Annons:
Etikettboktips
Läst 4018 ggr
Sara
9/19/07, 9:54 PM

Tips om sanna berättelser böcker

Torey Hayden har skrivit flera böcker om sanna livsöden som hon träffat på i sitt arbetsliv.

Böckerna är skrivna i romanform och jag upplever böckerna betagande.

Torey Hayden

Sara

Annons:
Mezzzanina
9/20/07, 1:29 AM
#1

Jag har läst alla hennes böcker.De är fantastiska.Tror många skulle gynnas av att läsa hennes böcker.Särskillt om man är förälder eller har med barn eller ungdomar att göra.Men även för andra…

Diana_K
9/20/07, 2:22 AM
#2

Fler tips på sanna berättelse böcker.

Eremiterna i Taigan (1996) av Vasilij Peskov

Skildrar en rysk familjs kamp för att överleva i den sibiriska vildmarken. Från baksidan av boken: "Det var år 1978, vid en flygning över den ödsliga sibiriska tajgan, som några geologer upptäckte familjen Lykovs undangömda boplats. I en primitiv stuga bodde fem personer som - bokstavligt talat - inte hade sett en människa på fyrtio år. Det moderna livet var fullständigt okänt för dem. Materiellt levde de som på medeltiden.
Journalisten Vasilij Peskov tog sig ut till eremiterna i deras bergiga isolering, en storslagen men ogästvänlig natur där temperaturen på vintern kryper under 30 minusgrader. Hur fick de värme och ljus, hur klädde de sig, vad åt de, hur klarade de rovdjur och sjukdomar?"
I boken berättar han om deras liv och deras omvälvande möte med 1900-talet. Kan ju avslöja att de mest levde på potatis…

Diana_K
9/20/07, 2:34 AM
#3

Tillbaka till livet : Alisons historia

Ett människoöde du aldrig glömmer

En ung kvinna från Sydafrika blir våldtagen, oerhört svårt misshandlad och knivhuggen. Mot alla odds överlever hon. För att bearbeta det som hänt bestämmer hon sig för att offentligt berätta om de fruktansvärda övergrepp som två samvetslösa, iskalla våldsmän utsatte henne för."Jag kan inte dö nu. Jag måste klara att resa mig upp och hämta hjälp. Det är bara jag som kan svara på alla frågorna, tänkte jag för mig själv. Det fanns inga andra alternativ eller möjligheter. Jag var tvungen att kämpa. Jag var tvungen att överleva." I Tillbaka till livet berättar Alison sin häpnadsväckande, gripande och otäcka historia för journalisten Marianne Thamm. Vi får också ta del av historien ur andra människors synvinkel. Här berättar bilisten som hjälpte Alison om sina tankar och känslor, vi får möta Alisons föräldrar, Dr Angelov som sydde ihop hennes illa tilltygade kropp och polismannen Melvin Humpel som såg till att gärningsmännen fick sina rättmätiga straff.

Källa:Adlibris.com

Diana_K
9/20/07, 2:41 AM
#4

Här finns mer att läsa om Alison : http://www.alison.co.za/index.html

sarae
9/20/07, 12:28 PM
#5

Corinne Hoffmans berättelse Den vite massajen samt fortsättningen den vite massajens dotter.

Otroligt fängslande böcker om en vit kvinnas öde i kenya. Hon träffar en Massaikrigare som får henne att lämna allt i sitt hemland schweiz, för att kunna leva tilsammans med sin massai. Men livet i kenya blir inte riktigt som hon har tänkt sig. 

Corinne Hoffman är ingen författare i egentlig mening, och saknar riktig språkbegåvning. Men trots det är hennes böcker otroligt fängslande, det enkla språket, och de dagboksliknande kapitlen lyckas ändå hålla en helt fast.

rekomenderas starkt!

bubbelbubbel
9/20/07, 7:30 PM
#6

jag har läst vackra barn av torey, vilken bok ! :D

Annons:
Linn
9/20/07, 7:40 PM
#7

har läst 4-5 böcker av henne, underbara är dom! :)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[Sajberlena]
9/20/07, 9:11 PM
#8

"Mamma sa att jag var sjuk" av Julie Gregory.

Inte någon lysande författare, men historien om att växa upp med en mamma med Münchhausen-syndrom var ganska intressant i sig.

Linn
9/20/07, 9:47 PM
#9

jag har inte läst något annat från henne.. jag tyckte denna boken var helt okej skriven..

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

[Sajberlena]
9/20/07, 10:22 PM
#10

Tror inte hon skrivit något annat, inte vad jag sett i alla fall.

Jag tyckte att boken kändes lite oengagerande, fick aldrig den där känslan som man brukar få för författaren i den typen av böcker. Men det kan i och för sig lika gärna bero på ens egen sinnesstämning när man läser, även om det i mitt fall inte brukar spela någon roll…

[Sajberlena]
9/20/07, 10:23 PM
#11

Åh, kom just på en till;

Deborah Spungen; Inte som andra döttrar. Den boken engagerade mig så jag var tvungen att lägga den ifrån mig för det blev så jobbigt bitvis.

Linn
9/20/07, 10:43 PM
#12

#11 den har jag också läst. tror bara det är en av ovannämda som jag inte läst..

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

UlrikaG
9/21/07, 12:15 AM
#13

#8, den har jag också sneglat på, vet dock inte ännu om jag skulle våga läsa den…

Annons:
Upp till toppen
Annons: