Annons:
Etikettfantasy-sci-fi
Läst 2866 ggr
UlrikaG
9/25/07, 2:19 AM

David Eddings...

….är en författare jag fullkomligt älskar!!

Första boken jag läste var Ödets fullbordan, sedan dröjde det några år innan jag började från början :)

Nu är jag fast, Sagan om Belgarion och Mallorea hör till några av mina mest älskade böcker.

Favoriten i serien är Murgoernas Konung, fullkomligt älskar Silke i den boken :)

Skrattar lika högt varje gång och INGEN får störa mig när jag väl tagit upp böckerna. Med dessa är jag också i stort sett okontaktbar till sista bladet i Sagan om Mallorea.

Det är tack vare dessa böcker som jag fastnat för fantasy, innan dess var det endast deckare och skräck.

Någon mer än jag som tycker de är fantastiska?
Vilken av karaktärerna är er favorit? Eller vilka.

Annons:
emoflickan
9/25/07, 3:16 AM
#1

oh ja…läst alla hans böcker om o om o om igen haha. brukar bli en gång om året man kör en genomläsning av belgarion/mallorea, samt tamuli/elenien. hans karaktärer är fantastiska (även om han gärna använder sig av liknande i olika serier;) skrattar alltid så mkt när jag läser honom..silke är en personlig favorit här oxo, men även Belgarath! För o inte tala om Spjuthöks häst (vad är det den heter, typ svarta faran?:) så underbart!

UlrikaG
9/25/07, 3:46 AM
#2

ja visst är han :) hästen och belgarath alltså ;)

saknar dock sista i elenien  :(

men men, de nskall väl gå att få tag i någonstans i kartonnage…..

EmmaG
9/25/07, 1:21 PM
#3

Har läst väldigt lite Eddings ja - men gillar det jag läst iaf =)
Serien om Tjuven Althalus var det första jag läste & nu håller jag på att avsluta första boken i serien Drömmarna

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Frida
9/25/07, 3:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Eddings var också orsaken till att jag började läsa fantasy. Fick tag på Belgarath och Polgara på bokrean. När jag sedan såg att det var "efterföljare" till två andra serier letade jag även upp Belgarion och Mallorea innan jag började läsa. Fastnade totalt.

Favoritkaraktär är nog Silke och, kanske inte helt oväntat, Althalus (har ju trots allt döpt min första kanin efter honom). Hmm, säger nog en hel del om mig. Två tjuvaktiga typer Oskyldig

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Sehvrin
9/25/07, 3:06 PM
#5

Jag har tröttnat lite på Eddings, så numera läser jag ingen av hans nya böcker. Detta var efter att jag blev så besviken på att Redemption of Athalus var precis likadan som hans övriga böcker, för det är det som är problemet med Eddings: Han kommer aldrig med nåt (helt) nytt, utan hans böcker är bara samma visa om och om igen.

Nu kanske det låter som om jag inte gillar David Eddings överhuvud taget, men det stämmer inte alls. Jag fullkomligt älskar Sagan om Belgarion/Mallorea och läser gärna om dem. Även Elenien/Tamuli är rätt bra.

Det jag gillar med Eddings böcker är att de inte är god litteratur, men de är väldigt god underhållning. Man kan inte påstå att den är så jättedjup, utan alldeles lagom. När jag läser nån av hans böcker (iaf från huvudserierna, jag räknar inte Belgaraths och Polgaras böcker…) så känns det som en film i bokform. Och det är just att det känns som en film som har fått mig att älska hans böcker.

(Kan tillägga att han var min första favoritförfattare, men jag kan inte rekommendera hans böcker innan han började med fantasy, jag försökte med High Hunt och den var grymt tråkig XP)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Pandoer
9/25/07, 4:15 PM
#6

Hans böcker är verkligen fantastiska. Gillar bäst böckerna om belgarion, sen de om spjuthök är också helt ok, men de där om en tjus (som hans fru varit med på) gillar jag inte alls. Det är helt omöjligt att inte gilla Silke. Belgarath och en han som kan gå igenom setn, kommer inte ihåg vad han heter nu :S

Annons:
Frida
9/25/07, 6:22 PM
#7

Jag har läst någonstans om att hans fru har varit med och skrivit alla böcker. Är först från och med The redemption of Althalus som hon står som medförfattare. Nu vågar jag inte svära på att det stämmer. Ska se om jag kan hitta källan igen.

#6 Han heter Relg.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

UlrikaG
9/25/07, 7:14 PM
#8

Det stämmer att hans fru Leigh har medverkat på hans böcker.
Hon står med som medförfattare på böckerna om Polgara, Belgarath och Rivas skrifter bl a.

Leigh har hjälpt till redan på de första böckerna, men det är först senare hon står medskriven som medförfattare.

Frida
9/25/07, 7:31 PM
#9

Det gör hon ja! Hade helt glömt av de böckerna och ändå stod jag och fipplade i bokhyllan innan jag skrev inlägget  Generad

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

UlrikaG
9/25/07, 7:37 PM
#10

#9 Glad

Pandoer
9/26/07, 6:52 PM
#11

#6 tack för det. kan inte fatta att jag glömde vad han hette ;)  tänkte låna böckerna och läsa om de nu igen. jag ska köpa alla böcker, har bara mallorea-serien, men jag har inte råd för tillfäller. Det är ju så mycket man vill ha, haha

Frida
9/26/07, 7:57 PM
#12

#11 Inget att prata om, jag fick själv hjärnstopp så jag var tvungen att tjuvkika i Besvärjarnas kamp Flört

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Existerande
2/2/08, 11:06 PM
#13

Jag måste helt ha missat något, det jag har läst av Eddings har jag verkligen avskytt. Kan dock vara det att han är ytlig som någon nämde innan, eller så gav jag aldrig dem någon direkt chans då jag först fick höra att det bara var killar med i hans böcker och sedan att de var bra.

Annons:
MarHai
3/12/08, 11:39 PM
#14

Äldre gudar böckerna är de enda jag har läst av honom.
De var lite knepiga vissa stunder, men så bra!

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

emoflickan
3/19/08, 1:34 AM
#15

#14,rekommenderar dig verkligen att läsa sagan om belgarion, helt fantastisk..:)

Pandoer
3/22/08, 11:50 PM
#16

#12 haha okej ;) nu har jagläst om de 4ggr tror jag. hittade alla böcker i belgarionserien för bara typ 40:- styck, så nu har jag alla om belgarion (utom polgaraböckerna då) nu har jag börjat om på katharine kerrs serie om landet Deverry, det är nog 5-6 gången jag läser om den serien. konstigt hur man bara fastnar för vissa serier och kan läsa om de hur många gånger som helst utan att man tröttnar på de!

denstore
4/26/08, 7:19 PM
#17

Belgarion-böckerna var ju rätt OK, och överlag är väl Eddings underhållande. Dock så tycker jag att han inte riktigt lyckas i längden. Och den svenska översättningen är ju verkligen dålig. Ibland undrar jag om inte fantasys lite skamfilade rykte beror just på att översättningarna är så erbarmligt dåliga. Man nästan gråter ju om man råkar ha läst sakerna på engelska innan…. ;)

Abico
4/28/08, 9:48 PM
#18

Jag har faktiskt inte läst något av Eddings :O Men jag har varit på och fingrat på några av hans böcker på bibblan ett par gånger. Kikade nu på nätet och såg att alla böcker som finns på bibblan här i stan är inne, i stortsett iaf. Så jag kanske skulle ta mig dit och låna en bok… Vilken är isf. den första?

Hanna 

Yuki
7/10/08, 9:22 AM
#19

Ja, han är bra.

Sehvrin
7/10/08, 11:00 AM
#20

#18 Jag skulle rekommendera att börja med Sagan om Belgarion och det är Stenens vätare som är första boken i den serien.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
lovlin
8/23/08, 11:08 PM
#21

#16 och jag verkar ha identisk smak inom fantasy iaf :D

Ojojoj.. ord kan inte uttrycka vad jag känner för denna författare. Har honom att tacka för hela min läslust känns det som. Minns kvällen jag gick till mina föräldrars bokhylla som tioåring och valde Stenens väktare bara för att det var en bok i en serie och att utsidorna på dom var färgglad. Var nog en ytlig tioåring =)

Mer än halva livet senare sitter jag just nu och läser om dom, för 10onde gången minst =) Jag har inte funderat på favoritkaraktärer, däremot så har jag favoriter vad gäller ordväxlingar och händelser. en känsla av "i told you so" har eddings väldigt lätt för att framkalla, då ler man med hela ansiktet :)

Sen håller jag verkligen med dom som tycker att han återvänder historier och är fantasilös på det sättet. Tjuven althalus är matchmaking på hög nivå och de har bara vart värda att läsa två gånger för mig. Äldre och yngre gudar vill jag inte ens försöka, är nöjd i min lilla belgarion/spjuthökbubbla :P

Åh, en favoritkaraktär förresten; kurik och talen. hur ledsen blev jag inte i safirrosen.. (ska inte vara en spoiler ifall..)

Effie
8/24/08, 12:43 PM
#22

Trevlig underhållning, men absolut inget mer. Har bara läst serien om Belgarion; försökte börja på vad hette den? Elenien? men den kändes som en tråkig repris, samma recept på något vis. Jag vill ha lite mer.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

starfox
8/27/08, 5:10 PM
#23

Tycker bäst om Belgarion-böckerna och Polgara är min absoluta favoritkaraktär.

Yuki
3/2/09, 7:47 PM
#24

23: Samma här.

peaches
3/2/09, 11:49 PM
#25

Är Eddings någon ni rekomenderar till någon som jag, som aldrig egentligen läst fantasyböcker? :) Har aldrig fått något grepp om ren fantasy och min bror har en drös med hans böcker, kanske borde börja läsa någon?

Sehvrin
3/3/09, 12:44 AM
#26

#25 Ja, jag skulle säga att det är bra "nybörjarfantasy" Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

vimes
3/4/09, 11:06 AM
#27

#25: Ja, som Sehvrin skriver är Eddings en bra inkörsport i fantasy, och kanske läsande över huvud taget.Det är lättläst. Det händer mycket. Spänning. Klatschiga dialoger. Inte allt för komplicerad värld. O.s.v.

Men det är just allt vad Eddings är. Har du läst mycket annat - vad ska vi säga… vuxenlitteratur - tror jag inte att Eddings är en speciellt bra inkörsport i fantasy, därtill är han alltför endimensionell.

Annons:
Angelclaw
3/5/09, 6:09 AM
#28

Läste Eddings när jag var rätt ung, Sagan om Belgarion och Mallorea.. började på …ah…Spjuthök?

Var jättelänge sen nu, borde kanske läsa dem igen. Minns jag älskade dem!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

nimh
5/7/09, 6:08 PM
#29

Eddings är bra nybörjarfantasy - om nybörjaren är ungefär 12-14 år. Om man läser dem för första gången i vuxen ålder så tror jag inte att man uppskattar dem särskilt mycket (jag läste Belgarion och Mallorea första gången i 12-13-årsåldern och läser numera om dem regelbundet, inte för att de är så himla bra utan för nostalgifaktorn).

När kom Elenien och Tamuli? Jag kan ha varit lite "för gammal" när de kom på svenska, men gillar dem ändå eftersom jag gillar Belgarion och Mallorea…

Favoritkaraktärer är Garion, Silke, Talen, Khalad och Spjuthök. Eddings kvinnor är tyvärr väldigt platta och stereotypiska, den enda jag riktigt gillar är Porenn.

Upp till toppen
Annons: