Marlo Morgan har det skrivits mycket, sedan hennes bluff avslöjades.

1996 tilldelades hon "den böjda skeden"-priset, för den skada hon har åsamkat aboriginerna pga. sin påhittade roman, även antropologer och arkeologer har opponerat sig.

Men ni kan ju googla på det, om ni vill veta mer.
Hon är dock inte ensam i sin genre, att påstå att det fiktiva är sanning, gällande ursprungsfolk, det finns flera därtill.

Annons:
Mezzzanina
2/11/09, 5:53 PM
#7

Detta hade jag verkligen ingen aning om.

Jag tyckte verkligen om boken, men skam om den har åsamkat aboriginerna skada.Ledsen att jag tipsade er om den.Jag vill ju verkligen inte stödja sådant.Fy så luraad man känner sig dessutom.Rynkar på näsan

lightseeker
2/12/09, 11:18 AM
#8

NEEJ!, var inte ledsen, mezzzanina, tänk vad bra att många fler blir medvetna om att vi har blivit lurade av denna och många fler böcker och författare.

Nu kanske folk själv googlar efter sanningshalten i böcker som dom läser, tänk bara att det finns en hel lista av sk. new age-böcker som har blivit svart-listade av tex. indianerna, pga. att dom minimerar sanningen.

mariva
2/12/09, 11:15 PM
#9

Mezzzanina, vi är många som inte visste om detta. Du är inte ensam! Och jag kanske kan sluta vara sur för att jag inte fick tillbaka min bok…

Och snälla Lightseeker, tack för att du sprider lite ljus över alla dunkla hemligheter! Glad Kan du inte vara snäll och berätta om fler bluffböcker, om t.ex. indianerna.

Mezzzanina
2/13/09, 12:51 AM
#10

Man blir ent ut sagt förbannad när man läser en bok och en författare som har blivit välsignad med gåvan att kunna skriva, ägnar sig åt lögner.

Men det värsta är ändå att boken skadar aboriginerna.Kan inte någon som jobbar på den här sajten ta bort tråden?Det är ju bara dumt att ha en tråd här med ett dåligt tips.

mariva
2/13/09, 2:45 AM
#11

Jag tycker det är jättebra att den är kvar. Då kan ju fler få reda på sanningen! Antagligen läser väl folk alla inläggen.

Hade jag inte sett tråden hade jag fortfarande inte haft en aning. Tråden har ju liksom utvecklats i en oväntad riktning kan man väl säga! Flört

lightseeker
2/13/09, 11:32 AM
#12

#11, absolut, jag håller med dig mezzzanina, att bli upplyst kan väl aldrig vara fel.

#9, Mariva, jag återkommer snart med fler exempel.

Mezzzanina
2/13/09, 1:38 PM
#13

Men är det då inte bättre att göra en ren tråd med böcker som är bluffar och där folk kan lägga in andra exempel?

Annons:
lightseeker
2/13/09, 2:57 PM
#14

förlåt jag skulle ha hänvisat till  #9 Mariva ju.

Varför ta bort en tråd?

Den fyller ju en viktig funktion.

Lavine
2/13/09, 11:14 PM
#15

Låt tråden vara kvar, absolut, det är bara bra.

Jag har också läst den, man fick en del att fundera på. Jag trodde berättelsen var i stort sett sann, men att det var lite "skarvat". Känner mig inte jättelurad, men om aboriginerna tagit skada av detta är det illa.

James Freys böcker visade sig väl också inte vara helt sanningsenliga, fastän de presenteras som biografier. Dock tycker många att det är bra böcker ändå. Tusen små bitar och _Min vän Leonard.
_

mariva
2/14/09, 2:00 AM
#16

Tusen små bitar läste jag också, och fick senare reda på att den var bluff. Har också läst Liza Marklunds omtalade böcker…

Jag tycker absolut att tråden ska vara kvar. Men tycker också som Mezzzanina att man kan öppna en ny tråd med bluffböcker. Den här tråden går man ju inte in på för att läsa om det. Det kan väl bli en uppgift för dig Lightseeker, att starta en ny tråd. "Bluff och båg i böckernas värld" kanske? Flört

Upp till toppen
Annons: