Annons:
Etikettövrigt
Läst 1528 ggr
TerriZue
2007-09-24 21:06

Författare "Artistnamn"

Hej! Jag håller på och skriver en bok. En fantasy bok som jag tror att jag snart blir klar med. Jag har planer på att försöka ge ut den här boken. Om det skulle funka och min bok skulle tryckas så vill jag använda ett så kallat artistnamn. Jag vill altså inte att mitt riktiga namn, utan ett påhittat namn ska stå som författare till den här boken av vissa skäl.

Jag har haft ganska svårt att lyckas hitta något bra namn som jag blir riktigt nöjd med. Om ni har något bra förslag på "artistnamn" kan ni väl skriva det här.

Berätta gärna också vad ni tycker om artistnamn och liknande. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
Abico
2007-09-24 21:35
#1

Jag förstår inte, varför vill man inte ha sitt namn på en bok som man arbetat med och lyckats ge ut? Förekommer det överhuvudtaget artistnamn på böcker? Jag kan inte minnas att jag någonsin sett något sånt.

Hanna 

UlrikaG
2007-09-24 21:40
#2

pseudonymer finns det gott om i litteraturvärlden

bl a använder stephen king sig av Rickard Bachman emellanåt.

#0, kan dock inte hjälpa dig med ett tips

kanske du kan försöka sätta ihop ditt eget namn till något annat?

AndersE
2007-09-24 22:30
#3

#0 För att ev kunna ge tips måste man nog veta mer.

Vill du bara slippa använda ditt eget namn, eller vill du förmedla något med namnet?

Ibland har ju författare "bytt kön" genom sin pseudonym, eller bytt nationalitet?

Ett namn väcker ju associationer - om kön, nationalitet, kanske ålder och personlighet?

 Vad vill du läsaren ska tro?

TerriZue
2007-09-25 14:17
#4

Det är nog mest för att jag inte vill använda mig av mitt eget namn, jag vet inte riktigt varför. Jag har nog helt enkelt fastnat för iden med ett artitnamn. Dessutom tycker jag att det är så läskigt att det är så lätt att "få tag" i folk genom internet så jag vill hålla mitt riktiga namn så hemligt som möjligt…

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

AndersE
2007-09-25 14:43
#5

Suzanne Terri

;-)

TerriZue
2007-09-25 14:45
#6

Det var faktiskt ganska coolt! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Annons:
EmmaG
2007-09-25 15:48
#7

Som sagt..pseudonymer är jättevanligt idag!
Margaret Ogden valde det mer manliga namnet Robin Hobb när hon skrev Mördarens lärling för att hon funderade på om läsarna verkligen kunde köpa att en kvinnlig författare skulle kunna porträttera en ung pojke på ett bra sätt.

Själv gillar jag att kunna bygga et nytt namn ur sitt riktiga

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Upp till toppen
Annons: