Annons:
Etikettbarnlitteratur
Läst 4881 ggr
AndersE
2007-09-18 00:42

Läsa för barn

Jag har tur. Jag älskar att läsa för mina barn, och den kärleken har varit ömsesidig. - Pappa, läsa bok…

Det finns så fantastiska barnböcker!

Ett första exempel. "Den fräcka kråkan" av Ulf Nilsson

Spännande och rolig! Härliga teckningar av Eva Erikson. Skall helst läsas på skånska.

Annons:
anebit
2007-09-18 00:53
#1

Jag har alltid läst böcker för min barn när dom var små……

Bl.a.  alla Enid Blytons Femböcker……. Nu läser jag dom för mina barnbarn……..

När min son var i 3 - 4 års åldern älskade han Andy Pandy böckerna…………………. Varje kväll efter sagoboken så måste vi bara läsa Andy Pandy oxå.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Faxlin
2007-09-18 06:08
#2

Att läsa för sina barn ycker jag är en otrolig viktig del när de växer upp. Inte bara för barnen utan för en själv med. Man får en helt underbar gemenskap med sina barn när man läser för dem, och sedan när de växer upp läser med dem och ännu senare att de läser för en :-)

Mina barn har alltid älskat att vi läser och här är barnboksförrådet riktigt stort nu.
Minstingen älskar böcker och varje månad köper vi in en ny bok i hennes bibliotek.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[Sajberlena]
2007-09-18 10:57
#3

Jag tror man grundlägger barnens intresse för böcker när man läser högt för dem. Och det finns ju inget mysigare, än att krypa ihop och läsa högt i sängen eller fåtöljen!

Pettsson och Findus står högt upp på listan här, och Mamma Mu. Alfons är en annan favorit.

Däremot - hör och häpna - ingen av mina tre ungar har någonsin fastnat för Astrid Lindgren… De blir irriterade på Karlsson på Taket för han är elak, de tycker Pippi Långstrump är tråkig, Emils pappa är otäckt arg… Bröderna Lejonhjärta funkar på film men inte i bok.

Frida
2007-09-18 12:27
#4

#3 Jag kan förstå dina barn. Tyckte själv aldrig om någon av dem när jag var mindre, förutom Bröderna Lejonhjärta. Emil gick an men det var ju inte dagens höjdpunkt precis. Glad

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

rulda
2007-09-18 13:03
#5

Både mamma och pappa läste för mig varje kväll innan jag skulle somna, mamma läste sagoböcker och pappa serietidningar :)
Jag kunde inte somna om ingen läste för mig men sen kunde jag inte somna för att pappa snarkade så högt (han somnade alltid innan tidningen var slut)

#3 jag hatade karlsson på taket när jag var liten (och gör det fortfarande) jag tycker att han är otroligt dryg.
Men vi på saltkråkan och alla vi barn i bullerbyn har alltid varit stora favoriter. Det finns ingen bättre än Farbror Melker :D

AndersE
2007-09-18 13:09
#6

Fast jag vet inte hur många gånger jag läst Barnen i Bullerbyn för min äldsta dotter…

Den absoluta favoriten tror jag ändå är "Bubblan under isen", skriven av Verner-Carlsson, Casper och med illustrationer av Sven Nordqvist (Pettsson ni vet..).

"Bubblan" är en fantastisk berättelse om några småfiskar i en insjö, och om deras stora mod. Den är rolig och spännande och Nordqvist illustrationer är som vanligt fantastiska.

Den är jättesvår att finna - jag har efterlyst den på antikvariat, och den finns inte kvar på mitt bibliotek - men hittar ni den så köp eller låna, och läs för ett barn!!!

Annons:
leja
2007-09-18 21:25
#7

Att läsa för barn är både kul och nyttigt. Älskade högläsning när jag var liten. Har sedan läst för ungar. Min första Astrid L. favorit var Mio min Mio(älskar fantasy idag).

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
2007-09-18 21:52
#8

Ytterligare en riktig favorit - Janosch underbara berättelser om Lilla Björn och Lilla Tiger.

Mysiga berättelser för barnen, och lite lagom dolt ligger små lustigheter och en hel del "livsvisdom" för den vuxne att upptäcka.

Som t.ex. när de letar efter en guldskatt - med spade gräver de i jorden. Och så hittar de istället trädet med guldäpplen! Då konstaterar Janosch något i stil med att "saker finns inte alltid där man letar efter dem, utan någon helt annanstans - t.ex. i ett träd".

Eller när de möter reseåsnan Mallorca som är på väg till lyckan - "den finns i fjärran". Och Janosch visar på det uppenbara - åsnan finner aldrig lyckan eftersom fjärran alltid är någon annanstans.

Eller när Björn och Tiger gjort en stor resa till Panama, lyckans land - för att ovetandes återvända hem och tro att det är lyckans land. Janosch frågar oss om vi inte tycker resan var onödig - de kom ju tillbaka till samma plats de började. Men, nej - utan resan hade de ju inte träffat nya vänner och fått ny kunskap. Underförstått - det är resan och upplevelserna som är viktiga - inte målet.

Sådant känns fint att ge sina små barn…

Anna-hfg
2007-09-19 11:20
#9

Min mormor brukade läsa Elsa Beskows sagor. Särskilt förtjust var jag i Görans Bok. Den och Klas Klättermus blev totalt isönderlästa. En annan favorit var riki-tiki-tavi i Djungelboken. En annan bok som jag har kvar sedan jag var liten är Min Vän Krumelur.

SusanneStromstedt
2007-11-11 21:00
#10

Min väninna,Inga-Lill Tidström, har skrivit en bok som heter; Pappa,vad händer efter döden

Boken kan man köpa i webutikerna!

Barn frågar så mycket och här är det bra svar,som tillfredsställer en så liten hjärna Oskyldig

Plum
2008-03-25 15:06
#11

Jag har alltid läst för mina barn, jag har bla två tonåringar som nu läser väldigt mycket.

Så fort de kommer hem till mamma så är de och rotar i bokhyllorna på jakt efter nåt nytt och spännande.

Dottern hon har snöat in sig på rysare/skräck och sonen läser rätt varierat, men gillar äventyr.

De mindre barnen läser själv, iaf den 9-åriga dottern, hon läser djurböcker och till viss del även den 7 årige sonen, han läser mest böcker om flygplan. Sen de tre minsta får vi läsa för fortfarande, men 6 åringen har kommit på det här med läskoden så han kan läsa korta berättelser själv nu.

Mina barn är väldigt förtjusta i Sigge-böckerna, Lasse-Maja-böckerna och Barbapapa-böckerna. :D 

blombuketten
2008-03-26 22:41
#12

Jag tillhör nog den udda föräldern som inte alls läst särskilt mycket för mina barn. Ena dottern var inte alls intresserad, hon tyckte det var rätt så tråkigt. Den andra läste jag mer för då hon själv ville. Fast hon var inte så där jätteintresserad av barnböcker (utom då hon var riktigt liten) hon skulle ha böcker om djur och natur. Stora spårboken var en favorit. Svampböcker gillade hon skarpt. Så det var mer att traska ut i skogen med böckerna och jämföra spår, svamp, växter, djurbajs, fåglar och andra djur. Dessutom satt hon ofta med näsan i hundböcker.

Trots att vi inte läste sagor så där jätteofta så slukar de böcker idag. De läser jämt och är ofta på biblioteket och lånar böcker. Vi är överhuvudtaget en läsande familj. Mina föräldarar läste inte alls för mig, vad jag kommer ihåg. Men läsintresset har jag med mig från dem då de läste mycket och mina barn är likadana.

Upp till toppen
Annons: