Annons:
Etikettövrigt
Läst 1566 ggr
johan
9/23/07, 1:42 AM

Skriver du?

Skriver du något eget? Isf vad?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
UlrikaG
9/23/07, 3:09 AM
#1

Skrev mycket när jag var yngre, nuförtiden blir det dock inget. Då rörde det sig om noveller eftersom jag inte har tålamod att vänta på slutet :)

MimmieM
9/23/07, 5:22 AM
#2

Mest poesi, därför röstade jag på det. Men de blir allt en del noveller också. Men det krävs med struktur och tålamod, inte alltid man har det

Carpe Diem

AndersE
9/23/07, 9:53 AM
#3

Det var lite få alternativ…

Jag har börjat skriva böcker, men fick kryssa i noveller.

Egentligen skriver jag rätt mycet. Artiklar - på Proveniens, och andra ifokus-sajter, och på jobbet åt facktidningar - men också olika sorters "dokument". Även i sådan text tycker jag att formuleringar och språk är intressanta och viktiga.

För den som vill skriva finns rätt mycket på Proveniens. Även om det handlar mest om att skriva släktböcker så kan man nog inspireras ändå…?

Att skriva Mikrohistoria

Min första bok

En inspirerande bok

Gör en bok - råd och övningar

Tryckerier

Välkomna!     ;-)

[Vargnatt]
9/23/07, 11:06 AM
#4

Jag valde poesi, men skriver lite noveller då och då också.

leja
9/23/07, 1:51 PM
#5

Valde noveller, men igentligen försöker jag skriva romaner, har ett antal påbörjade. Ingen avslutad. Sen har jag skrivit uppsatser på universitet och skriver lite smått så här på nätet.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

gurin
9/23/07, 2:14 PM
#6

Jag valde inget så som i inget av de andra alternativen. Då jag skriver för brödfödan. Dock sakprosa som forskare.

mvh/gurin

Annons:
[Sajberlena]
9/23/07, 2:28 PM
#7

Skrev mycket förr men hinner inte riktigt längre. Både noveller, poesi och annat…

Fallande
9/23/07, 5:13 PM
#8

Jag skriver väldigt mycket. Det kan bli väldigt långa noveller, på kanske 10-30 sidor som sedan mina stackars lärare behöver läsa :)

Jag skriver mest om orealistiska saker, men det blir oftast ganska blandat.

EmmaG
9/23/07, 5:51 PM
#9

Lite få alternativ håller jag med om, men valde noveller då det låg närmast till hands..

Som ung skrev jag en del noveller. Tyvärr tror jag inte att jag har kvar nån utav dom
Nu har jag börjat skriva på en fantasybok som jag hoppas kunna avsluta en dag..
Skriver ju oxå en del artiklar till de bägge iFokussajterna jag är värd för (gerbiler & fantasy)
Samt att jag är en av de 2 som skriver nyhetsmailen hos Råtthjälpen

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

electra
9/23/07, 6:41 PM
#10

Jag valde poesi men jag skriver lyrik, skönlitteratur i romanform, samt journalistik och faktatexter.

vanessa
9/23/07, 8:04 PM
#11

Kryssade i noveller, men det är väl det enda jag inte skriver. Låt se, jag är copywriter (reklamskribent), så jag skriver reklam, information, webb och sånt. Håller på med tre olika böcker som är självbiografiska. Skrev tidigare dikter, sagor, filmmanus med mera. Allt har jag kvar sedan sedan jag var liten. För mig har alltid skrivande varit den största och viktigaste delen av mitt liv.

Anledningen att jag valde att bli copywriter var en dag när jag funderade över mitt liv och vad som skulle komma. Ville skriva, men såg framför mig som urfattig författare som pimplade rödvin. Då jag inte ens gillar vin, så funderade jag på journalistik. Men insåg att interjuva människor inte var något jag strävade efter.

Valde då copywriting och scriptwriting. Skrivandet finns med i modersmjölken med en journalist- och copywritingmamma. Min pappa borde ha blivit författare, men han tyvärr lämna jordelivet innan han gjorde de. Men har kvar alla hans brev som en dag ska användas i en av mina böcker.

Skrivande är det jag vill göra, sedan spelar det faktiskt inte så stor roll hur och var. Bara jag får skriva. Har inga problem att hoppa mellan de olika stilarna.

Tack AndersE, du vet att det ni gör på Proveniens är guld värt för mig. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Abico
9/23/07, 8:41 PM
#12

Jag skriver noveller, både till skolgrejer och för skojsskull här hemma. Jag skickade faktiskt in en av mina mer lyckade noveller till Bonnier Carlsen nu i somras. Det blev ingenting av det hela då dom inte tyckte jag hade tillräkligt utvecklat språk. Men novellen finns att läsa i tre artiklar på ridsport.ifokus.

Hanna 

AndersE
9/23/07, 8:55 PM
#13

#12 Du vet väl att det är enkelt - och relativt billigt - att trycka egna böcker. Du kan få 15 böcker för under 3 000 kr, dvs 200 kr styck. Och då ingår att ytterligare sju ex skickas till universiteten. Dvs boken "finns" med ISBN-nummer, du kan själv försöka marknadföra och kanske motivera att ytterligare böcker trycks.

Man behöver inte vara "i händerna" på de stora förlagen längre.

Annons:
Abico
9/23/07, 10:13 PM
#14

#13 - Oj, det visste jag inte ^^ Kan man läsa mer om det någonstans, är det något spc. företag som utför detta?

Hanna 

AndersE
9/23/07, 10:18 PM
#15

#14 Du kan läsa lite här t.ex…     ;-)

Engla
9/24/07, 12:10 AM
#16

Jag håller med Anders. Det var lite för få alternativ. Jag skrev massvis tidigare. Nu har jag inte haft inspiration. Skriver mest på bloggen och till tidningen jag jobbar på. Men jag skulle gärna vilja skriva ännu mer. Ska förmodligen söka till Österlens skrivarlinje till våren.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

johan
9/24/07, 12:30 AM
#17

Förr i tiden skrev jag rätt mycket dikter och massor av långa brev. Nu tror jag att jag har det lite för harmoniskt för att ha rätt inspiration för att skriva. :) Finns inget som är sådan bra musa som olycklig kärlek.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

AndersE
9/24/07, 12:34 AM
#18

#17 Om man inte tvunget måste skriva tragedier, kan även annat användas som inspiration…     ;-)

vanessa
9/24/07, 1:28 AM
#19

Jag blir inspirerad av livet, de dåliga och de bra stunderna. Livet är en inspirationskälla som är outtömlig.

Skriver inte poesi längre, för det är mer sorg som ekar i ens hjärta. Men vad trevligt det vore med positiva sådana. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Sehvrin
9/24/07, 4:24 PM
#20

Lite noveller då och då (fast det har mer övergått till att jag planerar rollspel istället….) Har försökt mig på poesi, men med rätt dåliga resultat och jag hoppas på att kunna komma igång med att skriva brev (eftersom jag älskar att få brev, men ingen skickar nåt till mig så då får väl jag ta och börja… =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
TerriZue
9/24/07, 7:05 PM
#21

Jag skriver en del själv, jag var tvungen att kryssa i noveller men jag skriver mest böcker.

Håller på med en fantasybok nu som jag tror kommer bli riktigt bra men den blir lång. Jag får nog dela upp den i flera delar för det ploppar upp allt fler ideer under tidn jag skriver.

Jag skriver noveller okcså, håller på med en nu som handlar om ett tvillingpar som heter Sam och Eddie. Poesi skrev jag mycket förut, har haft ett ganska långt uppehåll men jag håller faktiskt på att komma igång igen så det pågår många skrivprojekt här hemma! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Llinnea-
9/25/07, 10:51 PM
#22

Inget

Vassna
9/25/07, 11:10 PM
#23

Det enda jag har fått ihop är några uppsatser i skolan men annars har det inte blivit något. Läser tråden följetongen här på sidan med stort intresse men hur jag än vrider och vänder på orden så blir det inget vettigt att bidra med.

Pia
9/26/07, 2:33 AM
#24

Skrivande har alltid varit en stor del av mitt liv, både privat, sedan barnsben, och i yrkeslivet. Även redaktörskap för diverse ideella tidningar, skribentuppdrag osv. Privat har jag också alltid skrivit lååånga brev, numera inte alls lika ofta, tyvärr. Lite försök till noveller, essäer.

I detta nu, så skulle jag säga att det nog mest är bloggande, lite annat blandat, och här på iFokus.

Många planer, mycket tankar, många ord som kräver att bli satta på pränt, men det skall ju bli lite mer strukturerat först är det tänkt.

SusanneStromstedt
9/27/07, 12:39 AM
#25

Jag skriver poesi och ligger ute med min debutbok ;

Ett maskrosbarns tankar , och det går bra i webbutikerna..

Misprize
9/29/07, 11:36 PM
#26

Jag skriver noveller och försöker utveckla mitt språk och min personliga stil så att jag någon dag kan ge ut något eget.

Sedan skriver jag riktiga brev, i form som dagbok som jag skickar till en av mina vänner. Väldigt skönt att kunna skriva ner allting, men endå få det läst av någon :)

emsems
10/2/07, 1:15 PM
#27

journalistik och noveller…!

Annons:
Calico
10/3/07, 1:46 AM
#28

Jag skriver mest noveller och poesi. Men har även en fantasy bok jag håller på med. Har skrivit noveller ända sedan jag lärde mig skriva. När jag var mindre blev det mest fantasrika sagor som jag idag kan få skratta åt. Har fått en novell utgiven (i novelltidningen med bidrag från medlemmarna) i en bokklubb som jag tidigare var medlem i. Inte så stort men ändå.. Hemma hos mig pågår det alltid minst två skrivprojekt så jag har händerna fulla. :D

/Matilda

vanessa
10/10/07, 2:06 AM
#29

#25 Pratade de inte om den på TV? Har för mig det. Vad spännade att ha något publicerat som dessutom går bra. /Vanessa - som hoppas snart kunna säga ha släppt debutbok

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

SusanneStromstedt
10/10/07, 1:05 PM
#30

"29

 Jag har hört fler säga det,men själv har jag inget hört.

Jag skriver mer än jag ser på tv Oskyldig

Anna-hfg
10/10/07, 9:13 PM
#31

skriver lite poesi, men också artiklar till en släktforskartidning (då och då). När jag var yngre skrev jag mycket, för mycket enligt min lärare på gymnasiet som gav mig en 2a för det. Vilken uppmuntran, va?

Staffan
10/12/07, 12:38 PM
#32

När tiden räcker till. Det känns dock ganska högtravande att kalla de egna texterna för poesi; det skulle ju i sådana fall göra mig till poet och det tycker jag inte att jag är. Har postat några texter i min egen dagbok här på iFokus.

/ staffan

Upp till toppen
Annons: