Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 4968 ggr
AndersE
2007-09-15 17:32

Första bokförälskelsen

I Grottbjörnen-strängen skrev Titti:

"Slog nog personligt rekord med att låna om en bok från biblioteket i alla fall."

Då kom jag att tänka på min första stora bokförälskelse. Jga var nog 8-9 år och vi fick låna böcker från en vagn i skolan. Jag lånade Bambi och blev fullständigt uppslukad. Jag lånade om den flera gånger tills fröken tvingade mig att låna något annat.

Då gick jag själv tills stan, in på bokhandeln och frågade efter Bambi. Den fanns inte hemma, men de beställde den till mig, så jag har den hemma nu - nästan 40 år senare.

Artikel om Bambi

Vilka första bokförälskelser har ni?

(PS Kanske dags för en ny forumrubrik - barnlitteratur? DS)

Annons:
UlrikaG
2007-09-15 17:36
#1

nya forumgrupper är på gång, har redan lagt in några nya idag :)

för övrigt är det svårt att svara på just vilken bok som är den första, men en av de första är iaf Ödets Fullbordan av Eddings

UlrikaG
2007-09-15 17:39
#2

listan uppdaterad ;)

EmmaG
2007-09-15 18:00
#3

Det kommer jag inte ihåg vilken som verkligen var den sanna första. Men när jag gick i lågstadiet & fortfarande höll på att lära mig & läsa så älskade jag Bert-böckerna! (en förälskelse som höll i sig i många år & i hemlighet nog gör det än även om jag inte rört en Bertbok på evigheter)  Varje kväll fick mamma snällt lov att läsa ett stycke ur Bert för mig Skrattande

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

rulda
2007-09-15 23:20
#4

Här var det Lucky Luke som gällde för hela slanten. Inte någon riktig bok men det och Kalle anka var det enda pappa ville läsa för mig på kvällarna.
När jag blev lite äldre var det bara Kitty böcker som gälle… jag fick ta över mammas samling från att hon var mindre och sen byggde jag på den själv. Har nu över 120kitty böcker nerpackade… när jag går förbi en loppis och ser en bok jag inte har… haha då kliar fingrarna och jag kan inte låta bli att köpa den :)

Sara
2007-09-15 23:43
#5

Katitziböckerna är de som jag minns mest från min barndom. Mamma läste alltid ett eller två kapitel när jag skulle sova.

Sen så lusläste jag alla hästböcker.

Sara

AndersE
2007-09-15 23:50
#6

Jag var en riktig bokslukare i 7-8-9-årsåldern. Läste bl.a. tjocka klassiker som "Min vän Piken" (finns också med en mer originaltrogen titel - "Min vän Flicka"). Älskade den boken, liksom uppföljaren "Åskmolnet".

Jag hittade också en bunt piratböcker och liknande som tillhört farfar. Så jag läste glatt på gammalsvenska. Visst är det härligt med den där första läsglädjen!

Något annat jag minns som STORT var Prins Valiant av "Hal" Foster. Härliga berättelser, men framförallt otroligt vackra jugend-inspirerade teckningar. Kvinnorna har aldrig varit så vackra som i Prins Valiant. Serien har också flera gånger utnämnts till världens genom tiderna bästa.

Lite längre ner på kvalitetslistan kommer "Bill den förslräcklige" av Richmal Crompton. Mycket charmiga och tidstypiskt brittiska. Jag och min kompis lekte jämt Bill. Jga var Bill och han var Ginger. Vi blandade lakritsvatten…

Min moral i unga år påverkades möjligtvis av att jag läste alla Singleton-böckerna  av Louis de Geer.

Som ni märker har jag läst de böcker som egentligen tillhör generationen före min egen…

Annons:
[Vargnatt]
2007-09-16 01:16
#7

Hum, vad svårt att komma ihåg den första bokförälskelsen! Jag vet att jag läste mycket Kitty-böcker, mammas gamla :). Började också med Koontz och King i sena mellanstadiet någon gång och blev kär i dem.

Sedan är böckerna om Windy speciella för mig!

[Sajberlena]
2007-09-16 01:33
#8

Hästböcker, hästböcker och hästböcker!

Vitnosserien var nog de första, jag var sju år och hade precis lärt mig läsa.

Sen precis som #7 - mammas gamla Kittyböcker och Mary, Lou-böckerna.

Men den bokserie som nog uppslukade mig mest ett par år senare och som jag fortfarande läser ibland bara för att det är roligt var Kulla-Gulla.

anebit
2007-09-16 03:02
#9

Har alltid läst  böcker  från det jag lärt mig  läsa  men det enda jag kommer på nu är är att jag slukade alla Kittyböckerna när jag var ung……….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

AnnaKarin
2007-09-16 10:40
#10

AndersE och jag läste samma böcker - jag kanske tillhör generationen före ;-) Mina allra första favoritböcker var serien om Britta o Silver av Lisbeth Pankhe. Jag kan läsa dem med behållning än idag, tyvärr saknar jag en bok i serien.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

leja
2007-09-16 12:53
#11

Kul sträng. Första älslings boken var Putte i blåbärsskogen. Kunde den utan till. När jag började skolan så kommer jag ihåg spänningen i den första boken jag läste själv. Den handlade om nybyggare i USA, de första på östkusten, med en liten pojke som mötte indianer. Denna gastkramande bok fick jag syn på när jag gick i högstadiet och läste då om den. Var var spänningen? Varför skulle någon tycka den var så bra? Vilken besvikelse. Men ganska kul att se hur perspektivet ändrats. Tyvärr kommer jag idag inte ihåg titeln.

Sen läste jag massor av böcker, i stort alla som nämnts ovan + många fler. Kommer ihåg att vi i skolbiblioteket fick låna 3 böcker i veckan. När min mamma jobbade på folkbiblioteket där jag lånade upp till 14 böcker i veckan och då gav fröken som förklaring att mer än 3 böcker i veckan skulle hindra oss i skolarbetet. Jag bör ha läst ca 2-3 bar/ungdoms böcker om dagen, ett tag. Så jag fick inte det att gå ihop. Hade inga problem att hänga med i skolan heller. 

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
2007-09-16 13:02
#12

Jag tror den enskilt bästa hjälpen man kan ge barn i skolarbetet är att locka dem in i läsning så tidigt som möjligt. Det följer så mycket med gratis. T.o.m matte blir lättare - bl.a. eftersom du har lättare att förstå frågan i uppgifterna.

Jag har egentligen aldrig lärt någon grammatik - men det myckna läsandet i låg ålder gav mig relativt höga språkbetyg hela vägen i skolan.

emoflickan
2007-09-16 14:48
#13

kittyböckerna började jag med ganska tidigt, och som en del andra sagt, allt om hästar :) sen i 10-11 års åldern läste jag min första stephen king bok, Carrie, jag hade sett filmen (var skräckfilmsfreak myyycket tidigt) så jag fastnade direkt :)

Annons:
Pia
2007-09-16 15:55
#14

Bengt och Maj på fäboden *nu läser vi benkemaj*, nött bok det där, men jag har den kvar:)

Kokoskorven
2007-09-17 01:37
#15

när jag var riktigt liten så var det bara "prinsessböcker" som gällde, sedan blev det Kitty och vi femböcker… och Lottaböckerna. efter det romaner i pocketformat…hette det Allersromaner? Minns specielt en som hette barn 312 eller nåt sådant. Sen halkade jag in på Agatha Christie…

[Sajberlena]
2007-09-17 01:39
#16

Någon som läste böckerna om Skrattmaja som barn? Ärvde även dessa av min mamma, tror knappast de finns längre… Det var i alla fall också favvoböcker i 7-8 årsåldern.

[Vargnatt]
2007-09-17 02:01
#17

#15 Ja just ja! Vi femböckerna var poppis hos mig också :)

MalinD
2007-09-17 16:48
#18

Min första riktigt stora bokförälskelse - som hållit i sig - är serien om Narnia. Hur många gånger de än filmat så lyckas de aldrig nå den magi som jag känner när jag läser böckerna.

[Vargnatt]
2007-09-17 18:07
#19

#18 herregud vad ni påminner mig om böcker jag läst ;) Narnia läste jag inte så tidigt faktist men jag älskar serien!

Pernilla
2007-09-17 19:17
#20

Får instämma med MalinD och skulle just skriva ett inlägg om Narnia själv. Nu blir jag ju tvungen att komma på något eget så jag får skriva Anne på Grönkulla istället…

//Pernilla

Annons:
vanessa
2007-09-18 00:01
#21

JAg var nog en annorlunda läsare, sm liten och fortfarande. De böcker som gjorde de tidiga läsminnena är "Född fri", om lejoninnan Elsa. Läste sedan alla Joy Adams böcker. Och de var tunga! Min mamma flåsade tillsammans med mig till och från biblioteket. Ibland säger hon att den onda ryggen kom från mitt läsintresse :-). Fast med stolthet i rösten. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lavine
2007-09-18 00:28
#22

Solklart. Det är Pricken av Margret Rey.

johan
2007-09-18 00:53
#23

Jag får väl köra med mitt standardsvar igen och skriva Vitt blod av Lukas Moodysson. Även Gummitarzan är en kär bardomsvän. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Faxlin
2007-09-18 06:12
#24

Den första serie böcker jag läste och vart helt uppslukad av som barn var Kulla-Gulla serien.
Men den abslut första bok jag läste själv kommer jag inte ihåg. Jag lärde mig läsa innan jag började skolan och ärligt talat kommer jag inte ihåg min första egenlästa bok.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

rulda
2007-09-18 13:11
#25

Nu när jag sitter och läser era inlägg så ploppar det upp fler lästa barndomsböcker….
Kulla gulla har även jag läst, hemliga sjuan, lotta böckerna, mary lou, fem böckerna, lilla huset på prärien… listan kan göras lång! Tänk vad mycket man har läst i sitt liv…

ceolas
2009-08-01 16:17
#26

Vem ska trösta Knyttet? av Tove Jansson läste min pappa för mig när jag var 4-5 år. Den var, och är fortfarande, helt underbar. Jag har den fortfarande i bokhyllan och läser om den ibland.

Effie
2009-08-01 18:23
#27

Muminböckerna kanske var min första bokförälskelse. Jag gillade Snusmumriken. Det gör jag fortfarande.

Sedan har även jag läst Lotta-böcker, Kitty-böcker, Allers-romaner, Anne på Grönkulla, och Emily av samma författare, Cherry Ames, Katy och andra sjuksköterskeböcker, Svarta Hingsten och andra hästböcker (minns Bruja den otämjbara; sorglig), Wahlströms djurböcker, diverse hundböcker ("Jerry" och "Michael" av Jack London, "En mycket liten hund av Philippa Pearce, "Pojken och hunden" av Martha Miller)…fast nu börjar vi närma oss tonåren…

Någon enstaka Skratt-Maja. Nalle Lufs. Kajsa Rutlapp. Trillingarna Svanslös. Vi från Minimalien. Vackra Svarten. Singleton läste jag också. Och Jennings-böckerna, de var roliga.

Håller med vem det nu var som skrev det; det är viktigt att barn läser. Skräp och kvalitet blandat - en dag upptäcker man till sin förvåning att "de här böckerna är ju precis lika allihop!" och så slutar man läsa Kitty-böcker…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
Filosofia
2009-08-01 19:09
#28

Jag minns väl min första bokförälskelse. Det var En liten prinsessa av Frances Hodgson Burnett. Jag fick den i present av mamma när jag var sju år gammal och jag blev så uppslukad att jag läste ut den samma dag. Sedan dess har jag säkert läst om den hundratals gånger.

Jalking
2009-08-01 19:32
#29

Som tonåring hade jag mest flyg i skallen och läste nästan bara Biggles. Tror att jag lyckades läsa nästan alla, mycket tack vare en lika flygtokig kompis som hade massor av Bigglesböcker hemma. Några indianböcker blev det också, mest om Hjortfot.
Sen följde en period när det nästan bara var serietidningar och seriealbum som gällde. 91:an, Knasen och Gaston var favoriterna.
Via Jordskredet av Desmond Bagley halkade jag in på böcker utan bilder igen, och sen dröjde det inte länge förrän jag kastade mig över alla slags böcker.

mariva
2009-08-02 01:22
#30

Jag har älskat många böcker när jag var barn, men den första förälskelsen hade jag några år innan jag började skolan. Jag lärde mig läsa med hjälp av den, men kan tyvärr inte komma ihåg vad den heter. Den handlade om ett litet lok tror jag, i alla fall ett tåg. Undrar om min mamma har kvar den någonstans?

AnnaKarin
2009-08-02 17:35
#31

#30 Tuff Tuff eller nåt sånt? Handlar om ett litet växellok som tror att det ska bli ett stort ellok som vuxen?

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

mariva
2009-08-02 23:54
#32

#31 Nej, den heter inte något med Tuff. Tror den heter något med "Den/det lilla…" Ska försöka komma på det på något sätt. Obestämd Men det var ju jättelängesedan, på 50-talet, så det är inte lätt!

Effie
2009-08-03 09:08
#33

#30 Jag läste någon berättelse om ett litet tåg i en antologi någon gång - Min Skattkammare troligen, från 50-60-talet. Det handlade om ett stort tåg som fått stopp någonstans i en stor backe, och som frågade andra tåg om hjälp, men de hade så bråttom så bråttom. Till slut kom ett pyttelitet lok, och ville försöka, fast ingen trodde att det orkade.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

ceolas
2009-08-03 11:12
#34

Kan det vara Puff-Puff det lilla växelloket av Wallace Wadsworth?

Annons:
mariva
2009-08-03 23:01
#35

#34 Är det samma som #31 menar? Nej. det är varken Tuff Tuff eller Puff Puff! Skrattande

#33 Det känns som att du kommit lite närmare sanningen…

sisal
2009-08-22 04:40
#36

Vilken rolig "tråd"! Skrattande Var ju tvungen att tänka länge…. Kom på många "bokförälskelser", men de första var nog "Pust i vindarnas rike" och "Popo och drakarna".

Sen följer så klart "Loranga, Masarin och Dartanjang" och även för mig som för #21" "Född fri", "Leva fri", För alltid fri" och ett par böcker till Joy Adams skrev bl.a om en gepard som hette "Pippa"???

Böckerna om Narnia inte heller att förglömma……

elinn
2009-08-23 18:12
#37

När jag var liten läste alla Kitty men jag ville inte vara som alla andra så jag började läsa "Tvillingarna på Sweet valley High"-serien och den tyckte jag var riktigt bra. Det är den serien jag kommer ihåg starkast från min barndom.

// ElinN

Filosofia
2009-08-23 18:27
#38

#37 Där jag bodde läste alla tjejer Tvilling-böckerna. :P Alla samlade (de var ju märkta med nummer), kommer jag ihåg. Fast jag gillade bäst originalserien, när de är 12 år gamla.

Maria
2009-08-23 20:00
#39

Jag läste "femböckerna" av Enid Blyton och gjorde ett streck i början på alla gånger jag läst just den boken.

Om jag inte minns fel så var det 21 st i serien och jag hade alla med de gamla omslaget utan just "Fem stoppar spöktåget" som jag flera år senare fick tag på.

Mycket kretsar kring en ö som ena flickan äger med en förfallen borg på och när jag var 16 år så bodde jag en sommar i Penzance i Cornwall och i bukten där låg en ö med en borg på (St. Michaels Mount) och jag kände mig riktigt hemma…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

cillaw
2009-08-24 00:44
#40

min första förälske  kom när jag va ca 3,4 år, på den tiden kunde jag inte riktigt uttala alla orden så jag kallade boken  : kakel pektakel  töper tubba.   denna bok är väl sliten men finns sparad. Nu vet jag att den heter krakel spektakel köper en klubba.

Upp till toppen
Annons: