Annons:
Etikettövrigt
Läst 1609 ggr
Mezzzanina
2007-09-17 03:08

Tips för synskadade eller andra!

Jag har en lätt synskada.

Jag har från syncentralen fått en så kallad "Daisy  spelare"

Det är en maskin med stora tydliga knappar som läser upp talböcker.

Talböckerna beställer jag från biblioteket.Spelaren har jag med mig överallt.Den är laddningsbar via elnätet.Ungefär som en mobiltelefon.

Men jag är ganska så förvånad då jag talat med andra synskadade som inte fått just informationen om "Daisy spelare"

Därför vill jag belysa den här!

Annons:
UlrikaG
2007-09-17 03:18
#1

Kanonbra!

Vad synd att itne alla som är synskadade får informationen med en gång, men hoppas att det finns de som hittar det här :)

johan
2007-09-17 12:45
#2

Hur skiljer sig en sådan från en vanlig mp3-spelare? Är det skillnad på ljudböcker som denna läser upp än vanliga ljudböcker som man köper i bokhandeln?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Kokoskorven
2007-09-17 15:18
#3

Ja, det är en extrem skillnad…de läser sidnummer, baksidetexter…och, tycker jag i alla fall, som sjörapporten ungefär, totalt utan inlevelse.

johan
2007-09-17 15:20
#4

Ojdå. Är det för att man ska kunna hänga med i pappersboken också, eller vad är poängen?

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Mezzzanina
2007-09-17 17:34
#5

Det hela beror på vem som läser upp böckerna.Även vanliga CD böcker kan ju bli dåligt inlästa av en dålig inläsare.Men man lyssnar ju inte om man inte vill på sidonummer eller annan information.Det är frivilligt.Det är dessutom inte samma person som läser in sidnummer och information som är uppläsare av böckerna.Jag tycker att Daisy spelaren är utmärkt hjälpmedel.Biblioteket satsar numera på Daisy talböcker.Men spelaren kan även ta andra ljudböcker.

Så läser den upp utsides texter,sidonummer osv.Det finns även en knapp med avstängning efter 15 minuter ifall man är en som somnar efter ett tag.Spelaren är större än en vanlig mp3 spelare.Den har ett handtag.Knapparna på maskinen är i olika former och i starka färger i gummi.Jag är mycket nöjd med min spelare.Hoppas andra behövande får samma möjlighet!

Kokoskorven
2007-09-17 17:42
#6

Ja, det är bra att det finns för synskadade, absolut :)

Annons:
leja
2007-09-17 17:52
#7

Tanken är att den ska vara lätt att använda. Tydlig att se knapparna, samt ge all information som man kan få av vanliga böcker. Så utformningen är för synskadade ska kunna använda den utan problem, utan att behöva fundera över viken knapp man ska trycka på.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

Upp till toppen
Annons: