Annons:
Etikettbiografier
Läst 7375 ggr
UlrikaG
9/15/07, 2:36 PM

Sanna berättelser

Någon mer än jag som vill läsa om andras öden?

Sådana böcker, som Dave Peltzers, ger mig inspiration och styrka.

Idag finns det en uppsjö med böcker skrivna av människor som har liknande upplevelser att berätta om.

Jag fascineras av dessa människros vilja och förmåga att kämpa sig till ett normalt liv, samtidigt som jag fastnar för den andra sidan.

Psykologi är ett ämne som intresserar mig oerhört, och att möta människor som, utan en tanke på andra kan rättfärdiga allehanda handlingar, skapar en önskan om att förstå.

Jag läser dessa för att dels få inspiration, men även för att lära mig om människor.

Vad har ni för tankar om självutlämnande böcker där någon form av övergrepp står i centrum?

Annons:
bubbelbubbel
9/15/07, 3:01 PM
#1

ungefär samma tankar som du tror jag.
att lära sig om människor, att någonstans försöka förstå…
nyttigt är det att läsa böcker som handlar om dessa saker, lika nyttigt som intressant.. och viktigt.

jag gillar biografier i allmänhet, bäcker om människors liv, det är intressant, oftast är det ju också då en känd människa, som man kanske har fördomar emot. många av dom ändras under bokens gång…
har i sommar både läst traci lords och jenna jameson, och också bob dylans bok, så lite biografier blev det allt.

Sara
9/15/07, 11:41 PM
#2

Hemskt att tycka egentligen men jag älskar att läsa om människoöden och många tårar har jag fällt.

Sista boken läste jag i början av veckan och den heter Vem hör mina tårar av Fauziya Kassindja.

Jag tror att böcker av den här typen får upp ögonen på många människor som aldrig har utsatts för övergrepp samtidigt som det ger människan som skrivit boken bekräftelse och terapi.

Sara

bubbelbubbel
9/15/07, 11:52 PM
#3

helt sant sara. att det får upp ögonen på människor, samtidigt som det är terapi för författaren.

mig fångar det på ett sätt jag inte kan förklara.

jag sitter just nu med en beställning på cdon.com, som jag inte vågar trycka beställ på…:P

någon som läst, Carl Burak- jag dödade mitt barn, eller Constance Brisco - äcklig ?

funderar på att köpa dom… första boken handlar om en mamma som efter sin förlossning får en depression och skjuter sitt barn.
och den andra om en mamma som överger sin dotter i samma stuk som pojken som kallades det, utan mat, vatten, värme, el. ect….

UlrikaG
9/15/07, 11:55 PM
#4

jag funderar på att köpa "äcklig", stod och tummade på den igår…

svårt att prioritera bara, det är så många man vill ha….

[Sajberlena]
9/16/07, 1:39 AM
#5

Många gånger tycker jag att biografier och självutlämnande böcker ger större behållning i längden. Man kan sluka romaner av alla sorter och glömma bort dem lika fort, men gripande människoöden med verklighetsförankring biter sig alltid fast.

När det gäller kändisar och biografier får man ofta veta så otroligt mycket mer om hårt arbete, motgångar och strider som man inte kunnat föreställa sig. Man tror ofta att deras liv är en räkmacka…

bubbelbubbel
9/16/07, 2:43 PM
#6

ulrikaG, på cdon kostar den bara 37 kr. ;)

ja men precis Sajberlena, man tror att det har varit en räkmacka fast det inte alls är så.

Annons:
UlrikaG
9/16/07, 5:20 PM
#7

ah, nu blev det genast mycket svårare att inte motivera ännu ett bokköp :)

bubbelbubbel
9/17/07, 4:58 AM
#8

Visst blev det lite enklare? Så pass enkelt att jag råkade beställa sju st…..

Martin
9/17/07, 4:46 PM
#9

Jag läser gärna om andras öden, faktabaserade böcker. Oavsett om det är självbiografier eller någon som berättar om dem.

Just nu har jag börjat läsa Havets Vargar, av Michael Tamelander och Jonas Hård av Segerstad. Har inte läst böcker av någon av dem tidigare, men fått många böcker (främst om andra världskriget) rekommenderade av dem. Havets Vargar är 10 olika episoder av ubåtskriget under 2:a världskriget.

En annan favorit, som jag får återkomma med titel och författare på då jag tappat bort det ljust nu är två delar av en heroinist i Sthlm som berättar som sitt narkotikaberoende, hur hon som väktare tappar allt och måste sluta på jobbet, och slutligen blir ihop med en polis som ibörjan inte vet något om hennes missbruk. Ett gripande öde och man förstår (så bra man nu kan förstå utan att ha känt av) hur starka krafter ett narkotikaberoende kan framkalla.

mvh Martin

Engla
9/17/07, 7:49 PM
#10

Såld av Zana Muhsen är otroligt bra. Otroligt hemsk. Otroligt läsvärd.

Starkare än hatet är också en kanonbok. Kommer dock inte ihåg vad författaren heter.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Engla
9/17/07, 7:52 PM
#11

Magdalena Graafs bok, Det ska bli ett sant nöje att döda dig, är också läsvärd. Och tänkvärd.

Ut ur mörkret av Linda Caine. Det finns massvis!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

UlrikaG
9/17/07, 8:17 PM
#12

nu har jag författat en hel lista på böcker som skall införskaffas med denhär inriktningen :)

Faxlin
9/18/07, 6:14 AM
#13

Inte utan min dotter är också en sådan här bok som är verklig.
Att läsa sådana här böcker ger oftast så otroligt mycket mer på ett annat plan. Som någon sa tidigare, man kommer ihåg dem bättre.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
KerstinP
9/18/07, 10:59 AM
#14

Ett litet tips är bokklubben "En sann historia" jag har varit med i den ett tag där finns mycket bra att läsa.

Martin
9/18/07, 2:43 PM
#15

Böckerna jag skrev om innan är skriva i pseudonymen Lotta Thell.

I skuggan av värmen och Bortom ljus och mörker.

Handlar som sagt om en "vanlig" tjej i Sthlm som fastnar i ett narkotikaberoende av heroin, man får en inblick i den våldsamma vardag heroinister lever i, vad som driver dem att lura nära och kära för att få ihop till sitt pulver. Bygger alltså på en sann historia.

mvh Martin

Linn
9/20/07, 9:00 PM
#16

biografier är de böcker jag läser mest. den som jag aldrig kan sluta tänka på är "gör vad ni vill men döda henne inte" av yolanda. om ni tycker att Dave Peltzers böcker är hemska vill ni nog inte läsa denna. incester, graviditet, aborter med mera. en familj som med mamma, pappa, söner och döttrar. alla våltar döttrarna, hela byn inkl. polisen. föräldrarna säljer sina barn. Den är så sjukt hemsk! Jag har inte klarat av att läsa den en andra gång.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
9/20/07, 9:02 PM
#17

måste också tillägga att äcklig är super bra. tror jag läst den andra som nämdes där också, jag dödade mitt barn(?). kan också rekomendera "mamma sa att jag var sjuk".

Jag har många gånger tänkt att jag måste skriva upp alla böcker jag läst.. men det blir inte så..

Blonde också, "halvsjälvbiografi-halvroman" om Marlyn Monrooe är ett annat lästips.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Abico
9/21/07, 10:53 AM
#18

Jag läste boken Slav av Mende Nazer och Damien Lewis i våras. Den handlar om en flicka som blir bortrövad från sitt hem och får leva som slav i större delen av sitt liv. Väldigt hemsk bok, som värkligen öppnade mina ögon för nya saker.

Hanna 

Alexej
1/31/09, 10:31 PM
#19

Böckarna som Marnyman skrev om är jättebra. Narkotikaproblem är en del i böckarna men sedan går de alltmer över om problemet när en kvinna älskar så mycket att hon stannar kvar fast hon blir misshandlad.

Av hennes andra bok gjordes en biofilm som snart kommer ut på bio.

Lotta Thells böcker:
Utan en tanke
I skuggan av värmen
Bortom ljus och mörker
Kärleksbarn
Förkärleks skull

Trailer till filmen:

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

majvi
2/1/09, 12:16 PM
#20

Levande bränd av Souad handlar om en palestisk tjej.Man får läsa där att flickor inte var värda någonting. Getter var värda mer.Det var onödigt att flickorna skulle gå till skolan och flickorna visste inte ens att jorden var rund.Souad hade minnen av att hon såg sin mamma föda barn och meddetsamma efter födseln såg mamman efter om det var en flicka eller pojke. var det en flicka dödades det med hjälp av en kudde.

Det kan vara svårt att veta om allt är sant som står i de sanna berättelserna men en annan bok är Sybil, hon var personlighetskluven jag tror det var 7 olika personligheter.Det var efter övergrepp i hemmet.Jag läste den på engelska men i lexikonet stod det inte vad shoebuttoner betydde.Men jag fattade ändå att det var som en lång pinne och jag förstod vad mamman bl.a gjorde mot sin lilla dotter.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
IdaS-A
2/2/09, 11:42 PM
#21

läser nästan uteslutande biografier, memoarer och sanna berättelser

xLillaMy
3/19/09, 2:32 PM
#22

Just nu läser jag "Ingen Ingenstans" av en tjej vid Donna något.
Den handlar om henne och hennes liv som autistisk…
tycker den ör väääldigt bra hittils! :D

Annars läser jag en hel del böcker so är sanna - någon som har braböcker om självskadebeteende på lager (utöver vingklippt ängel, känn pulsen slå och Zebraflickan)

xLillaMy
3/19/09, 2:32 PM
#23

av en tjej vid namn Donna*

elyse
3/19/09, 4:53 PM
#24

Nja, man vet ju aldrig om de är sanna. En sann historia behöver inte vara mer värd eller ge mig mer än en påhittad - innehållet och upplevelsen ändras ju inte om en historia jag trott varit sann och betytt mycket för mig sedan inte visar sig vara det. Jag utgår alltid från att "sanna" böcker är ganska saltade. Men jag läser gärna om andra kulturer.

LinnB
3/19/09, 10:00 PM
#25

Jag har just köpt Våldtagen - men jag är fanimej inget offer. Håller på med en annan bok men jag kommer börja med den så fort denna är slut.

Någon som läst den?

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

parsley
3/22/09, 5:53 PM
#26

Deborah Spungen - Inte som andra döttrar

Nancy Spungen var tillsammans med Sid Vicious från Sex Pistol. Mamma Deborah berättar om Nancys problematiska uppväxt och drogmissbruk och försöker ta reda på vad som hände under Nancys och Sids 11 månader långa romans. Nancy påträffas död under tvättstället i badrummet på rum nr 100 på det legendariska Chelsea Hotel i New York.

På svenska kom boken i mitten av 1980-talet. Den bör finnas på bibliotek om man inte hittar den i bokhandeln.

Mia Törnbom - Så dumt

Mia Törnbom, som bl a skrivit böcker om hur man får bättre självkänsla, har även skrivit en bok om sin tid som herionmissbrukare och hur hon tog sig ur missbruket.

SussieSt
3/30/09, 5:40 PM
#27

Många tips… ska också bidra med några stycken, såklart även tagit till mig av ovan tips.

En flicka som kallas Alice (helt ok i min mening, rätt "amerikansk" och förutsägbar)

Den vita Masajen (Himla bra… men man slås av hur "naivt och ganska dumt" hon beter sig)

Såld (som någon ovan redan rekommenderar… bra och riktigt läskig)

Skändad (Också otroligt stark och fängslande)

Annons:
Halvdansken
4/1/09, 5:12 PM
#28

Det finns en fortsättning på Såld som heter Systern som blev kvar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

SussieSt
4/1/09, 6:29 PM
#29

#28 Kanoners… ska kolla in.. :)

Ynk72
4/2/09, 12:49 AM
#30

Den tusende gången och Ulrikas sista strid av Anna Lytsy och Ulrika Olson är bra och skitjobbiga att läsa…

Halvdansken
4/2/09, 12:09 PM
#31

#29. Lite OT, men Nadia är fortfarande kvar därnere. Man kan googla "Nadia Muhsen", men det är några år sen det kom ny information. Tycker det är en fruktansvärd historia, tänk sen att det är EN berättelse av många.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pirjo
4/2/09, 3:21 PM
#32

När harpalten ylar - en av dom absolut hemskaste böckerna jag läst.

Handlar om en kvinna som har långa minnesluckor osv och går därför på terapi. Under terapin hittar man att hon utvecklat över 90 sidopersonligheter som ska skydda hennes "jag" under tiden hon utsattes för grova övergrepp när hon var barn.

Boken är skriven av hennes "trupp", dvs dom sidopersonligheter hon utvecklat, som ett led i att försöka få dom att samarbeta.

Halvdansken
4/2/09, 3:46 PM
#33

90!!! Herregud. Vad heter författaren (författarna)?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Norrann
4/2/09, 5:08 PM
#34

Jag har också läst "När harpalten ylar" men kommer inte ihåg författarens namn.Det är en riktigt hemsk historia i den boken.

Jag läser inte gärna sådana böcker längre,det räcker att veta att ondskan finns,behöver inte bli påmind.

Annons:
Pirjo
4/3/09, 3:37 AM
#35

Författaren till När harpalten ylar heter Truddi Chase. Den är riktigt ruggig, speciellt när man kommer underfund med (när det i boken berättas) att hennes eget "jag" inte längre finns utan det som finns kvar är "truppmedlemmarna". Min mor totalvägrar att läsa den faktiskt, hon klarar inte av det.

SussieSt
4/3/09, 10:47 AM
#36

#31… usch… men bra att sprida vetskap/kunskap. Bara mååååsssttte läsa fortsättningen.

[Ninjakossan]
10/23/11, 7:55 PM
#37

Även jag har en förkärlek för biografier, har samlat på mig ca 20 st och fler blir det. Helt klart min favoritgenre. Jag tror att eftersom människor runt omkring oss är så anonyma så blir biografier mer lockande för att få en inblick i det som annars döljs. Kanske? Bara en tanke.

Det är intressant att läsa om människoöden helt enkelt, även de hemska. Kanske mest de hemska? Det finns något slags sjukligt behov av att vältra sig i misär hos de flesta tror jag. Varför är svårt att säga.

Den mest hemska bok om barnmisshandel och liknande jag läst och den enda som faktiskt gett mig kväljningar (trots att jag läst många om sexuella övergrepp mot barn) är Bakom stägnda dörrar. Om ett barn som utnyttjas av sin egen pappa och i princip hålls fången och slutligen blir med barn, som även detta utnyttjas av sin pappa/morfar. Hemskt, tog ett bra tag för mig att återhämta mig efter att ha läst den.

Kalendula
12/3/11, 12:44 PM
#38

Tycker att det är jätteintressant att läsa sannings baserat.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

tanteva
1/2/12, 2:45 AM
#39

Vill bara tillägga: Torey Haydens böcker! Jättebra. Vet inte om dom finns att köpa, dom är lite äldre, men de brukar finnas på biblioteken. Torey Hayden är psykolog och böckerna handlar om fall hon stött på.

Cats are like potato chips - you can't have only one!

julklappen
2/20/12, 1:51 AM
#40

Finns denna bokklubb med här i ? iFokus? (Sanna historier)

Upp till toppen
Annons: