Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 3855 ggr
MimmieM
2007-09-22 15:58

Vad är bra litteratur?

När ni letar efter litteratur till barn, vad är det då för kvalitéer ni söker efter för att kalla det en "bra" bok till minstingarna?
Några speciella saker som ni tar i beaktning?
Funderat över vilka värderingar gällande genus som tas upp i böckerna?

Carpe Diem

Annons:
[Sajberlena]
2007-09-22 19:29
#1

Nej, faktiskt funderar jag inte över det ett enda dugg. Glad

Bra littertur till mina barn är böcker som de tycker om att lyssna till när jag läser samtidigt som jag tycker de är roliga att läsa.

Alfons, Mamma Mu och Pettsson är "våra" gemensamma favoriter, tillsammans med 100-tals "udda"-böcker som trängs i barnens bokhyllor.

Jag lägger inte någon energi på att medvetet välja litteratur som ska ge grundläggande värderingar eller forma mina barn åt något håll. Jag väljer litteratur som de tycker om för att uppmuntra dem att läsa och tycka det är givande.

vanessa
2007-09-22 20:26
#2

Böcker som roar en själv, brukar roa barnen. För då kommer livet in i rösten. Sedan så behöver det faktiskt inte vara en bilderbok eller liknande heller. Bara det är en berättelse som skapar bilder i huvudet. Fast jag vet inte vilken ålder du menar. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

leja
2007-09-23 13:47
#3

Bra litterattur för barn är de berättelser som engagerar och får barnen intresserade. En bra berättelse får barnen att vilja lära sig att läsa själva. Så håller med om att det som roar dig är bra även för dina barn.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
2007-09-23 14:39
#4

Jag ser inte motsättningen.

Jag läser - precis som ni andra skriver - helst böcker som jag tycker om att läsa. Vill inte barnen lyssna så hjälper ju inte det, men annars så har ju böckerna värderingar som jag vill förmedla, om jag tycker om dem.

Jag har stött på böcker med värderingar jag inte vill förmedla, men då gillar jag dem ju inte, och läser dem inte…

Nästan allt som Sven Nordquist är inblandad i gillar jag, liksom böcker med Ulf Nilsson. Janosch böcker är också bra.

Om man nu tänker sig att vilja påverka könsroller finns en underbar bok:

"Min lillasyster Jack och jag"

Det är en underbar berättelse, som förmedlar en människosyn jag ställer upp på till 100%. (Och lyckas samtidigt ge pikar åt sånt jag ogillar…). Dessutom är barnen mycket vettigare än de vuxna i den boken. Sånt är kul!

[Sajberlena]
2007-09-23 20:36
#5

Jag känner föräldrar som väljer bort litteratur som de själva tycker är bra, men som de anser vara "för pojkiga" eller "för flickiga" och som de därför inte vill ge sina barn. De läser Pippi för sina pojkar för att visa att tjejer är starka och heroiska men vägrar läsa Emil för "det är minsann inte bara pojkar som är busiga". Att de själva tycker om böckerna om Emil är, enligt deras sätt att se det, ovidkommande. De vill inte förmedla den bilden av pojkar till sina barn, säger de…

parsley
2007-09-25 22:27
#6

#5 Jag tycker inte man kan skydda barn från barnböcker med "felaktiga värderingar". Barnen kommer i kontakt med dem ändå, åtminstone om de är så spridda som Astrid Lindgrens böcker. Det är bättre att försöka fostra dem till kritiskt tänkande och diskutera innehållet i böckerna med dem.

Annons:
[Sajberlena]
2007-09-26 00:27
#7

#6

Precis min åsikt! Det är därför jag inte medvetet väljer litteratur som "styr" mina barn åt något håll. Det jag vill framhålla som viktigt för barnen tycker jag att jag kan få fram ändå.

geregvu
2008-05-13 15:49
#8

Jag tror inte man som förälder ska känna någon oro för vad som är rätt och fel för barnen. Min äldsta är född -70 och fick bara läsa "foträta" böcker om miljöförstöring samt förstås klassikerna. Disney var bannlyst1 Jag var ung och dåtidens klimat påverkade mig mycket. Min son född -80 fick läsa vad han ville, Pelle Svanslös var storfavoriten men sedan blev han helårsprenumerant på Kalle Anka innan datorerna slukade honom helt. Båda är "goda sanhällsmedborgare" och nöjda med sina liv så min påverkan som mamma var säkert ytterst marginell.

Darkmoonia
2008-05-13 17:37
#9

#5,#6 och #8, håller helt med era resonemang!

Mezzzanina
2008-05-14 01:07
#10

Min son tycker mycket om att läsa Manga.Personligen så är jag egentligen inte intresserad av Mangaböcker.Men han har fått mig att förstå att dessa böcker är viktiga för honom.Jag tar gärna del av det han läser och så pratar vi om böckerna.Vi läser också mycket tillsammans även om han är 12år.Men det ger en trevlig stund att läsa tillsammans med honom!Jag tror att det är viktigt att ta del i allt som ens barn är intresserad av istället för att skydda dem ifrån vissa saker.Så gör jag.

Upp till toppen
Annons: