Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 1015 ggr
johan
2007-09-18 01:04

The Fugitive Game

Jag gillar böcker där det finns en verklig historia i grunden. En sådan bok är The Fugitive Game av journalisten Jonathan Littman. Boken handlar om Kevin Mitnicks tid på rymmen från FBI och baseras till största delen på telefonsamtal författaren hade med Mitnick under tiden han var på rymmen.

Boken är känns mer som en bra deckare än en faktabok, men i princip allt i boken är sant. Jag tror att man kan gilla den rätt mycket även om man inte har intresse av hackers.

Parallellt med denna bok skrevs en annan bok om exakt samma händelse. Den boken heter Takedown och är skriven av Tsutomo Shimamora och John Markoff. Shimamora är säkerhetsexperten som faktiskt satte dit Mitnick. Boken beskriver samma katt och råtta-lek, men från andra sidan så att säga.

Takedown är inte lika välskriven och medryckande som The Fugive Game, men det är ändå kul att ha läst båda.

Dessa böcker har även resulterat i en film som heter Operation Takedown som kan vara värd att se. Själv har jag nog sett den 20 gånger. :)

Så om du gillar deckare, fakta och har ett litet intresse för hackers rekommenderas The Fugitive Game starkt! (Boken finns bara på engelska)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
johan
2007-09-18 01:14
#1

Och på tal om hackerböcker:

>> The Cuckoo's Egg. En klassiker, men fiction. Finns även på svenska.

>> The Watchman. Också av Jonathan Littman och handlar om hackern Kevin Poulsen. Inte riktigt lika vass som The Fugetive Game, men ändå bra om man gillar genren. Endast engelska.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

UlrikaG
2007-09-18 02:27
#2

Åh, denna måste jag kolla in!

Är inte så fascinerad av datorvärlden, men det är alltid intressant att läsa om sådana händelser :)

Upp till toppen
Annons: