Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 2319 ggr
rulda
9/18/07, 1:19 PM

Harry Potter

Jag tyckte att någonting saknades.. en litteratur sida utan Harry Potter?
Böckerna har blivit otroligt uppmärksamade genom media, och nästan alla har läst dom.

Första gången jag läste "Harry Potter och de vises sten" skrattade jag så att jag grät. Vilken underbar fantasi värld som denna kvinna har byggt upp.
Men efter ett tag tyckte jag att böckerna förlorade sin charm. Kan vara för att det hela tiden, vart man än tittade så var det Harry Potter överallt. Var det inte böckerna så var det filmerna.

Men berättelsen om Harry Potter kommer jag att läsa för mina framtida barn, det är en bra historia men mycket fantasi.
Vad tycker ni helt ärligt om Harry Potter?

Annons:
Sara
9/18/07, 2:13 PM
#1

Jag tycker om HP böckerna och väntar med spänning på att den sista släpps på svenska den 21 november.

Sara

emoflickan
9/18/07, 2:57 PM
#2

Jag var o köpte sista boken samma dag den släpptes o läste ut den på två dagar heh, känner mig hyffsat nöjd med avslutningen!

[Vargnatt]
9/18/07, 3:02 PM
#3

Jag har läst alla böcker och tycker verkligen om den världen hon har byggt upp. Ska helt klart köpa den sista när den kommer ut på svenska :)

UlrikaG
9/18/07, 4:05 PM
#4

Själv har jag aldrig förstått tjusningen med dem. Har inte läst en enda.

Kan bero på att jag tröttnade på hela saken när det blev så uppmärksammat.

Frida
9/18/07, 4:49 PM
#5

Tycker inte om de två första böckerna. Var först i i del 3-5 som det hände något. Sjätte boken var lite av en besvikelse på ett sätt jag inte riktigt kan förklara. Tycker inte ni att hennes berättarsätt förändrades då?

Sjunde boken. Vad ska man säga? Kändes en aning som Auels Stäppvandringen med lite döda partier. Men jag gillade den Skrattande

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

leja
9/18/07, 9:35 PM
#6

Helt OK böcker, de första var något enklare. De riktar sig även till yngre barn än de senare. Någon var nästan dålig. Men sista boken tog sig en del. Läste den på två dagar(också). Tycker att de är trevligt skrivna och bra böcker för slukar åldern. Har fått många ungdomar att börja läsa engelska, vilket borde vara positivt. Men det finns mycket bra böcker i den genern. Böcker för barn, med övernaturliga inslag.

Vad ska man ha som signatur tro?

Annons:
Anne
9/18/07, 9:56 PM
#7

Jag tycker att de är helt lovely - fantastiskt underhållande böcker. :)

Pia
9/19/07, 12:44 AM
#8

Instämmer, oerhört underhållande, även om jag kan reta mig på dåligt språk…, men de är så fantasirika att man gärna bortser från det:)

Anna-hfg
9/19/07, 11:16 AM
#9

Jag tyckte inte alls om den sista boken. Det lämnades för mycket lösa trådar och den verkade vara skriven i en hast. Den kändes ofullständig. Jag kan inte förklara det bättre.

[Sajberlena]
9/19/07, 11:19 AM
#10

Jag började läsa den första, men jag fastnade aldrig för den.

Däremot plöjer 11-åringen dem om och om igen - han älskar dem!

Linn
9/20/07, 10:21 PM
#11

#9 vad jag har hört, i början när hon började släppa böckerna, så hade hon skrivit den sista boken först. vet inte om detta är sant dock..

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Frida
9/20/07, 10:53 PM
#12

#11 Sista kapitlet var det. Sen kan man diskutera om det var kapitlet i sig eller epilogen som menades.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Linn
9/20/07, 10:57 PM
#13

aha. där ser man. då vet jag det. tackar!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Pandoer
9/23/07, 11:16 AM
#14

jag tycker att böckerna är jättebra , och jag gillade slutet i sista boken också :) de är så bra skrivna. det är inte bara barn som kan läsa och tycka om de, utan alla. min pappa på 43 tycker ännu mer om de än vad jag gör :) han tycker de är helt otroligt bra :)

Abico
9/23/07, 10:09 PM
#15

Jag tycker dom är jättehärliga allihop. Fast ettan är väl lite uttjatad nu när man sett filmen minst 20 ggr och läst boken på svenska 3 ggr och en gång på engelska. Jag stod och köade halva natten på sista boken och kan ju säga att det är första gången jag läst en hel bok på engelska, så nog är man nöjd med sig själv ^^ Därefter fortsatte jag och läste ettan på engelska också och tänkte läsa alla böckerna på engelska, men det tog stopp när jag skulle börja på tvåan eftersom jag redan läst den en gång den här sommaren ;P Men det är fantastiska böcker!

Hanna 

TerriZue
9/24/07, 12:53 PM
#16

UlrikaG 

Har du inte förstått tjusningen med Harry Potter så är det konstigt. Det är de mest underbara böcker jag nånsin läst. Har du inte läst dem så har du verkligen missat nåt! De är helt fantastiska historer, skrivna på ett genialiskt sätt, J.K Rowling kan skriva som ingen annan kan, hon vet exakt hur man skriver för att man ska bli helt fast i boken, jag personligen läser tills ögona blöder när det kommit en ny bok och jag längtar ihjäl mig till den sista.

Tycker man inte om böckerna så är ju självklart det okej, alla kan inte ha samma smak, så är det bara. Men jag tycker inte att du ska bestämma att du inte gillar dem innan du har gett dem en chans, filmerna är urusla men böckerna är helt otroliga. Att de är populära beror ju helt enkelt på att folk gillar dem för att de är bra, du slutar väl inte titta på tv för att det är populärt? Ge dem en chans, läs dem ch bestäm sen vad du tycker. 3:e boken är BÄST! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

UlrikaG
9/25/07, 7:41 PM
#17

#16, vem vet, kanske skall vänta något år och sedan ge mig på dem? :)

TerriZue
9/26/07, 1:28 PM
#18

Det tycker jag låter som en utmärkt ide… som sag, alla behöver ju inte gilla dem. Smaken är som baken! ;) Men jag tycker inte man ska säga att man inte tycker om något som man aldrig har testat! :D

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

parsley
10/2/07, 9:45 PM
#19

Både jag och barnen gillar Harry Potter och Sagan om Ringen, roligt med böcker som flera generationer gillar och kan diskutera.

Misprize
10/3/07, 11:54 AM
#20

Jag älskar Harry Potter böckerna. Jag läser om dem väldigt ofta och det är alltid lika bra. Jag förstår inte hur man inte kan gilla Harry Potter eftersom ja, böckerna enligt min mening är fantastiska.
Jag har läst den sista boken på engelska och jag blev inte besviken alls. Jag tycker allt passar in.

Ska läsa på svenska också förstås :)

Annons:
Abico
10/3/07, 9:35 PM
#21

Är det någon som vet ett exakt datum för när dödsrelikerna släpps?

Hanna 

TerriZue
10/4/07, 1:23 AM
#22

21 November

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Abico
10/4/07, 12:48 PM
#23

#22 - Tack :)

Hanna 

Tiril
10/4/07, 2:35 PM
#24

Jag köpte 7:an på engelska samma dag som den kom ut och trots att jag är ur-usel på engelska klarade jag faktiskt av att läsa den, och förstå! Verkligen en bra bok, som alla andra!

Frida
10/4/07, 7:49 PM
#25

Har laddat hem alla böckerna som ljudbok (på engelska). Väldigt intressant att höra de första böckerna eftersom jag bara läst dem på svenska, var först från fjärde boken som jag tog dem på engelska istället.

Tycker det är suveränt med ljudböcker nu när jag har en iPod med stort minne och kan lyssna när jag är ute och går, broderar eller jobbar. Innan kunde jag inte alls slappna av och ta mig igenom en bråkdel av en ljudbok.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

TerriZue
10/5/07, 1:21 AM
#26

#24 Jag har visserligen bara läst ettan på engelska men jag tyckte att den var jättelätt att förstå. Den är skriven med ett väldigt lätt språk som är lätt att förstå och hänga med i, inga krångliga ord och sånt där onödigt. :)

#25 Det är härligt med ljudböcker men jag föredrar att läsa själv. :) Men jag har ettan, tvåan och trean på ljudbok, det är mysigt att lyssna på om man har svårt att somna eller när man ligger i badet! :D Annars läser jag hellre själv… :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Fallande
10/5/07, 10:12 PM
#27

Älskar böckerna och har läst alla 1-6 på engelska och svenska många gånger och läste igår ut 7e boken på engelska. Helt underbart! Jag har läst böckerna sedan 11 års ålder och vet inte hur många gånger jag har läst dem, med både skratt och gråt.

Annons:
Babz
10/21/07, 2:23 AM
#28

Jag tycker de är väldigt underhållande och roliga. Jag har läst hela serien minst ett par gånger och tycker egentligen att de bara blir bättre med tiden… Har de tre eller fyra första på svenska och resten på engelska. Helt OK översättningar, men de är bättre på engelska.

Sagan om ringen är oxå en favorit, har läst den tre-fyra gånger på svenska och säkert lika många på engelska. Den är klart bättre på engelska. Har dock inte läst den nya svenska översättningen, kanhända är den bättre än Ortmarks? Någon som vet?

 

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Upp till toppen
Annons: