Annons:
Etikettövrigt
Läst 2959 ggr
UlrikaG
2007-09-16 01:50

Bokhylla!!

Har ju feber idag, men blev det någon stund i soffan med en bok?? Nejdå, hittade visst en massa andra roliga saker att göra istället, som att möblera om lite ;)

Flyttade in en bokhylla i sovrummet och ordnat böckerna jag har framme nu :)

Så, nu äntligen kan jag välja och vraka en bok på kvällen utan att störa illrarna :):)

Synd att det är så få titlar att välja mellan bara ;) har ju största samlingen uppe på vinden :(

Tråkigt när man inte har plats för att ha framme allt……..fast jag har tiggt till mig lite fler hyllor av killen nu ;)

Annons:
emoflickan
2007-09-16 04:16
#1

jag har ett par billy hyllor i datarummet ;) fast mina illrar tycker det är buskul att riva ut dom ur hyllorna, skitkul o plocka böcker varje dag! :)

UlrikaG
2007-09-16 11:58
#2

vi bor ju i världens minsta trea, så vi måste ha hyllor på väggarna, annars finns det ingen möjlighet att överleva i vår skrubb :)

men idag möttes jag av en icke så rolig syn..

två av de hyllor vi redan har (hade??) har trillat ned inatt, utan att jag märkt nåt!

De understa skruvarna har böjt sig…

ett tag trodde jag att jag skulle få leta illerrester, men alla har klarat sig oskadda….tack och lov!!

skall se om jag kan övertala killen till en annan lösning, typ flytt ;)

Sedan har ajg det problemet med ena tösen att hon gärna missar lådan på alla möjliga ställen, så jag försöker undvika att ha böcker för nära golvet av den anledningen också :)

emoflickan
2007-09-16 14:42
#3

haha, jo det problemet har jag med, md lådmissningen..har ju hänt att det har legat en bok på golvet som inte är så fin längre :)

[Sajberlena]
2007-09-16 21:13
#4

Här är striden ett faktum…

Jag läser massor, maken läser aldrig. Vi har tre stora Billy-bokhyllor fulla med böcker och ett par lådor i källaren. Maken vill inte ha böckerna framme, han tycker det är fult. Kan hålla med honom i och för sig. Jag däremot, vill ha böckerna tillgängliga för jag är en sån som läser om och läser om ifall jag tycker om dem.

Nu har vi kommit till en kompromiss - jag rensar bort hälften så att bara undre halvorna är fulla, så köper vi halvdörrar och "gömmer" böckerna bakom!

Men vilka ska jag rensa bort…Gråter

Solveig
2007-09-16 21:17
#5

Gubben!

Räcka ut tungan

UlrikaG
2007-09-16 21:19
#6

Oj, ja det kommer bli svårt!

Men om ni köper dubbelt så många hyllor, och dörrar till hälften så behöver du inte rensa men de döljs iaf ;)

Annons:
[Sajberlena]
2007-09-16 22:02
#7

#5

Ja! Att jag inte tänkte på det!

#6

Och ett större hus förstås… Visste det var nån hake…Ledsen

;-)

UlrikaG
2007-09-16 22:16
#8

#7, garaget ;)

[Sajberlena]
2007-09-16 23:04
#9

#8

Ja, slänger jag ut gubben så behöver jag bara plats till en bil och kan bygga om hela garget till bibliotek!

Men allvarligt talat - det är ingen enkel sak att välja bort sina böcker. De blir som ens kompisar på något sätt, man känner olika saker för dem. Många skrattar åt mig som läser om mina böcker, men det blir som att fika med en god vän - även om man träffats förut vill man träffas igen! Alltid upptäcker man något nytt hos varandra?

UlrikaG
2007-09-16 23:54
#10

Jag kan själv inte göra mig av med böckerna, de är otroligt viktiga för mig.

Är också en sådan person som läser om och om igen, gärna med något år emellan dock just för att inte ha den alltför färsk i minnet.

Jag blev själv tvingad att dela upp mina böcker, och det är ingen lätt sak alls, jag vill gärna ha tillgång till alla. En bok passar för ett humör osv.

CamillaChristensen
2007-09-17 00:42
#11

Vi har sex billyhyllor i vardagsrummet, resten av böckerna ligger i papperspåsar under sängen. Det är otroligt svårt att sortera ut och göra sig av med böcker!

Wimsan
2007-09-17 12:25
#12

Med åren (och en massa flyttar) så har jag fått det lite lättare att gallra ut böcker. Man får ta det stegvis helt enkelt.

Nu har vi två stor bokskåp med glasdörrar (unf. som Billy) med dubbla rader där det går, och två "halva" bokhyllor också där med dubbla rader + någon låda på vinden. De som hamnat på vinden löper stor risk att gallaras bort helt så småningom.

Problemet är ju att man skaffar nya böcker varje år, så även om man rensat så blir det ändå en hel del böcker. Deckare har jag beslutat mig för att det hör till sådant jag enbart kan låna på biblioteket, likaså fantasty. Men det finns alltid undantag (favoritförfattare).

[Sajberlena]
2007-09-17 13:56
#13

Min man har vädjat, bett och bönat - köp inte fler böcker nu, snäääällaaa…

Numera laddar jag oftast ner dem i MP3-format direkt, så nu behöver jag snart bara en ny dator. Det blir nog lättare att övertala honom till det än till fler bokhyllor! Skrattande

Annons:
AndersE
2007-09-17 19:48
#14

Jag tycker om bokhyllor, och tycker om hem med bokhyllor. Blir faktiskt skeptisk när jag kommer hem till människor utan…

Det här med dörrar är bra. Har ett par överfulla Billy med extra överhylla och glasdörrar som står i matrummet.

Plus ett par överfulla i arbetsrummet med all litteratur till släktforskningen. Plus ett par i vardagsrummet, plus sambons bokhylla i arbetsrummet, plus barnens i deras rum…

:-)

CamillaChristensen
2007-09-17 20:14
#15

Wimsan: bokskåp med glasdörrar skulle jag vilja ha! Måste kolla vad dörrar till Billy kostar. Antar att dammet inte samlas fullt så mycket då? Glad

vanessa
2007-09-18 00:08
#16

Jag har ett rum, bonussonens rum, som det finns bokhyllor i. Men böckerna står i dubbla eller trippla rader på varje hylla, och sedan så har jag de böcker som är breda och långa i sig. De får umgås tillsammans. En liten bokhylla i köket, för räkningar och kokböcker. Sedan en hylla i bonusdotterns rum där gamla böcker står, som lyser med vacker patina. Men har inga böcker i vardagsrum. För där är det musiken som gäller. Alltså, bara cd-skivor och vinyler på hylla och även några uppsatta på väggen. Sovrum, ja där är det verktygsskåp med annat innehåll, men inga böcker här heller. Annat än den som läses för stunden. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Faxlin
2007-09-18 06:18
#17

Här får man ha sina böcker i källaren i lådor. så trist, drömmen är att få göra om ett av rummen till mitt alldeles egna läsrum, med en mysig fotölj, bra läslampa och bara böcker på väggarna.
Jaja, drömma kan man väl få göra, och vem vet. På ålderns höst kanske det slår in. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MimmieM
2007-09-18 06:28
#18

Jag känner igen illerproblematiken. Själv har jag snällt fått packa ner dem i lådor och ha de flesta i förådet.
Ska köpa en bokylla till vardagsrummet nu när gubben är ute ur huset. Finns alltid nått gått med att  bo själv.
Ska bli så roligt att ställa upp dem igen :)

Carpe Diem

rulda
2007-09-18 13:09
#19

#4 jag har samma problem, jag läser allt och hela tiden, sambon läser aldrig. Under de fyra åren vi har varit tillsamans han han läst två böcker.
Båda två var för att han var tvungen att läsa i skolan.
Här använder jag bokhyllor som en skiljevägg, har ett stort vardagsrum så jag har delat upp det så jag fick en dator hörna. Men bokhyllorna svämmar över så jag har börjat fylla ut ett skåp i köket.
När vi får ordning i sovrummet ska det nog hamna fler bokhyllor där… har massa böcker kvar hemma hos min mamma som jag inte fick med i flytten…

AndersE
2007-09-18 13:11
#20

#17 Ja, jag drömmer också om att ha ett riktigt bibliotek, med stor läsfåtölj och ett litet avställningbord för en bok och en drink…

;-)

Annons:
rulda
2007-09-18 13:20
#21

#20 glöm för all del inte den öppna brasan som värmer gott när regnet öser ner utanför och slå mot fönstret….

UlrikaG
2007-09-18 16:02
#22

ja ett eget litet "bibliotek" med böcker ända upp till taket är en stor dröm….:)

har det som krav när vi flyttar till hus ;)

MimmieM
2007-09-18 20:07
#23

Sakta i backarna Ulrika :) Det blir väl östkusten först :)

Carpe Diem

UlrikaG
2007-09-18 20:17
#24

#23, inget bestämt än, men någon gång blir det väl hus iaf :)

leja
2007-09-18 21:47
#25

Bor på minimal yta , med ca 9 bokhyllor i ett rum + skrivbord, säng tv, garderob, byrå, soffa och stolar. Har just nu svårt att ta mig fram, så därför måste jag rensa i bokhyllorna. Så att de böcker jag vill ha kvar ska få plats. Har dessutom fyllt två stora lådor under sängen med böcker. Men fler böcker blir det lika fullt.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

Faxlin
2007-09-19 04:52
#26

#20: Ja jag glömde bordet., självklart måste man ha ett sådant med. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Upp till toppen
Annons: