Annons:
Etikettboktips
Läst 2023 ggr
MalinD
2007-10-16 17:35

Behöver boktips

Har på sistone fastnat för Anita Shreve som jag tycker skrivit otroligt fint. Nu har jag dock kommit igenom nästan alla hennes verk så jag skulle vilja ha tips på böcker som påminner om hennes stil. Liknande författare - i mitt tycke - är Anne Tyler och kanske tidiga Maeve Binchy (om hon stavar så..).

 Har ni tips på någon som jag har missat i samma genre vore jag jättetacksam.

 Förresten, har fått tips om Stig Larsson på sistone, har inte läst en bok av honom.. ska man det?

Annons:
Pia
2007-10-16 22:50
#1

Ja, visst skriver hon underbart?! En av mina favoritförfattare:)

Belva Plain, Anne Rivers Siddon, Amy Tan påminner lite, i delar om henne. Nora Roberts och Rosamund Pilcher ev, men jag tror inte jag läst ngt av de två sistnämnda.

Absolut du skall läsa Stieg Larsson! Spännande och välskrivet.

Lavine
2007-10-17 01:44
#2

Egentligen känner jag inte till Anita Shreves stil, men jag gillade tidiga Binchy och åtminstone en Anne Tyler har jag läst som jag tyckte mycket om.

Mitt tips blir författaren Maggie O'Farrell. Och Marie Hermanson. Och Fruset vatten av Christine Schwartz. Du kan också kolla upp en författare som heter Tamara McKinley (som jag inte själv läst).

Har läst första Stieg Larsson, och det blir nog ingen mer. För min del var det för mycket av allt, fast sidorna 200-500 var spännande. Det är åtminstone kul att ha läst en bok som så många andra också läst, men jag blev inte sugen på att läsa mer.

Pia
2007-10-17 20:08
#3

Njae, Tamara McKinley, burr, glorifierat tantsnusk, inte alls samma klass som på Shreve, tycker jag…

parsley
2007-10-19 13:31
#4

Stieg Larsson ska du absolut försöka läsa. Ska man vara kritisk (vilket inte är nödvändigt) så är böckerna lite väl sexuella (åtminstone ettan), lite väl mycket blod och lite väl mycket datorteknik.

Amy Tan tillhör mina favoritförfattare. Speciellt förtjust är jag i böckerna Köksgudens hustru och Bendoktorns dotter (inte riktigt säker på titeln dock).

Rosamund Pilcher är lite ojämn tycker jag. Hennes mest kända och kanske bästa roman är Snäcksamlarna.

Babz
2007-10-21 01:50
#5

Jag gillar Alexander McCall Smith, både serien om Damernas Detektivbyrå och den om Filosofiska Söndagsklubben. Joy Fielding gillar jag oxå, och tidiga Sidney Sheldon. Inte som Anita Shreve, någon av dem, men i mitt tycke bra.

Gillar man sanslös humor måste man bara läsa Arto Paasilinna! Jag har läst ett 10-tal av hans böcker och de är underbara. T.ex Harens år, Den ljuva giftkokerskan, De hängda rävarnas skog, Den ylande mjölnaren m.fl.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Maria
2007-10-21 16:24
#6

Jag har läst två fantastiska böcker av Hosseini (tror hans namn stavades så). Han skriver om Afganistan på ett underbart vackert och flytande språk. Den första heter "Flyga drake" och handlar om två pojkar som växer upp tillsammans med olika villkor i livet. det handlar om kärlek, svek och försoning. Gripande och vackert.

Den andra heter "Tusen strålande solar" och beskriver kvinnors situation i Afganistan. Två kvinnor  i ett påtvingat förhållande lär sej ty sig till varandra för att överleva.En riktigt fängslande bok.

Dessutom har jag lärt mig en massa om Afganistans turbulenta nutidshistoria. Jag kan varmt rekommendera dessa två böcker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
nela
2007-10-23 21:42
#7

Vad kul med alla bra boktips, ska genast läsa Tusen strålande solar.jag kan rekomendera Edward Finnigans upprättelse av Roslund o Hellström.välskriven spännande och tankeväckande.

Maria
2007-10-24 12:39
#8

Jag har också läst Edward Finnigans upprättelse och jag håller med om att det var en tankeväckande och framför allt viktig bok.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Babz
2007-11-10 21:02
#9

Har du läst "Bye Bye Blackbird" av Patricia Wendorf? Kan annars rekommenderas. Vet inte om den finns översatt till svenska.

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Upp till toppen
Annons: